Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jan.lrsn

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
onsdag 20. juni 2018, klokken 17:50
Dette er storm i vannglass. Jeg betaler de 4 kronene i minuttet om det gjør at jeg kommer meg frem til destinasjonen. Fint å få fokus over på effekttariffen, for å vise hvordan den hemmer utbygningen. Selvfølgelig skal Fortum få lov til å tjene penger på det de driver med.
#2
BMW i3 / Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
fredag 16. februar 2018, klokken 18:18
Har innstilling comfort eller eco pro/pro+ noe å si for hvordan bilen varmer batteriene?
#3
Ok, takk for svar. Ikke så voldsomt mye å hente da på 3-fase kontra 1-fase.
#4
Jeg kommer med et sidespørsmål angående lading. Ved trefase 230V It-nett lading leser jeg av tabellen at bilen lader med 5,3kw på en 20A sikring. Er strømtrekket likt på alle tre fasene?

Mvh ikke Tesleeier... Enda ;)
#5
BMW i3 / Sv: Folk blinker med fjernlyset mot meg :O
tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:21
Folk blinker med langlysene omtrent hver gang jeg kjører på en landevei  :)
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
tirsdag 19. desember 2017, klokken 18:19
Noen som har testet laderne på Dombås? Skal over der i morgen :)
#7
Lade hjemme / Sv: Hvilken hjemmeladestasjon?
fredag 15. desember 2017, klokken 21:21
Superflott med 400v-trafo for å få jevn belastning på IT-nett, men eneste minuset jeg ser er tomgangstapet døgnet rundt. Kan jo evt leve med en av/på bryter da selvfølgelig.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Status Arctic Roads
lørdag 18. november 2017, klokken 14:45
Fungerer begge? Fikk ikke ladet på den nærmest superchargerene. Skal sies at dette er en stund siden
#9
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 06. november 2017, klokken 11:10
Du er heldig, anlegget er så dårlig at du slipper å tenke på å bruke den gamle stikkontakten i garsjen :+1:.

Jeg ville dratt til og byttet alle sikringer til kombiautomater (unntatt de som skal til lading, de skal bare ha automatssikring, evt+ Type B jordfeilbryter). Du trenger også å få satt inn et overspenningsvern for (grovvern for hele skapet).

Det finnes pakketilbud på oppgradering: http://www.fixel.no/sikringsskap/ men innhent tilbud på alle sikringer og overspenningsvernet, da det er lett å prise seg lavt for å få en fot innenfor døren, og så gi en blodpris på "alt det andre".

Du kan enten dra inn 2 stk. kabler til hver sin kurs, men kun sette opp en ladestasjon i første omgang, med en industri kontakt på den andre kursen (eller kjøpe 2 ladestasjoner med en gang), eller dra ut en tykk 3fas kabel, til en ladeboks, slik som EcoLite og så sette opp en ny boks på samme kurs, når neste elbil kommer. Boksene bør da lastballanseres med hverandre..

Elektrikeren du nevner driver akkurat som du beskriver :)
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladegarasje på Vulkan
fredag 13. oktober 2017, klokken 19:59
Noen som vet hvor lenge avtalen om gratis lading over natten på  Vulkan p-hus med Oslo kommune varer?
#11
Kjør via Batnfjorden istedet  ;)
#12
BMW i3 / Sv: Drivverk feil / Drivetrain error
tirsdag 19. september 2017, klokken 18:02
Jeg fikk denne feilen to dager etter at jeg hentet ut bilen ny. Passet dårlig siden jeg skulle på langtur samme dag, men verkstedet sa at det bare var å kjøre med feilen. I mitt tilfelle var det software-relatert og bilen gikk som normalt de neste 1500km før feilen var løst.
#13
De enkleste fungerer vel bra til sitt bruk og jeg er ikke oppdatert på prisene for disse  :) varmgang er ikke noe som nødvendigvis kommer med en gang om det er dårlig tilskrudd. Kanskje man skulle tatt en etterkontroll etter en måneds tid bruk under belastning. Blir ikke noe rimeligere tilbudene fra elektrikerene fremover da :P
#14
Man må kunne stole på at produktet man monterer er kontrollert og godkjent fra produsenten. Om man følger produsentens monteringsanvisning og trekker til med rett moment, så har jo elektrikeren alt på sitt tørre. Varmekamera er kostbart verktøy og de fleste små/mellomstore elektrofirmaer har bare ett eller ingen slike. Ofte er det ingen kunde eller elbil på adressen og da blir det jo vanskelig å få termografert. Men som nevnt tidligere, ting skjer og varmgang oppstår. Er heldigvis sjeldent det skjer, uansett hvilken utstyr det er snakk om.
#15
Tilkoblingen på slike bokser pleier ikke å være direkte på måleren! Med mindre dette er tilleggsutstyr som elektrikeren monterte utenom.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA