Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Yngve

#1
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
torsdag 27. april 2023, klokken 11:52
Noen som vil skjermdumpe fra facebook til oss som ikke har facebook-konto?
#2
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
søndag 17. februar 2019, klokken 09:58
Blir dyrtbilhold av å betale 45000 ekstra for å få bilen på dagen, kontra å få den i april.
#3
200usd per kWh og 22kwh økt kapasitet skulle tilsier 37500kr økt pris. Når de ikke har lagt til bedre temperaturstyring på batteripakken, eller noen andre vesentlige oppgraderinger, så er alt utover 50k bare melking av markedet.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 10. januar 2019, klokken 07:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:21
Sitat fra: ebecker på torsdag 10. januar 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
Jeg forstår ikke helt regnestykket.
Dersom Leaf 40 har 36 kwt netto, så kan Leaf 62 få 56 kwt netto etter samme forhold.
Men jeg veit ikke hvor netto-tallet kommer fra.
Nå såg jeg skjermdump av Leaf Spy på en annen tråd, fra en bil som var lada opp til 37,4kwt.

Det er mulig jeg har misforstått noe men her er tankegangen:

WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X38,5= 51,2 kWh.

I tillegg skal den ha vesentlig lavere forbruk
https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html?fbclid=IwAR1tOb7xDFnt6N0vnzGEOSUKM27XxOcZxHwfRbFbLMk9d3wmqJ09fSzcrzQ

51,2 kWh minus ca. 12% lavere forbruk gir da tilgjengelig kapasitet på ca. 45kWh :o

Simply Amazing :-)
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.
Regnestykket blir:
WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X0,88X38,5= 45,1 kWh.

Noe i Nissans kommunikasjon henger ikke sammen med resten.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
onsdag 09. januar 2019, klokken 07:47
Sitat fra: TM på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:26
(...)Likevel tror jeg nok de vil selge biler i bøtter og spann...og vil levere dem. (...)

Fra https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129:

SitatNissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019. Bilen vil leveres etter først til mølla-prinsippet, uten kvoter til enkelte land eller liknende.

Reginatto sier de er åpne for å bli bevist at tar feil.

– Vi legger ut 5000 biler i Europa i starten. Vi tror det svarer til behovet som er der ute. Hvis vi tar feil, så må vi legge ut flere. Det handler om hvordan vi i Nissan ser på verden i dag og i morgen. 5000 for oss er 5000 nå, og jeg tror at «nå» er 12 måneder. Om «nå» viser seg å være tre måneder, så får vi legge ut flere.

Med tanke på at de har solgt 15700 Leaf kun i Norge i 2018, at Kia Niro har 7000 på venteliste og kun skal levere 2000, og sikkert lignende tall for Hyundai Kona, virker det der helt usannsynlig lavt.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
onsdag 09. januar 2019, klokken 07:34
https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-zero-kundeprisliste.pdf

Er foreløpig kun mulig å kjøpe tilsvarende Tekna. Er i praksis kun metallic lakk, propilot og vinterhjul man kan legge til. Blir 405232,- inkl 2-tone pearl lakk og propilot, men uten vinterhjul.

Fra den japanske prisliten, https://newsroom.nissan-global.com/releases/release-b80d5f605e170e28db6d451af7141452-190109-00-j?lang=ja-JP, og google finner vi

駆動   原動機   バッテリー容量   グレード   価格
日産リーフ   2WD   EM57   62kWh   e+ G   4,729,320 = 370500NOK (e+ TEKNA)
                                                        e+ X   4,162,320 = 326050NOK (e+ Acenta)
                                        40kWh   G   3,999,240 = 313275NOK (Tekna) (veil pris på Nissan.no 310900)
                                                        X   3,661,200 = 286850NOK (Acenta) (veil pris på Nissan.no 281900)
                                                        S   3,243,240 = 254100NOK (Visia) (veil pris på Nissan.no ikke tilgjengelig)

Det betyr at oppgradering fra Acenta til Tekna på 40kWh koster 26500NOK, mens det koster 44500 på 62kWh. Det er jo helt tydelig at dette er et forsøk på å melke markedet på den dyreste trimmen. Derimot er ikke pripåslaget for batteriet så hårreisende i utgangspunktet, kun 39200NOK i Acenta trim, eller ca $209 per kWh. Bare dumt at det ikke er mulig å kjøpe acenta foreløpig.

Hvis de hadde operert med samme påslaget for Tekna med begge batteriene ville e+ Tekna kostet 352550NOK.  Håper på konkurranse i markedet når Tesla Model 3 kommer sånn at Nissan må senke prisene sine for å få solgt.
#7
For naboen din med kols er det mye verre med diesel tomgangskjøring, enn at du tar fly til Gran Canaria. For naboen din med kols sine barnebarn er det mye verre med flyturen til Gran Canaria.
#8
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: 18 toms uten aero eller 19 toms?
søndag 09. desember 2018, klokken 00:00
For landeveissykkelen er det to effekter av stivheten. Rammens stivhet påvirker kraftoverføringen til drivverket. Lavere stivhet gir mer fleksing av rammen som gir økt tap.

Stivhet i dekkene, f.eks. ved økt trykk i dekket, senker rullemotstanden. Men her kommer en ekstra effekt inn, at små ujevnheter i veien bedre utjevnes ved lavere trykk. Her finnes det altså et optimalt punkt avhengig av hvor store ujevnhetene er. Det brukes nå litt lavere trykk i dekkene i proffsykling som følge av dette.

For biler er ikke rammestivhet et tema på samme måte, mens lufttrykk og stivhet i hjul har en effekt på samme måte. I tillegg har større felger mer roterende masse som gjør at det kreves mer energi å sette disse i bevegelse sammenlignet med mindre felger.
#9
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 28. november 2018, klokken 09:40
2013
51500km
AHr 56.88
SOH 86.98%
Hx 83.24%

Mistet nylig en strek.
#10
Mekanisk / Sv: Noen som har byttet wire til parkbrems på sin Leaf?
onsdag 28. november 2018, klokken 09:33
Var på service hos Autocenteret Åsane i dag og fikk påpekt begynnende rust på parkbrems-wire. De hadde ikke klart å fremprovosere heng, så den måtte ikke byttes umiddelbart, men de regnet med at det kom til å bli et problem i løpet av vinteren. Ble anbefalt å ikke benytte parkbrems på flatmark.

Byttepris: 9000,-!

Synes det var stiv pris. Bilen er en 2013 Frankrikeimport.
#11
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
fredag 02. november 2018, klokken 15:09
Sitat fra: Pingle på torsdag 01. november 2018, klokken 22:09
Nå er bagasjerom et volum og ikke et areal.
Jeg mistenker at etron har litt mer skrå bakrute enn de andre, uten å ha sett dem oppå hverandre.

Men A4 er oppgitt med et bagasjerom på 505 liter, A6 på 565 liter, Q5 på 550. Innlastingshøyden er høyere på Etron enn på Q5, men gulvarealet er større. Et utnyttbart volum mellom A4 og A6 virker sannsynlig på meg. Kanskje litt mindre enn Q5.
#12
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 01. november 2018, klokken 20:17
Etron sine dimensjoner sammenlignet med andre Audi stasjonsvogn-/SUV-modeller:

  • Overheng foran      Etron/A4/A6/Q5   928 /   880 /   920 / 899
  • Akselavstand          Etron/A4/A6/Q5 2928 / 2820 / 2924 / 2819
  • Overheng bak         Etron/A4/A6/Q5 1045 / 1025 / 1095 / 945
  • Bagasjerom bredde Etron/A4/A6/Q5 1053 / 1000 / 1050  / 982
  • Bagasjerom lengde Etron/A4/A6/Q5 1080 / 1050 /  1176 / 1050
  • Høyde                     Etron/A4/A6/Q5 1629 / 1434 / 1467 / 1659
  • Bredde uten speil    Etron/A4/A6/Q5 1935 / 1842 / 1886 / 1893
ETron er som A6 i overheng foran og akselavstand, mellom A4 og A6 i bagasjeromsplass, høyde som en Q5 og breiere enn alle disse.
#13
Da snakker vi vel fort om 110-120kWh i en Leaf, eller 140-160kWh i en større bil. Virker usannsynlig på mange år enda.
#14
Da ligger vel sannsynligvis feilen i Google Maps som den bruker som datagrunnlag for både kart og topografi. Har du prøvd å rapportere til Google?
#15
Jeg kan sterkt anbefale http://www.jurassictest.ch/GR/ for å beregne energibruken på en gitt kjøretur. Kalkulatoren tar hensyn til terrenget og gir realistiske estimat.

Velg 30kWh Nissan Leaf, endre batterikapasiteten til 37,5kWh som er nært på hva som er tilgjengelig i nye Leaf. Endre regen til 0,6 som er nærmere på riktig verdi. Endre vekten på bilen til å samsvare med antall folk og bagasje du reiser med. Så legger du inn kjøreturen fra A til B og får opp et estimat på forventet forbruk for hele turen.

Videre virker det som at den nye Leafen er konservativ på lav % lading, for vi så 10-15% forskjell på % i bilen og i %State of Charge Leafspy da vi kjørte til Ål fra Bergen nylig. Ved høy lade% var de enige, men begynte å avvike ved lav ladeprosent.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA