Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: [1] 2 3 ... 100
1
Nye Leaf 2018- / Sv: Nye Leaf testet i TU
« på: i dag kl. 11:16 »
Ad Ionic vs Leaf og forbruk tror jeg i hovedsak kommer av fysiske lover omkring luftmotstand og vekt.

- Forholdet i Cw er 0,28/0,24=17% favør Ionic.
- Leaf er 1540/1460=5,5% høyere. Den er også mer "bredskuldret". La profilen av Ionic på Leaf, og i bilde under markert rødt det som stikker ut på Leaf. Forsiktig si det er 8% mer tverrsnitt på Leaf.
- Leaf veier 1578 mot Ionic 1420 kg. Betyr 11% mer energi går med til å løfte bilen i en test som går 1000moh. Det  er vell også slik at rullemotstand på ellers like dekk og underlag øker proporsjonalt med vekten?

For CW og areal kan det da bety at det alene utgjør 1,17x1,08=23% disfavør Leaf. At man drar på 158kg mer gir løpende 11% mer forbruk på delen å bare rulle.
Til sist en marginal sak, Leaf har et større "skall" som avgir varme fra kupè, så der går også mer energi enn hva det gjør for Ionic. 
Mao, fysiske størrelser har mye å si.

2
Empirisk kommet til at det rundt null grader med saktelading på 6,6kW varmes 0,05 grad/min.

3
Nye Leaf 2018- / Sv: Hvordan lade for å holde batteriet best mulig
« på: torsdag 22. februar 2018, klokken 23:25 »
Ja, virker å være perfekt plass. Lad og kjør, og så kan du la være å topplade eller lade ut bilen, parkere den i solveggen, for så å reise på jordomseiling.

4
Nye Leaf 2018- / Sv: Når blir den levert? Og reel rekkevidde?
« på: torsdag 22. februar 2018, klokken 23:21 »
Æ trur de koker kaffe og spiser vafler i 2 timer på verkstedet :)
.......og teller penger.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøleveske Nissan Leaf 2013
« på: torsdag 22. februar 2018, klokken 21:30 »
Husk å sjekke at glideboltene går greit også, slik at caliper sentrerer over skiven.


6
Trøndelag Elbilforening / Sv: Effekt på hurtiglader (Grønn Kontakt) ved CK Nidarvoll
« på: onsdag 21. februar 2018, klokken 23:14 »
Har lader en gang der da den var ny og gratis, med min PHEV. Ga som forventet 15kW på den. (Tar ikke mer)
Hvilken bil har du, hva var temperaturen da du ladet?

7
Leaf 2010-2017 / Sv: Rusten bøyle panser
« på: tirsdag 20. februar 2018, klokken 17:31 »
Er jo midt i saltlakespruten det der området. Og spesielt mye rustbeskyttelse er det vell heller ikke. Kun et tynt lag lakk.
Kommer langt med litt forebyggelse med å spraye WD40 eller lignende på bøylen og mekanismen.
Det her minnet meg på å ut å se hvordan det stod til på min. Viser seg å være svært lite forandring på min, men så har jeg dusjet på WD40 for å smøre mekanisme bl.a. sånn en gang i blandt.
Ser nesten ikke forskjell på bildene, det er to år mellom det på forrige post og dette bildet.

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Rusten bøyle panser
« på: tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:58 »
Var en del rust på min 2012 der. Om det går på garanti vet jeg ikke.
Fikset "problemet" selv med sinkspray for et par år tilbake.
Vedlagt bilde er fra desember 2015, da jeg så rusten der (Bilen 3 år da).

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Råd og innspill mottas med takk
« på: mandag 19. februar 2018, klokken 22:57 »
Ladekø er nok ikke noe stort problem, er 5 hurtigladere i Levangerområdet, og 3 i Steinkjer.
En 24kWt Leaf blir marginal på vinterstid. Den forepurte hvite 2013 som er Gen1 vil om et par år ha ca 17 kWt tilgjengelig, og varmeapparatet spiser mil på vinteren. Så vil kreve 100% lading i Steinkjer og en behersket varme for en vintertur med kanskje våt saltet veg.
Som nevnt vil du ha "godt" av en 30 kWt Leaf. Men det er ikke mange 30kWt ledig der ute.
Å finne en er som å lete etter nålen i høystakken.
For hver måned du ikke kjører Leaf "taper" du nå 3000,-, minst.
Derfor, løp å kjøp denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113948685
Den vil du klare å kjøre fra Steinkjer til Namsos med, etter å ladet godt i Steinkjer på vinter til 100%.
Eller 80% på sommer.




10
Nye Leaf 2018- / Sv: 41 KWh tilgjengelig?
« på: mandag 19. februar 2018, klokken 16:38 »
10% varmetap? Måler de tilført effekt på AC-siden før de konverteret til DC?
Hadde forventet at hurtigladerne priset den effekten de leverer, dvs ferdig konvertert DC uten omformer-tapet.

Er vel litt på tynn is, det er vel en tommelfinger-regel med 10% svinn i ladeprosessen og dette betaler vel ikke eier av ladestasjonen for tenker jeg:)??

Så også han typen i England, han ladet så viste det 40 Kw inni bilen, men det må jo ha vært mer fra stasjonen...
Tror ikke det, for du ser på video at han har 346volt og 105A lading. Så tror det bil viser er hva som kommer inn til bilen.

11
Nye Leaf 2018- / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: mandag 19. februar 2018, klokken 16:32 »
Synes forbruket ikke er så ille. For det er ikke, om noen, bakker på E18 det går å seile i 110km/t. Likeså temperatur er rundt 0 og da er det tungt å kjøre.
Hvilke dekk er det på bilen, og hva hadde du for lufttrykk i dekka?


12
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet wire til parkbrems på sin Leaf?
« på: mandag 19. februar 2018, klokken 16:23 »
Hvilken modell er dette (Gen1 eller Gen2), og har du vært på service med bilen?

13
Nye Leaf 2018- / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: lørdag 17. februar 2018, klokken 19:03 »
Har også studert denne, Leaf har fortsatt ganske høy luftmotstand selv om den er bedre enn forrige versjon, men ikke så mye. 115 km på cruisecontroll vil gi høyt forbruk.

Ladehastigheten er lav, men husk at det er netto tall som vises i bilen, så når det står 40 i bilen er det nok nærmere 45-46 ut fra stasjonen og dermed ikke mer å hente. Tristere var at det virker som Nissan er mer forsiktig med hastigheten når batteriet blir varmt enn på 30 kwh, men en kommer vesentlig lengre med 40en før en må lade så det går nok likevel betydelig raskere å kjøre Leaf40 på tur enn Leaf30 uansett dette...
Tror nøkkeltallet 0,6 grad/min jeg empirisk har kommet frem til som økt temp på hurtiglading også gjelder 40kWt modellen. Han britten lader i 45 minutter, og været er 9 grader. Startet sikkert på nær 20 grader i batteriet. Han hadde nok mellom 45-50 grader i batteriet når ferdig ladet.
Så kjører han og holder varmen.
Ser på første video at spenning er 346V, og -adestrøm glimter til med 105A- På neste lader er det 80A, enten begrenset av lader eller i fra bilen pga batteritemp. Tror derfor at laderne han bruker er "strupet". Blir nok bedre her hjemme på en 125A lader.

14
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: lørdag 17. februar 2018, klokken 13:01 »
Antakelig er det en tidlig 2012-modell. Jeg har en som er produsert våren 2012, og vin-nummeret slutter på ca 019000.

JN1FAAZE0U0016512 er produsert i desember 2012 ifølge Partsouq: https://partsouq.com/en/search/all?q=JN1FAAZE0U0016512
Jeg har en 2012 registrert august 2012, og produsert våren -12, slutter på 10xxxx.
Data på batteri synes å være OK ut fra norsk bil (ikke import, dvs ikke "kokt" i varmere strøk) og kjørelengde.
Som Leaf mener jeg den er OK, og prisen er i øvre leie, men ikke ublu ut fra markedet.
Så nettopp på TV om pruting på bruktbilkjøp, så er det OK dekk med (Sommer&vinter) og en får den for 105.000, så mener jeg det er greit. Ellers vil man holde på å lete og lete til en blir lei, og bar kjøper en overpriset bil.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: fredag 16. februar 2018, klokken 22:07 »
Må være i pro versjonen, for ikke sett noe slikt i LeafSpy som jeg har.

Sider: [1] 2 3 ... 100