Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fjellmann

#1
Takk @Stikkkontakt! Dette var nytt for meg. Vet du om COC dokumentet må ha Europeisk opphav, eller godkjenner Vegvesenet også amerikanske COC dokumenter?
#2
Jeg har endelig fått min USA importerte Chevrolet Volt 2013 ombygget og godkjent av Vegvesenet. Gleden var derimot kortvarig, til jeg så engangsavgiften: 65.000,- !! (mva er ekstra, og allerede betalt)

Jeg hadde regnet med en svært lav engangsavgift. Volt'en har utslipp på 0.62 g/km, selv om den som alle (?) plug-in hybrider har et bensin aggregat for lading av batteriet under kjøring. I vedtaket til Vegvesenet er bilen riktig oppgitt som en plug-in hybrid (elektrisk, bensin), men det sies ingenting om CO2 nivået. Under "Miljødata" skal det være tall for utslippsnivå, men der står det "Annen lovgivning: Ikke Euro (før 1995; se kravnivå iht. KTK)". Pga dette virker det som jeg ikke har fått noe fradrag for CO2 nivået.

Kan det være riktig at USA importert kjøretøy, under paragraf 1-15, ikke får CO2 fradrag? Jeg klager i alle tilfeller, men er usikker på lovgivning/praksis og hva jeg egentlig skal klage over :(

Dersom noen har peil på dette setter jeg stor pris på noen pekere.

Dette er beregning til futen:
Utregning
Vrakpantavgift   + 2 400,00
Engangsavgift + 62 860,59
Avgift for egenvekt   + 26 364,40
Avgift for NOx   + 4 255,80
Avgift for slagvolum   + 63 201,58
Bruksfradrag (33%)   - 30 961,19
Total i avgifter   = 65 260,59
#3
Hei,
Jeg har dratt med meg en Chevy Volt 2013 fra USA og var nylig til kontroll for å få bilen godkjent i Norge. Dette var jeg ille forberedt på. Trodde bilen skulle gli gjennom kontroll fint men nei...

Bakre blinklys må byttes fra røde til oransje.
Parkeringslysene foran må være hvite.

Nå har jeg søkt litt etter disse delene på nettet og er litt usikker... Bilen selges jo her til lands som Opel Ampera, men jeg er ikke sikker på om lys clusteren bak nødvendigvis kan byttes ut med Ampera deler.

Er det noen som har tilsvarende erfaringer med import av Chevy Volt?

Oppdatering:
Dette tok sin tid, men bilen er nå ombygget og godkjent av Vegvesenet iht 1-15. Dette var en læreprosess jeg egentlig ikke anbefaler noen å hoppe inn i uforberedt (som meg!). Summa summarum så var det ikke så enkelt som å bytte ut noen lyspærer: bakre lys cluster ble byttet helt ut, og nye komponenter/kretskort måtte designes og kobles til de nye lysene. Jeg fikk veldig kompetent hjelp med dette, og gir gjerne referanser dersom andre finner seg i samme problemstilling. Dyrt ble det dog...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA