Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tonykohn

#1
Hvilken dimensjon er det på nikkelstripene dine? Jeg synes det ser ut som du har noen flaskehalser i batteripakken din hvor veldig høy strøm går gjennom veldig lite nikkel, men det er mulig jeg misforstår hvordan du har konfigurert pakken.

Jeg er litt misunnelig på den motoren din. Den ser virkelig bra ut.
#2
Sykkelen fra xxl ser veldig fin ut. Det største minuset ved den er vel den lave batterikapasiteten, men til ditt bruk holder det jo. Du skal riktignok ikke ikke se bort fra at det er mulig du synes det blir så gøy å elsykle at du kommer til å ønske deg større batteri ganske snart.
#3
Noen kontrollere kan brukes uten panel ved å koble sammen noen av ledningene som går fra kontroller til panelet. Har du mulighet til å laste opp eller linke til et bilde som viser kontrolleren og panelet?
#4
Ser ut som en grei pakke den der. Jeg har samme kontroller og display selv og det funker bra. Jeg vil anbefale deg å sette kontrolleren i det de kaller "torque simulation mode" som gjør at du kan stille inn hvor mye motorhjelp du vil ha når du bare tråkker uten å bruke gasshåndtaket. Trenger du mer effekt til å komme opp en bakke eller noe kan du overstyre med gasshåndtaket eller bare trykke en gang eller to på +knappen. Default modus er "speed control mode" som gjør at du får full effekt når du tråkker helt til du nærmer deg innstilt hastighet.

Vil ikke anbefale å begrense maks hastighet da det er ganske irriterende at motoren kutter inn og ut når du ligger på grensen. Bedre å regulere farten med de forskjellige assist-nivåene enten du bruker speed eller torque modus.

Lykke til med monteringen.
#5
Spennende prosjekt. Er det virkelig lov med 4kw på en el-moped? Inludert effekttap bør det jo bli over 4 hester på hjulet. Med riktig motor og kontrollerprogrammering bør akselerasjonen bli ganske syk helt til moroa slutter ved 45kmt. :D

Er forresten effekten begrenset ved nominell motoreffekt, slik som på el-sykkel? I såfall kan du sikkert presse den motoren til minst det dobbelte over begrenset tidsrom. Moped med 8-10 hk høres jo veldig morsomt ut. Cycle analysten kan jo programmeres til å begrense effekten når motoren begynner å bli varm så det er ganske trygt å presse motoren langt over nominell effekt.

Holder selv på med et mxus3000 prosjekt. Blir bare 48v og ca 70a så ikke like heftig som mopeden din. Du har jo også fordelen av lite hjul, jeg har 19" mopedhjul for at ikke sykkelen skal se helt sirkus ut og skrape pedalene i bakken. Gleder meg som en unge til alt blir ferdig. :D

#6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El KIT til navgir
tirsdag 18. juli 2017, klokken 12:02
Virker som det har skjedd en utvikling med girskiftene. På den videoen kommer kraften mye fortere tilbake enn på den jeg prøvde i fjor sommer (vet ikke helt hvor gammelt det kitet var).

Det virker utvilsom som om bafang er kongen på haugen når det kommer til ettermontering av krankmotor men det finnes også en motor som har momentsensor i kranken og gir kraft proporsjonalt med hvor hardt man tråkker. Tror den heter tsdz2 eller noe lignende. Tror kontrolleren er på 48v15a så bafangen er vel litt sterkere, men momentsensor høres jo veldig forlokkende ut for å få en "naturlig" syklefølelse.

Bafang har jo også en kraftigere modell som heter BBSHD, jeg snuser litt på denne selv til en lastesykkel jeg nettopp har skaffet som får navmotoren min til å slite veldig i motbakker når jeg har på litt last.
#7
Sensor finnes, men problemet er jo at kraften fortsatt må kuttes noe som fører til stort tap av fart. Med navmotor går motoren for fullt mens man girer så det er ikke like kritisk å ha riktig gir inne før en bakke.
#8
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El KIT til navgir
søndag 16. juli 2017, klokken 04:09
Skal du bare ha en "vanlig" lovlig elsykkel med 250w kontinuerlig effekt kan du i mange tilfeller bruke motor i forhjulet. Enkel og billig løsning. Cute q100h 36v motor med s06s kontroller fra bmsbattery.com er min favoritt til forhjulet.

Det beste alternativet er nok en krankmotor. Da drives motorkraften gjennom girsystemet og dett gir meget god ytelse, men krever at du bruker giret aktivt og holder tråkkefrekvensen oppe. Dette blir dyrere og mer komplisert, men ikke uoverkommelig hvis du har bittelitt snøring på å skru på sykkelen. Jeg har ikke krankmotor selv men Bafang bbs02 48v 750w er det vanligste valget. Har prøvd den en del, og ytelsen er god, men krever at du girer ned ved start fra stopp og i bakker. Ved giring må du kutte motorkraften så dersom du har valgt feil gir før en bakke blir det kjedelig. Jeg vet ikke, men tror de fleste navgir skal takle denne motoren.
#9
Så å si alle elsykkelmotorer kan kjøre på både 36v og 48v. Spenningen styrer hastigheten på motoren så samme motor vil gå fortere på 48v så lenge den er sterk nok til å oppnå den høyere hastigheten. Det er motorkontrolleren som bestemmer hva batterispenningen må være. Mange kontrollere krever at batteriet leverer en gitt spenning, men det finnes også mange som kan operere både på 36v og 48v. Forskjeller på pris og utvalg er tilnærmet ikke-eksisterende, man velger rett og slett den spenningen som gir ønsket toppfart med den motoren man velger. Er du i tvil velger du 48v, går sykkelen litt fortere enn du ønsker er jo ikke det noe stort problem. :D

Dersom du ikke ønsker å bruke mer enn opptil ca 1500w vil en gearet motor gi deg best ytelse i mine øyne. Disse kan gi deg hastighet opptil ca 40 kmt med brukbar akselerasjon og ytelse i oppoverbakker. Direktedrevne motorer er litt mer stillegående og kan gi noe høyere topphastighet, men akselerasjonen og ytelsen i oppeverbakker er dårligere.

Skal du kjøpe komplett sett lønner det seg som regel å kjøpe alt fra samme leverandør pga høye fraktkostnader. Da er det også sannsynlig at komponenter og kontakter passer overens.

Har du penger nok og ønsker høyeste kvalitet og skikkelig service og garanti bør du handle fra em3ev.com. Sjappa drives fra kina, men eieren er vestlig og gir god support på engelsk.

Skal du spare noen kroner er det bmsbattery.com som er butikken. Dette er en vanlig kina-sjappe som har tilnærmet ikke-eksisterende kundeservice så man bør researche nøye før man kjøper så man er sikker på at man får med alt man trenger og at alt passer sammen. De gir en slags garanti, men krever at man sender det defekte produktet i retur for egen kost før de sender ut erstatning, og siden frakten da ofte blir dyrere enn produktkostnaden lønner det seg skjelden å benytte garantien. :D

Uansett hvor du velger å handle bør du kjøpe bakhjulsmotor. Dempegaffel egner seg svært dårlig til motor i forhjulet. Det er også greit å kjøpe med ekstra gasshåndtak og pedalsensor da dette er billig og det som gjerne ryker. Ekstra kontroller er også kjekt å ha men koster jo noen kroner. På Bmsbattery får du en relativt billig 22amp sensorløs kontroller som er kjmpefin reserve hvis kontrolleren eller sensorene i motoren ryker.

Hvis du forteller litt om hvordan du ønsker å bruke sykkelen med hensyn til terreng, vekt, ønsket topphastighet osv. kan jeg godt hjelpe deg å finne riktige produkter for din bruk.
#10
Bruken bør avgjøre om man bør gå for navmotor eller krankmotor. Navmotoren er best i relativt flatt terreng med lett lastet sykkel. Krankmotoren er best i bratte oppoverbakker eller med tung last.

Krankmotorer passer også best for litt "aktive" syklister som bruker giret aktivt og holder tråkkefrekvensen oppe. Navmotoren bryr seg ikke om hvilket gir du bruker siden den driver hjulet direkte. I bratte bakker må man gire ned for å hjelpe motoren best mulig, men man kan fint starte fra stillestående i høyt gir, noe som ikke er å anbefale med krankmotor.
#11
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Elsykkel på vinteren
onsdag 21. september 2016, klokken 17:16
Jeg har brukt el-sykkel som mitt primære fremkomstmiddel de 3 siste vintrene. Jeg har en navmotor bak som er like god som ny selv etter disse 3 vintrene. Controller, gasshåndtak osv har også overlevd fint. Ellers på sykkelen er det stor slitasje om vinteren.
Jeg har brukt schwalbe marathon winter dekk og er kjempefornøyd med disse. Bortsett fra et lite uhell første vinteren hvor jeg gikk overende i en krapp sving med ankeldyp snø i gangfart har jeg ikke hatt noen problemer med grepet. Føler meg helt trygg på at disse dekkene gir meg godt nok grep selv på ganske isete underlag. Tilpasser selvfølgelig fart etter forholdene og tar det spesielt rolig i svinger.
#12
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: rezer 1000 watt kit
fredag 16. september 2016, klokken 11:23
Hvis du har det displayet og pedalsensor kan det konfigureres slik at du får 5 nivåer på hvor mange watt motoren skal hjelpe med. Dette virker imidlertid bare med pedalsensoren og håndgassen vil gi full effekt uansett.
Her finner du brukermanualen med alle parametrene du kan endre.
#13
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: rezer 1000 watt kit
mandag 12. september 2016, klokken 06:55
Har du pedalsensor? Det er en rund plastskive med magneter som festes på pedalarmen med tilhørende sensor. Hvilket display er det du har? Er det dette?
#14
Jeg tror leafmotoren kun kommer med gjenger for "freewheel" som ikke passer med mer moderne "kassetter". Det var i hvertfall ståa da jeg vurderte motoren for ca et halvt år siden.

Skal du bruke skivebrems blir det også svært vanskelig å bøye ut rammen bak for å få plass til over 7 gir siden caliperen da ikke vil være på linje med skiven. Med stålramme kan du få det til ved å bøye rammen to ganger, men med aluramme tror jeg det blir umulig. Aluramme bør heller ikke bøyes ut mer enn ca 5mm før det begynner å bli skummelt.

Har du forresten prøvd en kraftig elsykkel før? Det er godt mulig du overvurderer behovet for mange gir. Jeg har bare en bpm på 36v/40a, og det er svært sjelden jeg gidder å gire ned utover de 2-3 tyngste girene siden det uansett ikke er mange sekundene før farten er så stor at jeg må gire opp igjen. Kunne egentlig fint klart meg med bare det tyngste giret, men velger å gire ned 1-2 gir i bratte oppoverbakker for å holde kadensen oppe.
#15
De vanlige "500W" girede motorene (bpm, mac, ezee etc.) tåler som regel greit opptil ca 1500w peak før clutchen begynner å mistrives. Over 2kw er i hvertfall ikke å anbefale. Leafbike.com  har en direktedrevet "1500w" motor som visstnok skal tåle ganske heftige peaks over kortere tidsrom. Jeg tror dette er den kraftigste motoren som passer i vanlig 135mm dropout med opptil 7 gir bak. Skal man ha mer kraft blir motoren så bred at det kun er plass til 1-2 gir bak.

Det er veldig lurt med temp-sensor hvis man skal dytte vesentlig mer watt enn produsenten anbefaler. Adaptto har jo også en funksjon som automatisk begrenser kraften når motoren begynner å overopphetes.

Her finner du et nyttig verktøy hvor du kan simulere forskjellige motorkombinasjoner for å få en pekepinn på hva slags ytelse du kan forvente.

Edit: Husk for all del at du må forsterke dropoutene på sykkelen din for å bruke så mye kraft du tenker på!!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA