Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - aasen90

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Koble V2L til solcelleanlegget?
mandag 07. mars 2022, klokken 21:06
Sitat fra: elektrolux på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:42
Har du en bil med Chademo ladeinntak er løsningen ca.60 000 kr unna i form av en Wallbox quasar.

Dette høres nok kostbart ut, men med tanke på at en slipper å kjøpe batteriet er det kanskje ikke så ille.

Største ulempen er nok at en ikke får utnyttet varmetapet i lade og utladeprosessen, og da går gjerne vinningen opp i spinningen med mindre man parkerer bilen innendørs en plass denne varmen kan utnyttes.

Har du et solcelleanlegg med overproduksjon er det nok mer effektivt å lagre energien i VVB og bilens batteri for senere bruk under kjøring.  Myenergi har bygget seg opp nettopp på slik strømstyring.

Selv har vi et relativt beskjedent solcelleanlegg der vi gikk fra DC kobling til mikroinvertere og et "selvbygd" husbatteri i kombinasjon med en hybridinverter. I  tillegg styres VVB via timer. Husbatteriet er montert i gangen og varmen det utvikler resirkuleres og utnyttes dermed i huset vårt.

Med disse tiltakene kombinert med vårsol registrerer jeg nå årets 2 første dager med omtrent 0 forbruk på dagtid.

Grafen viser at batteriet støtter opp om husets forbruk når strømprisen er på det dyreste, og at solcelleanlegget deretter tar over fram til ca 16:00

Her er en link til et firma som har spesialisert seg på å bygge sammen et plug and play husbatteri som barberer vekk strømforbrukstoppene. Perfekt for å imøtekomme den nye nettleiemodellen:

https://smart-power.no/

Finnes det noen smarte løsninger for vi kan lade gratis i nærheten av egen bolig forså å selge/bruke denne strømmen selv? Burde jo lett kunne selge 90% av batterikapasiteten hver dag.
#2
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:01
Og hva er egentlig prisen? Ligger bak betalingsmur
#3
Tesla / Sv: S vs 3
onsdag 29. desember 2021, klokken 17:54
Y er også en fin bil, men greit å ha mulighet til å trekke to hester om gangen.

Også verdt å nevne at jeg skal studere i 6 år til, og derfor ikke all verdens med penger tilgjengelig.
#4
Tesla / Sv: S vs 3
onsdag 29. desember 2021, klokken 13:12
Hjerte sier MS, men fornuften sier M3.

Begge deler blir uansett en slags ventepølse, da jeg egentlig har behov for X, slik at jeg kan trekke hestehenger.

Bilen jeg kjøper skal hovedsakelig brukes til pendling mellom indre Østfold og Oslo, og føler derfor at awd er nødvendig.
#5
Tesla / S vs 3
tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:06
Har i dag en ioniq fra 2018 som jeg er godt fornøyd med, med nå på vinterstid har jeg akkurat ikke nok batteri pendling mellom indre østfold og oslo. Jeg vurderer derfor å kjøpe en ny bruktbil. Budsjett mellom 300-400k, men jo billigere desto bedre.

Har sett på tesla S 2015-2016 awd og tesla model 3 fra 2019.
Tesla S kan jeg få for under 300k, men litt redd for større reparasjoner. Etter å ha lest litt på model 3 forumet, virker det som at det er en del barnesykdommer på den første utgaven.

Hva tror dere er det beste kjøpet?
#6
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
lørdag 11. desember 2021, klokken 13:55
Takk for tilbakemelding. Da tipper jeg at det blir varmepumpe luft-vann til oppvarming også solcellepanel på tak
#7
Alternativ energi / Solfanger vs solceller
tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:18
Hei,
Har nylig kjøpt meg et nytt hus i indre østfold, hvor boligen hovedsakelig oppvarmes med elkasset.

For å holde strømkostnadene nede har jeg lyst til å installere solcelleanlegg eller solfanger. Hva bør man velge og hvorfor?

Slik jeg ser det vil en solfanger kunne kobles opp mot det eksisterende anlegget, men er usikker på hvor effektivt dette er når gradestokken forsvinner inn i det blå intervallet. Solcelleanlegg kan vel også gi besparelse, men tror at man også bør ha en batteribank, slik at man slipper å selge strømmen ut i nettet, forså å kjøpe den tilbake med nettleie.

Tar gjerne også anbefalinger i ulike nettsider jeg bør sjekke ut.
#8
Alt det andre / slett
tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:00
slett
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med minst 2 tonn på hengeren
lørdag 21. august 2021, klokken 13:15
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. august 2021, klokken 10:47
I så fall kan vi jo også ta med Cybertruck. Startpris på 300-tallet med dagens dollarkurs og 3,4 tonn hengervekt.

Cybertruck er definitivt en interessant bil, men mener å ha lest at bilen ikke kommer til Norge. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
#10
Kjøpe elbil? / Elbil med minst 2 tonn på hengeren
lørdag 21. august 2021, klokken 10:18
Hei,

Har fulgt med ganske lite de siste 24 mnd. Har det kommet en elbil eller kommer det snart en elbil som kan trekke 2 tonn, uten at den koster skjorta?
#11
Hyundai Ioniq / Forventet rekkeviddetap med billigdekk
lørdag 24. oktober 2020, klokken 14:49
Hei,

Sommerdekkene til ioniqen er nå nede på 2mm og tenker derfor å bytte dekk.

Noen som har erfaringer med å sette på billige kinadekk kontra litt dyrere dekk?

Vurderer kjøpe noen av de til under 500 her:
http://megahjul.no/nb/produkter/dekk/271546-HYUNDAI-IONIQ-16-19/normal-package?season=summer
#12
Hyundai KONA / Service på merkeveksted Vs. kjedeverksted
fredag 13. mars 2020, klokken 12:40
Har en ioniq EV og en Kona EV.

Ser for meg at servicepunktene utføres like bra, men at de på merkeverkstedene oppdaterer programvaren på GPS og bil. Spørsmålet da er om det virkelig er så store forandringer i programvaren mellom hver service som kan forsvare det store mellomlegget?
#13
Hyundai KONA / Sv: Større gulvmatter
søndag 19. mai 2019, klokken 10:27
problemet er at kjerringa helst skal sitte med beina i fanget, og nærmest setet er det ingen gummimatte. Ser nesten for meg at jeg kjøper gummimatterull på biltema så skjærer jeg selv til i baggasjerom og udekkede steder.
#14
Hyundai KONA / Større gulvmatter
onsdag 08. mai 2019, klokken 17:34
Selv om gummimattene i konaen dekker det området hvor beina oppholder seg mest, skulle jeg gjerne fått tak i andre matter som går litt lengre bakover mot setet.

Er det noen som har noen gode løsninger der?
#15
Kona, dark knight, alt utstyr, norsk bil, s/v-dekk. Utlevert torsdag 390.000
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA