Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Audunk

#1
Sitat fra: Håkon77 på søndag 02. oktober 2022, klokken 12:54
Det går tog mellom Oslo og Lillestrøm hvert kvarter, minst? Billigere på alle måter enn bil.

Joda, men da går reisetiden min fra 20 min til en drøy time, pluss at det er ekstra hassle hvis jeg må ha med meg bagasje, noe jeg rett som det er har.
Når jeg har god tid og lite/ingen bagasje funker tog greit.
#2
Ok, takk for svar. Er det noen mulighet for å finne ut hvilket batteri som sitter i bilen?
#3
Carveren så jo veldig artig ut da! Men den er vel ikke tilgjengelig til en rimelig pris på en god stund.....
Alternativene som er sperret på 45 km/t er uaktuelle for meg, da reiser jeg heller kollektivt.
Hvordan er pris på å bytte deler på iMeiv/iOn/C-zero vs fortwo? Evt hvor lett er det å gjøre det selv?
Broren min sa at iMeiv/iOn/C-zero fikk batterier med bedre holdbarhet fra 2014 og senere, stemmer dette? Er isåfall det samme tilfelle med fortwo?
Hva bør jeg være obs på når jeg skal kjøpe en bruktbil av de nevnte typene?
Har lest at iMeiv/iOn/C-zero har et problem med at bremserørene(?) ofte ruster?
Og at bakbremsene på Twizy er dyre å bytte og må gjerne byttes årlig?
Noe annet som ofte må byttes eller er feil på noen av bilene?
#4
Hei, jeg har behov for en liten elbil for å komme meg mellom Oslo og Lillestrøm, helst tur-retur uten å måtte lade. Jo mindre, jo bedre, da parkeringsplassen i Lillestrøm har blitt veldig redusert. Bagasjerom og annet er minimalt behov, så lenge den kan frakte en litt stor bag er det tilstrekkelig. Viktigste utover rekkevidde på minst 50 km på vinterstid er at den er så billig som mulig.
Stort pluss om den er forholdsvis enkel å bytte deler på selv, evt billig å få gjort det på verksted.
Vurderte først en trilling, men fant så ut hvor liten fortwo er, og den er nok optimal med tanke på str. E-Up er et hakk større, men fortsatt liten nok.
Har også vurdert twizy, men ser for meg at den kanskje blir litt slitsom i lengden på motorveien mellom Lillestrøm og Oslo,  særlig på vinterstid....?
Dessuten har jeg lest at man må belage seg på å bytte bremser årlig, og det koster ca 12-14 k hver gang? Hvor komplisert er det å gjøre det selv?
Ellers er vel twizy den desidert billigste mtp både gratis bom og forsikring. Den ser også litt artig ut å kjøre i byområder.
Noen som kan hjelpe meg i valget her?
#5
Er det noen her som har erfaringer med sykler av denne typen:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167763484

Har lenge hatt lyst på en sånn eller tilsvarende til å sykle/kjøre rundt i skogen på traktorveier og stier. Det er et et område ved her jeg bor som er lite besøkt av turgåere og andre syklister.
Men jeg ser for meg at det er fort gjort å bli stoppet av politiet med en sånn, siden det er ganske opplagt at den ikke er lovlig. Jeg er ikke noen daredevil som kommer til å frese rundt i 50-60 km/t+ verken i skogen eller på veiene, men kjørte litt moped i skogen i yngre dager, og tenker en sånn kan gi meg litt av samme følelsen bare uten all støyen. Problemet her jeg bor er bare at det er et lite stykke til det stedet jeg tenker å bruke den, så jeg må belage meg på å sykle på veien et stykke. Hva er deres erfaringer (1., 2. eller 3. hånds) angående hvor hissige politiet er på å ta folk som bruker sånne sykler og følger fartsgrensene (altså holder meg under lovlig fartsgrense for elsykkel)? De historiene jeg har hørt om folk som har blitt busta har stort sett gått på at vedkommende har syklet alt for fort og/eller veldig uforsvarlig, og da skulle det bare mangle.

Og ja, jeg har fra før en 100% lovlig terreng-elsykkel, som jeg bruker jevnlig, men den gir meg ikke helt den samme følelsen som det var å dure rundt i skogen med moped.
Er mest interessert i å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, ikke formaninger og advarsler om alt jeg risikerer ved å gjøre noe som ikke er helt lovlig. Området jeg kommer til å kjøre i er som sagt lite besøkt, så faren for å skade andre er minimal. I verste fall skader jeg meg selv, og det er en risiko jeg i stor grad styrer selv og syns er verdt å ta. Dersom faren er stor for å miste lappen så fort politiet ser meg på sykkelen, er det imidlertid en annen sak.

Evt om det er en lovlig måte å kunne ha det som fritidsaktivitet er jeg også interessert i å høre om. Vanlig motocross eller enduro blir for dyrt og tidkrevende med mekking etc.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Ioniq eller e-golf
onsdag 05. juni 2019, klokken 22:41
Hmm, det var kjedelig å høre.... Trodde den hadde ca 5 mil lenger rekkevidde enn Ioniq jeg? En kollega som har den mente den går ca 20 mil på vinteren og 25 mil på sommeren.
Virker som det er en del faktorer som peker i Ioniqs favør. Hvordan er rekkevidden på en 30 kWh Leaf da?
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Ioniq eller e-golf
onsdag 05. juni 2019, klokken 09:23
Ok, bilen kommer til å bli kjørt ganske mye hvis dama begynner i Porsgrunn ihvertfall, da er det snakk om rundt regnet 30-35 000 km kun til og fra skolen ila neste skoleår.
Et alternativ jeg har tenkt på er å kjøpe bilen kun for det året og så selge den neste sommer. Jeg ser at Leaf 40 kWh ligger nede i 250 000, noen formeninger om hva som vil falle mest i pris av en Ioniq eller en Leaf?
Jeg tenker at 40 kWh Leaf har jo kanskje såpass lang rekkevidde at prisen ikke vil påvirkes i like stor grad når flere rimelige elbiler med lang rekkevidde blir tilgjengelige, mens rekkevidden til Ioniq er fortsatt så kort at det gir noe begrensninger ift langturer og dermed vil falle mer i pris når rekkevidden på elbilene øker?
På den andre siden vil vel 60 kWh Leaf ha kommet da, som kanskje vil dra ned prisen på nåværende modell uforholdsmessig mye?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Ioniq eller e-golf
tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:42
Takk for innspill. Er litt skeptisk til zoe pga lademulighetene.
Men hvordan er prisene på deler og service på golf vs ioniq? Er de omtrent de samme eller er den ene dyrere enn den andre?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Ioniq eller e-golf
torsdag 23. mai 2019, klokken 15:24
En kompis som kikka på i3 sa at det var noe med baksetet som gjorde det veldig kronglete å sette inn setet der, derfor har jeg sett bort fra den.
Vil golfen klare det på sommerstid da eller ikke i det hele tatt?
Vil en i3 med lite batteri klare det?
Bra du nevner med normal fart og komfort, er uaktuelt dersom hun må kjøre i boblejakke og lue 20 km/t under fartsgrensa for å komme frem.
#10
Kjøpe elbil? / Brukt Ioniq eller e-golf
onsdag 22. mai 2019, klokken 01:24
Nå får forhåpentligvis snart dama lappen så behovet for bil nr 2 melder seg.
Jeg har satt ca 200 k som maxgrense, men kan strekke meg litt lenger dersom jeg får igjen for det i form av økt rekkevidde.
Bilen kommer til å bli mye brukt til pendling mellom Horten og Sandefjord eller Porsgrunn, avhengig av hvor dama får skoleplass. Helst bør bilen kunne gå tur-retur Porsgrunn (160 km) uten å måtte lade, om det blir skole i Sandefjord holder  det med halvparten. Den vil også bli brukt på noen turer til Oslo og Lillestrøm, men det blir ikke oftere enn at det vil ikke være veldig mye styr å måtte hurtiglade på veien.
Jeg har sett at ioniq ligger ute til ned til 190-200 k, mens 2015 e-golf er ned mot 125-130 k.
Bilen må ha plass til barnesete så i3 er uaktuelt.
Prøver å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, så langt har jeg kommet frem til:
Ioniq
+lenger rekkevidde
+fortsatt noen år igjen av garantien
-endel dyrere enn eldre brukt golf
-dårlige frontlys

E--golf
+billigere
+appstyring
-rekkevidde
-nesten ikke garanti igjen
-som regel høyere km

De to desidert viktigste parameterne er pris og rekkevidde, og adaptiv cruisekontroll er veldig nice, men ikke fullt så viktig som god rekkevidde, så om en annen modell i samme prisklasse uten det har betydelig bedre rekkevidde er den også aktuell.

Hvilke andre fordeler/ulemper er det med Ioniq og golf?
Er det noen andre modeller jeg bør vurdere?

Jeg tenker at om jeg bruker 200 k+ på bilen kommer jeg til å beholde den i mange år fremover, mens dersom jeg kjøper en billigere e-golf el noe annet kan det hende vi tar oss råd til å bytte til en ny (brukt) elbil med skikkelig rekkevidde når de begynner å bli tilgjengelige for 200-250 k.

Dersom dama begynner i Sandefjord er det også aktuelt å kjøpe en rimelig leaf som rekker frem og tilbake uten å lade dersom det er mulig til under 80 k.
#11
Endte opp med e-aspect'en, men har ikke fått testet den enda. Så snart kuldegradene som skal komme til uka er over tenker jeg jeg tar den fram og tester :)
#12
Mange takk for gode svar så langt.

Jeg har en samboer som kommer til å begynne i Sandefjord neste år og vi bor i Horten. På jobben hennes er det noen få elbil-ladeplasser, så hun kan ikke være 100% sikker på å få ladet bilen der.
Vil det være mulig for henne å pendle frem og tilbake (tilsammen ca 80 km) med en av eldre trilling eller bør vi heller finne oss en rimelig Leaf da?
#13
Ser at prisen på endel av de såkalte trillingene fra 2011-2012 begynner å bli ganske rimelig. De begynner jo å dra på årene og mange av de har gått over 100 000 km.
Hvilke utgifter kan man forvente å få i nær fremtid dersom man kjøper en slik? Bremser, hjullagre, dempere, lader, elektronikk? Noen ligger ute med kjente feil/mangler med større eller mindre avslag i prisen.
Eksempelvis
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141550110 og
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141625104 (får ikke link-knappen til å funke)

Hvilke feil og mangler bør man styre unna, evt hvilke er ikke så farlige?

Hvilken levetid kan man forvente på en av de eldre bilene så lenge man holder rusten i sjakk? Hva er det mest sannsynlig vil ryke til slutt som er så dyrt å fikse at det ikke vil lønne seg?

Hva med denne? Ser den ut som et godt kjøp? Er det lurt å kjøpe biler som har vært eid av en bedrift e.l. sånn som denne og jeg vil anta kjørt av mange forskjellige personer som kanskje ikke har brydd seg så mye om hvor bra de har behandlet bilen ift en privateid ville blitt behandlet?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141724533

Er manglende service et stort usikkerhetsmoment? Noen andre varselflagg som tilsier at jeg bør styre unna et bilkjøp?
#14
Etter å ha tjent fett på Konasalget har jeg endelig råd til å kjøpe meg elsykkel.
Jeg har syklet veldig lite de siste årene, men ser for meg å sykle litt på skogsveier og stier. Ikke noe heavy terrengsykling i første omgang ihvertfall.
I tillegg blir det forhåpentligvis endel sykkelturer med guttungen i en vogn bak. Mulig dama kommer til å bruke den endel til og fra jobben om sommeren også.
Er usikker på hva som er best av navmotor eller krankmotor til mitt bruk.
Har funnet tre sykler på finn som frister, en Scott e-aspect 920 som er 2 år gammel til 18 000, en e-scale 940 som ble kjøpt i mai i år til 22 000 og en litt eldre evo cross fra 2015 til 18 000. Sistnevnte har navmotor mens de to andre har bosch krankmotorer. Skal se om jeg får lagt ut linker senere.
Hvilke av disse gir mest for pengene og passer mest til bruken min?
Noen andre sykler jeg bør vurdere?
Er buddy syklene noe tess? Har enda til gode å se noen av de dyrere modellene til salgs på finn, så må vel bety enten at de som kjøper de er veldig fornøyde med de eller at de selger svært få sykler....
#15
Hyundai KONA / Sv: Selge eller beholde Konaen
lørdag 27. oktober 2018, klokken 18:15
Takk for alle svar. Forsikringa er faktisk med 16 000 km på begge bilene og 60% bonus, hos Nemi forsikring. Har ikke hatt egen (norsk) bil før i fjor, så har ikke fått spart meg opp så mye bonus. Skal bytte selskap igjen så fort jeg har hatt Nemi et halvt år.

Det er forsåvidt ingenting i veien for å selge dieselbilen og beholde Konaen, bortsett fra at det vil være adskillig mindre stress å slippe løs dama med dieselbilen enn den splitter nye Konaen, som det ser ut som har en markedsverdi omtrent 10x av hva dieselbilen har for tiden.... Jeg antar jeg vil få rundt 40 000 for Peugeoten, +- 5000.

Men da vil jeg kunne kjøpe en ny elbil som bil nr to når dama har fått lappen, tenker i så fall en trilling eller gammel Leaf. Noe til max 60 000. En Saxo eller P106 med lithiumbatterier hadde vært perfekt.
Om jeg selger Konaen og kjøper en billigere elbil når dama har tatt lappen vil jeg ikke ha en elbil som fungerer som hovedbil, og vil i så fall beholde dieselbilen så lenge den funker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA