Ser av denne Youtube-videoen at IONIQ 5 får en form for av-/på-kobling av front-motoren.
https://youtu.be/ddACMcLyAfY
Tanken er vel at dette vil redusere rullemotstanden permanentmagnet-motoren på fremakselen skaper når den ikke er i bruk. Som igjen gir lavere forbruk.
Blir spennende å se hvordan dette virker i praksis, både med tanke på forbruk og kjøredynamikk når bilen veksler mellom 2WD og 4WD.
Om jeg ikke tar feil løser Tesla dette (hvert fall på nyere Model S) ved å ha permanentmagnetmotor på framakselen og asynkronmotor på bakakselen. Asynkronmotoren lavere rullemotstand i "tomgang" enn en permanentmagnetmotor.
https://youtu.be/ddACMcLyAfY
Tanken er vel at dette vil redusere rullemotstanden permanentmagnet-motoren på fremakselen skaper når den ikke er i bruk. Som igjen gir lavere forbruk.
Blir spennende å se hvordan dette virker i praksis, både med tanke på forbruk og kjøredynamikk når bilen veksler mellom 2WD og 4WD.
Om jeg ikke tar feil løser Tesla dette (hvert fall på nyere Model S) ved å ha permanentmagnetmotor på framakselen og asynkronmotor på bakakselen. Asynkronmotoren lavere rullemotstand i "tomgang" enn en permanentmagnetmotor.