Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV_Mor10

#1
Mach-e / Sv: De første kundesolgte mach-e er ankommet Norge
fredag 07. mai 2021, klokken 11:34
Disse bilene er ikke i landet enda, stort sett, og Ford har flere biler ekstra som kommer inn ganske snart til normal pris, så flere på Facebook som ikke gidder å sponse oppkjøperne.
Venter i spenning på min og gleder meg som et barn :)
#2
Mach-e / Sv: Prisliste tilbehør
torsdag 25. februar 2021, klokken 18:44
Har bestilt meg en Mach-e jeg også, husk å si fra om at du skal ha tilbehør uten mva når du bestiller.
Mange som "glemmer" det.
#3
Euniq 5 / Sv: Nødlader
lørdag 09. januar 2021, klokken 17:34
Har IT nett, skal måle en gang til at det er lik spenning mellom begge "faser".
Det står ≤16A på laderen, håper dette er nedjustert til 8-10A.
#4
Euniq 5 / Nødlader
fredag 08. januar 2021, klokken 17:48
Jeg lurer på om andre har problemer med nødladeren sin?
Min påstår ifølge feilkoden og manualen at det ikke er jording på kontakten jeg tester på i garasjen. Har målt kontakten og det er god jording der. Samme resultat på jordet kontakter på kjøkkenet. Ganske nye sikringer med jordfeilbryter og jeg har gått over hele det elektriske anlegget og byttet hele sikringsskapet med svigersønn når jeg flyttet inn for 5 år siden. Har litt høy spenning med 238V, men dette er godt innenfor variasjonene i Norge.
Har dere andre testet laderne deres?
#5
Euniq 5 / Sv: Sikkerhetssele-varsling i bakseter?
fredag 08. januar 2021, klokken 17:37
I min bil så viser den kun at det ikke er satt på setebelter i bildet i displayet, men den piper ikke og varsler på annen måte. Etter ca 20 sek kjøring, kan jeg trykke OK på rattet og få tilbake vanlig meny.
#6
Euniq 5 / Sv: Tester
torsdag 31. desember 2020, klokken 17:26
Fikk testet både bil og fører i går med en tur fra Rælingen og til Tretten ovenfor Lillehammer.
Delvis regn, snø og tåke med +-0 grader.
Valgte 16" felger med 205/60 GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 og de fungerte meget godt på dette vekslende føret som det er mye av i området jeg kjører om vinteren.
Startet med 100% batteri og hadde den obligatoriske stoppen på Espa for boller og frokost. Hadde ikke helt tenkt at det var utfartsdag i går, men vi var ikke helt alene på Bolleland. Det var 58% igjen på batteriet etter ca 93km på vått føre med adaptiv cruisekontroll på 110km/t og 23 grader i kupeen.
Batteriet hadde holdt helt fint til Lillehammer som var neste stopp, men vi valgte å forsøke å lade litt allikevel. Var mye tull med ladeapp som stoppet og diverse, og da vi fikk satt i gang lading, fikk vi bare 31kw lading. Dette var også gjengs for de andre bilene ved siden, bl.a. ny e-golf, Leaf og andre, så kan ikke skylde på bilen her.
Ble veldig lite og kontrollert lading, så dro til Lillehammer i god fart, med kø inn til sykehuset.
Etter litt roting rundt i Lillehammer, var det kun 12km igjen på GOM ved lading på Hafjell ved Øyer.
Her var det gamle ladere uten visning av kW, men den lå nok på ca 35kwh.
Estimat på kjørelengde på raskt,vått vinterføre var da ca 210-220km, noe jeg synes er ganske bra.

Var oppe i fjellskråningene ved Tretten på tildels bratte og svingete, mer eller mindre glatte vinterveier, og jeg synes bilen oppførte seg meget bra. Traction control fungerte veldig bra og vi hadde ingen problemer med å igangsette bilen midt i bakker og ABS/motorbrems tok oss trygt ned igjen.
Hadde en situasjon dagen før i en bratt bakke med glatt slaps på Rælingen hvor det stod 3 biler på tvers og en 4-hjulstrekker som nesten stoppet foran meg. Var sikker på at jeg ble stående, men med nye dekk dro Euniq'en seg sakte forbi👍

Jeg har kjørt Chevrolet Astro i mange år tidligere, før jeg gikk over til el-bil, og føler endelig jeg har fått tilbake plassen og kjørestilen med Euniq med grønn teknologi😀

Ja , det er en stor kasse og det er litt støy avhengig av dekkene spesielt, men det er mye bil for pengene. Litt frustrerende menyer og visninger i display, men dette tas opp med importør, og vi satser på litt bedre software.

For meg som bestefar med mye dyi-prosjekter, kjøring av vaskemaskiner for barn og opptil 6 stk. i bilen med barnebarn, noen langturer i året, er dette helt i blinken for meg👍
#7
Euniq 5 / Sv: Tester
torsdag 17. desember 2020, klokken 00:39
Gratulerer med ny bil :)

Dette hørtes lovende ut, gleder meg til å hente min om kort tid.
#8
Euniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt
torsdag 17. desember 2020, klokken 00:37
Bilen min står hos forhandler for endelig klargjøring og skilter nå, så da blir det bil til jul og bursdag i romjula😄
Er en som var veldig fornøyd med første turene under "Tester" i Euniq kategorien ihvertfall.

Kjørte RAVen tur retur Lillehammer i dag med obligatorisk bollestopp og lading på Espa.
Neste gang blir det kanskje bare lading i Lillehammer (må jo stoppe på Espa allikevel da) med ny bil👍
#9
Euniq 5 / Sv: Tester
søndag 13. desember 2020, klokken 20:10
Litt usikker på kommentaren om at det er litt kronglete å komme seg inn i bakerste seterad.
Jeg er over 50 med en del ryggplager og stiv kropp, og hadde ingen problemer med å komme meg inn bakerst. Det er viktig å gå inn på høyre side av bilen, da setet her legges ned og skyves forover i en handling.
Også litt usikker på om støyen er spesielt sjenerende, da både svigersønn og jeg bemerket at det var veldig behagelig støynivå. Vi kjører hhv Kona, RAV4 EV og Soul EV.
Litt overrasket over hurtigladehastighet, men vi kjører nesten aldri langturer og lader hjemme i oppvarmet garasje, men skjønner bekymringen til andre.
#10
Euniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt
torsdag 10. desember 2020, klokken 02:36
Er kanskje bilen min en av disse :D
Bildet av mange Euniqer litt lenger ned på siden.
https://www.mtlogistikk.no/maxus-rsa/1000-elektriske-maxus-ankom-drammen/538720
#11
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
mandag 30. november 2020, klokken 23:01
Da blir det, som jeg mistenkte:

Størrelse felg: 7x17"
Boltsirkel 5/114
Innpress 44 (Standard på sommerfelgene også)
Diameter på nav (CB) 61,5
#12
Euniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt
lørdag 28. november 2020, klokken 03:26
Jeg venter på bil og maser litt på selgeren  ;)
Bekreftet at båten fortsatt skal ankomme 4. desember.
#13
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
lørdag 28. november 2020, klokken 03:18
Hva tror dere om GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 dekk til denne bilen?
Kjører mye i Oslo/Rælingen området om vinteren og mesteparten av tiden er det våt vei og slaps.
#14
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
torsdag 26. november 2020, klokken 17:55
Bolter er kanskje lurt å ha ja :+1:
Mente diameter på nav, med nav-størrelse😀

Båten er fortsatt i rute, så det blir spennende å se om de får klargjort bilen til jul 😀
#15
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
onsdag 25. november 2020, klokken 21:25
Oppdatering på felg og dekk:

Lastindeks: 96
Hastighetsindeks: H
Innpress: 44

Medfølgende dekk: 215/55R17
Erstatningsstørrelse: 205/60R16 (Kommer til å velge dette på mine vinterdekk)

Da mangler vel bare Navstørrelse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA