Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kVArh

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flere elbiler fører til mer kjøring.
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:33
For noen går kjørelengden ned.
Kjørte km i året:

År                            Fosil          El        Total
2000 - 2015           24537        0             24537
2016                        6693        23135     29828
2017                        3241        23668     26909
2018                        2582        22570     25152
2019 (jan-aug)          0             14005     14005
2019                         0             21008     21008
#2
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
torsdag 27. juni 2019, klokken 10:32
Dato:        27. juni 2019
Verksted:  BOS Arendal
Pris:         2578,- for 75000 km service med bremseservice.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkeringsbot tross Park Mini
onsdag 06. februar 2019, klokken 17:46
Parkerte kl 11:50 og parkeringsskive stiller seg til kl 12:00. Parkeringsvakten kom 11:55 og skrev ut bot med samme begrunnelse som for din bot. Jeg traff ikke denne parkeringsvakten, men diskuterte det ved en annen anledning med en annen parkeringsvakt. Han hadde bestemt seg for at jeg var en kranglefant så han forsto ikke spørsmålet mitt og sto på sitt at  dersom jeg parkerte 11:50 så skulle parkeringsskiven vise 11:50.  Det jeg egentlig prøvde å få svar på var: "Har dere i etaten diskutert virkemåten på disse parkeringsskivene som stiller seg til nærmeste kvarter frem i tid.  Hvis dere finne hjemmel for at dere ikke kan godta dette så ville det være fint å få beskjed om dette. Da kunne jeg og alle andre gå på de som deler ut denne "parkeringsbomben"."
Som sagt mente han at den måtte stille seg nøyaktig  og kunne/ville ikke bekrefte eller avkrefte at  parkeringsskivene våre egentlig er ulovlige.
Deretter gad jeg ikke å forsøke å klage.
Er  det noen som har en bekreftelse på at  Elbilforeningens gratis parkeringsur egentlig er ulovlig?
#4
Vi har altså energi nok, og mer kommer til.  Jeg har som andre også tatt noen grep i heimen (for 8 år siden uten tanke på elbil) som reduserete mitt forbruk fra 25000 kWh til ca 15000 kWh. En liten duppediit kan lett flytte mesteparten av mitt merforbuk på grunn av elbilen til et (for nettet) gunstigere tidspunkt. Om det blr effekttariffer blir nok dette en del av nettleien for å løse effektutfordringene (som ligger i nettet). Siden vi har energien  og nettet med sine effektutfordinger innenfor landets grense ser jeg ikke hvordan disse pengene skal gå til Arfrika/EU. Nei, her som på mange andre områder bor vi i et lykkeland.  Norge + Elbiler = "Veldig gilt".  Vi  har ikke alle løsningene enda, ikke alle kan kjøre elektrisk  slik det ser ut i dag, men: Hva trodde vi 2008? Hvordan kommer det til å se ut 2028?
#5
2,5 milioner biler som kjører 15000 km  og bruker 2kWh pr mil gir et forbruk på 7,5 TWH eller 7500 GWh.
Som nevnt tidligere gir dette  ca 5,8 %  av en totalproduksjon på 130 TWH.
Hvor skal vi få denne energien fra?
Mye får vi når vi slipper å raffinere olje til bensin og diesel.
Eller ny energi fra vind (kilde er Vindportalen.no):
                                            MW        *Produksjon/år GWh
I drift                                  1623          4 706
Besluttet/under bygging** 1996          6 986
Sum                                   3620        11 692

*For oversiktens skyld er det regnet med 2 900 fullasttimer for parker i drift, og 3 500 fullasttimer for nye parker.
**Basert på prosjekter med signert turbinkontrakt

Oppdatert: Desember 2018
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: EQ etter EV?
søndag 11. november 2018, klokken 15:36
EM   (Elektrisk Motor).

Passer fint:

EK
EL
EM (nestemann!)
..
..
..
EV
#7
Kia Soul EV / Sv: Priser service Soul.
onsdag 17. oktober 2018, klokken 14:02
Dato:        12. oktober 2018
Verksted:  BOS Arendal
Pris:         3480,- for 60000 km service med bremseservice. Byttet pollenfilter og bremsevæske
#8
Hallo!!
Nå er det meget rimelig å kjøre elbil med hjemmeladet strøm. Kr  1,50/mil
Ved 30 40 % øking vil det fremdeles være ganske rimelig.  Kr 2,10/mil
Dobling av prisen (lite sannsynlig)  gir  fremdeles rimelige drifstoffutgifter.Kr 3,00/mil
De andre elbilfordelene  er fremdeles aktive og gir enda bedre resultat.
Hvis man tenker på å kvitte seg med elbilen på grunn av den økingen av elpriser vi nå ser, så bør man kanskje gjøre det.  Da har man til de grader ikke tatt inn over seg hvilken gavepakke hele elbilen er i øyeblikket (og vil være mange år til). Kaster man inn handkleet nå så slipper man jo å være med på
de skumle fordelene som elbilen gir.
#9
Kia Soul EV / Sv: Til Kia Norge
lørdag 16. juni 2018, klokken 15:57
Hadde problemer med hopping mellom DAB og FM. Den viste setting (Service following)  tror jeg hadde med denne  funksjonen å gjøre.
I våre dager med slukket FM  kan det derfor være at du faktisk er ute å kjører..
(i den forstand at radioen skal finne en annen DAB-kanal med samme "programmet" når regiongrenser krysses).
#10
Elbiler i media / Sv: Forbrukerrådet Elbil-garantiguiden 2018
mandag 19. februar 2018, klokken 17:46
Vi er vel alle medlemmer av hver vår "Bilmerkesekt".
Så langt jeg kan forstå , i allefall de små garantisakene, vil min følese av å bli ivaretatt ofte være avhengig av hva den lokale presten (forhandleren) sier.
#11
Kia Soul EV / Sv: Bagasjerom Soul EV
mandag 19. februar 2018, klokken 14:55
Klarer ikke å legge ved bilder i et svar.
Har sendt deg (Nelz22) en personlig melding.
#12
TEST TEST TEST / Sv: Teste bilder
mandag 19. februar 2018, klokken 13:53
Så en liten tekstfil lagt ved. [ You are not allowed to view this attachment ]
#13
TEST TEST TEST / Teste bilder
mandag 19. februar 2018, klokken 13:51
Får ikke lagt ved bilder (tror jeg).
Første forsøk. Intet vedlegg.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no
tirsdag 13. februar 2018, klokken 18:34
Hvorfor skal alle lade "maks" hjemme?
Jeg hadde for 7 år siden et forbruk på ca 25000 kwh.
Etter noe ombygging, økte arealet med 50 kvm, og oppgraderinger (blant annet nesten 100% overgang til LED) så gikk totalforbruket ned til ca 14000 kwh.
For litt over to år siden kjøpte jeg elbil. De to siste år ligger forbuket på ca 17000.
Kjører ca 24000 pr år hvorav ca 20000 km/år lokal kjøring med lading hjemme.
Kjører standard saktelading (8,5 A eller ca 1,8 kW). Har alltid strøm til daglig bilbruk. 
Gjennomsnitt for alle personbiler i Norge er vistnok ca 12000 km/år. 
Altså noen endringer i heimen + lading av elbil til lokal kjøring ,som er det dobbelte av gjennomsnittet, så er mitt energiforbuk gått kraftig ned. 
Så til effektproblmet.
Jeg klarer meg fint med 1,8 kW til elbilen. I dag er den ikke styrt så jeg lader nok samtidig med at middagen lages.En liten timer og den er flyttet til et gunstigere tidspunkt. 
Skrekkcenariet er når jeg også anskaffer meg en induksjonstopp  og  kaster ut den "gammeldagse" varmtvanntaken (et ypperlig batteri) og legger opp til varmtvann "on demand" og setter inn en skikkelig varmepumpe.  Da snakker vi mulighet for effekt-topper.
Jeg tror ikke elbilen er det store spøkelset, men er mer bekymret for andre "moderne" måter å trekke mye effekt for å få en bekvem hverdag. 
Saktelading av elbil på gunstig tidspunkt gir gjennomsnittsbilisten det som trengs med god margin uten å tyne nettet.
#15
Kia Soul EV / Sv: Kia 2018 lader ikke
torsdag 18. januar 2018, klokken 13:24
Har opplevd det samme (Error lyser rødt). Da hadde det vært et blink i strømmen. Plugg ut og inn igjen og alt var i orden igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA