Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pavel Kolotilov

#1
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
torsdag 24. september 2020, klokken 13:31
ID.4 prisene ser ut litt høyere enn på Enyaq. For eksemepel, tihengerfeste koster 19400 på id.4 mot 9200 på Enyaq.
#2
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
torsdag 06. februar 2020, klokken 10:17
Sitat fra: Eivind S på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Jeg bare håper at de ikke har den samme begrensningen når du lader fra vanlig lader. Forresten, kan folk bruke andre dører når hurtiglading pågår?

Sikker de er opptatt av uliker på grunn av høy spenning. Derfor vil de ikke at folk blir egentlig i nærheten av bilen (og hva betyr "i nærheten", 10 m, 100m, 1 km?  :laugh: ).
#3
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
mandag 03. februar 2020, klokken 09:40
Sitat fra: vonKultom på lørdag 01. februar 2020, klokken 22:06
Det jeg er mest spent på/usikker på er rekkevidden. Jeg vet jo egentlig at det vil være nok for 99% av kjøreturene bilen vil ta, men ja... jeg blir litt stresset av at det virker som alle andre syntes at rekkevidde på typ 500kilometer er viktig og at man mister så veldig mye på vinteren.

Med elbil lærer du å planlegge ;) . Du trenger ikke 500 km rekkevidde hvis du kjører en gang pro året lang veg: det er veldig mange 50 kWt og flere 100 kW+ CCS ladere på alle hovedveier. Ingen behov for å være bekymret, men det er lurt å planlegge rute på forhand. Elbilforenningen har en egen app som hjelper å planlegge ruter. Jeg bruker også denne, jeg finner den ganske bra:

https://abetterrouteplanner.com/

Det er lurt å installere apper for Grønn Kontakt, Fortum, BKK (eller andre bedrifter som er på din veg) og kanskje å prøve noen hurtiglader for å se hvordan de virker.

Jeg har elbiler med 200 og 150 km rekkevidde og en av den uten hurtigladding. Ingen problem, du går over rekkevideangst etter en stund :-)
#4
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
lørdag 01. februar 2020, klokken 18:44
Sitat fra: jonnyjb på lørdag 01. februar 2020, klokken 05:53
Ang. lading (Mode 3) klarer jeg ikke å finne informasjon i PDF'en ovenfor om trefaseladeren støtter maks 16A eller 32A i enfasemodus.

Du mener at 3-fas 16A laderen har ikke mulighet å lade 1-Fas 32A? Jeg forsto at du får 11 kWt lading hvis du betaler 3-FAS og ikke taper noe. Men hvem vet, kanskje...


Отправлено с моего iPhone используя Tapatalk
#5
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
onsdag 29. januar 2020, klokken 09:29
Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf

De kaller denne funksjonen "deferred charging". Seksjonen om ladding begynner på side 140. Også, de er ikke veldig bekymret om 100% batteri ladding. De sier:
"The traction battery ageing process is influenced by multiple factors, including climate conditions, the distance travelled and how often it has been fast-charged."

Kanskje de bruker en stor nok buffer på batteri for å beskytte den.
#6
e-2008 / Sv: Peugeot e-2008, hva velger du?
mandag 27. januar 2020, klokken 13:28
Hei,

Å begrense lading til 80% er veldig viktig i varme steder som Spania eller California. Likevel leste jeg mange erfaringer fra elbileier i Norge. Mange lader opp till 100% vær dag og bruker hurtig lading massa og de melder at det er ikke skade på batteri. Ifølge mange:

- Elbil batterier er hovedsakelig skadet ikke av ladenivået men av klima (høye temperaturer).
- Det er ikke skadelig å lade opp til 100%, men det er skadelig å ha bilen 100% ladet i lang tid.

Derfor bruk "charging timer" (ikke sikker om det er på Peugeut). Du kan programere at ladingen er ferdig 15 min før du må dra. Også lader jeg ikke vær dag, på denne måten batteri er rundt 30-70% ladet vanligvis.

Jeg selv plannleger å kjøpe e2008, men ikke nå. Venter på en prisfall etter ID3 og 4 er i Norge :-)




#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
mandag 23. september 2019, klokken 11:12
Hei, har kjøpt leafen akkurat nå. Har et par spørsmål.  Beklager hvis dere kanskje svarte på disse spørsmålene tidligere i denne tråden.

1. Er det mulig å se SOC i %? Fordi disse 12 streker er vanskelig å forstå (10 streker kunne være enklere :-). 

2. Når bateriet lades til 80% eller til 100%, hvor mye batteri er egentlig brukt? Hvis jeg forstår bra, 100% av batteri er aldri brukt?

3. Jeg prøvde å bruke timer og lade bateriet fra 80% til 100% rett før jeg kjører med min ladesjasjon. For det har jeg instillt bare tid når jeg skal kjøre. Kjørekomputer beregnet at det skal ta rundt 2+ timer og begynte lading på tide men var ferding rundt 40 min tidligere. Beregner den galt?'''

Tusen takk på forhånd.

Hilsen, Pavel
#8
Ok, tusen takk. Jeg har alle 12, so det betyr at bilen min har alle 12 strekker ennå :-) Det er fra 10.2015.

Hilsen, Pavel

#9
Hei, jeg er ny med Leafen, kjøpte en akkurat nå. Hvordan ser dere at strekene forsvinner? Hvor forsvinner de, på skjermen i bilen?

Hilsen, Pavel
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 02. september 2019, klokken 14:37
Ingen katastrofe :-) Ifolge den nyeste OFV rapporten, nullutsilppandelen er på 39,2% denne august mot 32,9% i august 2018. Bilsalg i denne august var rundt 20% mindre enn i siste år (nye + bruktimporterte biler). 
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 01. mars 2019, klokken 15:36
Hei,

Jeg så at det er stor forskjell denne måneden mellom https://www.elbilstatistikk.no/ og FOV statistikk dataene (https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-januar-2019-1).

Elbilstatistikk hevder 4612 elbiler solgt, og FOV 5083. Vanligvis det er mottsat, elbilstatstikk viser rundt 150-200 elbiler mer. Noen kan forklare det?
#12
B-Electric / Sv: CHAdeMO lading til Mercedes Benz Elctric
mandag 17. desember 2018, klokken 10:32
Hvis noen er interestert, fikk en mailen fra Quick charge power med $500 avslag på jdemo:

"If you purchase now, you are entitled to a $500 discount! Just use the following code in the discount coupon box on the last page of your online purchase during checkout:

"FastChargeMercedes"

Hurry, because this is ONLY for a limited time in December 2018. Shipments begin in January 2019. NOTE: The website will show "backordered" until about March 2018, due to demand; it's OK to order!!!"
#13
B-Electric / Sv: Serviceavtale hos Mercedes-Benz
mandag 17. desember 2018, klokken 10:28
Ja, det høres ut veldig rimelig. Jeg angrer nå at jeg ikke bestemte å kjøpe denne avtalen. I mitt forsvar kan jeg si at min forhandler anbefalte ikke å kjøpe avtalen. Ifølge ham var årlig service kostnader så lave at det var ikke rimelig.
#14
B-Electric / Sv: dårlig kvalitet på motorer?
mandag 17. desember 2018, klokken 10:23
Jeg også trodde at det var noen rart der, men den siste gangen (på sommeren) har de erstattet HV batteri sammen med DU. Håper det laster :-) .

Iallfall, bilmekanikerne hadde ingen peiling om hva var galt med bilen. De bare laster ned telemetri, og sender den til tyskerne, og tyskerne bestemmer hva må gjøres.
#15
B-Electric / Sv: Serviceavtale hos Mercedes-Benz
lørdag 15. desember 2018, klokken 23:15
Betalte du ingenting når du hadde service? Jeg vurderte å kjøpe 10000 kr. Service avtale, men fikk beskjed at det dekker bare jobb, men ikke komponenter (som filter, etc).


Отправлено с моего iPhone используя Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA