Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - torer2

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ampera-e eller Hyundai Kona?
fredag 15. juni 2018, klokken 21:51
Sitat fra: bno på fredag 15. juni 2018, klokken 21:27
Sitat fra: 1Ampera på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:53
Jeg hadde valgt Ampera!

Har nå hatt vår i 1 år. I dag fikk vi vår nr. 2, den erstatter VW E-up.
Bilen har fungert perfekt. Den har app som fungerer. Forvarming i vinter har fungert perfekt. Utlufting av varm bil har fungert uten problemer.
I vinter hadde vi ingen problemer med å kjøre 250-300 km PR. Lading
Har du mulighet å kjøpe en, du kommer ikke til å angre.

Har hatt vår AE i snart 18 måeder. Er den beste bilen jeg har eid. Å jada har hatt mer bil enn de fleste alt fra Audi RS til BMW 535 osv. uten ¨bli oppfattet som pompøs. Nå har jeg et lavt kønr. på KONA og om jeg liker den bedre så selges AE. Tanken er å farte litt på langtur og da er fokuset ladefart først og fremst. Vi er to godt voksne...
Har du hatt den i 18 måneder? Ble ikke de første AE utlevert 16-17 mai i fjor?
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Fulladet og rekkevidde
torsdag 07. september 2017, klokken 21:48
Det stemmer det de har sagt til deg.
Om strømforbruket har vært lavt vil den vise en høyere rekkvidde, og motsatt. Min erfaring er at den også er litt konservativ, slik at 300km går fint også om du freser av gårde i 100km/t uten å spare noe strøm.
#3
Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 20:36
Sitat fra: Breezec på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Acustica på tirsdag 05. september 2017, klokken 14:23
Sitat fra: xerxes på tirsdag 05. september 2017, klokken 07:53
Har man 600 laken liggende til overs og kan cashe inn en tesla, så kan man ta lån til 0,75 % istedet, sette penga i aksje/indeksfond og etter 8 år, gratis tesla.

  :laugh:

Hva fikk du i matematikk?  :D

6.5% årlig avkastning på fond vil gi en verdi på 993k. Regner man med 200k restverdi på bil, nærmer man seg "gratis" Tesla.

Nå er du over i Norsk Tipping sin bransje.

Sjansen er til stede at fondet taper seg i stedet for å vokse. Fondene tar store avgifter om de gir såpass avkastning og så skal du skatte nesten 1/4 av utbyttet.
Med aksjesparekonto vil du kun skatte av fortjenesten først når du tar ut selve fortjenesten.

Indexfond som han refererte til ligger vel typisk på 0,3% gebyr.. Og  DNB Global index har hatt en årlig avkastning på 17,52% de siste 5 årene... Om det fortsetter like bra, er vel noe optimistisk...
#4
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 07:43
Det betyr i praksis at der andre systemer har begynt å lastballansere, leverer Zapchargeren fremdeles full effekt til bilene siden de begynner fordelingen av tilgjengelig strøm med å faseballansere.

Eks. 22 kW Tesla lader, og så kommer 3 stk Ioniq på en 43 kW kurs. Her vil alle fremdeles få full ladeeffekt, mens enklere systemer ( som f.eks vårt Wallbox system ) vil redusere kunne effekten på alle som lader til 11 kW og 3,6 kW
Hvordan er det gjort sånn teknisk?
Består Zapchargeren av 3 forskjellige kontaktorer, hvor faserekkefølgen  for den første er L1-L2-L3, den neste L2-L3-L1, og den siste L3-L1-L2? Og på den måten fasebalanserer når biler med enfaseladere kobler seg til?
#5
Lading av Tesla / Sv: Lading av andre elbiler med Tesla vegglader
mandag 28. august 2017, klokken 07:13
Du kan prøve å sette DIP switch #2 i ned posisjon. Da fungerte det på min Opel Ampera-e. Dersom du endrer den med strømmen på må du holde inne reset i ca 5 sek etterpå.
#6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: lading med ArticRoads hurtiglader
mandag 14. august 2017, klokken 23:05
Sitat fra: kammiz på mandag 14. august 2017, klokken 22:38
Så bra at noen endelig har testet!!

Legg ut dette på Chevy bolt facebook gruppa!! Mange der har ventet lenge på dette.

Var det 50-55 helt til den passerte 60 prosent?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg opplevde en kraftig reduksjon ved 50% (37kW). Jeg har en mistanke om at temperaturen på batteriet virker inn.
#7
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Dårlege lys på Ampera-e?
mandag 14. august 2017, klokken 01:20
Ampera-e har 25W D8S pærer som vel var det samme som Tesla ble levert med tidligere. Vil tro det er mulig å bygge den om med tilsvarende kit som Tesla til 35W D2S.
#8
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Lading av Ampera-e / Bolt
søndag 13. august 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Ipadjove på søndag 13. august 2017, klokken 23:25
Stilig! Leste du av kW på skjermen i bilen?
Dette vil jeg tro Bolt-eiere på forum/facebook ønsker å vite mer om også :)
Ja det var slik jeg egentlig oppdaget at A/C kompressoren startet da skjermen i bilen gikk ned til 50-51kW mens laderen forsatt viste ca 54kW.
#9
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Lading av Ampera-e / Bolt
søndag 13. august 2017, klokken 23:13
Sitat fra: zbk på fredag 11. august 2017, klokken 23:25
Ser ut for at AR-lader på Vestby er åpen en periode. Noen som har anledning til å teste med Ampera-e for å se hva som er max på en 100kW-lader?
Svingte meg en tur bortom i kveld for å teste.
Laderen viste følgende verdier:
7% SOC 52,6kW
11% SOC 53,7kW
21% SOC 53,8kW
33% SOC 54,6kW
44% SOC 55,2kW
49% SOC 55,5kW

Sirkulasjonspumpen for BMS startet ganske tidlig, etterhvert startet også A/C kompressoren og vifte som da gikk for fullt. Da gikk det mellom 3-4kW til det.

Den justerte ned ladingen i det den nådde 50% SOC, og det litt merkelige var at den da gikk ned til samme nivå som jeg tidligere har opplevd ved 57% SOC, ca 37kW. Det kan virke som det kanskje var temperaturen i batteriet som var begrensningen. Ved å avslutte ladingen og la batteriet "hvile" litt oppnådde jeg "full" fart igjen en stund når jeg koblet på igjen.

Uten mulighet til å se ladespenningen, antar jeg at maksimal strømstyrke bilen aksepterer er 150A.
#10
Lading av Tesla / Sv: Lading av andre elbiler med Tesla vegglader
mandag 07. august 2017, klokken 21:57
Sitat fra: Vannkraft på fredag 14. juli 2017, klokken 23:50
hei

Har noen forsøkt å lade en Opel Ampera-e på en Tesla Wall Connector
Jeg har prøvd 2 ganger med min Ampera-e på de som er montert ved kjøpesenteret i Charlottenberg og skal være åpen for alle, og ikke fått det til.
Mistenker at bilen ikke er kompatibel med Tesla Wall Connector.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
søndag 06. august 2017, klokken 18:20
Jeg var innom på Vestby i dag for å teste den 100kW laderen, og den var det ikke mulig å lade på uten RFID brikke (har ikke brikke så fikk ikke testa). Det er mulig de andre fungerer siden de kommer opp i appen, men testet ikke de.
#12
Sitat fra: boxer72 på onsdag 02. august 2017, klokken 20:07
Støtter Ampera e.  400V 3fas?
Bilen har bare en-fase lader, og vil da bare benytte seg av L1 og N hvor det er 230V.
#13
Er det er noen i Oslo/østlandsområdet med Tesla Wall connector, og mulighet til å forandre på Dip switch innstillingene som er villig til å teste om det fungerer med å sette dip switch #2 i ned/av posisjon for å se om det da fungerer med Ampera-e?
#14
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:25
Sjekk ladekartet på Tesla sine sider om da står public eller custom på dei.
4 av lade plassene er merket hvite "Electric vehicles" skilt og de andre 5 er merket "Tesla vehicles" skilt

http://www.charlottenbergsshopping.se/om-centret/ladda-din-el-bil-gratis/
Sitat
Sedan har vi även 9 st till från Tesla: 5 st Tesla laddare + 4 st vanliga, vid parkeringen mittemot XXL Outlet (Se karta nedan).
#15
Sitat fra: pudderjagar på søndag 21. mai 2017, klokken 13:24
Teslaladarane på Chalottenberg er åpen for alle typer elbiler. Men desverre så har Zoe problemer med dei.
Jeg prøvde alle 9 "Tesla" ladestasjonene (3 av 9 var det ikke lys i, prøvde reset men det ble ikke noe bedre) i dag med min Opel Ampera-e, og resultatet var stort sett det samme. Pistol låses til bilen, for så å låses opp etter en liten stund uten at det lades. Testet de 2 ved nord og samme resultat der. Det kom en Model X etter meg, og den fungerte fint.
Er problemet at Dip switch #2 står i on/opp posisjon på ladestasjonen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA