Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - zementh

Sider: [1] 2 3
1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny kurs til Salto boks
« på: torsdag 01. februar 2018, klokken 23:08 »
Trådstarter: Kjøp heller en boks som takler "alt". Som elektrolux foreslår dynamisk eller iallfall en som kan justeres manuelt, som f.eks. EcoLite.

electrolux: Hmm.. Zappi ser jo rett og slett nesten fantastisk ut, og spesielt til den prisen. Ser ut som den gjør nesten alt jeg trenger (vurderer 10kWp solcelleanlegg også nemlig), med unntak av å levere 3(2)-fas? Det er nok ingen nødvendighet så lenge en har lastdeling, men hadde vært kjekt å få spredd belastningen på den lille 3x56A 230V IT hovedsikringen min. Lurer også på rekkevidden på den trådløse kommunikasjonen? Det kan fort bli 20-25 meter (og et hus) mellom de tre ladeboksene jeg planlegger.

Jeg har vært i kontakt med myenergi angående trådløs rekkevidde på Harvi, de svarte da:

The Zappi comes with a standard 5m wired CT, but you can use our wireless sensor to avoid the wiring. Its range is quite big and is enough for several walls and up to 100m at least. So no worries for that !

2
e-Golf / Sv: Car-net i bilen
« på: tirsdag 30. januar 2018, klokken 11:21 »
Jeg har en 4G usb-pinne. Den er tilkoblet under wlan-innstillingene. Men jeg har slått av at bilene skal lage et nytt nett for å dele dette.

3
e-Golf / Sv: Car-net i bilen
« på: tirsdag 30. januar 2018, klokken 10:19 »
Jeg har akkurat det samme. Da jeg fikk bilen fungerte det greit, kunne gå inn å legge til og se rss-feeder for nyheter o.l. Men etter hvert har den sluttet helt å virke, nå får jeg bare error car net.

4
e-Golf / Sv: Få fotoboks varsling og hurtiglader oversikt i navigasjonen på FL golf
« på: onsdag 10. januar 2018, klokken 17:30 »
Kan man bruke Tom Tom app på e-golf 2018?

Ikke for iPhone iallfall, Android vet jeg ikke.

5
e-Golf / Sv: Brune skinnseter
« på: tirsdag 09. januar 2018, klokken 23:09 »
De amerikanske comfortsetene i kunstskinn (leatherette) ser ikke ut som dette, de er like som stoffsetene i Norge. Og disse setene er heller ikke Vienna skinn som selges i Europa, siden de har annen form og utseende, bl.a perforering i midtpartiet. Men siden den har blå sømmer på rattet, så kan det tyde på at noen har byttet seter og dørtrekk på en med stoff originalt. Det er nok rimelig sikkert en importbil siden den har dynamiske baklys.

7
e-Golf / Sv: Hva er din estimerte leveringsdato på e-Golf FL?
« på: fredag 15. desember 2017, klokken 22:08 »
Jeg bestilte helt i slutten av september, og den ble produsert 5. desember. Usikker på om jeg får den før nyttår eller ikke. Den står fremdeles i Bremerhaven.



Mye utstyr?

Bestilte 18/9, ikke hørt et pip...

Purret på selger, han hadde fått estimert en produksjon i mars/april.. det vil si levering i april/mai..  :-1:

Jeg fikk opprinnelig estimert levering februar/mars, så må nok ha vært en avbestilling de kunne endre på.

Ganske middels utstyrt, skinn, keyless, ryggekamera -men uten AID og dynamiske lys foran/bak.
Med AID fikk jeg estimert levering i juni, og strengt tatt blei jeg aldri komfortabel med det, selv om det jo ser mer fancy og moderne ut.

Angående at du ikke fikk AID, så betyr det veldig lite. Har selv AID, men etter å ha kjørt en del med en fossilgolf uten, så må jeg si at det egentlig gir veldig lite. Man kan jo ikke fjerne de store sirklene, så det blir jo egentlig helt likt. Og det er veldig få egne valg man kan gjøre, så i sum har man egentlig bare en ekstra skjerm for kartet som forskjell. I tillegg har man en litt mer nøyaktig batterimåler uten AID, siden den tross alt er oppdelt og det er litt lettere å se hvor mye man har brukt.

8
e-Golf / Sv: Erfaring med rekkevidde på østlandet (Oslo) om vinteren
« på: søndag 10. desember 2017, klokken 23:41 »
Fikk en real vintertest av FL e-golf i dag hjem til Oslo. Startet med dypfryst bil og batteri i -24,5 grader fra Os ved Røros. Bilen ble fulladet dagen før og gjettometeret viste 120 km ved avreise. Alt ved bilen fungerte fint, bortsett fra at lyden i høyttalerne var veldig dårlig, men dette bedret seg etter at kupeen ble oppvarmet. Kjørte  62km til Alvdal for å hurtiglade der, da hadde jeg rundt 40% igjen på batteriet, og oppnådde ca. 17kW ladehastighet. Tok så turen 75km til Koppang, der fikk jeg 27kW ladehastighet. Neste ladestopp ble Rena hvor jeg ladet til 95% med 30kW, hadde riktignok 36kW før jeg passerte 90%. Da jeg kjørte motsatt vei med ned til -7 grader, klarte jeg stort sett 160-180 km på hver lading og "full" ladehastighet med 35-37kW opp til 80-90% hver gang. Heldigvis var Fortum gratis hele helgen på alle ABB ladere, tilbrakte noen timer på hurtiglader denne turen. Snittforbruk var 16,7 kWh/100 Oslo-Os og 20,6 på returen, men lå på godt over 30 kWh/100 de første 10-12 milene da det var kaldest. Kjørte kun i normalmodus med 22 grader på klima.

9
e-Golf / Sv: Forbruk av mobildata
« på: tirsdag 28. november 2017, klokken 22:13 »
Min erfaring er at e-golf surfer ikke så mye på nettet på egen hånd, så det er nok ditt internettbehov som sier noe om hvilken datapakke du behøver :) Men jeg har erfart at hvis du oppdaterer kartdata via mobilnettet forsvinner det fort noen GB. Men dette er nok best å gjøre ved hjelp av SD-kort siden det også tar fryktelig lang tid. Car-net bruker innebygget uansett innebygget simkort, så det gjør ikke noe fra eller til. (de få gangene det virker da)

10
e-Golf / Sv: Active Info Display
« på: fredag 17. november 2017, klokken 22:05 »
Jeg hadde faktisk vært litt fornøyd om at den lille grønne streken til venstre hadde vært et par cm lenger og delt inn med iallfall 3 streker. Da hadde man om ikke annet visst ganske nøyaktig om det var 25, 50 eller 75%. Nå er det bare et lite rødt felt som jeg tror er ca. 10%.

11
e-Golf / Sv: Active Info Display
« på: fredag 17. november 2017, klokken 21:05 »
Ja stemmer at det ble tatt bort på 2018 modellen. Volkswagen mener at det er unødvendig, de har bestemt at man skal forholde seg antall kilometer igjen på batteriet og ikke prosent eller kilowattimer. Sitat:

Profilen «Forbruk og rekkevidde» ble droppet i Active Info Display fordi den ikke ga noe tilleggsinformasjon. Rekkevidden blir kontinuerlig oppdatert og vist under til venstre i displayet og forbruket vises i profilen «effektivitet». Dermed er profilen «Forbruk og rekkevidde» overflødig.

12
e-Golf / Sv: Nybegynner - trenger hjelp!
« på: torsdag 02. november 2017, klokken 16:10 »
Hvor står det at du ikke bør lade over 80%? Er klar over at Tesla opererer med dette, men står det i manualen for e-Golf?

Nedre ladegrense er kun aktiv hvis du har aktivert en avgangstid. Den forteller hva bilen vil starte å lade til umiddelbart etter du plugger den inn, før den stopper opp på gitt ladeprosent, og så gjenopptar lading for å være akkurat ferdigladet (og evt. oppvarmet) på avgangstidspunktet du har satt. Anbefaler å sette nedre ladegrense til 80 eller 90% slik at du ikke blir stående med 10% en gang den har stått til lading med aktivert avgangstid lenger frem i tid, og du trenger bilen før tiden - for da vil den ikke ha ladet til mer enn 10% og du kan glemme kjøreturen du skulle ut på. Du kan også bruke denne funksjonen til å lade maks 80 eller 90% hvis du ønsker det - men den vil alltid lade til 100 rett før den satte avgangstiden.

Keyless er ikke standard og dessverre heller ikke noe så simpelt som en startknapp. Det er nok dessverre en stor jobb å ettermontere dette, du må ha nye dørhåndtak, midtkonsoll, startknapp, kabling, muligens en ny modul, nøkler (tror jeg), koding etc. - og helst også fjerne eksisterende tenningslås. Gjør det selv med brukte deler er mulig, men det vil koste, iallfall hvis du må ha nye nøkler, der ryker tusenlappene. Hvis Møller skal gjøre jobben tipper jeg 30 lapper. Jeg hadde kjøpt en annen bil.

30A uttak i hva slags format? Du får ikke mer enn 16A på en norsk '16 e-Golf, med mindre det er bruktimport du har kjøpt (gjerne fra USA).


Hei, og takk for utyllende svar!

Da forstod jeg brått mye mer - jeg har lest det i div tråder her på forumet, at enkelte velger å kun lade til 80% for å bevare batteriet best mulig, om det er noe sannhet i det, vet jeg ikke.

ang keyless - okei, ja betalingsviljen er nok ikke helt der, da dropper jeg det bare, var med mye annet snasent ekstraustyr, så da får det bare være :)

Nå spør du vanskelig, jeg er helt grønn på strøm. Jeg leste bare i sikkringsskapet og der stod det stikkkontakten på veggen ut var 30A - jeg lurte egentlig bare på hva jeg burde gjøre, som var mest sikkert for både huset (brann) og bilen, samt effektivt.

Antar det bør gå fint og lade nattlig via vanlig kontakt fram til nyåret, før jeg evt innstallerer en ladestasjon? Er bare redd for at jeg skal gjøre noe feil hehe, så vil forsikre meg om at jeg gjør alt riktig (fordi om jeg tipper disse bilene er ganske idiotesikre).

Jeg tipper det er at jordfeilbryteren slår ut på 30mA. Det vanlige på sikringer er 10, 13, 15, 16, 20, 25 eller 32 A, har ikke vært borti 30A. Uansett vil ikke "ladekladden" din gi noe mer enn 10A, og hvis du skal lade med mer enn det bør du enten få montert en ladeboks eller CEE kontakt. En 2016 egolf vil ikke lade med mer enn 16A på vekselstrøm. Hvis det er snakk om en gammel kurs, kan du sikre deg ved å sette ned feks 5 ampere i bilen for å unngå overbelastning. Da lader du med omtrent like stor styrke som en vanlig panelovn.

13
e-Golf / Sv: Ratt på ny e-golf
« på: torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:52 »
Ja det er alltid svart søm når man velger skinnseter. Kun stoffseter som har blå søm på ratt og girspak.

14
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 18:19 »
Det er nesten som man blir litt mistenksom av motviljen mot å vise batteriprosent. Er mange konspirasjonsteorier på goingelectric.de om temaet. Jeg skrev til Møller at jeg håper de bringer videre at det er et sterkt ønske fra mange å kunne se prosent, og det var det jeg fikk denne redegjørelsen, men ingen ord om at de bringer ønsker videre til VW. AID er jo nesten bare en ekstra navigasjonsskjerm med litt dårligere «tankmåler» i forhold til analogt speedometer. Er jo litt meningsløst at det må se likt ut som et analogt display, med store runde sirkler som tar nesten all plass. Ser ut som AID 2 som Polo leveres med er mye bedre, der kan man ta bort de store sirklene.  Men er nok liten sjanse for at Vw kommer til å oppgradere nåværende biler kjenner jeg de rett.

15
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: fredag 20. oktober 2017, klokken 22:41 »
Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Ja det stemmer. Her er svaret fra Møller på hvorfor:

Volkswagen har redegjort for forbruksvisningen slik:

Grunn 1: Redusering av antall visninger av gjenstående rekkevidde (3 steder i kombiinstrumentet i tillegg til profilen «effektivitet»

Grunn 2: Gjenstående rekkevidde gir ikke korreksjoner for endring i kjøremønsteret og andre påvirkninger

En videre inndeling av skalaen i batterivisningen ble på bakgrunn av dette forkastet og det oppfordres derfor å benytte visningen «effektivitet» for å overvåke restkapasiteten til batteriet. Denne korrigeres kontinuerlig basert på kjøremønster og gir derfor en mye mer sannsynlig og pålitelig oversikt over restkapasiteten til batteriet.

Sider: [1] 2 3