Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 07:21Det blir interessant å se om billigbilen ("Model 2") faktisk er død. Jeg klarer ikke helt å se at det ville være en god ide å droppe den og jobbe kun mot robotaxi. Ikke bare vil det ta lang tid fra det eventuelt er ferdig og til det er utbredt nok til å utgjøre en forskjell, og man i tillegg vil trenge å få med seg myndighetene i alle aktuelle land med på laget, men Teslas egen infrastruktur er ikke lagt opp for robotaxi.
Billigbilen er nok garantert ikke død og begravet. Jeg tipper den heller er forsinket. Og Robotaxi-annonseringen er et ledd i det å holde aksjeinteressen oppe samt skyve litt fokus bort fra forsinkelsen. Tesla har fremdeles mange jern i ilden. Model S og X er "over the top". 3 og Y er melkekuene for øyeblikket. Cybertruck er PR-bilen over alle PR-biler, og er milevis unna noe cashmaking-volum.Roadster har blitt pumpet opp de siste månedene, og er en PR-drøm for Tesla.
Tesla Semi er lav-volum, og et marginalt sidearbeid.
Så er spørsmålet hva de strategisk bør satse på. Robotaxi er en våt drøm. Ja, siste variantene av FSD er klar forbedring, og gjør det tidvis særdeles bra på selvkjøring. Men skal du ha en fungerende robotaxi holder det ikke at du kan kjøre 99,5% av tiden feilfritt, når den plutselig gjør merkelige valg som du må gripe inn for å rette opp. Og den må takle alle forhold. Utrykningskjøretøyer. Rygging. Og mye annet. Du skal kunne trykke på en knapp i appen "Start Robotaxi", og bilen ordner seg selv i noen timer og oppdrag frem til den returnerer til eier for lading.
Har de behov for PR-bilene Cybertruck og Roadster? Neppe. Tesla har allerede skapt så enormt med fri PR at "alle" vet hvem de er. Ingen andre produsenter er engang i nærheten av brøkdelen av den PR Tesla skaper og får. Men kan det bli for mye av det gode? Kan suget etter PR rett og slett bli for stort? Så stort at de fokuserer ressursene på å skape mer PR i stedet for å få ut volumbilene som faktisk genererer den nødvendige veksten for å kunne forsvare aksjekursen?