Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Haheim

#1
Som Vollis sier er det lurt å legge inn betalingskort i begge appene før du kjører. På sommeren har jeg kjørt den turen med 94ah ved å kun lade ved Telemarksporten, men på vinteren kan du f.eks. Stoppe på Fokserød og Brokelandsheia. Begge stedene er laderne rett ved motorveien, begge selskapene har flere ladere der og da får du tre strekninger på ca 90-110km hver.
Lurt å holde seg under 110km/t på motorvei, gjerne 100 om du vil være på sikre siden. Ladingen går saktere etter ca 80%, så stopp heller en ekstra gang enn å sitte og vente over 90%.
Kan også være fint å legge inn hjemmeadresse i navigasjonen, så pleier den å justere rekkevidde-estimatet etter bla. fartsgrensene på turen.
God tur!
#2
Nissan e-NV200 / Sv: Sove bak i e-NV200
torsdag 17. oktober 2019, klokken 09:20
Det er en knapp på dashbordet, ja. Men den når du ikke fra varerommet.

Det er 89stk e-nv200 på finn nå. 2stk 40kWh med 5 seter og omkring 15stk med 7 seter.
Leter du på rett sted?
#3
Nissan e-NV200 / Sv: Sove bak i e-NV200
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:53
Hva som er best vet jeg ikke. Jeg har overnattet et par ganger bak i varebilen, og det fungerer greit.

Når jeg uttaler meg om Evalia så forutsetter jeg at det er "greit" å fjerne baksetet, men det kjenner jeg ikke til. Ser ut til å være et par bolter?


Ang. lengde:
Jeg er ca 180cm høy, og når jeg ligger på ryggen i min 200cm seng så berører tærne enden av senga. Hvis jeg ligger bak i bilen som er 180cm så oppleves det som "for kort". Ikke noe stort problem, jeg bare påpeker det.
Skilleveggen i en varebil er jo plassert slik at førersetet skal kunne skyves tilbake og ryggen lenes bakover. Uten skilleveggen vil du kunne få over 2m lengde ved å skyve førersetet fremover.

Ang. sikkerhet:
Bilene har keyless entry og start. Du kan låse bilen når du er inni med nøkkelen, men en må antakelig være nøye med å plassere nøkkelen slik at en ikke kan låse opp igjen med de utvendige knappene? Hvis bilen står ulåst og nøkkelen er i varerommet kan du starte bilen og kjøre mens du ligger baki og sover.

Hvorfor skulle du ikke ønske å låse bilen? Jo - fordi når bilen er låst er eneste mulighet for ventilasjon/varme/kulde å kjøre forvarming vha knappen på nøkkelen (appen). Den går som sagt 15min når bilen ikke er koblet til strøm. Den resirkulerer luften ca. 90% av tiden og kjører viftene på et høyt trinn. Du kan regulere temperaturen i innstillingene, men ikke justere på noe mens den forvarmer. Ikke veldig søvndyssende. Ønsker du kun å kjøre viftene på laveste trinn og ikke resirkulere luften må altså "tenningen" stå på, og du får ikke låst bilen med nøkkelen. Dette vil du derimot få til på en Evalia ettersom alle dører kan låses fra innsiden manuelt. Viftene vil da fortsette å gå til du skrur dem av eller bilen er tom for strøm.

Som nevnt så er det veldig lite av denne luften fra ventilasjonen du får inn i varerommet uansett. Dette er jo selvsagt en stor fordel alle andre dager i året hvor du har et mye mindre volum å varme opp/kjøle ned!

Det er mye enklere å få det mørkt bak i en varebil med noen få "gardiner".

Mange fordeler og ulemper som du sikkert skjønner, men tenkte jeg skulle forklare paradokset med ventilasjonen siden dette var noe du håpet å kunne utnytte.
#4
Nissan e-NV200 / Sv: Sove bak i e-NV200
lørdag 12. oktober 2019, klokken 14:09
Evalia (5 og 7 seteren) har bakluke som går oppover. Tror ikke du får varebilen med dette.

Et par innspill:
Bak i varebilen får du akkurat (med 1-2cm klaring) en 120cm rammemadrass fra IKEA.
Varerommet er bare 2m de nederste 15-20cm og ca. 1,8m over dette.
Du bør altså ikke være så lang hvis du skal kunne strekke ut bena.

Hjulhusene er ca. 27cm høye, men bak sidedørene er det en plastboks som stikker ut like mye som hjulhusene.
I tillegg er de bakre hjørnene skrå, så må tilpasse madrassen litt i så fall.
Min erfaring er at 120cm går fint ved camping.

Det er noen åpninger i skilleveggen nederst som slipper litt luft inn fra kupeen, men det er begrenset hvor mye varme du får inn. Jeg har aldri opplevd at det er "varmt" i varerommet.
Forvarmingsfunksjonen går 15min når du er på batteri og "uendelig" når du er koblet til strøm.
En 5-seter Evalia er kanskje bedre for dere da? Skru ut baksetene når dere skal på tur.
#5
Nissan e-NV200 / Sv: Svakheter med e-NV200?
lørdag 23. februar 2019, klokken 12:42
Har selv hatt fire år med uproblematisk bilhold med min.
Av preventive ting som jeg kan tenke på så er det:
- Plastikk-profilen på skyvedøren foran bakhjulene er veldig utsatt for steinsprut fra framhjulene til tross for skvettlapper. Om det er mulig å foliere den eller noe, så kan det kanskje hjelpe?
- Jeg har de originale aluminiumsfelgene også til vinterdekkene, og klarlakken på dem begynte å "krakelere" allerede etter første vinteren. Nå flasser klarlakken av, og de blir erstattet på garanti. Mulig nye leveranser er bedre, men verdt å følge med på og dokumentere.
- Reservehjulet henger under varerommet bak. Dette er jo veldig utsatt for skitt/salt og hadde små rustflekker allerede etter første vinteren.
- Jeg har bilen på årlig service hvor de smører opp bremsene. I tillegg bremser jeg innimellom opp med bilen i N. Etter 50 000km ser bremsene fortsatt tilnærmet ut som nye og uten slitekant.
#6
Normalt regner jeg at en kan kjøre 1km per 1% om sommeren med speedometer på 93-95km/t. (Cruise control med 24kWh batteri)
Så siden den slutter å vise % ved 6% så kan en ganske trygt kjøre 6km. Men siden en ikke kjører i 90km/t helt frem til laderen har jeg flere ganger kjørt 6-12km.
Har ikke opplevd skilpadde selv om ladestasjonen viser 1%, så der kan jeg ikke hjelpe.
#7
BMW i3 / Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?
tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:13
Oslo-Kristiansand med 94Ah er enkelt! Det er masse ladere å velge blant, men Telemarksporten er i mine øyne et godt valg. Ca. 150km fra Oslo, ca. 170km fra Kristiansand. Strekningen mot Kristiansand derfra er 70-90km/t og mot Oslo 100-110km/t.
Har kjørt turen i fartsgrensen hele veien, 14,4kWt/100km fra Krs til Telemarksporten, 15,2kWt/100km snitt for hele turen ved ankomst Oslo.
Ca. 30min lading.
#8
Nissan e-NV200 / Sv: Takgrind på NV 200 e
torsdag 16. november 2017, klokken 16:06
Om du skal kjøpe en brukt bil fra før 2016 så kan det være det ikke står i vognkortet.
I så fall kan du ta kontakt med Nissan og få tilsendt et brev som bekrefter at det er OK med 100kg taklast som du så tar med til Vegvesenet.

Taklast og tilhengervekt virker å komme automatisk i vognkortet for biler etter en dato på våren i 2016.
#9
Som på alle elbiler så er det viktig at batteriet er temperert og at en lader mer enn bare et par minutter for å få full ladehastighet.
Jeg hurtiglader stort sett bare på langturer og jeg har, som et eksempel, et snitt på 37,5kW over 20 hurtigladinger "sommerstid" hos GrønnKontakt . Om vinteren er nok snittet nærmere 30kW.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA