Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1
ACC på i3 er kun basert på kameraet i frontruten. I overgangsvær frost/varme som nå kan det være dugg på innsiden som gir feil, evt belegg på utsiden av ruten.

For utsiden kan du vaske over sensorområdet i frontruten med salmiakkvann for å få bort trafikkfilm. (Pass på å ikke søle på lakken, da dette tar bort det du måtte ha igjen av voks.)

Innvendig kommer du ikke til, men kjør et kvarters++ tid med full defrost for å varme opp ruten, gjerne med åpent vindu (evt takluke) så du får fukt ut av bilen. Evt. parker i solen.
#2
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 13. april 2024, klokken 19:11
Jeg har kjøpt denne i BT4.0-versjon: https://www.aliexpress.com/item/1005005065054764.html

Pass på å velge riktig versjon. Det skal også gå an å bruke WiFi, men da mister mobilen tilknytning til internett, og ABRP får ikke santids status på lader etc når den er tilkoblet OBD2.

Kjørte 400 km i dag, og ABRP mistet forbindelsen til OBD2 en eller annen gang mens mobilen hadde låst skjerm. Ellers fungerte det greit.
#3
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 13. april 2024, klokken 00:35
ABRP har nå fått støtte for å koble app direkte mot OBD-adapter for å få sanntidsdata fra bilen. (De har tidligere måtte gå via tredjepartsløsninger, som ikke har vært mest stabilt siden det også avhenger av Audi sine servere.) Jeg vet ikke hvor mye sanntidsdata vil forbedre ruteplanleggingen i ABRP, men til min overrraskelse dukket nå også batteritemperatur opp der! Effekten som vises er momentanforbruket, her 0.7 kW ved stillestående med varmeapparat og lys påslått.

Jeg prøvde først med et Konnwei-adapter som har fungert fint med CarScanner, men det klarte ikke å koble opp med ABRP. Jeg prøvde også et Vgate-adapter som jeg hadde liggende, og det koblet opp umiddelbart. (Begge er med Bluetooth 4.0)

Så dette viser batteritemperaturen, men jeg har ikke noe håp om å finne en aktivteringsfunksjon for battervarme i ABRP.
#4
Saga er to P-hus med felles innkjøring. Den kommunale delen er i en underetasje som du kjører ned i innerst i P-huset. Normalt er det greit med plass der på ettermiddag/helg (har ikke vært der på dagtid), men siden det tilsvarende tilbudet i festningsgarasjen er midlertidig stengt, er det nok mye mer påtrykk på Saga.

PS: Ikea har ikke lenger shuttle-buss til Oslo, så du må ta rutebuss derfra.

PS2: Dersom du kan parkere utenfor ring 1, er det jo også mange gateladere å velge mellom. Er du ekstra heldig er det gatefeiing dagen etter du er der, og da er det i praksis gratis parkering på ladeplass siden det er midlertidig skilt med parkeringsforbud neste dag, som betyr fri parkering i dag. (Ladingen i seg selv er alltid gratis, det er parkeringstiden du betaler for)
#5
Dette er ikke en faktisk test, men Audi har en (tysk) rekkeviddekalkulator hvor du bl.a. kan spesifisere hjuldimensjon og sommer-/vinterdekk, veitype, temperatur etc. Den ser ut til å treffe bra med egne erfaringer. Det er også forskjeller mellom rullemotstand på dekk og vekt på felger, selv i samme dimensjon.
#6
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
onsdag 10. april 2024, klokken 14:41
Det du har funnet på forumet er en forespøsel om å lage en app for dette, ikke at det allerede finnes  :(
#7
e-up! / Sv: Varmeelement slår seg av
tirsdag 09. april 2024, klokken 15:40
Det skal mest sannsynlig finnes på Erwin. Du kan kjøpe tilgang der på timesbasis. For mange andre VW biler kan en finne samme informasjon hos NHTSA, men siden e-Up er en fremmed fugl i USA er den ikke med der.
#8
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 19:46
Det er trolig også noe av grunnen til at det er lite attraktivt for Nissan og andre å kjøpe opp Fisker. En stor produsent ønsker ikke å ha unike deler (eller noe som kommer fra konkurrenter), hvor de heller hadde brukt egen hyllevare om de var med fra dag en.
#9
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
onsdag 03. april 2024, klokken 19:24
Det står også eksplisitt at det (inntil videre) kun er en del av utstyrspakker:
SitatHinweis: nur in Verbindung mit Tech pro (PQC) oder den Tech pro mit edition one (PQF/PQH) erhältlich
#10
Model 3 / Sv: Utskifting av kupéfiltre - momentnøkkel?
mandag 01. april 2024, klokken 10:10
Sitat fra: Yamakazi på mandag 01. april 2024, klokken 01:24Jeg er helt amatør, men hvor får jeg kjøpt momentnøkkel som er innenfor 1,2 Nm?
Søk på "momentskrutrekker" så får du en del alternativ. Brukes typisk ved elektrisk arbeid for riktig tiltrekking av (små) skruterminaler. Men du kan nok fint gjøre jobben uten, bruker du skrujern (i stedet for skralle) er det lettere å ikke ta for hardt i.
#11
Den skal angivelig passe til alle Audis elbiler, samme delenummer (men de legger likevel på 20% på prisen når den selges som tilbehør til Q6, kontra Q4).

Her er bilde fra nedsiden, så det skal nok være plass til DC-dekselet. På e-tron er det ingen konflikt.
#12
Turer i Skandinavia. / Sv: lading i Sverige og Finland
torsdag 28. mars 2024, klokken 11:08
Det er en tråd på lading i Sverige, riktignok ikke helt oppdatert:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45418.0

For Sverige/Finland er du godt dekket med disse app'ene. Elton er den eneste som er begrenset til Skandinavia, de andre dekker det meste av Europa.
  • Elton: God dekning på tvers av mange ladeoperatører i Skandinavia, både hurtig- og destinasjonslading.
  • Tesla: Etter du har laget konto i app'en ser du hvilke ladere som er tilgjengelig for alle. Det er noen steder som ennå er ekskludert men ikke mange. Når du ikke har Tesla, vider ladekartet der bare de som er tilgjengelig også for deg.
  • Ionity: God dekning langs hovedveier, men ingen destinasjonslading. Dersom du skal lade mye hos dem, er et månedsabonnement ganske gunstig.

Dersom du ønsker en avtale som også har ladebrikke/-kort (grei backup den dagen mobilen streiker):
  • Elli: Har gratisabonnement som du kan ha liggende i reserve, men også mulighet til å få gunstigere priser med månedsabonnmenet. Det er kart med lokasjonene de dekker på nettsidene deres (og i app)
  • Elbilforeningens blå brikke (Ladeklubben): Krever medlemskap, stort sett samme dekning som Elli.
#13
Her er beskyttelsen fra Q6-tråden i bruk (på en e-tron). Den hinder ikke snø inn i ladeluka, men gir en ekstra gummileppe som leder vann/snø bort fra selve kontakten. Delenummer 85H054410.
#14
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
onsdag 27. mars 2024, klokken 09:49
285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?
#15
Audi e-tron / Sv: Første service
tirsdag 26. mars 2024, klokken 11:48
Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 09:33Jeg fikk akkurat et servicetilbud for 30k service på 14.987,- Hårreisende!
Oppdrag
1 Inspeksjon 5.752,61
2 Tilleggsarbeid Bytt ut kjølevæskelekkasjepatron for bakaksel 30 000 km / 24 måne 443,88
3 Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift 24 måneder 1.374,99
4 Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter 24 måneder 1.959,66
5 Verkstedmateriell og kildesortering 210,-
6 87h9 5.225,95

Totalt å betale: 14 987,00

Skal man bare godta slike beløp?

Sitat fra: Marzo på onsdag 09. august 2023, klokken 10:04Hva gjelder 87h9?

87H9 er bytte av AC-sensorer på 2020- til 2022-modeller (se vedlegg), og skal være dekket på reklamasjon. @Dekkerhus kom aldri tilbake og rapporterte hva som faktisk måtte betales, men slapp forhåpentligvis denne.

(Og så skal jeg ikke si noe om VAG og AC-sensorer....)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA