Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Fonn

#1
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
lørdag 09. mars 2024, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
#2
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
fredag 08. mars 2024, klokken 19:58
Innom verksted og fikk sw oppdatering. Nå er batteri klimatiserings knapp på plass :+1:
Nyttig. Kan aktivere batteri varming etter behov. Kan også deaktivere automatisk varming når det navigeres til lader. Fint med et symbol i forbruks indikator som viser at batterivarming er aktiv.
#3
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. februar 2024, klokken 12:48
La ut min for salg i går. Mange henvendelser og allerede reservert. Tror kanske jeg priset den litt lavt?
22 mod 46000 km Fc til 590 000 tre sett hjul og skade baksete bak nakke pute.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=299512770
#4
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 07. januar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.
#5
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
lørdag 06. januar 2024, klokken 20:52
@Toalmar. Har du bilen tilkoblet ladeboks får du ønsket Soc, klimatisert batteri og kupe om du velger tidspunkt for avreise i tilstrekkelig tid på forhånd.

@Turfsurf. Varmer Tesla batteriet ved behov når forvarming aktiveres når lader ikke er tilkoblet?

Testet: Etter oppstart av system/kjøreklar må Eqc ha nøkkel liggende i bilen og sikkerhets belte i for å holde seg i gang. Er belte ikke i slår den seg av etter en stund. Om kupe vifte settes på 0 varmer den kun batteriet ved behov.
#6
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
lørdag 06. januar 2024, klokken 07:26
Ser i manual at Eqc batteriet er oppgitt med driftstemperatur fra -25-+60 grader.
Den har 2 stk ptc varmere på ca 7,5kw hver. I tillegg en varmepumpe. Den ene ptc er til kupe varme mens den andre er til batterivarme. Ptc til batterivarme kan også brukes til kupe ved behov. Ref manual.
Finner ikke ut i manualen om den varmer batteri ved forvarming uten tilkoblet lader.
Hadde håpet at merke forhandler kunne gi meg fasit på dette. Men nei..
Kontaktet også BMW forhandler for å høre hvordan IX fungerte iht forvarming uten tilkoblet lader. men de kunne heller ikke si noe sikkert om dette. Merkelig at merke forhandler som selger og server bilene ikke kan gi et fasit svar på dette??
Min egen erfaring er at begge bilene varmer nedkjølt batteriet aktivt ved oppstart (kjøreklar bil)
Så da tenker jeg det for bli på gamle (fossil) måten. Start bilen. Gå ut og skrap vinduer mens batteriet varmes til drifts klart. Nøkkel må ligge i bil og muligens må setebeltet eller vekt på sete så den ikke slår seg av?
Varming av et så nedkjølt batter tar tid så muligens lurt å la kupévarme være av i starten slik at all effekt brukes til varming av batteri. I mitt tilfelle der jeg bare skulle 5km til butikk og så retur trengte jeg ikke varme i kupe, men kun en driftsklar/driftsikker bil.

Om bilprodusentens teknikkere og ingeniører har gjort jobben sin er forvarming uten tilkoblet lader progr
amert slik at batteri varmes til innenfor driftstemperatur. Så varme til kupe.

Link manual:
https://www.docdroid.net/ZDTatFW/02-201900-03-en-pdf?fbclid=IwAR31GtWv8oobGB-07ZYhn38eREp1XpoVz6Urrxy40CC-shl_ggiGdLqBjvU
#7
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
lørdag 06. januar 2024, klokken 07:00
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. januar 2024, klokken 15:54Det viktigste er vel at om man har tenkte seg å parkere uten lademulighet i skikkelig kaldt vær, så bør man sørge for å ha godt med strøm på batteriet så det kan varme seg selv.

Ja det er viktig. Jeg hadde ladet 20% ekstra parkerte med 63% soc. Etter nedkjøling til -30 kalkulerte bilen bort 10% til 53% soc.

#8
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
torsdag 04. januar 2024, klokken 22:30
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:20
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:18Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.
Ja, i det minste veldig tydelige advarsler på forhånd.
Ja helt klart. I etterpå klokskap starter jeg ikke kjøring før skilpadden er borte under disse temp forhold.
#9
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
torsdag 04. januar 2024, klokken 22:18
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:09Tesla sier at bilen skal stå koblet til strøm hvis det er kaldere enn -30. Tipper dette er BMS som slår inn og beskytter batteriet, dette er vel ganske likt på tvers av merker.
Ja, tenker det er BMS som ikke tillater belastning av så nedkjølt batteri. Men mener systemet burde hindret start av kjøring med så nedkjølt batteri og forlangt stillstand og oppvarming av batteri før kjøring.
#10
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
torsdag 04. januar 2024, klokken 22:10
@daktari. Tror ikke det var 12 volt problem? Se bilder av bildata meny som er tatt med tenning på, og så ved oppstart.
Viser at 12v lades etter oppstart.
#11
EQC / Driftstans i -30 gr.C
torsdag 04. januar 2024, klokken 20:35
Bilen sto parkert på fjellet ca 22 timer i 30 minus og vind. Ikke tilkoblet lader. Bilen ble parkert med 63%SOC.
Neste dag: Skrapte vinduer og speil og satte meg i bilen for å kjøre 5 km til butikk. Bilen var ikke forvarmet.
Bilen startet greit men veldig lav Max Power indikert. Så kom skilpadden opp og melding om lav system effekt.
Kjørte 3 km  relativt flatt men noe slakke nedover så slakk oppover. Da så jeg at Max Power var helt borte. Like etter kom det rød melding: Stans straks! Drivverket vil slåes av. Lad høyvolts batteriet.
Så døde bilen og jeg fikk trillet den ut på sidevei. Prøvde å starte den men ikke. Bremsepedalen var steinhard og lot seg ikke presse inn som vanlig. Gikk bak i bilen og fant fram slepe øye og stropp. tilfelle det kom bil som kunne taue meg til type 2 lader ved butikk 1 km unna. Kom en bil som tilbød hjelp, men han fikk ikke ut hengerfeste som var fastfrosset i parkert stilling. Så han dro videre. Jeg prøvde da starte bilen igjen og trykket ekstra hardt på den stive bremse pedalen. Da startet den. Og den kjørte uten problem opp til laderen ved butikken. Plugget inn og konstaterte at lading startet. Sakte med 1,5kw og økte etter kort tid til 5,5kw. Lot den stå slik en 20min før jeg tok sjansen på å aktivere kupe varmer også og lot den stå 20min til.
Koblet så av lader å startet bilen. Den startet greit og skilpadden var borte og noe mer Max power indikert tilgjengelig. Jeg starter så turen tilbake til parkeringen ved hytta. Bilen fungerer greit og ser på forbruk at den også varmer batteriet. Etter kort stopp ved hytta går turen ned fra fjellet og alt fungerer som det skal.
Fikk meg en skikkelig støkk her. Ikke bra med denne typen problemer i denne kulden.
Kontaktet forhandler for råd. Om forvarming hadde løst dette problemet? Men de kunne ikke si sikkert om forvarming uten tilkobling aktiverer batterivarming, men hvert å prøve mente de.
Har i ettertid tenkt at en sikker måte å få varmet et så nedkjølt batteri er å starte bilen å la den stå parkert med motor og varme påskrudd til batteriet blir så temperert at skilpadden forsvinner. Min erfaring er at Eqc varmer batteriet aktivt under kjøring når det er veldig nedkjølt.
Noen som har erfaring med dette?

Har lagt ved noen foto som viser instrument info.
#12
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?
#13
EQC / Sv: Bildata meny
onsdag 03. januar 2024, klokken 10:48
Kan konstatere som Orbit skrev. TB er ikke temp på høyvolts batteri. Navigerte til hurtiglader i dag og bilen varmet batteri uten at TB endret seg.
#14
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
onsdag 03. januar 2024, klokken 06:57
Høyt forbruk i kulda. Riksgrensen-Bjørkliden og retur (ca 62km) i -30-33 grader C. ga et forbruk på 32Kw/100km. Forvarmet bil. Inne temp 19. Ecomode. 80km/t fart.
Ser ut til at varmepumpens effekt avtar under ca -27 C.
Ellers var bilen komfortabel og velfungerende i kulda.(bortsett fra de fastfrosne vinduene som ikke tinte løs i løpet av de 350km jeg kjørte i går..)
Merket at K-watt lader riksgrensen og Tesla lader Bjørkliden ikke var merket som ladere i bilens Navigasjon. Fikk dermed ikke forvarmet batteriet for lading. Et tips Når lader ikke er i navigasjon og for de som ikke har denne batterivarmer knappen i menyen (Bilerer før Nov 2022) Er å sette bilen i sport modus. Da varmes batteriet til ca 10 gr.C. Det hjelper godt på lade hastighet.
#15
EQC / Sv: Bildata meny
mandag 01. januar 2024, klokken 14:41
@Orbit. Takk for innspill. Da er BN = status på 12v batteri
TB regnet jeg med er temp i høyvoltbatteri siden den stemmer godt med Max power indikator som også reduseres ved kaldt batteri. Når eqc lades til 100% varmes også batteriet slik at max power er 100% I følge TB 10 grader C. Skal forske litt mer på dette å se hvordan temp blir ved navigering til hurtiglader. Da varmes batteriet for raskere lading. TB temp virker veldig stabil og endres veldig sakte så jeg mener det kan stemme med høyvoltbatteri temp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA