Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#1
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)
#2
Den rødgrønne tulleregjeringen fortsetter sitt arbeide med å avskrekke folk fra og velge elbil.

De har innført vektavgift og toppmoms. Årsavgiften har økt til 3175 kr og er nå 401 kr mer enn for fossilbiler. Tidligere hadde jeg 50% rabatt i bomringen på Jæren, nå er den redusert til 30%. Neste omdreining på avgiftskruen ser ut å bli 0% rabatt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-varsler-store-elbil-endringer-bompengesjokk/s/5-95-1721684

Før var det gratis å kjøre elbiler gjennom bomstasjoner. Så ble det bestemt at elbilister i alle fall ikke skulle betale mer enn 50 prosent av vanlig takst i bomstasjoner.

I fjor ble den fordelen igjen kraftig svekket: Nå er det lov å gi elbiler så lite som 30 prosent i rabatt.

Og nå mer enn antyder regjeringen at elbilister må belage seg på å betale mer i bompenger – spesielt i byene.
#3
BMW / Sv: BMW Charging
torsdag 29. februar 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Orbit på onsdag 28. februar 2024, klokken 21:20BMW Charging har i dag varslet prisendring fra 1/4. Ionity Plus-avtalen er som før (2,50 kr/kWh + 39 kr/mnd), mens det dyreste abonnementet for "alle" andre operatører (Active, til 19 kr/mnd) setter ned kWh-prisen fra 5,29 til 3,99. I tilegg kommer 6,99 kr per ladeøkt (som også var der tidligere for lading utenom Ionity). Så lenge de fleste operatører ennå ligger rundt 5-6 kr/kWh, er Active gunstig allerede fra første lading i måneden!

I utlandet går Active-avtalen i litt forskjellige retninger. I Norden settes prisene ned (på linje med Norge), i sentral-Europa står det stille, men de går litt opp i sør-Europa.

Meget bra :+1:
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
onsdag 28. februar 2024, klokken 12:00
Da var det slutt på de gode tidene med Porsche Charging Service også.

Nytt opplegg som alle nåværende abonnenter presses over på blir:

Månedspris 300 kr.
AC 5,49 kr/kWt
DC 6,49 kr/kWt
Ionity 4,39 kr/kWt

Selv under gratisperioden er jo dette en dårlig deal og når den er over blir det jo latterlig dårlig.

#5
Macan / Sv: Porsche Macan
tirsdag 06. februar 2024, klokken 19:55
Sitat fra: Egil S på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:01Bygget også enn Turbo da jeg syntes den var tøffere i front og hekk, men den kom på 1,650.000, hadde håpet de kom med en GTS versjon av Macan, det hadde nok vært interessant.
Hvis Porsche fortsetter slik de alltid har gjort så kommer GTS versjonen om 2 år ;)
#6
Sitat fra: MrBacardi på fredag 02. februar 2024, klokken 18:17Nå som faceliften er rett rundt hjørnet, med forbedringer på blant annet rekkevidde, så vil vel det si at det bør bli muligheter for kupp i bruktmarkedet på den første generasjonen?
Tiden for kupp i bruktmarkedet er nok over. De som var nødt til og selge grunnet økonomi har allerede solgt. Antall biler som ligger ute til salg er halvert på kort tid.

Nybilsalget av Taycan har vært veldig lavt etter renten gikk opp og regjeringen innførte moms og vektavgift. Salget kommer neppe og ta seg opp ved introdusering av en facelift som sannsynligvis kommer å bli enda dyrere.
#7
TAYCAN / Sv: Grus kommer inn i viftehus på Cross Turismo
tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:07
Sitat fra: esan på onsdag 19. juli 2023, klokken 08:50Det siste jeg ble fortalt fra Porsche forhandler, var at dette problemet blir løst for hver enkelt etter hvert som det eventuelt dukker opp. Løsningen er ny vifte med bedre drenering i bunn slik at grus lettere dreneres ut. Det er da selvsagt en garantisak.
At ikke dette er blitt en sak der alle biler kalles inn til modifisering, skyldes antagelig at problemet kun oppstår for dem som kjører en del på grusveier.
Så gjenstår det å høre hva Porsche sier når man etter garantitiden kommer inn med kjente problemer som ødelagte vifter, varmeapparat som ikke funker, ladeproblemer grunnet dårlige sensorer i ladeluker eller ødelagt ledningsnett, krakelering og sprekker i baklykter / lysliste osv. listen begynner dessverre å bli lang.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. desember 2023, klokken 14:08
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 21. desember 2023, klokken 11:57For de som ønsker solpaneler....
https://www.rb.no/skatteetaten-vil-skattlegge-solcellepaneler/s/5-43-2170513

Kanske ikke sansynlig, men gudene må vite🤔
Lurer på om de har tenkt så langt som at hvis de begynner å skatte private husholdninger med solcellepaneler på taket som næringsdrivende må de vel også åpne opp for avskrivninger og fradrag for negativt driftsresultat. Dermed kommer nok vinninga å gå opp i spinninga og vel så det ;D
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 09. november 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Egil S på mandag 06. november 2023, klokken 21:04Blir det veldig dyr strøm her i NO2 i vinter kan det nok lønne seg for meg å lade ute, kan derfor være jeg kan spare inn mer, kan jo fort bli over 1kr/kWh pluss nettleie å hjemmelagde i vinter, da er 2,25kr hos Ionity attraktivt.
Mulig det kan bli attraktivt hvis man ikke bryr seg om økt batteri degradering ;)
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 07. november 2023, klokken 21:52
#11
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
lørdag 28. oktober 2023, klokken 03:01
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. oktober 2023, klokken 21:34
Sitat fra: elektro på torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48Jeg spør; Hvordan i huleste kan noen kjøpe denne bilen? Og burde den vært forbudt?

Det er vel bare fint hvis litt færre kjøper Tesla og de andre produsentene får en sjanse til å selge noen biler?

Litt rart om den blir forbudt pga manglende blinklysspak, for da blir en del andre biler også forbudt.
Andre biler som f.eks. Ferrari har knapp på begge sider av rattet, det blir noe helt annet enn dette tullet Tesla har funnet på.

Ellers må jeg bare si at jeg lo godt når jeg leste alle innlegg om hvordan problemet enkelt kunne løses ved at bilen blinker automatisk i henhold til ruten i navigatoren ::)
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 16:26
Sitat fra: Dede på mandag 04. september 2023, klokken 14:17Både bosted, km kjøring pr år, biltype og vekt etc finnes allerede i forsikringsinfo - så de kan lage den modellen de ønsker mht å lage tilpassede avgifer - og så kan heller de som kjører lange utenlandsturer ta bryet med å sende inn noe dokumentasjon om de vil ha veiavgift tilbake (stemple ut og inn på grensen?). Trenger ikke være vanskeligere enn det?
Det stemmer ikke. Det som finnes i forsikringsinfo er den årlige kjørelengden man har betalt for, den reelle kjørelengden er i de fleste tilfeller langt lavere.

Selv har jeg for tiden ca. 15 000 km til gode. Det kommer av at jeg normalt kjører mest i utlandet, og den slags ble det jo fint lite av under pandemien.

Hvis man i det hele tatt kommer å få trekke fra utenlandskjøringen blir det håpløse tilstander hver gang man skal passere grensa, er jo ille nok slik det er nå. Da kan man tenke seg hvordan det blir når omtrent alle skal stoppe for å stemple ut eller inn. Alle husker vel hvordan det så ut under tiden med vaksinepass.
#13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 22. august 2023, klokken 13:27
Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. august 2023, klokken 12:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.


Tja...nei. Synes Tesla har løst det bra - lønner seg økonomisk å lade hjemme samtidig som de kjører "ja takk, begge deler" og "alle skal få" med ladere både ved tettsteder og lekkende steder.
Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.
#14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. august 2023, klokken 15:12Ionity Lura er et eksempel på at Ionity har malt seg inn i et hjørne. Først og fremst har masse taxi-sjåfører og andre folk alt for fordelaktige abonnementer, inngått for lenge siden. Dermed så ønsker ikke Ionity å montere opp flere ladere, siden de bare vil tape enda mer penger på Lura. Ser og at de ofte har en eller to stolper ute av drift.

Nærmeste Tesla-lader er på Forus, men er jo 4km unna.
Stasjonen på Lura er dessverre feilplassert. Stasjonene bør bygges rimelig langt unna byer og større tettsteder for å unngå problemet med taxi-sjåfører og andre som bruker stasjonene som hjemmelader. Heldigvis har de fleste stasjonene en fornuftigere plassering, både i Norge og i utlandet.
#15
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 13:07
Sitat fra: Rollep på mandag 21. august 2023, klokken 10:03
Sitat fra: geear på mandag 21. august 2023, klokken 09:35Det er masse ladepunkter på parkeringen til Kvadrat, sånn omtrent 300 meter fra Ionity. Mellom Kvaddå, Bikebros og Biltema.
Det er jeg helt klar over, men jeg nekter å betale ågerprisene Mer opererer med.
Men gå ut fra Kvadrat midt i handleturen, og kjøre bort til Circle K for å lete etter ladeplass, for å spare noen kronestykker, det gidder du?  :o  Eller var det for å slippe å henge med rundt en bedre halvdel i klesbutikker?  :laugh:
Jeg går selvsagt ikke ut fra Kvadrat midt under handleturen, din knall ;D

Nei, jeg kjørte innom Circle K på veien hjem for å se om situasjonen hadde forandret seg eller fremdeles var som vanlig.

Poenget mitt er uansett ikke pris, men unødvendig kødannelse som ødelegger ideen med Ionity.

Blir ikke mye til "fast charging while travel over long distances" når drosjenæringen okkuperer ladestasjonene ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA