Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - qualbeen

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no
søndag 11. februar 2018, klokken 12:32
Moderne kjøkken med induksjonsplate er faktisk et mye værre problem enn elbil-lading!


La oss si at 1 mill leiligheter har induskjonstopp, og at denne brukes på maks effekt i ca 10 minutter pr ettermiddag.
Videre lages maten mellom kl 15 og 17. Altså et to-timers spenn ...


Her overforenkler jeg grusomt, og tar mange grove anslag, men jeg får da altså 1 mill platetopper fordelt på 12 ulike "10-minutters soner".
Det blir igjen 83 000 middager som lages samtidig. Og hver og en induksjonstopp trekker rundt 20 ampere. Eller 1.666 millioner ampere, om du vil ...


Er vi kapable til å håndtere slike strømtopper?


Reelt sett lages det nok ikke all mat innenfor 2 timer – og ei heller benytter samtlige 20A. Men sånn er det med elbil også; ikke alle lader bilen sin samtidig. De Tesla-eiere jeg kjenner, lader ikke bilen hver dag. Det holder å lade ca hver tredje dag (natt), siden batteriet er så stort ..!





PS: Det er kun samtidig maks-forbruk som er en problemstilling i Norge. Total strømbruk gjennom døgnet er lav, og nettet tåler langt langt mer. Men hvis alle skal makse sin inntakssikring i huset samtidig, blir det et problem. Men jeg har ennå til gode å se dokumenterte innlegg rundt at litt elbil-lading (på rundt 10-16A) utgjør noen forskjell.


PPS: Moderne hjem er bedre isolert en før, og de fleste bytter ut panelovner med varmepumpe eller lignende energieffektig oppvarming. Videre bruker moderne hvite- og brunevarer langt langt mindre strøm enn før..
#2
Kjørte tur-retur Bergen Hamar via Filefjell i sommer. Har 24kw batteri (2015). Mange hurtigladere å velge mellom, og omtrent overalt flere uttak (og ingen ladekø i det hele tatt). Store deler av veien har blitt oppgradert, og det var flott å kjøre Filefjell. I løpet av høsten åpner siste tunell, som virkelig markerer Filefjell som en god passasje øst-vest.


Året før prøvde jeg meg på Hardangervidda, men det ble den gang nødlading opp fjellet. Den gang måtte jeg også på mange ladepunkt med kun ett uttak, og når veien er litt mer trafikkert i utgangspunktet, kan det gi ladekø ... :/


Vil tipse om ruteplanleggeren til NAF. Her vises høydekurve langs ruten (dog til overflaten. Gir feil inntrykk ved djupe tuneller). Du kan også velge å vise hurtigladere langs ruten, og videre legge inn de du antar bør brukes. Greit å ha med en print, hvis man ikke er lokalkjent!
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nissan Leaf som taxi i Oslo!
lørdag 04. mars 2017, klokken 21:11
I Oslo står taxiene parkert og venter på kunder i over 70% av skiftet.
En drosjesjåførs beste egenskap, er å være glad i å vente ... for særlig travle dager, kan han/hun ikke vente seg.


Med andre ord mer enn nok dødtid til å både hurtig- og saktelade batteriene opp igjen. ;-)


«I Oslo har belegget gått ned fem prosent på ett år og i dag står taxien stille og venter på kunder over 70 prosent av tiden i snitt.»
Kilde: https://mivai.no/blog/2016/09/21/bestillingstrafikken-taxinaeringen-effektiviseres-digitalisering/
#4
Lading / Sv: Feilmelding på hurtiglader.
søndag 05. februar 2017, klokken 23:54
Fikk en lignende feilmld på Danmarksplass her om dagen. Var på "pumpe" 12 eller 14, tror jeg.
Etter å ha prøvd å starte 4-5 ganger, flyttet jeg bare bilen til en annen stolpe, og der fungerte alt som det skulle.


Poff, så var det strøm! Men kjedelig å bruke tid på den ødelaget pumpen. Og ikke fant jeg noen måte å innrapportere feil gjennom BilKraft-app'n eller lignende heller :(
#5
Mobilen din har GPS, og vet hvor for den beveger seg.
Du har sannsynligvis også installert Google Maps eller lignende.

Hvis hastigheten din reduseres mye, og 100-vis av telefoner rapporterer det samme, tolker Google det som kø.
#6
Sånn kan det også gjøres ja! Det som er litt spesielt med dette krysset, er at det ikke finnes noe kollektivfelt i Erling Skakkes Gate ...
Men Prinsens Gate (den kryssende veien) har et kollektivfelt. Og derfor gir det som du påpeker god flyt å la kjøretøy som skal inn i kollektivfeltet kunne ligge i høyre felt.


Men et bilde sier mer enn 1000 ord, så jeg lav ved et bilde, samt link til streetview i Google Maps: https://www.google.no/maps/@63.4290363,10.3933127,3a,75y,276.58h,94.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjluqfpruCnbM83215ayDPg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
#7
Carwing / Sv: Eldgammelt kart i ny Leaf
torsdag 25. august 2016, klokken 20:22
Jeg googlet masse rundt dette for et halt år siden, og kom frem til en britisk Nissan-side som solgte oppdaterte kart over Europa. Tror man får en minnepinne i posten, også installeres det derfra ...?

Prisen lå vel på rundt 2000 - 4000 kroner, om jeg ikke husker helt feil? Jeg konkluderte iallefall med at uansett hvor oppdatert kart jeg får tak i, vil GPS'n i bilen aldri kunne måle seg med hva jeg har på telefonen. Google Maps er overlegen alle bil-GPS'er jeg har sett. Kart-applikasjonen på min mobil er mye enklere å bruke, mye enklere å søke seg frem i, og app'n forstår mye bedre hvor jeg prøver å reise.

Min konklusjon: jeg venter med å investere noe mer i gps/medie-senteret i bilen, før Nissan kommer med støtte for Android Auto eller Apple CarPlay. Selv om dette sannsynligvis aldri kommer :p


PS: Det vil ikke forbause meg om slike kart er noe som er mulig å hacke og oppdrive på ulovlig fildelings-sider. Men jeg har ikke undersøkt, og ei heller tenkt til det. Som sagt fungerer mobilen min mye bedre enn hva Nissan noen gang kommer til å klare å lage..
#8
Lading / Sv: 30 kwh leaf: Ikke mulig å lade til 80% lenger
tirsdag 16. august 2016, klokken 23:26
Stemmer. Bedre teknologi og batteri, så ikke lenger noe poeng å stoppe lading ved 80% :-)
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Regnsensor
torsdag 16. juni 2016, klokken 00:52
Regnsensor på min Nissan 2015 er på ingen måte optimal. Som andre er inne på, må man titt og ofte "kickstarte" sensoren ved å vri på hjulet (hipp som happ hvilken retning). Hvis jeg ikke vrir, mener sensoren at det er godt og tørt – til tross for at jeg knapt ser ut ...


Når viskeren så har fått bort litt vann, virker det som den fungerer noe bedre. Som om sensoren skjerper seg litt.. Ved hastigheter over 60 km/t må sensoren som oftest stå i mest sensitive posisjon, men da forsvinner regnet som forventet. (Og automatikken justerer hastighet, pauser, etc., ettersom været endrer seg.)


Min kone gidder ikke å dille med automatikken, og har endt opp med å konsekvent bruke viskerne på den gamle manuelle måten. Selv gir jeg meg ikke så lett, og setter den i 'auto' mens jeg febrilsk justerer sensitivteten opp og ned for å prøve å finne korrekt nivå ...


Konklusjon: Nissan kunne gjort en bedre jobb (også her), men noe stort problemer er det dog ikke.
#10
Jeg ser frem til den dagen det blir forbudt for mennesker å kjøre bil.


Datamaskiner kan gjøre plenty av feil, men vi mennesker er ikke særlig mye bedre:
- Vi overser og bryter regler bevisst
- Vi kunne vært langt mer hensynsfulle, og hjulpet andre frem
- Vi kommuniserer særs dårlig med andre bilister; gir f.eks. ikke tegn på hvor vi skal
- Oppmerksomheten vår ledes bort på sidemann, mobil, radio eller lignende
- Trøtt, sliten eller småbrisen? Hver dag kjører noen rundt uten å ha tilstrekkelig med påkrevd reaksjonsevne!
- I tillegg har vi ikke kontroll på blindsoner, og tunellsynet vårt skader dyr o.a. som forviller seg ut på motorveiene våre.
- På gatt føre er det stort sett bare glatt for alle andre. Jeg kan jo kjøre som alltid! :D
- Også gjør vi titt og ofte flaue feil: Glemmer å overholde vikeplikt, starter nedbremsing litt for seint, overvurderer egen evne, etc.
- Med tanke på hvor mange parkeringsbøter som skrives ut hvert år, er det nok de færreste av oss som faktisk vet hvordan man skal parkere. (Eventuelt se pkt 1 ...)


Så ja: det blir fantastisk trygt med 100% selvkjørende biler. Mindre kø og kjappere trafikkavvikling vil vi også se, samt at ingen sniker i køer, etc. Litt kjedeligere blir det kanskje også, men da får vi heller la folk kjøre manuelt på bane, om man absolutt må!
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Moderne, likevel så langt bak!
søndag 24. april 2016, klokken 22:51
Nissan er ikke utfordreren i elbil-bransjen, men derimot det trygge stabile aktøren. En aktør som hviler på tidligere opptjente lauvbær, og som ikke ser det nødvendig å bruke store ressurser på å fornye seg. Og det virker: Nissan selger desidert flest el-biler, og *alle* har hørt om Nissan Leaf. Kun de som er opptatt av bil (og spesielt elbil), kjenner til alle de andre mindre aktørene..


Har selv en Nissan Leaf, og da denne ble kjøpt inn, vurderte jeg sterkt nyankommede Soul. Utfallet for min del, var tryggheten i å velge en aktør som hadde lagd (samme) elbil i mange mange år. «Hvor mange nybegynnerfeil kunne jeg møte på, etter så mange år med erfaring?» tenkt jeg.


Når det er sagt, må Nissan passe seg. Konkurrentene begynner å bli mange, og om ikke mange år vil Leaf bli sett på som gammeldags. Mens andre biler bremser automatisk, varsler det hvis du holder på å kjøre ut, o.l., klarer ikke Nissan engang å tilby adaptiv cruice-control. Og ryggekameraet mitt mangler sensor (er kun et kamera, bilen varsler ikke om at NÅ er det på tide å stoppe. Til forskjell fra alle andre ryggekameraer jeg har prøvd)..!


Nissan skal ha ros for å ha inkludert et større batteri i 2016-modellene sine. Dette er nok til å fortsatt være et lite hestehode foran konkurrenter.


At kart og navigasjon suger balle, er det sikkert ingen som oppdager før etter at de har kjøpt bilen. Og da har jo Nissan fått alle pengene sine. Så ... tror nok jeg skal se langt etter oppdatert kart. Kan riktignok betale et par laken for å oppdatere, men de kommer nok aldri opp på nivå til app'ene som ligger i mobilen vår. Derfor er det dødfødt å bruke store ressurser på å oppdatere kart. De burde i steden for støtte CarPlay o.l. teknologier, og latt andre ta seg av navigasjon. Min neste bil skal ha støtte for tredjeparts kartløsning, det er nå helt klart!


Vil avslutte klagingen min med å si at jeg totalt sett er veldig fornøyd med Nissan Leaf. Og selv med de mangler og lyter den har, kan jeg trygt anbefale den til andre. (Men viktig at kjøper kjenner til disse manglene, og gjør seg opp en mening om hvorvidt det er showstopper eller ei for ham/henne!)
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: ECO-funksjon
torsdag 07. april 2016, klokken 17:07
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. april 2016, klokken 09:00
Det står i boka at i ECO bruker den varmeapparat "mer effektivt".
Prøvde senest i dag med og uten ECO, men forbruk til varmeapparat så ut til å være helt likt.
Mulig den bruker litt tid på å justere, men det jeg har sett er det altså ingen forskjell..
I de med varmepumpe (slik min har) tenkte jeg den kanskje prioriterte denne fremfor varmeelement, men så altså ikke sånn ut.


Well .. effektivt kan bety så mangt.
Med ECO påslått blir aldri varmepumpa/-elementer kjørt på full effekt. Altså strøm spart!
Til gjengjeld kan det bli kaldt å sitte ombord. Dette vil du merke om vinteren (ved -10C).


Min '15-modell gir markant forskjellig varme med og uten ECO vinterstid.
Nå i april, er jeg redd det ikke er kaldt nok til at jeg vil kjenne forskjell...


Jeg har kjørt ECO i seks måneder, men kommer trolig til å droppe.
Eneste jeg finner kjekt med ECO, er lav regen når man slipper gassen (B-mode bremser for kraftig til at det kan brukes på flat mark).
#13
Carwing / Sv: Nissan Connect EV oppdatert 1. april
torsdag 07. april 2016, klokken 16:58
Android-versjon:
Hvis man logger ut av APP'n, slipper man å oppleve dette. Men de færreste av oss trykker "logg ut" etter vi har aktivert lading/varme.
I stedet lukker vi bare app'n via hjem-knapp på mobilen.

Forskjellen er at "state" blir tatt vare på, slik at neste gang vi aktiverer app'n igjen, prøver den å fortsette der vi var. Med andre ord prøver app'en å gjenbruke gammel sesjon, hvor det riktige hadde vært å kreve ny innlogging mot Nissan.com. Dette er helt sikkert noe app-teamet (eller den éne junioren de har ansatt?) kunne ha løst. Hadde vært kjekt å slippe å måtte manuelt "logge ut" for å unngå feilmeldinger!

Hvordan iOS-appen er kodet, har jeg ingen formening om. (Ei heller om iOS prøver å gjenoppta applikasjonens "state" automatisk)
#14
Carwing / Sv: Gamle kart i navigasjon?
søndag 03. april 2016, klokken 22:51
Kartene fra Nissan er gamle ja, men med mindre du kjøper en Tesla, vil du slite med å finne noen bil med GPS som overgår den du har i lomma.
I starten irriterte jeg meg litt over Leaf'ens dårlige GPS, men jeg har innsett at uansett hvor freshy kart de gir meg, kommer jeg til å fortsette med Google Maps  :P


Hvorfor gidder Nissan i det hele tatt å prøve? Tror de at de kan kart og navigering bedre enn Google?
Kan de ikke legge inn støtte Android Auto / CarPlay, og legge ned sin egen tullete satsning?  ;)
#15
Snasen sak! Husk å sett lade-type til hurtiglading. Jeg fikk først presentert et forslag som innebar 5 timer ladestopp over 11kW.. Lite aktuelt (med mindre man ønsker å overnatte)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA