Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: [1] 2 3 ... 140
1
I den tekniske treningsmanualen for Outlander PHEV står det hvordan 12V batteriet holdes ladet. Den sjekker aldri 12V batteriet, det har ikke ikke noe med om forbrenningsmotor går eller ikke, derimot holder DC/DC omformer som tranformerer hovedbatteriets spenning på over 300Volt ned til konstant 14V når bilen er i vanlig drift, hurtiglades eller saktelades.
Den ladingen som selger omtaler skjer kl 14 inntreffer bare om bilen ikke har vært ladet, kjørt på 24 timer, men en WIFI kontakt har vært aktiv (Lest status, programmert timer via app etc).
Blir ikke bilen eller wifi brukt på 36 time, slås wifi av for å spare batteriene.

Så, jo, 12V blir ladet når du setter i ladekabel, og lading av 12V har intet med om forbrenningmotor går eller ei, men om bilen er "på".   

2
Vært en snar rundtur på 60 km, til og fra Trondhiem-Stjørdal.
Presis 60 km- Var mellom -7 og -11 grader. Startet begge steder fra ikke oppvarmet.
Ble kaldt. Fikk ikke varmere enn 15 grader i forsetene (Giver i panel til webasto).
Varme på bilen trakk mellom 250-500W, og beste løsning var å kjøre ren defrost.
Bestilt et eksosrør til så jeg kan forlenge så eksos kommer fri fra bilen, for selv om jeg ikke kjente noe lukt når jeg kjørte kom det litt "stearin" lukt i bilen etter stans. Kan være den super til seg eksos når en ikke kjører slik jeg har det nå.
Forbruket ble 1,65 kWt/mil. Lå i 90 på motorveg, (ikke i tuneller med snittmålingsradar)
Brukte 128 GIDS. Bilen lader for tiden til 215, dvs det er netto 210 å kjøre på. Rekkevidde på 98 km. Hadde bilen vært ny, dvs SOH på 100 og ikke 78 som nå ville den klart 130 km.

3
 :+1: eller  :-1:, første oppstart utført.
- 4 grader ute.

Har ikke fått tanken på 2,5 liter ennå, så improviserte med en halvliter vannflaske.
Primet kanskje vell lenge, for den røk vell mye hvit på første oppstart. Ble litt skeptisk, så slo den av.
Ved andre gangs start ble det bedre, men kanskje mest fordi den da var litt varm.
For å sikre strøm til enheten også med bilen av og ikke tappe 12V så jeg blir stående, så har jeg koblet opp et lite 12V tørrbatteri. Det lader jeg via en 10A solpanel MPPT laderegulator. Foreløpig bare tatt en ledning fra sigarettuttaket.
Første tur bare to km. "Slo av" el-varme med den ohm-meter saken jeg har, så varmeapparat trakk kun 250W (Kommer ikke lavere) Kjørte resirkulasjon for fra bak kom det 5kW friskluft.
Må si det var behagelig varmt.
Men, en sak må jeg gjøre om, pumpen kan ikke være i bilen. Den tikker for mye. Så den må jeg få flyttet til under bilen.
Slik luften kommer opp nå må hatthyllen ut eller et/begge seterygger legges ned. Kjører så og si aldri mer enn to i bilen, så det skal gå bra.
Skal gjøre en lengre tur til Stjørdal og tilbake i ettermiddag, og da får jeg se  hva forbruket blir, både på strøm og diesel.

4
Nye Leaf 2018- / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
« på: i dag kl. 12:10 »
Nå er i grunnen det å måle rekkevidde på mellom 4-10% av angitt tilgjengelig mengde noe tynt grunnlag.
Men, det kan godt la seg gjøre å ha rekkevidde på 12 mil. Det går også å ha rekkevidde på 25 mil. Det er forutsetningene som avgjør.

5
Nye Leaf 2018- / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
« på: i dag kl. 10:33 »
Hei.
ProPilot tar ikke mye strøm. Hvor mye kan jeg tro vil kunne vises på display over forbruk på bilen, i menyen som viser effekt som går til fremdrift, varme og aux(12V). Slå av og på propilot å se om aux effekt endrer seg.

6
Nye Leaf 2018- / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
« på: i dag kl. 09:51 »
Tips:
- Dekktrykk, ha mer i enn instruksjonsboken sier. Minst 10% mer.
- Ikke bruk e-Pedal funksjonen.
- Unngå harde akselerasjoner. Energi går til spille i batteriet pga indre motstand, og blir til varme
- Benytt ECO da det letter å unngå unødvendig effekttopper (Samme grunn som over)
- Forvarm om mulig bilen med ladekabel tilkoblet før kjøretur starter på vinteren/kaldt vær
- Unngå å kjøre i B, da høy regenerering gir høy strøm som varmer batteri (Energitap)
- Ha dekk med best mulig rullemotstand, B eller A (Sjekk typisk sider som Byttdekk.no)
- Unngå å kjøre rundt med død vekt (Alt monner!)
- Ligg bak andre, ikke kjør forbi.
- Snø&slapsføre, kjør i hjulspor. Samme på våt vegbane, hold sporet på de foran (Reduserer rullemotstand)

Med tanke på at du regner at den skulle bruke 4% til jobb, men du erfarer 10% så er det med EL.bil som bensin/diesel., "kaldstart". De første km går det med energi i og med bilen er kald. Varmeapparat, olje i reduksjonsgir, hjullagre etc går litt tyngre. Alt starter opp.
Ligger arbeidsplassen høyere enn startpunkt der du bor, så krever det også energi å klatre opp dit.

God tur!

7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Diverse
« på: i dag kl. 01:47 »
Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.

Takker :)  :+1:
Reknar med at forvarming om ein er plugga i, ikkje slit på 12V batteriet, veit du om dette og eventuelt er tilfellet når bilen ikkje står plugga i eller bør ein vera litt forsiktig med for mykje forvarming?

Eller så er eg usikker på uttrykket krossakslett!
Som erik e skriver, er det en bil som for folk flest, fyll bensin, lad, fyll spylervæske, trykk start, så kjør.
Forvarming sliter ikke 12V, da alt drives med energi fra hovedbatteriet. Vifter og pumper driftes på 12V, men da fra DC/DC forsyningen, så faktisk lades 12V under forvarming. Om den er plugget i eller ei har ikke noe å si, det går kun på om hovedbatteri får påfyll fra strømnettet eller ikke.

Kryssaksling, her er en som råker ut for det.


Outlander PHEV kommer lett i slik situasjon, selv på forholdsvis flat mark.

8
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Diverse
« på: i går kl. 16:07 »
Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.

9
Hei.
Skulle være fint om bilen kun gikk på rent elektrisk, men det er en teknisk årsak til at man tvinger bensinmotor i gang når det er kaldt. Hybrid må kompromisse på både EL-bilen og ICE-bilens premisser.
At bilen starter motor når det er kaldt er for at vi som eier og en kan si Mitsu som levrandør skal ha et problemfritt bilhold. ICE starter for å få i gang motor som "system". En kan tenke seg senario, -15, kjører på EL til en kommer på aksellerasjonsfeltet på motorveien, og smekker til. Pang, motor opp i 4000 omdr på maks effekt, men motordeler og motorolje holder -15. Ikke godt for motor over hode. Derfor lar de den gå i 1 minutt før motor går kontinuerlig å lader.
Så er det ikke heldig at et batteri på -15 eller noe tappes hardt for energi. Der har Mitsu lagt inne en begrensning for at batteriet skal kunne leve lengre. Rene EL-biler har også strøyping av effektuttak når batteriet er kaldt.
Min oppsummering, teknikken sammen med risikoen Mitsu legger opp til med tanke på bilens levetid og potensialer for problemer under livsløpet setter en grenser. Og de opplever vi som unødvendig start av forbrenningsmotor.


10
Kan være Nissan skal melke markedet etter 2020 også. Men da i markedsandel, når intensiver forsvinner. For hvilken "60kWh" vil øke minst i pris da? Jo, Leaf. Kona, Nero og andre som evt ikke "melker" nå må øke mva ++.

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
« på: torsdag 17. januar 2019, klokken 22:23 »
Bukken jeg har mulighet å bruke var ledig i kveld, så kastet meg rundt for å få gjort hull så jeg får luft inn i bilen. Boret 76mm hull i plastdeksel på innsiden til høyre bak- De den billige hullsagen fra jula klarte ikke jobben i blikket, så jeg måtte dels bore små hull og meisle. Heldigvis blikket i Leaf særdeles bløtt så gikk greit. I gjennomføringen  inn med en 75mm 45 grader avløpsrørbend som jeg så skal føre rør videre fra inne i bilen. Håper å få testet på søndag.

12
Leaf 2010-2017 / Sv: !2 volt batteri tomt for strøm
« på: torsdag 17. januar 2019, klokken 16:49 »
Sjekk her:
https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/
Batteri over 12,5 er OK. 12,4 så bør det lades, men må ikke.
Så å bytte batteriet ditt virker det ikke å være behov av.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hjelp - Bilen vil ikke gå - Se bilde.
« på: onsdag 16. januar 2019, klokken 23:19 »
Hei.

Edit: Husker en post om at folk ikke har fått ladet (Og hatt dette symbolet) når 12V batteriet har lav spenning. Prøv med startkabel på 12V batteri å starte bilen.

Har ikke mye å bidra med, men kan nevne har selv opplevd dette for noen år siden. Kom da ladingen ble brutt med å trekke ut støpsel i veggen og ikke pistolen i bilen på en 16A ladekladd jeg lånte. Om det var grunnen vet jeg ikke, men var i alle fall det jeg gjorde.

Feilmeldingen forsvant for meg etter noen ladeforsøk med bilens ladekladd og startforsøk.
 
Prøv annet ladepunkt (Stikk), men vanskelig kanskje når bilen ikke kan flytter. Prøv også annen ladekladd om det finnes.
 

14
Nye Leaf 2018- / Sv: Hva er galt med denne?
« på: onsdag 16. januar 2019, klokken 17:03 »
Forskjellen på norsk Launch Edition og topputgaven Tekna er at LE ikke har subwoofer. Den kunne kun bestilles i den grønnfargen eller svart. Kunne heller ikke ha tilvalg som ProPilot og skinn.
Kan hende det er noe annet som jeg ikke kommer på nett no. Folk som husker, suppler gjerne  :)
Er en tråd her som handler om likheter/ulikheter:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39629.msg681801#msg681801

15
Nye Leaf 2018- / Sv: Innspill med ny Nissan Leaf 40/60kwh valgets kval
« på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 20:27 »
Det er lett det blir med EL-biler som med mobiltelefoner/PC. Det er det som er for gammelt eller det som skal komme, og så blir det ikke til at en kjøper noe.
Bytt inn MB'n, kjøp 60kWt og kjør med bredt glis om munnen. Skulle du angre så får du så og si pengene dine tilbake om 1, 2 eller 3 år, for 90% av de som vil stå i kø å kjøpe den vil ha et kjøremønster der de aldri kommer til å ha behov av en Chademo hurtiglader som evt ikke skulle finnes mer (Noe som er 0=null % sannsynlig)
Og får du ikke solgt den, send meg PM så kjøper jeg den i enten om 1, 2 eller 3 år til skampris 8)
PS: At du må selge den til skampris om 1,2 eller 3 år er like lite sannsynlig som at Chademo er borte som lademulighet i en radius på 30 mil for en Leaf med Chademo hurtigladerinngang.

Sider: [1] 2 3 ... 140