Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jon Braathen

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Spore bilen
tirsdag 22. juni 2021, klokken 16:16
Jeg lurer på det samme, fikk tracket Kona i 2018, men finner ikke linken jeg brukte..
#2
Sutrekopper! 😉

Hengerfeste er/blir tydeligvis godkjent av Hyundai sentralt.

Dersom Hyundai Norge ikke følger opp er det jo tragisk!....

#3
Audi e-tron / Sv: Ladeeffekt
tirsdag 07. januar 2020, klokken 06:33
Hvorfor ikke installere ladestasjon med type2 kabel/uttak? 16A eller mer hvis du trenger det.

Rart å kjøpe dyr bil og så kjipe inn på sikkerhet/komfort etterpå..


NB. Husk at nødladeren som fulgte med bilen din ikke kan gi mer enn 8A-10A uansett...
#4
Sitat fra: daktari på onsdag 20. februar 2019, klokken 12:01
Sitat fra: Jon Braathen på onsdag 20. februar 2019, klokken 11:10
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:17

Utfordringen er at mange av dagens CCS ikke er så rask som lovet, pga kabler uten kjøling.
Tror mange av de er cappet på 70-80 kW.
Alle Ionity er kappet på 80kW.
Skikkelig fadese. De snakket jo om 350 kW og skulle jo bygge ut mye fortere.

Alle Ionity-ladere er 350kW, leverandøren av vannkjølte kabler deriomat har ikke klart og levere, kablene byttes ut ila våren - sier ionity.
Uansett er det kun e-tron og tm3 som får ladet med mer enn 200A så, problemet er jo ikke der pr idag. ;)
Og I-pace.
I-Pace lader ikke på mer enn 200A uansett, støtter ikke 100kw engang, den er omtrent som Kona og e-niro mtp hurtiglading men har litt høyere batterispenning.
(i-pace eiere drømmer om sw-oppdatering for raskere lading, jeg tviler..  ;) )

kilde:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848?utm_source=WebEN-Car&utm_campaign=Klant-support&utm_medium=Hyper1
#5
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:17

Utfordringen er at mange av dagens CCS ikke er så rask som lovet, pga kabler uten kjøling.
Tror mange av de er cappet på 70-80 kW.
Alle Ionity er kappet på 80kW.
Skikkelig fadese. De snakket jo om 350 kW og skulle jo bygge ut mye fortere.

Alle Ionity-ladere er 350kW, leverandøren av vannkjølte kabler deriomat har ikke klart og levere, kablene byttes ut ila våren - sier ionity.
Uansett er det kun e-tron og tm3 som får ladet med mer enn 200A så, problemet er jo ikke der pr idag. ;)
#6
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
tirsdag 11. desember 2018, klokken 19:33
Kona har en såkalt vintermodus som aktiverer varming av batteripakka, men det virker som denne ikke slår inn før det er mange minusgrader... Så lading av Kona i kulda går tregt det også..
Selv forvarmer jeg alltid i3'n og får 45+kw ved hurtiglading selv om det er -24c ute (da må ikke bilen kjøres sakte)
#7
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
lørdag 08. desember 2018, klokken 11:55
Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 10:13
Fikk 48kW effektivt inn på batteriet opp til 85%. Det er bedre en på den gamle.
Akkurat samme ladeeffekt som 94ah utgaven dette, etter min erfaring med 78000km kjørt med i3 og en haug hurtigladinger
#8
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
lørdag 08. desember 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 08. desember 2018, klokken 10:43
Min erfaring: Om bilen blir stående et par dager fulladet i kulde med lader tilkoblet har den full e-power ved oppstart.
Står den parkert et par dager fulladet i kulde uten tilkoblet mangler den e-power barer.
Skal teste litt nøyere med måling av forbruk og batteri temp.
De få gangene jeg har glemt å forvarme bilen når den står ute i kulda forsvinner barer selv om den er tilkoblet.
Du må forvarme for å få opp tempen på batteripakka - er min erfaring..
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger - elbil og kjørebok
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 19:01
Dersom det er greit å føre opp fullpris ved bompenger på fossilbil bør det være greit å få denne gevinsten med elbil også.. Selv om det er "litt" høyere margin..?
#10
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
mandag 29. oktober 2018, klokken 15:06
Sitat fra: jj44nn på mandag 29. oktober 2018, klokken 11:59
Selger informerte meg på mail 4.okt at oppdatert leveringstid er november/desember 2018, men han vet verken Vinnummer eller om bilen er på båt/kai. Virker som om selger holder igjen info, kan andre selgere hente ut mer info om bilen?
Kønr 721, dark knight, soltak og skinn.

Jeg tror ikke selger vet noe mer, dessverre...
#11
Elbilen i Samfunnet / Bompenger - elbil og kjørebok
mandag 29. oktober 2018, klokken 15:04
Jeg lurer litt på dette med bruk av privat Elbil i næring og bompenger.

Scenario 1:
Bruker fossilbil og fører kjørebok/abax el.l. skriver opp fullpris for hver bompassering - selv om man har brikke som ofte gir 10-20% eller mer i rabatt ref.diverse rabattordninger med forskuddsbetaling osv..

Scenario 2:
en stakkar kjører elbil og har ikke bombrikke - kan da selvsagt fylle ut kjørebok på vanlig måte og får/tar betalt for bompasseringer..

Scenario 3:
en elbil-eier som har Autopass avtale benytter bilen til arbeidskjøring og fører kjørebok og får dekket utgiftene etter statens satser - elbileieren får 100% rabatt ved bompasseringer. Kan han da skrive opp fullpris på bompenger i kjøreboka og få betalt av arbeidsgiver??
#12
Er helt enig, hverken forhandlere eller mange Elbileiere vet nok om lading;

det være seg forskjell på 3,7/7,4/11/22kw AC lading og hva dette betyr og hvilke de bør velge.

DC lading: her står det ofte oppgitt antatt ladetid til 80% I brosjyrene da, noe som ofte faktisk ofte stemmer eller er litt pessimistisk mtp tid. Har selv i3 94Ah som lader litt raskere enn oppgitt til 80% - ved høy nok Batteritemp vel og merke..
#13
Påstanden til produsentene er vel at bilen kan lades på en 50kw hurtiglader..
nå reklamerer bl.a. hyundai lader på 54minutter på 100kw hurtiglader - men hadde den kunnet utnytte 100kw hadde ladetiden vært vesentlig lavere enn 54 minutter... (enkel matematikk)

Nå kan jo alle biler med CCS type2 benytte både 50-100 og 150kw ladestasjoner men ladingen begrenses av bilen uansett.

feks. eGolf støtter jo max 40.   
mens i3 94ah peaker på rett over 50kw ved ca 83%, så avtar ladeeffekten.

dette er OLD-NEWS og burde være kjent av de som har hatt elbil en stund da ;)
#14
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
fredag 26. oktober 2018, klokken 13:52
OPPDATERING:
fant ut at bilen vår kom til Drammen 17.august.og har stått der til forrige uke!!  Fantastisk bra logistikk hos hyundai.....
#15
Lade hjemme / Sv: Rimelig og bra ladestasjon
onsdag 03. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Rooki3 på onsdag 26. september 2018, klokken 21:02
Jeg ser at det er mere komfortabelt med fastmontert kabel kontra å ha en løs kabel hengende med fare for å bli stjålet.
I mitt tilfelle har jeg nå fått tilbud om vanlig stikk og 10 Ah til 8400,-
Eller ny Garo ladestasjon og 20 Ah til ca 18.000,-. Altså nesten 10k dyrere, så det er derfor jeg vurderer vanlig stikk.


Kjøp deg en "NY" ladeboks TWC (vervepremier) til 4000,- (MAX 4500,-) på finn.
Den har 7,5m fast kabel og kan justeres til effekten du ønsker og om du har IT nett så må du koble bort L2 og L3 fra kontaktorutgangen (gjort på 2 min! ).

Da får du både raskere og sikrere lading enn å bruke nødladeren.

om du fører fram kabel selv fra sikringsskapet og elektrikeren bare "kobler" alt så slipper du nok unna med 8-12000,- inkl B-vern avhengig av hvor langt det er og hvor dyr bil elektrikeren kjører privat ;)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA