Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mthoring

#1
Polestar 2 / Sv: Lade Polestar 2 med Tesla UMC
lørdag 18. november 2023, klokken 14:53
Så bra 😊 Tusen takk for svar
#2
Polestar 2 / Lade Polestar 2 med Tesla UMC
fredag 10. november 2023, klokken 10:07
Hei!

1. Kan noen bekrefte at Polestar 2 fungerer med Tesla UMC (ladekladd), fortrinnvis på schuko?
2. Kan man stille ned strømtrekk (ampere) i bilen?
#3
Sitat fra: Moas på fredag 01. september 2023, klokken 13:28Den nye Tesla 3 RWD er foreløpig altså 10 000 kr dyrere enn Y RWD. Er det ok prising?

Er den ikke 20K billigere enn Y RWD?
#4
Mii electric / Sv: Begrense lading til 80%?
onsdag 16. august 2023, klokken 20:39
Sitat fra: Nimrad på fredag 14. juli 2023, klokken 12:40Har hatt min Mii Electric 2020 i et par måneder nå og siden vi nå får Model Y så tenkte jeg å unngå å lade batteriet fullt til daglig bruk. Er dette mulig å stille inn på selve bilen eller i noe app noe sted? Har prøvd å lese i manualen og klikke meg litt rundt uten å finne noe. Jeg har ikke smart ladeboks, men er dette noe som kan løses med å bytte ut denne?

Jeg løste dette ved hjelp av en automasjon i Home Assistant (med Easee ladeboks):

Triggere:
- Ladeboks kabel tilkoblet endres
- Mii batteri-prosent endres
- Mii ladelimit endres <- dette er den egendefinerte numeriske verdien i HA

Sjekk:
Hvis Mii er hjemme, tilkoblet og Mii batteri-prosent er høyere enn Mii ladelimit:
- sett maks strøm til ladeboks til 0 ampere
ellers:
- sett maks strøm til ladeboks til 32 ampere

Sjekket nå, og det finnes en switch i API-et til (Seat) bilen også som kan benyttes til å de-/aktivere lading (kalt "switch.mii_electric_plus_61_e1f_charging" i HA). Så du skal ikke være avhengig av smart ladeboks for å få det til.
#5
Mii electric / Sv: Utkjøp leasing
onsdag 14. juni 2023, klokken 11:49
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 11. juni 2023, klokken 14:03Men kjøpte du den ut? Hadde du også det første leasing tilbudet på tusen i måneden isch?

Eller var du med på den andre runden?

Er en grei bybil som det har vært null tull med og jeg vet er godt behandlet, så endte på å kjøpe den ut.
Var med på andre runden, så det er den utgaven med bittelitt mer utstyr. Pristilbudet var på ca. det jeg ser at de rimeligste (launch edition) ligger ute for på Finn.
#6
Mii electric / Sv: Utkjøp leasing
søndag 11. juni 2023, klokken 13:44
Svarer meg selv her... Sendte mail til bilfinans som videresendte forespørselen til en Møller-forhandler. Fikk et pristilbud som var ok minus.

Måtte bare angi km-stand og signere noen papirer, samt overføre penger så skulle det være i orden uten noe fysisk oppmøte noe sted med bilen.
#7
Mii electric / Utkjøp leasing
mandag 15. mai 2023, klokken 15:55
Nærmer seg tiden for tilbakelevering av bil og har noen spørsmål til dere som har fått kjøpt ut bil.

1. Noen som har fått kjøpt ut leasingbil direkte av Møller bilfinans, eller må det alltid gå via forhandler?

2. Hvilke pristilbud har folk fått?

3. Må man uansett gjennomgå den NAF-sjekken og betale for eventuelle skavanker selv om den kjøpes ut?

4. Er det kunde som betaler for eventuell forhåndssjekk?
#8
Jason Hughes har etterforsket flere slike saker på oppdrag fra forsikringsselskap i USA og har følgende å si om saken: https://twitter.com/wk057/status/1591893568247201792

og dette:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2760031/

Kortversjon: det er alltid sjåførens feil.
#9
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
mandag 13. mars 2023, klokken 20:48
De bildene der levner overhodet ikke tvil om hvem som har det ryddigste interiørdesignet nei!

Edit: Ingenting å si på designet der, gjør vondt i sjela at ny S er så kostbar :'(
Får kose meg med 2017-modellen fortsatt, mens jeg venter på salg :D
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2023.2.x
onsdag 22. februar 2023, klokken 16:36
Spraking med DAB her også. Kjekt at det ikke bare er meg.
#11
Er det slik at kupéfilteret er nyttig ved resirkulert luft? Mener hepa kun går på uteluften.
#12
Winterbergh. Jeg betaler ca. 12k inkl tfa. for 16k kjørelengde, 5k egenandel. Tror du må ha referanse, PM meg for detaljer. Hvis jeg husker riktig er det krav om at du tar med 3 forsikringer inn dit for å få beste pris. De var også gode på hus, i tillegg til bil.
#13
Lading av Tesla / Sv: Easee lader eller Tesla
mandag 31. oktober 2022, klokken 08:47
Jeg bestilte nettopp 2xEasee av den enkle grunn at nyeste TWC (per nå) ikke kan styres fortløpende under lading.

Jeg ønsker å lade de x antall billigste timene hvert døgn. Samtidig som at jeg ønsker å regulere forbruk slik at jeg holder meg innenfor ønsket "blokk" for effektavgift. Jeg bruker Home Assistant for dette.

Det holder ikke at jeg kan integrere med bil-APIet til Tesla, da jeg også har en Seat Mii som lader, samt andre biler som "besøkslader".

Jeg kan holde inne knappen bakerst på FOBen i to sekunder, eller holde inn knappen inne i ladeluka for å løse ut laderen, så knapp på ladekabelen er en nærmest ubetydelig nice-to-have.

Hvis TWC hadde hatt muligheten til å regulere strømtrekk fortløpende via et API hadde det vært en no-brainer for meg å velge den siden den ellers er rimelig, har integrert dc-vern og kabel m/knapp. Skal heller ikke se bort fra at Tesla plutselig får på plass de nødvendige operasjonene i REST-APIet de allerede har på boksen.
#14
Det laveste jeg har klart å komme er 12k+tfa på 2017 S 75D. Kasko 16kkm, 5000 egenandel, leiebil, 75% bonus.
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2021.24.28 - ny SW for MCU1-biler
torsdag 10. mars 2022, klokken 19:52
Sitat fra: cra på mandag 07. mars 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:42
Og kan beholde wifi-tilkoblingen når man setter i drive. Det kunne man også på den gamle versjonen. Dette er jo pr definisjon ikke en forbedring men en svært sen bugfix siden dette gikk an de første årene, men sluttet å virke.

Ble ikke dette fjernet med vilje etter at noen klarte åhacke seg inn på en Tesla i fart og ta kontroll over noen småkritiske funksjoner? Så kan man selvsagt mene hva man vil om at det har tatt lang tid å få ting på plass igjen i ettertid.
[...]

Hvis jeg husker riktig, så var det slik at du måtte merke en ssid som 'trusted' for at den skulle forbli tilkoblet under kjøring. Det med merkingen var nok det som ble innført når noen forskere demonstrere en poc på å hacke mcu under kjøring (bla. kunne de skru på parkeringsbremsen).

Mener også å huske at @greentheonly skrev om denne endringen en gang for lenge siden. Han sa at, basert på endringene i koden fra en versjon til den neste, så fremstod det som at det var en utilsiktet endring gjort av noen som ikke forstod seg på hvordan den aktuelle koden fungerte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA