Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - koltor

#1
BMW i3 / Sv: Autopass + Connected Drive + Varseltrekant
søndag 29. mars 2020, klokken 17:09
Sitat fra: Sungrazer på lørdag 28. mars 2020, klokken 22:47
Kommer aldri til å putte noe så stygt i frontruta på noen bil jeg eier. Funker fint i frunken, og er du nervøs for støv og fukt stapp den ( brikken altså ) i en ziplock bag.

Second that. Ziplock funker som fjell.
#2
BMW i3 / Sv: Gidder plutselig ikke klimatisere?
torsdag 27. februar 2020, klokken 10:28
Er det da sånn at den ikke forvarmer batteriet i det hele tatt hvis avreise er mindre enn 3 timer frem i tid? Eller prøver den så godt den kan?

Edit:
Q. If you want to precondition the battery from the app, you need to set the departure time and then enable "preconditioning for departure," correct?
A. Yes, provided the departure time programmed is at least 3 hours from the time when it is selected.
*Important: This is a very important fact that most i3 owners are not aware of. If you don't set the departure time at least three hours in advance the car is not performing battery preconditioning at all, only the cabin will be preconditioned.
#3
BMW i3 / Sv: Gidder plutselig ikke klimatisere?
torsdag 27. februar 2020, klokken 10:09
Forhåndsklimatisering tror jeg forutsetter at den er tilkoblet lader. Klimatisering "on demand" i appen fungerer uavhengig av om den er tilkoblet lader eller ikke.

Edit: jeg tror forhåndsklimatisering fungerer som at dersom du ikke er tilkoblet lader, så forhåndsklimatiserer den 2 ganger/dager (la oss si du har stilt inn mandag-fredag), og hvis du ikke bruker bilen i den tiden stopper den for å ikke bruke opp batteriet på ingenting. Dette gjenopptas dersom du bruker bilen. Forhåndsvarming av batteriet, derimot, skjer vel utelukkende om den er tilkoblet lader.
#4
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
onsdag 18. desember 2019, klokken 18:20
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. desember 2019, klokken 18:03
Sitat fra: koltor på onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

4WD er en annen verden enn 2WD. Har begge varianter,blant annet en ny i3. I3'n er ekstremt dårlig sammenlignet med hva som helst med 4WD. Sånn er det bare. Klart man kommer frem de aller fleste steder med 2WD,men når det glipper med 2WD,så fungerer det fortsatt som fjell med 4WD..har erfart det gang på gang på gang...

Ja, ikke misforstå meg. 2WD kan ikke måle seg med 4WD. Poenget mitt er at for mitt, og trolig mange andre, sitt tilfelle er at 2WD er tilstrekkelig i de aller fleste områder man ferdes med bil. Det handler i stor grad om at sjåføren er bevisst på hvilke hjul bilen trekker på.
Skal for øvrig innrømme at det sitter langt inne å kjøre rundt i en 2WD SUV, men så lenge det er bakhjulene som står for driften skal jeg klare å rettferdiggjøre den kamelen. Spesielt hvis DSC ikke er så barnevakt som den er i i3... (jada, jeg vet at man aktivere roller mode).
#5
BMW iX3 / Sv: Kun RWD (99% bekreftet) :-(
onsdag 18. desember 2019, klokken 16:26
Jeg ble skuffet (og litt overrasket) over mangelen på xDrive, men samtidig kan jeg ikke huske at rwd har vært noe problem for fremkommelighet i hverken i3 eller min forrige 116d. Med riktig teknikk og gode dekk er det utrolig hvor god fremkommelighet man har. Dersom man er avhengig av trekk på alle fire for å komme seg til ei krasafaren steinbu på jevnlig basis stiller det seg naturligvis annerledes.

Reservasjonen holder jeg fast på inntil alle opplysninger foreligger. Det er for synd å gi seg nå hvis man ikke må  8)

#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 29. november 2019, klokken 08:45
Sitat fra: BjørnSH på fredag 29. november 2019, klokken 00:22
Jeg nettopp kjøpt meg en 94ah, Marathon edition, 2018 (reg: 28.11.2018). Prøvekjørte den på dagen i går og slo til i dag. MEN, jeg glemte å sjekke om det var LED-lys. Det står ingenting om LED-lys i annonsen.... Jeg antar at dette følger med i denne pakken? Går vel som en Fully charged? Noen som kan bekrefte / avkrefte?

2017 Maraton var Fully Charged, så det er ikke urimelig å anta at 2018 er det også.
#7
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
torsdag 14. mars 2019, klokken 11:43
Har opplevd det samme en liten stund nå. Har kun kjørt ring 3 Sinsen - Fornebu, og det er til tider veldig mye utfall på P1(3). Navi PRO her også.
Har søkt opp ensemble på nytt og denslags uten effekt.
Har for øvrig heller aldri fått liv i TP-funksjonen. Er det noe noen andre sliter med? TP er aktiv, men det kommer aldri trafikkmeldinger.
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 04. februar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: Bolfus på mandag 04. februar 2019, klokken 11:22
1) Går det an å fjerne ryggesensorlyden? Nå på vinteren er ryggesensorene ofte dekket av is eller snø, og piper ustanselig under rygging. Dersom jeg slår av pipingen med den sensorknappen på kontrollpanelet, så slåes også ryggekameraet av, noe som er dumt..

2) Kan man aktivere ECO pro uten å samtidig miste effekt i klimaanlegg? Jeg kunne godt tenke meg å ha gassresponsen til ECO pro, men uten å få kaldere bil med på kjøpet.

1) Under lydinnstillinger kan du justere lydnivået for PDC. Usikker på om du kan skru den helt av, men du får i det minste dempet lyden.

2) Vet ikke, men tviler på at det kan gjøres uten litt hacking.
#9
BMW i3 / Sv: Lys-innstilling
onsdag 16. januar 2019, klokken 08:58
Lysbryteren bør alltid stå i auto (såfremt man ikke faktisk skal bruke p-lysene). Da regulerer bilen selv mellom daytime running light og nærlys + baklys.
Fjernlysene på i3 er et kapittel for seg selv. De er rett og slett bare horribelt dårlig  :-1:  Argumentet til BMW er vel at "det er jo en bybil", men såvidt jeg vet er dette vesentlig forbedret på faceliften.
#10
BMW i3 / Sv: Hurtigknapper. Hvordan har du programmert dine?
mandag 14. januar 2019, klokken 15:46
Sitat
Hvordan programmeres hurtigknappene? En rask innføring!

Relativt enkelt.
Finn det du ønsker å ha hurtigknapp til (f.eks en oppføring i telefonboken eller et menyvalg) og hold inne ønsket nummertast til du får en kvitteringslyd.
#11
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
søndag 04. november 2018, klokken 18:51
Fungerer fint akkurat nå, men har hatt en ukes tid hvor den ikke klarte å oppdatere seg.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

#12
BMW i3 / Sv: Sykkel og ski i i3
søndag 04. november 2018, klokken 17:12
Ski er null stress. Frakter mine langrennsski (i pose) med nedfelte seter, og da er det grei margin.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk

#13
BMW i3 / Sv: Steinsprang i front - noen med tilsvarende erfaring?
torsdag 04. oktober 2018, klokken 15:35
Har vurdert en form for folie, men det dukket opp en (uventet) rasjonell tanke: hvorfor bruke så mye penger på en leasingbil som trolig er over pari kosmetisk ved tilbakelevering?  :police:
I worst case ser jeg for meg omlakkering av panser, men time vil sjåv.
#14
BMW i3 / Sv: Steinsprang i front - noen med tilsvarende erfaring?
torsdag 04. oktober 2018, klokken 13:13
Jeg er over gjennomsnittet glad i bilhold, og er ytterst varsom når jeg vasker bilen. Til tross for dedikerte mikrofiberhansker til forskjellige deler på bilen og kraftig forvask blir det altså riper. Det hjelper IKKE at bilen er svart ikke-metallic  :o
Vurderer å allerede flagge steinsprang-problematikken til forhandler sånn at det i det minste er rapportert som et problem.
#15
BMW i3 / Steinsprang i front - noen med tilsvarende erfaring?
torsdag 04. oktober 2018, klokken 12:40
Hei folkens

Sist jeg polerte bilen la jeg merke til at det var et urovekkende høyt antall steinsprang i front, spesielt på panseret. Bilen er kjørt knappe 18 000 km på et drøyt år, så det er 1 vintersesong inkludert. Bortimot alle kilometerne er tilbakelagt på veier i og rundt Oslo, så det er ikke typisk område for strøing av sand.
Min antagelse er at den forholdsvis myke plasten under lakken bidrar til at den rett og slett tåler mindre.

Til sammenligning hadde min 3 år gamle 1-serie betydelige færre steinsprang etter 45 000 km med samme kjøremønster, og med tanke på at dette er en leasingbil frykter jeg krav om full omlakkering av panser når den tilbakeleveres.

Noen som har lagt merke til noe lignende?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA