Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - zementh

Sider: [1] 2 3
1
e-Golf / Sv: Erfaring med rekkevidde på østlandet (Oslo) om vinteren
« på: ſøndag 10. Desember 2017, klokken 23:41 »
Fikk en real vintertest av FL e-golf i dag hjem til Oslo. Startet med dypfryst bil og batteri i -24,5 grader fra Os ved Røros. Bilen ble fulladet dagen før og gjettometeret viste 120 km ved avreise. Alt ved bilen fungerte fint, bortsett fra at lyden i høyttalerne var veldig dårlig, men dette bedret seg etter at kupeen ble oppvarmet. Kjørte  62km til Alvdal for å hurtiglade der, da hadde jeg rundt 40% igjen på batteriet, og oppnådde ca. 17kW ladehastighet. Tok så turen 75km til Koppang, der fikk jeg 27kW ladehastighet. Neste ladestopp ble Rena hvor jeg ladet til 95% med 30kW, hadde riktignok 36kW før jeg passerte 90%. Da jeg kjørte motsatt vei med ned til -7 grader, klarte jeg stort sett 160-180 km på hver lading og "full" ladehastighet med 35-37kW opp til 80-90% hver gang. Heldigvis var Fortum gratis hele helgen på alle ABB ladere, tilbrakte noen timer på hurtiglader denne turen. Snittforbruk var 16,7 kWh/100 Oslo-Os og 20,6 på returen, men lå på godt over 30 kWh/100 de første 10-12 milene da det var kaldest. Kjørte kun i normalmodus med 22 grader på klima.

2
e-Golf / Sv: Forbruk av mobildata
« på: Tirsdag 28. November 2017, klokken 22:13 »
Min erfaring er at e-golf surfer ikke så mye på nettet på egen hånd, så det er nok ditt internettbehov som sier noe om hvilken datapakke du behøver :) Men jeg har erfart at hvis du oppdaterer kartdata via mobilnettet forsvinner det fort noen GB. Men dette er nok best å gjøre ved hjelp av SD-kort siden det også tar fryktelig lang tid. Car-net bruker innebygget uansett innebygget simkort, så det gjør ikke noe fra eller til. (de få gangene det virker da)

3
e-Golf / Sv: Active Info Display
« på: Fredag 17. November 2017, klokken 22:05 »
Jeg hadde faktisk vært litt fornøyd om at den lille grønne streken til venstre hadde vært et par cm lenger og delt inn med iallfall 3 streker. Da hadde man om ikke annet visst ganske nøyaktig om det var 25, 50 eller 75%. Nå er det bare et lite rødt felt som jeg tror er ca. 10%.

4
e-Golf / Sv: Active Info Display
« på: Fredag 17. November 2017, klokken 21:05 »
Ja stemmer at det ble tatt bort på 2018 modellen. Volkswagen mener at det er unødvendig, de har bestemt at man skal forholde seg antall kilometer igjen på batteriet og ikke prosent eller kilowattimer. Sitat:

Profilen «Forbruk og rekkevidde» ble droppet i Active Info Display fordi den ikke ga noe tilleggsinformasjon. Rekkevidden blir kontinuerlig oppdatert og vist under til venstre i displayet og forbruket vises i profilen «effektivitet». Dermed er profilen «Forbruk og rekkevidde» overflødig.

5
e-Golf / Sv: Nybegynner - trenger hjelp!
« på: Torsdag 02. November 2017, klokken 16:10 »
Hvor står det at du ikke bør lade over 80%? Er klar over at Tesla opererer med dette, men står det i manualen for e-Golf?

Nedre ladegrense er kun aktiv hvis du har aktivert en avgangstid. Den forteller hva bilen vil starte å lade til umiddelbart etter du plugger den inn, før den stopper opp på gitt ladeprosent, og så gjenopptar lading for å være akkurat ferdigladet (og evt. oppvarmet) på avgangstidspunktet du har satt. Anbefaler å sette nedre ladegrense til 80 eller 90% slik at du ikke blir stående med 10% en gang den har stått til lading med aktivert avgangstid lenger frem i tid, og du trenger bilen før tiden - for da vil den ikke ha ladet til mer enn 10% og du kan glemme kjøreturen du skulle ut på. Du kan også bruke denne funksjonen til å lade maks 80 eller 90% hvis du ønsker det - men den vil alltid lade til 100 rett før den satte avgangstiden.

Keyless er ikke standard og dessverre heller ikke noe så simpelt som en startknapp. Det er nok dessverre en stor jobb å ettermontere dette, du må ha nye dørhåndtak, midtkonsoll, startknapp, kabling, muligens en ny modul, nøkler (tror jeg), koding etc. - og helst også fjerne eksisterende tenningslås. Gjør det selv med brukte deler er mulig, men det vil koste, iallfall hvis du må ha nye nøkler, der ryker tusenlappene. Hvis Møller skal gjøre jobben tipper jeg 30 lapper. Jeg hadde kjøpt en annen bil.

30A uttak i hva slags format? Du får ikke mer enn 16A på en norsk '16 e-Golf, med mindre det er bruktimport du har kjøpt (gjerne fra USA).


Hei, og takk for utyllende svar!

Da forstod jeg brått mye mer - jeg har lest det i div tråder her på forumet, at enkelte velger å kun lade til 80% for å bevare batteriet best mulig, om det er noe sannhet i det, vet jeg ikke.

ang keyless - okei, ja betalingsviljen er nok ikke helt der, da dropper jeg det bare, var med mye annet snasent ekstraustyr, så da får det bare være :)

Nå spør du vanskelig, jeg er helt grønn på strøm. Jeg leste bare i sikkringsskapet og der stod det stikkkontakten på veggen ut var 30A - jeg lurte egentlig bare på hva jeg burde gjøre, som var mest sikkert for både huset (brann) og bilen, samt effektivt.

Antar det bør gå fint og lade nattlig via vanlig kontakt fram til nyåret, før jeg evt innstallerer en ladestasjon? Er bare redd for at jeg skal gjøre noe feil hehe, så vil forsikre meg om at jeg gjør alt riktig (fordi om jeg tipper disse bilene er ganske idiotesikre).

Jeg tipper det er at jordfeilbryteren slår ut på 30mA. Det vanlige på sikringer er 10, 13, 15, 16, 20, 25 eller 32 A, har ikke vært borti 30A. Uansett vil ikke "ladekladden" din gi noe mer enn 10A, og hvis du skal lade med mer enn det bør du enten få montert en ladeboks eller CEE kontakt. En 2016 egolf vil ikke lade med mer enn 16A på vekselstrøm. Hvis det er snakk om en gammel kurs, kan du sikre deg ved å sette ned feks 5 ampere i bilen for å unngå overbelastning. Da lader du med omtrent like stor styrke som en vanlig panelovn.

6
e-Golf / Sv: Ratt på ny e-golf
« på: Torsdag 26. Oktober 2017, klokken 11:52 »
Ja det er alltid svart søm når man velger skinnseter. Kun stoffseter som har blå søm på ratt og girspak.

7
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: Lørdag 21. Oktober 2017, klokken 18:19 »
Det er nesten som man blir litt mistenksom av motviljen mot å vise batteriprosent. Er mange konspirasjonsteorier på goingelectric.de om temaet. Jeg skrev til Møller at jeg håper de bringer videre at det er et sterkt ønske fra mange å kunne se prosent, og det var det jeg fikk denne redegjørelsen, men ingen ord om at de bringer ønsker videre til VW. AID er jo nesten bare en ekstra navigasjonsskjerm med litt dårligere «tankmåler» i forhold til analogt speedometer. Er jo litt meningsløst at det må se likt ut som et analogt display, med store runde sirkler som tar nesten all plass. Ser ut som AID 2 som Polo leveres med er mye bedre, der kan man ta bort de store sirklene.  Men er nok liten sjanse for at Vw kommer til å oppgradere nåværende biler kjenner jeg de rett.

8
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: Fredag 20. Oktober 2017, klokken 22:41 »
Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Ja det stemmer. Her er svaret fra Møller på hvorfor:

Volkswagen har redegjort for forbruksvisningen slik:

Grunn 1: Redusering av antall visninger av gjenstående rekkevidde (3 steder i kombiinstrumentet i tillegg til profilen «effektivitet»

Grunn 2: Gjenstående rekkevidde gir ikke korreksjoner for endring i kjøremønsteret og andre påvirkninger

En videre inndeling av skalaen i batterivisningen ble på bakgrunn av dette forkastet og det oppfordres derfor å benytte visningen «effektivitet» for å overvåke restkapasiteten til batteriet. Denne korrigeres kontinuerlig basert på kjøremønster og gir derfor en mye mer sannsynlig og pålitelig oversikt over restkapasiteten til batteriet.

9
e-Golf / Sv: Orkanger-Tønsberg
« på: Onsdag 18. Oktober 2017, klokken 14:00 »
Det kommer jo selvsagt an på hva du foretrekker. Men du sparer litt tid i lademinutter om du lader kortere på flere ladere, enn lenge på få. Jeg villen nok lagt inn minst en stopp til siden du må nok lade over 80% på så lange strekninger. Temperaturen begynner å synke nå og da trenger du mye strøm til å varme opp i bilen. Feks Orkanger-Kvikne-Evenstad-Jessheim-Tønsberg. Da slipper du å måtte kjøre med eco eller bekymre deg for å gå tom. Husk at batterinivået synker veldig fort når du passerer Elverum/Kolomoen og fartsgrensen er 110kmt, det går an å ligge i 80, men det er veldig kjedelig :)

10
e-Golf / Sv: Orkanger-Tønsberg
« på: Onsdag 18. Oktober 2017, klokken 10:30 »
Begge veier skal gå helt fint med FL egolf. Men Østerdalen er jo noen mil kortere og har flere ladere, så jeg ville iallfall valgt den veien. Oppdal-Otta (125km) blir vel den lengste distansen på E6 mellom to ladere. (regner med du ikke vil satse på Arctic roads) I Østerdalen er det vel knapt noe sted med særlig mer enn 50km mellom laderne. Har selv kjørt Oslo-Røros og det var veldig behagelig siden man da heller kan lade litt her og der.

11
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
« på: Fredag 13. Oktober 2017, klokken 09:32 »
Jeg har ContVikingContact 6. Tror det er bra dekk, men de støyer betraktelig mer enn sommerdekkene, dog uten den "syngende" lyden. Jeg hadde Michelin vinterdekk på min fossil SUV, og da jeg byttet til Goodyear var det som natt og dag. Virker som Goodyear er flinke på å lage dekk med lite støy. Jeg har også Goodyear sommerdekk på den andre bilen, men på den er vinterdekkene mye mer stille enn sommerdekkene.

12
e-Golf / Sv: Dekk som ikke støyer?
« på: Torsdag 12. Oktober 2017, klokken 23:56 »
Jeg genopliver lige denne tråd. Jeg har netop fået min FL300 egolf, og kan høre den summende tone. Frekvensen er konstant og uafhængig af omdrejningshastighed på hjulene.
Der var snak om i denne tråd, at problemet kunne være en resonans i Astana fælgene. Har nogen prøvet andre fælge som synes lyden forsvinder? Dækkene kan også være problemet.
Jeg tror ikke det er pga felgene. På min bil bruker jeg originaldekk, men på Skodafelger på sommerdekk. Og det er også en summende/syngende lyd. Minner litt lyden jeg får på min offroadsykkel i høy fart når dekkene har maksimalt lufttrykk. Jeg har akkurat lagt om til vinterdekk på Astana, og de har ikke den lyden. Men derimot er det mer av annen dekkstøy som oppstår på de, høres mer ut som vibrasjoner fra det grovere mønsteret. De har 2,5 i lufttrykk, sjekket aldri hva sommerdekkene som kom på bilen hadde, regner med det var 2,8. Så jeg tror det er kombinasjonen av dekk og høyt lufttrykk som lager mye av lyden, uten at jeg testet med forskjellig trykk på samme dekk.

13
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: Torsdag 12. Oktober 2017, klokken 13:39 »
Jeg fikk akkurat samme intetsigende svar fra Møller. Trodde noe av poenget med et programmerbart display var at man kunne velge selv hva som hva som var overflødig eller ikke.

14
e-Golf / Sv: Navigasjon på E-golf
« på: Torsdag 21. ſeptember 2017, klokken 14:02 »
I have a problem to use Google earth
I have connected WLAN to iphone and I can see the trafic. But still no option for google earth.

The Google earth option is removed from the 2018 facelift.

15
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
« på: Onsdag 20. ſeptember 2017, klokken 15:00 »
De ganger jeg har koblet til Grønn kontakts flexiladere, har jeg hver gang bare fått ca 4,4 kw med medfølgende kabel, det blir vel omtrent 20A. Men de er kanskje annerledes enn ladebokser folk har hjemme.

Sider: [1] 2 3