Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ebecker

#1
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
tirsdag 14. mars 2023, klokken 16:11
Sitat fra: HolyDiver på mandag 13. mars 2023, klokken 20:00

Er det bare jeg, eller har folk en urealistisk innstilling til hva en brukt bil er verdt? Det desidert største verdifallet skjer idet nybilen kjøres ut av hallen og blir en bruktbil.

Edit: Til orientering slår Tesla av mellom 30-35k hvis bilen har vært en utstillingsmodell. Og da har ikke bilen gått en meter engang!

Til orientering: De fleste rabatterte bilene er ikke utstillingsmodeller. Jeg henter ut en Hvit LR til uka med 20" induction og hengerfeste for 496.000, - Den har ikke vært registrert og ifølge Tesla Advisor skulle den vært utlevert forrige uke til kunde som fikk "kalde" føtter.
#2
Hyundai KONA / Sv: Rekkevidde på motorvei
fredag 01. februar 2019, klokken 13:08
Drammen - Lillesand greier du lett. Du kan antakelig legge deg på 120Kmh. Da får du varme i batteriet som igjen fører til at du får god ladehastighet. Pass på at du holder snittforbruket under 24 kWh/100 km. Regnestykket for dette er 2.4 X 26mil = 62,4 kWh.

Tilsvarende regnestykke kan du gjøre for Kjerlingland – Stavanger (ca. 26 mil det også). Den strekningen har mye lavere fartsgrenser slik at du kanskje kan greie deg med ca. 180 wh/km i forbruk.
80 % er ca. 51 kWh. Regnestykket blir da 1.8 X 26 mil =46.8kWh.

Det er mulig du bør legge inn noe større sikkerhetsmarginer enn dette
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 10. januar 2019, klokken 13:43
Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:46

Er mer som ikke henger sammen der.
I Nissans prisliste for 40kWh:
Rekkevidde WLTP: 270km
Forbruk WLTP: 206 Wt/km
Kapasitet på batteri burde bli rekkevidde x forbruk, men det gir 55,6kWt batteri.

I Nissans prisliste for 62kWh:
Rekkevidde WLTP: 385km
Forbruk WLTP: 180Wt/km (hyggelig at forbruket er 12,6% lavere da!)
Rekkevidde x forbruk gir 69,3kWt

Det er WLTP tall fra stikkontakt før ladetap.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 10. januar 2019, klokken 09:08
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:21
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.

Jeg vil si samme distanse på lavere energimengde :) Kanskje batteriet må ha et enormt buffer for å vare ut garantiperioden med tanke på hvor mye de har presset in i batterikassa uten kjøling. :laugh: 

Fra spøk til alvor jeg er enig i at noe er kommunisert feil her
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kwh lansering når?
torsdag 10. januar 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
Jeg forstår ikke helt regnestykket.
Dersom Leaf 40 har 36 kwt netto, så kan Leaf 62 få 56 kwt netto etter samme forhold.
Men jeg veit ikke hvor netto-tallet kommer fra.
Nå såg jeg skjermdump av Leaf Spy på en annen tråd, fra en bil som var lada opp til 37,4kwt.

Det er mulig jeg har misforstått noe men her er tankegangen:

WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X38,5= 51,2 kWh.

I tillegg skal den ha vesentlig lavere forbruk
https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html?fbclid=IwAR1tOb7xDFnt6N0vnzGEOSUKM27XxOcZxHwfRbFbLMk9d3wmqJ09fSzcrzQ

51,2 kWh minus ca. 12% lavere forbruk gir da tilgjengelig kapasitet på ca. 45kWh :o

Simply Amazing :-)
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nissan Leaf 50
onsdag 09. januar 2019, klokken 16:19
Dette er jo bare trist :(. Hvis forbruk og WLTP beregning kan sammenlignes med Leaf 40 (36) har Leaf 62 nettokapasitet på ca. 50 kWh. Ca 10 mil ekstra greier man jo fint en god sommerdag med 14kWh ekstra.
Hvis batteriet er på 60kWh er det egentlig enda verre da det blir lange ladetider med det forbruket.
 
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
mandag 03. desember 2018, klokken 13:45
Sitat fra: MrOtto på mandag 03. desember 2018, klokken 08:24
InsideEVs: We Test 6 Electric Cars To Find Out Which Goes Furthest Per Charge.
https://insideevs.com/electric-car-ev-range-test-rela-world/

Som vanlig er det en svært mangelfull test og tall som ikke henger på greip. Med det forbruket de oppnådde skulle Leaf gått ca.19 mil, Kona 48mil og I-Pace ca. 35

Nissan Leaf 211km ved 18.9kWh/100km i forbruk tilsier at de får ut 40kWh av batteriet.
Hyundai Kona 435km ved 13.1kWh/100km tilsier at de får ut bare 57kWh av batteriet
Jaguar I-Pace 315Km ved 23.91kWh/100km gir batteri på 75kWh
#9
Kia Niro EV / Sv: 500 km rekkevidde!
tirsdag 11. september 2018, klokken 17:29
Hva vil du egentlig frem til?
Det er ingen grunn til å tro at Niro har noen vesentlig annerledes teknologi en Kona. Niroen ble forøvrig kjørt 500.2 km ikke 502 så kapasiteten blir 66.836 kWh. Naturlig nok vil det være variasjon i ladekurve når batteriene kommer fra forskjellig leverandør.
I følge Bjørn Nyland regenererer begge bilene ved 100% SOC og begge lader med 10 kW nesten opp til 100% noe som indikerer bra buffer i topp og at bruttokapasitet ligger over 70kWh. :)
#10
Kia Niro EV / Sv: 500 km rekkevidde!
tirsdag 11. september 2018, klokken 14:27
Fagasstraps.com Hvis du finregner på tallene fra videoene til Bjørn så gir Kona 66 kWh og Niro 66,8 kWh. Det er vel ikke mer enn forventet variasjon mellom to produsenter eller for den saks skyld to forskjellige batteripakker fra samme produsent.
#11
Kia Niro EV / Sv: Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV
lørdag 08. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 23:33
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 15:02
Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Det er av respekt for andre man skal unngå dette. Det er mulig du ikke har opplevd ladekø men jeg kan love deg at det er frustrerende. Du lar andre potensielt vente i 25 minutter for at du skal øke rekkevidden din fra 400 til 420 km å synes det er greit?
Er det virkelig mulig å være så fjern?
Ja så fjern kan man bli :laugh:
[ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Sitat fra: TM på fredag 07. september 2018, klokken 09:17
Noen som har fått meg seg hva slags dekk som sitter på bilen Telsabjørn tester, eller hva vi kan forvente ? Nexen ?

Det er Michelin Primacy MXV4 215/55R17 Dette er et All-Season dekk vi forhåpentlig ikke får i Norge. Det er seiping omtrent som et vinterdekk og ikke så bra på rullemotstand.
https://translate.google.no/translate?sl=ko&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.kia.com%2Fkr%2Fvehicles%2Fniro-ev%2Fspecification.html&edit-text=
#13
Kia Niro EV / Sv: Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV
fredag 07. september 2018, klokken 15:02
Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Det er av respekt for andre man skal unngå dette. Det er mulig du ikke har opplevd ladekø men jeg kan love deg at det er frustrerende. Du lar andre potensielt vente i 25 minutter for at du skal øke rekkevidden din fra 400 til 420 km å synes det er greit?
#14
Kia Niro EV / Sv: 500 km rekkevidde!
fredag 07. september 2018, klokken 10:24
Ja dette er en utrolig god nyhet. Bjørn kommenterer at det var varmere under Nirotesten enn når han testet Kona og at dette ga Niro en fordel. Det er jeg usikker på om stemmer Leafen min begynner å bruke for mye til AC når det bikker 25 grader. Dessuten er Koreansk Niro utstyrt med Michelin Primacy MXV4 som er et All-Season dekk med dårlige rulleegenskaper. Niro har også faktisk lavere cd. verdi enn Kona. 0.286 mot 0.29
#15
Kia Niro EV / Sv: Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV
fredag 07. september 2018, klokken 09:37
Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 15:44
Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. september 2018, klokken 15:00
Hvordan kan du bli skuffet av dette ? Bilder av motorrom har vært tilgjengelig i flere måneder, siden produksjonsmodellen først ble vist på messa i Korea.
Jeg var ikke på messa i Korea...

Sitat fra: bjornskj på torsdag 06. september 2018, klokken 15:05
Du har jo e-Golf ser jeg, leveres den med frunk?
Nei, den har åpent motorrom fullt av dritt fra veien, og masse tomrom, men den er snart fire år gammel, og jeg hadde håpet at nye elbiler nå klarte å utnytte plassen bedre.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. september 2018, klokken 15:20
Ja skulle vært tvangsstoppet tidligere for å hindre elendig utnyttelse av infrastruktur.
Ja, ingenting er som når bilprodusenter skal drive overformynderi overfor de som har kjøpt produktene deres. Jeg har ALDRI opplevd kø bak meg når jeg har hurtigladet, og hvis jeg da trenger 100% og vil lade til 100% på DC for å spare tid - siden alternativet i dette tilfellet er type 2 AC på 6,6kW, så fatter jeg ikke hvorfor du skal mene noe om det? Det tar både lenger tid (40-45 minutt fra 94-100%?) og blir i mange tilfeller dyrere enn å stå på DC.

:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA