Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sverre Følstad

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Lader ikke
torsdag 25. november 2021, klokken 19:04
løsning funnet! Det handler om å "slå av" lading og da resettes noe, som gjør at bilen igjen kan låse ladekabel og ta imot

funket for meg, i alle fall
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Lader ikke
torsdag 25. november 2021, klokken 18:33
Har forsøkt forskjellige ledninger, men bilen tar ikke lading - blir stående i orange og låser ikke kabel. Kikket på støpslet og ser at en av taggene virker kortere enn de andre. Det kan være at feilen ligger der, men er usikker. Det er den som er til høyre. Noen som har opplevd liknende?
#3
Hei! Ved ti minusgrader og en bil som har hatt noen ukers pause så opplevde jeg at den fungerte fint, inntil det ble blinkende P og N, og en saktegående R og ingen D. Brukte da 5-56 på bevegelige deler som var lett synlige når noen satt i bilen og giret, og lett å komme til ved å ligge bak bilen. Fungerte på første forsøk. Takk for gode innlegg :)
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Keypass / myOpel
mandag 03. juni 2019, klokken 21:32
to år med prøving og feiling inntil du innså at livet var levelig allikevel? kan gjerne være det som er min løsning også! selv om det kunne vært artig å tukle litt med bilen på avstand  :)
#5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Keypass / myOpel
lørdag 01. juni 2019, klokken 19:32
Hei,
har en Xiaomi Mi Mix telefon (og kona en annen fra Xiaomi og sønnen en Samsung og datteren en Iphone). Men ingen klarer å kommunisere med bilens Keypass. Får ikke satt det opp. Den søker etter bil, og iblant finner den en bil som den så "parer med", men så stopper det opp. AndroidAuto og diverse bluetooth-samhandling for øvrig fungerer fint.

Noen tips?

Mvh Sverre
#6
Lade hjemme / Ladestasjon for to elbiler i garasjen
torsdag 23. mai 2019, klokken 18:02
Er nå lykkelig eier av to elbiler - Citroen Z-cero og Opel Ampera-e. Disse trenger strøm. For tiden har jeg 16 A og alminnelig stikkontakt (for Citroenen), men jeg må oppgradere til en ladestasjon. Noen tips?
#7
jeg må nok innrømme at min Citröen ikke har fått oljeskift på girkassen i løpet av sine 42000 km. Det kan man jo tenke på i ettertid!
For meg ordnet det seg med en krasjet Peugeot Ion, der kassen kostet 10.675 inkludert frakt til merkeverksted, som setter den inn. Det fantes 4-5 tilsvarende kasser for salg brukt nå for tiden, men bare denne hadde riktig "nummer".
Snart triller bilen like stille og flott som før!
#8
takk for omtanken, bilen (48 hk) har gått noe over 40.000, så den bør ha et langt liv foran seg. Forventer å få tilbud på reparasjon i morgen, og tenker nok at en brukt gearkasse bør ordne det. Ulempen med bil er jo at man gjerne trenger dem til noe, og selv om lysten til å få dette ordnet ved egen hånd bare øker jo flere jeg leser om, så innser jeg begrensningen og lar en fagmann forsøke. I alle fall forsøke å si hva det skal koste :)
#9
Hei! Kaster meg inn i denne tråden her, for jeg har - realtime - fått samme problem på min C-Zero. Girkassen hadde litt problemer omkring laveste gear, men fungerte for øvrig fint. Og dermed lot jeg den fungere fint i lengste laget, inntil den ved moderat fart i oppoverbake gav fra seg en lyd av singlende metall. Ifølge merkeverksted er det hull i den, også. Så et visst press innenfra har det vært idet den havarerte. Har håp om at en brukt kasse lar seg sette inn, men frykter naturlig nok regningen her. Leser med stor inspirasjon om selvbytte av kasse, men det ligger akkurat over min tro på egne evner.
#10
ypperlig løsning! hjertelig takk!
#11
Hei, idet jeg starter kommer skiftenøkkelen, men den forsvinner nokså snart. Betyr det tid for en rutinekontroll? Har kjørt et år uten verkstedsbesøk, så har mine aninger. Eller er det en feil som har dukket opp? Bilen lader og kjører forøvrig uten problemer  :+1:

Kan alle "ok" verksteder eventuelt gjøre årsservice?

Hører gjerne fra erfarne fjell- og elbilfolk!
#12
hjertelig takk for kommentarer!

jeg hadde ikke tenkt på dette med deling i flere biter, så dermed har jeg bedre kapasitet enn jeg først fikk følelsen av. Så får man vente på sommeren for langturer.

Beste hilsen Sverre
#13
Hei,
jeg har nå kommet i gang med en 2011 Citroën C-Zero (gått 20.000). Temperaturen ligger fra et par minus til et par pluss og det snør ikke. Bilen lades i kald garasje om natten, og står utenfor arbeidsplassen min om dagen.

Etter en ukes eierskap har jeg kommet frem til at batteriets kapasitet ved min bruk er ca. 60 km (display sier 79 ved fulladet). Jeg er svært varsom med vifte og varme, holder meg unna setevarme, men lyter til radio.

Bilen har levd det meste av livet sitt i Frankrike, og såvidt jeg forstår serviceheftet kan den ha stått i en periode.

Mitt spørsmål er: Hva bør jeg forvente av rekkevidde - og dersom min bil gir mindre enn man bør forvente: finnes det en service som eventuelt hjelper batteriet å yte bedre? Jeg har lest om nødvendigheten av at et batteri "går seg til" og det kan være noe slikt jeg må vente på.

Hører gjerne innspill. Bilen er så flott å kjøre at jeg gjerne vil dra på lengre turer.

Beste hilsen Sverre Følstad
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading hjemme og underveis
onsdag 25. januar 2017, klokken 21:00
tusen takk for godt svar!
#15
Ladeplasser og ladekabler / Lading hjemme og underveis
onsdag 25. januar 2017, klokken 20:23
Hei, kjøpte i dag min første elbil, en Citroën C-Zero 2011. Har nå søkt rundt på forumet. Er det nødvendig å ha flere kabler enn den som følger med bilen? I min egen iver sjekket jeg ikke, men håper den lades med Schuko til hjemmebruk. Har hurtigladerstasjonene eller gratisplassene ved kjøpesentre eller i Oslo sentrum andre krav? Har lest mye om kabler, men synes det virker underlig at de fleste besitter flere ledninger.

Håper noen kan gi meg veiledningen her!
(ps: dette med nøkler, ladebrikke, medlemsskap etc. har jeg nok orden på hvordan skal gjøres)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA