Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - keepitsimple

#1
Lade hjemme / Sv: Lading av bil - Regnestykket
søndag 21. mai 2023, klokken 15:09
Med tre faser lader du mellom fasene. Så du trenger i prinsipp ikke neutrallederen. Tenk tilbake til skolegangen og et stetoskop. Der ser du at volten er en sinuskurve. Du har tre slike i et tre fase anlegg. For eksempel når to faser er i «plus» så er en fase i «minus». Da går strømmen fra «plus» fasene til minusfasen.
#2
Om en trikker skal ut å gjøre noe så snakker vi fort flere tusen per kunde. Eneste muligheten for å unngå konk er vel om de kan sende ut en ufaglært for demontere ladeboksen også bruke en ufaglært på en fabrikk for å rette opp i feilen.

Deretter signerer trikker på alt..
#3
Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 14:40
Helt utrolig, uforståelig og kunnskapsløst at de angriper dette på den måten. Easee trenger seriøst hjelp av et kommunikasjonsbyrå eller noe. De har allerede svart på altfor cocky måte i det de har korrespondert så langt. Når det gjelder myndighetsdialog er det å velge ut sine kamper, gi noe og finne kompromisser for å bli enige. Gi faen i de jævla klistrelappene, legge seg flat for endringene som har lavest kost, som å trykke og sende ut 100 000 nye klistremerker som kundene setter på selv. Holde god og åpen dialog. Og når myndighetene skriver til Easee på svensk bør de svare på skandinavisk, aller helst på svensk, siden de tross alt også har en svensk avdeling. Ikke på engelsk som de har gjort. Dette har jeg vært med på før i Norge - myndighetene skrev til oss på norsk, og vi svarte på engelsk. Det skapte kun større avstand mellom partene og ble oppfattet cocky og lite jordnært.

For det de mener de har på sitt rene opp mot standarder osv. så må de angripe ting fra riktig ende, ikke skyte på Elsäkerhetsverket. Easee må forstå at de ikke er større enn myndighetene, som har knallharde midler for å oppnå sin side av saken, og at de må jobbe sammen med og ikke imot. For eksempel gå inn på utsettelser/midlertidige avvik basert på risikoanalyser og jobbe med det man trenger å endre for å få dette godkjent, enten det er regelverk eller produkter. I stedet har de kranglet seg inn i et salgsforbud.  ::)
Ja det er veldig spesielt. Min erfaring med både svenske og norske myndigheter er at de faktisk er interessert i dialog MEN da må du jo faktisk gå i dialog..
#4
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 15:32
Det er lett å si, men hvis Tesla hevder det er built to order, så må man dra driten gjennom forbrukertvistutvalget (eller hva det heter), kan forvente en dom der, ikke usannsynlig får man medhold, Tesla gir faen, venter så lenge de kan, og trekker deg så for retten. Så sitter man der og må ta valget med en risiko mot å møte Tesla med sine advokater, og i forhold til en privatperson og oppsiden i saken, ubegrensede midler. Man sitter med risiko og man bruker måneder av livet på irritasjon og frustrasjon mens man sitter med bilen man ikke vil ha, for noen usle småpenger, i stedet for å bare selge på Finn og ta et lite "hit". De fleste backer ut, og iallfall når det kommer tilbud om et hemmelig forlik, som så mange ganger før. Fullt klar over at det nettopp er dette Tesla spekulerer i, men livet er for kort. Pick your battles.
100 %. Livet er altfor kort for å kjøre legal battles for småsummer (egen erfaring).
#5
Tesla har absolutt beste tilbudet og de beste prisene i dag, men det tar tid å få gamle folk å bytte merke. Mine foreldre venter fortsatt på Volvo XC60 elbil. Helt uintresserte i et annet merke.

Null stress å få bil i vår.
#6
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
fredag 20. januar 2023, klokken 22:31
Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 19. januar 2023, klokken 23:42
Hadde min første Tesla i 2015, og har i dag YP. Har stort sett bestandig satt innstillingen i bilene til å lade 100%. Har ikke merket noe til reduksjon på kapasiteten på noen av de Tesla'ene jeg har hatt. Den ene hadde gått over 80 K før den ble solgt, å jeg hadde ikke noe kortere rekkevidde som var merkbar fra da bilen var ny til kjørte 80.000 km. Dog skal det sies at bilene ikke bestandig når 100% før bilen taes i bruk igjen. Men når jeg kjøper en ny bil som har 5 års garanti, og bilene selges i mitt eie før dem blir 5 år, så ser jeg absolutt ikke noe grunn til å lade til kun 80%. Lader ikke telefon til kun 80% heller. Garanti på batteriet, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det fult ut.
Det beror litt på hvem som er kjøpere. En del er opptatt av 5 km ekstra rekkevidde. Jeg tenker du kan få 5 km ekstra om du ligger på 70 % mot 100 % i 5 år. :)
#7
Ja, jeg solgte en YP i desember (så ikke poenget mot vår eksisterende LR). Veldig mange som hadde ekstremt høy pris (som ikke fikk solgt). Lurer litt på hva strategien deres er. Til info så ligger det 500+ TMY ute til salgs i dag mot 300 i desember. Så det er ganske tydelig at mange eiere enten har fått dårlig råd eller bare kjøpte for å flippe.
#8
Jeg forstår ikke prisene på finn. De er jo omtrent 50 000 for mye på mange av dem. En bil ligger på 528 000, hvilket vel kanskje er ok for de som bare må ha bil på dagen.
#9
Model Y / Sv: Steinsprut eller spenninger fra forvarmning
tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:26
2500 hos hurtigruta. Enkel prosess. De snakket med forsikringsselskap.
#10
Model Y / Steinsprut eller spenninger fra forvarmning
lørdag 07. januar 2023, klokken 16:00
Tidlig idag merker jeg at vinduet har en sprekk. Kan ikke huske noe steinsprut men det ser jo slik ut. Er dette 100 % steinsprut eller kan det bero på forvarmning av bilen?
#11
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 06. januar 2023, klokken 09:57
Til dere som ikke kjøpt bil enda og ser denne tråden.

Det er ikke vanskelig. Kjør med god avstand til neste bil og slipp ikke foten fra gasspedalen på 0.1 sek uten litt mer rolig.
#12
Noen flere som gått fra september 8-30 til november 12 - januar 26?  Ganske overrasket å pløtslig få 3 måneder utsatt, 2 uker før levering.
#13
Mine dato bare hopper fram og tilbake. Jeg forstår ikke hvordan de kan ha så dårlig kontroll på produksjonen og båtene. Det er heller ikke små hopp uten fra 15/9 - 10/10 til 23/11 - 14/1 (2023).
#14
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:29
Denne forklarer bra:

For eksempel: Om du holdt et snitt på henholdsvis 11 kilowatt (kW) + 11 kW to timer etter hverandre én dag, 10 kW en time et par dager etterpå og 8 kW en time uka etter som dine tre toppnoteringer for måneden, vil ditt maksforbruk bli beregnet til (11+10+8): 3 = 9,67 kW, og ikke (11+11+10): 3 = 10,67 kW.

Og det er nettopp dette maksforbruket som da avgjør hvilket trinn du havner i for den gjeldende måneden. De ulike trinnene er som følger (med Elvia som priseksempel i parentes):

1) 0-1,9 kW (125 kr)
2) 2-4,9 kW (200 kr)
3) 5-9,9 kW (325 kr)
4) 10-14,9 kW (450 kr)
5) 15-19,9 kW (575 kr)
6) 20-24,9 kW (700 kr)
7) 25-49,9 kW (1325 kr)
8  50-74,9 kW (1950 kr)
9) 75-99,9 kW (2575 kr)
10) 100+ kW (5150 kr)

Så om du lader elbilen to ganger per måned (11 kW * 7h * 2) og deretter ligger på 7 kW som maks en time en annen dag så får du et snitt på (11 + 11 + 7)/3 = 9.7 kW < 10 kW?
#15
Lade hjemme / Sv: Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?
tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:57
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juni 2022, klokken 09:29
Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Her er det ca 250kr ekstra pr 5kW.

Hvis det jevnt over er høye priser og noen få timer med lavere priser er det nok bedre å lade med høy effekt. Sparer man f.eks 1kr/kWh er det ikke mye man skal lade før man har spart inn de 250kr på lavere strømpris.

Er det derimot som forutsetningene bak effektprisingen lengre perioder med lav pris om natten så kan man jo med fordel spre ladingen utover, og spare de 250 i måneden.

Har lagt inn styring med HomeAssistant og Node-RED (powersaver.no noden) som finner de tre rimeligste timene i døgnet for å slå på VVB, og styrer varmekabler på badet med magasinering i de 8 billigste timene. Oppvaskmaskin styres manuelt med timer, Tibber styrer lading av elbil (med nedjustert hovedsikring til 5kW)  og resten har minimalt med strømtrekk (matlaging har høy peak, men er kortvarig).

Har aldri over 5kW i forbruk. Hadde jeg ladet mye hjemme så hadde jeg nok bare skrudd opp til 10kW.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
Jeg har Tesla. Er det bare å installere tesla appen i Tibber og endre hovedsikring i Tibber pulse til ~12 A (3-fase IT gir da omtrent 5 kW)?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA