Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hawK

#1
Det er den som fulgte med bilen (blå fra Mennekes vel).
Har ikke testet med nødlader enda, og kun noen ganger med en annen kabel.
Så tester litt til før jeg melder det inn tenker jeg
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Skjevslitte dekk
mandag 31. juli 2023, klokken 09:31
Sitat fra: OlaM på mandag 24. juli 2023, klokken 09:25
Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster.

Jeg tror dette kan stemme. De ytre sporene (her Michelin PS3) har gjerne en litt annen form enn de på midten, som gjør at det lett blir litt forskjell i målt dybde.



Skriv ned ytre/indre et trygt sted og før en logg, så har du god kontroll.  :)


Jeg tror det kan stemme ja, siden det er så likt på alle fire hjul også. Fører logg nå, men startet ikke før bilen hadde rullet litt :)
#3
Problemet viser seg antageligvis å være låsingen. Jeg skrev over at kabelen er låst, men det viser seg at den ikke alltid går i lås. Har ikke forstått hva jeg gjør galt de gangene den ikke låser seg, for den sitter skikkelig og jeg hører låsen slå, men kabelen fester seg likevel ikke og når jeg prøver å dytte den inn stopper den slik at det er tydelig låsen sånn sett fungerer.

På jobb testet jeg med en annen kabel hvor jeg ikke klarte å fremprovosere feilen. Får prøve med shuko laderen evt., så må jeg vel bare melde det til Tesla
#4
De er nok helt sikkert koblet parallell ja.

Laderne står til fast en-fas, som er riktig hos meg.

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. juli 2023, klokken 13:46Dumt spørsmål, men har du sjekket hvilken farge lyset i ladeporten har når du bare får 12A? Hvis den blinker gult har du ikke satt kabelen skikkelig på plass.
Og hva sier instrumentpanelet/appen? Står det 12/12A eller 12/32A ? Hvis det står det første, er det fordi kabelen ikke er plugget skikkelig inn. Hvis det står det andre er det fordi bilen er justert ned til 12A (eller Tibber justerer ned til 12A). Hvis det står 12/32A skal du kunne justere opp til 32A via skjermen/appen.

Det står kun 12A som du sier, jeg har ikke kontrollert lyset, så det skal jeg gjøre neste gang! Men den har låst seg fast, så skulle tro det betydde at den satt skikkelig.
#5
Lading av Tesla / TMY vil ikke alltid AC lade på full hastighet
lørdag 15. juli 2023, klokken 12:28
Hei.
Har to stk Easee ladere seriekoblet på en 40A kurs. De er satt opp med lastbalansering og en enhet som «master».

Benytter oss av smartlading gjennom Tibber, og av og til når Model Y skal starte lading så trekker den kun 12A, selv om 32A er mulig og satt på roboten. Skjer kanskje hver fjerde ladeøkt.
Da må jeg stanse lading, ta ladekabel ut og inn, så er det full pupp.

Jeg har testet med begge laderne. Vår andre bil (Leaf) virker ikke å ha dette problemet. Siden det er gamle Leaf så har den type 1 plugg så har ikke fått testet med annen kabel. Har heller ikke fått testet lading andre plasser med 32A AC.

Noen som har vært borti lignende?

Har kontrollert innstillinger både i Tibber og Easee appene, alt ser tilsynelatende ok ut der.
#6
Model Y / Sv: Deksel foran tilhengerfeste
mandag 10. juli 2023, klokken 13:09
Jeg har bare gjort det én gang siden jeg fikk bilen. Men jeg brukte flattrekker på en leatherman, samt et lite lirkeverktøy av plast som jeg har brukt ved skifte av skjermer på iPhone o.l.

Mener bestemt å huske at det er designet slik at man skal starte i senter på toppen, der er det er en større åpning her og så jobber man seg forsiktig rundt.
#7
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Skjevslitte dekk
lørdag 01. juli 2023, klokken 16:26
Takk for det, da har jeg misforstått og skal ta en ekstra sjekk før jeg evt melder det inn :+1:
#8
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Skjevslitte dekk
lørdag 01. juli 2023, klokken 15:40
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 01. juli 2023, klokken 14:46
Sitat fra: hawK på lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».

Trykket vil øke når du starter å kjøre. Kan gjerne være 42 psi i kalde dekk og kan nok gjerne øke til 47 psi etter en stund kjøring ved kjøring i varmt vær. Viser bilen 47 psi på kalde dekk? Altså rett etter du starter å kjøre?

Du har også sjekket at du har riktig dekksett i service menyen?

Ja, står konfigurert med riktig hjul, og jeg har startet bilen kald i garasjen og sjekket trykket i teslaen.
Hvis dette avviket +/- 10% ikke er normalt skal jeg sjekke litt nærmere. Men dersom jeg kjører med for høyt trykk burde vel slitasjen være større i senter av dekket hvis jeg tenker riktig?
#9
TMY Hjul, dekk og felg. / Skjevslitte dekk
lørdag 01. juli 2023, klokken 09:14
Hei. Vet dette har vært en mye omdiskutert tema med Teslaer, men prøver meg på spørsmål her før jeg kontakter Tesla selv.

Hentet ut bil (SR) med 19" gemini for ca 1mnd ca og kjørt nå rundt 1800km.
I følge min egen kompressor og digital på stasjonen har jeg kaldt dekktrykk på anbefalt 42psi. I følge bilen selv så er det rundt 47psi.

Jeg har nå sjekket mønsterdybden og bemerker meg at de dybden mot senter ligger rundt 1mm over ytterkantene. Er dette normalt eller skal det være mer eller mindre helt likt? Jeg har dessverre ikke noe referansemåling fra da bilen var ny.. men stort sett rundt hele bilen er det nærmere 7mm i senter og 6mm på ytre mønster. Jeg måler kun i mønstrene som «går rundt hele dekket», altså ikke de som «peker utover».
#10
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
onsdag 07. juni 2023, klokken 08:18
Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 19:57WLTP-forbruk er forbruket fra stikkontakt. Dvs. inkludert ladetap. Forbruket som rapporteres i testen er forbruket fra batteriet under kjøring.

Takk for oppklaringen. Kan forstå at de oppgir det slik, men tenker for min egen del det hadde vært enklere å beregne rekkevidde dersom de oppga forbruket under kjøring.
#11
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
tirsdag 06. juni 2023, klokken 19:48
Burde ikke det oppgitte forbruket samsvare med en rekkevidde på WLTP?

Tenker f.eks på TMY SR som har oppgitt rekkevidde på 455km og forbruk 15,7kWt/100km, men ender på 449km og 12,9kWt/100km.
#12
Model Y / Sv: Plass til lange årer inni bil?
mandag 05. juni 2023, klokken 12:01
Nå har jeg ikke noe å måle med her på jobben så får ikke besvart spørsmålet ditt.

Men dersom det ikke er plass kan du vel leie en henger billigere enn å kjøre 15 mil t/r, evt. kan også takstativ leies flere steder i landet.
Evt. om du kjører med luka på gløtt og årene stikkende litt ut bak (avhengig av hvor langt du skal kjøre).

(Jeg forstår forøvrig ikke hysteriet rundt montering av takstativ, virker veldig greit så lenge man bare følger instruksene som er gitt. Venter på at mitt skal bli levert.)
#13
Sitat fra: Marcelius på onsdag 31. mai 2023, klokken 17:48Da ble estimert leveringstid endret fra 30 mai - 14 juni til 12 - 27 juni. Blir bittert om den bikker 30 juni og jeg ikke får lånetilbudet!

Hvor lenge etter at dere fikk VIN nr fikk dere bilen? Bilen er produsert i Berlin i følge VIN.

Ganske nøyaktig én måned fra jeg fikk VIN til bilen var i mine hender. Men dette er Kina bil.
Dersom du skal hente bilen et relativt sentralt sted ville jeg stolt på estimatene, men jeg har bare erfaring fra østlandet.
#14
Model Y / Sv: AWD vs RWD
lørdag 27. mai 2023, klokken 21:13
Sitat fra: TKTS på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:04Flere med RWD som opplever en klunkelyd fra forstillingen? Vi har både Y Performance og RWD og har helt siden vi hentet RWD versjonen opplevd en slitsom klunkelyd. Vi mistenkte først at det var bærekule eller stab stag og sendte bilen til Tesla som først bekreftet at det var en lyd før de så avfeide saken og mente det var vanlig lyd på Y, noe vi protesterte siden Performance utgaven ikke har noen lyder i forstillingen. Lurer på om det er fjærbenstoppene som lager ulyden. Vi har 20" originale hjul på den.

Hentet RWD tirsdag denne uken, ikke merket dette. Kun kjørt i underkant av 30mil da. 19" gemini hjul.

Forøvrig helt vanvittig imponert over denne bilen, leverer langt over forventet når det gjelder komfort, støy og kvalitet.

Har tidligere hatt en 2019 TM3 og dette er noe helt annet.
#15
Sitat fra: Sveen på mandag 22. mai 2023, klokken 18:56Da har jeg fått VIN, leveringsestimat er utsatt til 12. - 26. juni nå da. Skummelt. Har det noe å si om man har betalt for å få lov til å avtale levering? Har ikke fått noe epost eller sms, bare så dato og VIN lå i appen.

Nei, det neste som skjer for din del er at du får melding om å velge hentetidspunkt. Deretter skal du betale, ordne forsikring, godkjenne registrering av kjøretøyet og evt. signere lånedokumenter.

Tesla kommer til å levere mange biler i juni.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA