Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ReneM

#1
Elbiler i media / Sv: Ladesjokk i Danmark i sommer?
torsdag 15. juni 2023, klokken 12:40
Vel flere som har spesielle avtaler. Hvis ikke er det bare å tegne Tesla abbonement.

Polestar med rabatt er forøvrig 3DKK/kWh. Så det er overkommelig det også ;)
#2
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
tirsdag 06. juni 2023, klokken 18:23
Fra nettsiden:

SitatBilene stoppet i nesten samme område, men kilometermålet baserer seg på bilens tripteller – og denne er forskjellig fra bil til bil.

Dette må være årets spøk? Så dersom 2 biler stopper på samme sted vinner den med størst avvik i speedometer?

har de aldri hørt om GPS? Eventuelt kan de plotte ruten på meter nøyaktig.

Synes det er ganske drøyt at de lønner seg å ha avvik i speedometer som kan fort være mange % og titals km med jukset rekkevidde.
#3
bZ4 / Sv: Toyota trekker bZ4 fra stor rekkeviddetest!
onsdag 01. februar 2023, klokken 15:51
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.

Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%

Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X

Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......
#4
Jeg hadde uten tvil valgt bil uten VP dersom utstyr ellers var likt. Valg mellom Pixel og non-Pixel hadde også vært et enkelt valg. Pixel er helt konge når man kjører en del på mørke veier.

VP i P2 gir minimalt med økt rekkevidde. Det er først nå med MY24 og introduksjon av asynchron motor man virkelig får en solid økning (muligens til bekostning av den gode permanente AWD biler har må).

Til sammenligning bruker min LE ca. 2 til 2,5 kW ved -3 grader etter at den er oppvarmet. Dersom VP bruker 1 kW gir det kanskje 25-30km mer rekkevidde. Blir det kaldere fordufter gevinsten like fort.

Last but not least: jeg (om med meg 100vis flere) har ekstrem dårlig erfaring med VP på bil (e-Golf). Sensorbytte, rørbrudd og byttet kompressor. Det kostet med 24.000 for noen uker siden. VP er mye mer kompleks i forhold til PTC varmer. Planlegger man å beholde bilen i mer enn 5 år er det noe å tenke på.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
onsdag 30. november 2022, klokken 08:07
Kanskje jeg er en av de få inne her som ikke har noe imot MVA over 500K. Det er mange flotte elbiler til salgs som ligger langt under den grense. Med litt budsjett til noe ekstrautstyr er det ingen problem å få en Enyaq IV60, Model 3, Polestar 2 eller ID4 på skilt uten å betale MVA. Og da har vi ikke sett på alt fra Peugeot 2008, Citroen, ID3, Cupra Born, MG og mange flere.

Så lenge man ikke går for 4 hjultrekk og ikke ønsker alt av ekstrautstyr er det mye å velge av....

Det jeg derimot mener er feilslått politikk er den nye vektavgiften på elbiler. Jeg er også spent om elbilforeningen/NAF har gått inn her med strukket bein (kreve fjerning av alt vektavgift) eller om de har (forsøkt) prøvd seg på delvis vektavgift. Siden en elbil av naturlige grunner veier mye mer enn enn fossilbil skulle man i den minste få til å få 500kg minstevekt OG fratrekk av batterivekt. Da hadde regnestykke vært litt mer fornuftig.

#6
e-Golf / Sv: We Connect app
torsdag 24. november 2022, klokken 14:22
Sitat fra: egolfmannen9090 på onsdag 23. november 2022, klokken 16:25
Hei! På min E golf 2015 modell som har vært abonnert på forrige eier men får ikke til hos meg selv etter 7 mnd. Vært i kontakt med we connect men intet nytt der..  sim kort er aktivert på nytt men kommer ikke videre etter inntast av km stand .  Bilde fra bruk med tlf men har også testet med 3 pcer

Noen andre som har innspill ?

Det har jeg aldri sett. Sist jeg aktiverte bruke jeg weconnect app (pass på at du ikke bruker IDconnect som er til ID serien).

I we connect er det en knapp som het 'blir hovedbruker'. Etter det tastet jeg inn en kode på infotainment og var alt i orden.
#7
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
torsdag 24. november 2022, klokken 14:20
Jeg blir bare mer og mer skuffet etter disse 'tester'.

Om det er ikke nok med elendig rekkevidde leser jeg også at den kan hurtiglades til 80% for deretter går over til saktelading. Den klarte å levere 21kW ved 51% batteri i 3,5 plussgrader.... Det holder ikke i det hele tatt.

Kanskje de har klart å presse gjennom WLTP urban som rekkevidde og ikke combined cyclus?
#8
e-Golf / Sv: We Connect app
lørdag 12. november 2022, klokken 22:06
Sitat fra: nosi1202 på søndag 06. november 2022, klokken 10:24
Noen som kan gi en pekepinn på hvordan appen fungerer nå? Abonnementet gikk ut i april og tjenesten var da, etter mitt skjønn, altfor ustabilt til å betale for. Typisk må alle forespørsler som hovedregel utføres 2-3 ganger før det virker. Stadige utlogginger og generelt irriterende å forholde seg til. Noen endring eller like greit å klare seg uten?

Jeg har forlenget vår for ca. en måned siden (2016 mod 190km modell). Det har fungert helt fint siste måned (jeg bruker den primært til fjordkraft sin laderobot og sekundært til å starte varmen. Tok 2 år med en gang så håper den varer :)
#9
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
torsdag 10. november 2022, klokken 15:11
Jeg har lest gjennom artikkelen en gang til. Det som ikke er med i testen er om bufferen de snakker om faktisk er tilgjengelig for forbrukeren.

I testen stopper de ved 0 km rekkevidde, men det er ikke fastslått at batteriet var tomt. Muligens at de hadde klart å kjøre 50 kilometer til med 0 i GOM (slik for eksempel Polestar hadde i starten). I det tilfelle kan det meste rettes opp med en SW oppdatering.
#10
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 09. november 2022, klokken 14:38
På tide at det kommer et regulativ som forplikter å vise netto og brutto kapasitet samt WLTP rekkevidde.

Spent hva rekkevidden blir når det er -10.

#11
Polestar 2 / Sv: Bruktpris Polestar 2
torsdag 07. juli 2022, klokken 20:37
Det stemmer. Nye Polestar er forresten 15.000 dyrere (10.000 basis og 5.000 for pilot pakken).

Bruker du lenken nedenfor ved kjøp for du også 1000 kr ekstra ladebonus:

https://www.polestar.com/no/referral-program/validation?referralId=8c75c95b-4743-4089-894e-7849b7b7ecb1&utm_medium=customer-copied-link&utm_source=customer-referral
#12
Polestar 2 / Sv: Lading - Software 2.0 - Bug
torsdag 23. juni 2022, klokken 08:33
Sitat fra: Polestar-eier på torsdag 23. juni 2022, klokken 07:34
Oppdatering:

P2.2 fikset heller ikke bug i ladegrensen.  :(

Oppdateringen introduserte en ny, irriterende popup-melding ved oppstart: Varsel om at airbag er aktivert på passasjersiden. Krysser fingrene for at dette kun var en engangsmelding, og ikke noe fast.

Airbag varsling kommer bare 1 gang. Når det gjelder ladegrense har Polestar bekreftet at den ikke er løst med P2.2. De jobber med en fiks...

Oppdateringer i programvareversjon P2.2:
Lansering av Apple CarPlay.
Forberedelse for fremtidige apper for videostrømming.
Ytelsesapp: akselerasjonsmåling og g-meter for biler med programvareoppgradering for ytelse.
USB-innganger foran åpnet for inndata fra ekstern enhet (f.eks. spilling, musikk, Apple CarPlay).
Forbedring av cruisekontrolleffektiviteten uavhengig av One Pedal Drive-innstilling.
Forbedringer i Road Sign Information.
Forbedret nøyaktighet for ladenivå-verdi (SoC) for Google Maps-mål.
Forbedring av trådløs lading for Apple-produkter.
Forbedret effektivitet og virkelig rekkevidde.
Forbedrede egenskaper ved skifte fra Adaptive Cruise Control eller Pilot Assist til manuell kjøring.
Feilretting for ladetidsur, feil med tidsformat korrigert.
NB! denne programvareversjonen inneholder en nylig oppdaget feil som kan påvirke enkelte biler. Sidespeilene kan bli vippet ned automatisk når revers velges i biler der OFF er valgt for innstillingen "vipp speil i revers". Dette kan skje under hver kjøresyklus. En rask løsning er å lagre den foretrukne speilposisjonen når bilen ikke står i revers, ved bruk av minneknappene i førerdøren. Trykk på den gjeldende minneknappen (1 eller 2) for å stille inn speilene igjen raskt hvis denne feilen oppstår. Arbeidet med å løse dette problemet har høy prioritet hos Polestar. Vi beklager ulempene problemet medfører.

https://www.polestar.com/no/manual/polestar-2/2022/article/softwareUpdates/
#13
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest Sommer 2022
fredag 03. juni 2022, klokken 12:13
Hadde man tegnet ut ruten i (for eksempel) Google maps hadde avstand vært lik for alle :)

Tenk å løpe marathon og bruke pulsklokken for 'nøyaktig' avstand. Sikker på at de fleste hadde kommet i mål flere kilometer før eller etter oppmålt målstrek!

Synes det er derfor ubegripelig at NAF ikke velger å eliminere den usikkerhet en gang for alle.
#14
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest Sommer 2022
onsdag 01. juni 2022, klokken 19:45
Jeg har absolutt ingenting med Tesla men jeg synes det er bare å ta av hatten. Når det gjelder kjørelengden i forhold til forbruk er de i en egen liga.

Ellers er det (igjen) rimelig enkelt for meg. Skal du ikke på langtur i Europa med 130 i snitt er stor sett alle biler brukelig. De måtte stoppe flere ganger og da var det nok tid å lade. Kjøreturen øst-vest går like kjapt og mye mer komfortabelt med en ny elbil vs bensinbil. Jeg kjenner ingen med sunn fornuft som kjører (el)bil i 5-8 timer uten en eneste stopp.

Forøvrig stemmer forbruket for Polestar LR DM ganske mye med min erfaring. Jeg ligger disse dager ofte på sånn ca WLTP rekkevidde med kjøring på vestlandveier.
#15
Elbiler i media / Sv: NAF rekkeviddetest Sommer 2022
onsdag 01. juni 2022, klokken 18:50
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. juni 2022, klokken 18:24
Løypen er like elendig som alltid, så denne "testen" er en vits.
Vil ikke si det. Man kan sammenligne på samme passering i det minste. Sluttresultatet kan man ikke direkte sammenligne.

Rart at det er så stor forskjell mellom VAG trillingene (eller sekslingene). ID.5 GTX gjør det dårligere en Enyaq Coupe RS f.eks.

Det kan godt være sjåfør som utgjør forskjellen ;)

Synes det er bra at Q4 55, GTX, Kia EV6 AWD og Polestar 2 DM alle ligger på ca 16,5-17,5 kWh/100km og alle ligge omtrent lik i avstand (like før toppen av Dovrefjell).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA