Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: [1] 2 3 ... 114
1
Lad. Det vil jo gå 8-10 timer på 16A, og på 3kW lading varmes batteriet 1/16 del av vanlig kjøring. På morgenen har du full bil på normal temperatur.
Alternativet ditt ville kanskje være å vente til neste dag og ha bilen på lav SOC et halvt døgn. Og rent generelt er det vel ikke OK helle å stå på lav SOC, både kald og varmt.
Det siste dilemma er vell og at du måtte hurtiglade neste dag så batteri ble 45 igjen, og så kjøre. Heller ikke så greit.
Jeg ville hatt som prinsipp, saktelad uansett temperatur i batteriet når SOC er lav.
Er alternativet kun hurtiglading, vent til neste dag. (Vært ut for en gang på langtur, 65 mil til Sandefjord. Kom frem med rundt 50 grader på kvelden, uten mulighaet for saktelading. Ventet da til morgenen, og hurtigladet heller dagen derpå mens vi spiste frokost på hotellet (Foksrud))
 

2
Med tanke på ut å "orke" å flytte bilen, så kan jo restauranteier organisere lading for gjestene. Sørge for at lader er 100% i gang med lading, og resepsjonisten flytter på biler. Kan jo også ha "gratis" hurtiglading, bare legge det i matprisen så på jevne så det ikke "vises". :angel:

3
Nei, som bjoris sier 😉
el håndbrekk, kun på LE og TEKNA, fotbrekket er det mest irriterende med hele Leafen så jeg ble kjempe happy når jeg innså at LE hadde dette, trodde det bare var Tekna helt til rett før jeg fikk den:)
Mangler i matrisen til Leafnor  :D
Not any more 8). EL-parkbrems henger trolig sammen med propilot-funksjonen.

4
Nye Leaf 2018- / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
« på: i går kl. 18:54 »
Kjørte en drøye 400km tur for et par uker siden. Hadde tre hurtigladinger som gikk OK og så en siste for å få noen få kilometer ekstra for å komme helt hjem. Den siste tok evigheter. 18 minutt for fire mil lenger rekkevidde eller noe slik.
Det er jo ikke SÅ veldig tregt, 133km/t. Jeg ligger jevnt på 160km/t når jeg lader Teslaen med CHAdeMO-adapter. Synes ikke det heller er håpløst tregt, selv om det tar litt tid.
Alt er relativt. Og 133 er tregt når jeg vet det går å kjøre 2012 Leaf på langturer sommers tid fra Trondheim til Oslo med ladehastighet på over 320 km/t.

5
Nissan e-NV200 / Sv: E-nv200 med 40 kwh
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 20:46 »
Tipper det er trykkfeil. Neppe at bilen leveres med ulike motorer.
De sier i filmen at den den har 110 PS, men må være forsnakkelse, det må være 110kW.
For ut av "datafangst" fra filmen, og andre Youtubes på Gen 1 og 2.0 Leaf så må den ha 110kW motor for å aksellerere bedre enn førstegenerasjons Leaf.


6
Nye Leaf 2018- / Sv: LE, Acenta, Connecta, Tekna: Forskjeller i praksis
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 19:51 »
Da gjør vi et nytt forsøk:

7
Nye Leaf 2018- / Sv: LE, Acenta, Connecta, Tekna: Forskjeller i praksis
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 18:14 »
Fikset på, men fortsatt forbehold:

8
Nye Leaf 2018- / Sv: LE, Acenta, Connecta, Tekna: Forskjeller i praksis
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 17:08 »
Det handler vel hovedsaklig om den autonome biten.

Ja! Enig! Men det er ikke så enkelt å se ut fra salgsbrosjyrene hva disse forskjellene innebærer i praksis... Hvilke konkrete funksjoner er det Connectaen ikke har som LE har? Og hva er det en kjøper av Acenta vil kunne savne?

Vet f. eks følgende:

- Connecta mangler noen Propilot funksjoner kontra LE, men hvilke?
- Acenta kan ikke leveres med LED og delskinn
- Kun Tekna har boose og mulighet for helskinn
- Kun Tekna har mulighet for automatisk parkering (park assistant)
Med alle mulige forbehold, noe slik:

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny Chadeomlader på E134
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 14:44 »
Har ingen kjennskap til ladere, men tenker at siden både Fortum og GK har ladere i Seljord, så har de at "apparat" for service ikke langt unna. Ville hørt med de, og de benytter jo begge de ladere du nevner.

10
Nye Leaf 2018- / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
« på: søndag 20. mai 2018, klokken 09:41 »
Det var nok ACC jeg brukte på 2018 når jeg kjørte med cruicecontrol. ACC i Leaf'n opplevde jeg f.eks å være langt bedre enn den jeg har i min 2014 Outlander PHEV. Den er jo-jo i forhold.
Trafikken fløt jevnt, og kjørte faktisk fra meg i perioder jeg lå på GPS=90km/t, så det det var ren CC også.
Kjørte som nevnt også en runde med "manuell", og den ga minst varmeheving og lavest forbruk.

11
Nye Leaf 2018- / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
« på: lørdag 19. mai 2018, klokken 10:49 »
Takk ThomasEL.
Tok en tur med min 2012 i går kveld. Det var da 5 grader kjøligere, som betyr litt mer luftmotstand, dog marginalt.
Ble med en "runde", mot det ble tre med 40kWh med ulike kjøremønster.
Med GPS speedometer sikret jeg å kjøre så likt i hastighet som mulig mot 40kWh tildigere på dagen. Kjørte med CC.
Snitthastighet på begge turene ble 73 km/t. God del 80 og 90 for å få til det som snitt.
Det "morsomme" er å sette opp effekt over tid mot hverandre på de to turene.
Dette er energien som går til fremdriften da jeg har regnet på LeafSpy's data om ampere og batterispenningen. Spenningsfallet fordi batteripakken varmes er da holdt utenfor. Det er synlig at 40kWh er mer potent, den både kan ta ut mer energi, og regenere mer energi. Har markert med sort de området som 40 kWh både lagrer mer men også bruker mer. Og der varmes det unødvendig mye mer enn hva det gjør i en 24kWh, som kommer seg frem like raskt!
Alt i alt, så trakk min 2012 hele 6% mer energi enn 40kWh. Men å konkludere med at Leaf 2.0 er 6% mer effektiv vet jeg ikke, fordi den fyrer jo opp batteripakken til høyere temperatur. Det eneste ukjente her er om varmekapasiteten i batteripakken faktisk er den samme. For som jeg har konkludert med at pakken har doble indre motstand mot Gen 1 bygger på at varmekapasiteten er den samme. Er varmekapasitet den halve f.eks, så blir samme energimengde til dobbel temperatur i pakken.
Uansett, temperatur øker raskere og det er det som er utfordringen.
Som vedlagt figur viser, effektuttaket på mine kjøreturer så fordeles det rimelig likt. Dog den mer potente 40kWh kan levere mer energi, og regenerere mer.
Så en tanke, den her utvikler av LeafBox skulle ha gjort en LeafBox 2.0 som hjalp fører på langtur (Må kjøre uten CC da) til å ikke komme over 100Amp. Det skulle hjelpe på varmeutviklingen. For, ser av data at jeg på den forsiktige runden ga betydelig mindre varme enn "bare å kjøre". Altså lå innom ECO feltet og ikke over 100A. Men fryktelig krevende å kjøre slik, ikke avslappende på en Oslotur f.eks.

12
Nye Leaf 2018- / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
« på: fredag 18. mai 2018, klokken 19:21 »
Prøvde en 40kWh i dag. Kjørte 150km, og det på E6 mellom Ranheim og Hommelvik. Koblet opp min LeafSpy. Versjonen av LeafSpy jeg har er ikke nyeste stort, så den logget ikke alt. Men fikk temperaturer, effekt, ampere og spenning.
Bilen var 100% da jeg startet. Stusser på at spenning var over 400V, 4,177 holdt battericellene. Det er vell litt høyt med tanke på å ha en forlenget levetid. Eller lar de denne lade høyere fordi det ikke er så skadelig for disse cellene?
Kjørte med ulike innstillinger , ECO, B, ePedal etc etc . Med og uten cruise også. En periode med virkelig sparekjøring for å se om jeg kunne holde temp nede. Fulgte trafikk så og si, og var aldri over 100Ampere i strømtrekk i de bratteste kneikene. Ellers prøvde å ligge i ECO feltet på effektdisplay.
Siste tur fra Hommelvik kjørte jeg "idiot" og var en tur ned til Storsand og opp på E6 igjen for å få høydemeter å jobbe mot. Den idiotrunden gjorde jeg for å se om det gikk å "koke" batteri. Og jo da, kom kjapt over 32 grader.

Det var 13 grader ute, batteri startet på 10,6, og endte på 28,3 grader, med 32% igjen.
Konklusjoner:
Kjører en så "effektmeter" holdes innom ECO eller i brattere lende ikke går over "klokka" 12 som var 100Ampere, så stiger temperatur ganske lite. Er man het på gassen, så går det rett og slett åt skogen.

Det er en god bil å kjøre.
Dessverre blir det ikke 40kWh på meg. Forøvrig konkludert før på det men hadde et lite håp i at pen kjørestil skulle kunne berge temperatur, og dette med RapidGate. Det fikk jeg ikke til. Temperaturen stiger dobbelt så raskt som i min 2012, og der tenker jeg ikke på å kjøre "smart" 
Men, til dere som har bilen, gratulerer, det er en god bil. Og skal dere på langtur med hurtigladinger, ikke kjør for hardt. Legg inn ECO (uten B) og ikke epedal. Prøv å ikke komme over klokka 12 på effektmeter i stigninger eller aksellerasjon. Da genereres minst varme i batteriet.

13
Nye Leaf 2018- / Sv: ePedal vs fornuftig kjøring
« på: fredag 18. mai 2018, klokken 18:46 »
Kjørt en 40kWh for første gang i dag. Kjørte nesten 15 mil. Prøvde forskjellig innstillinger. Hadde med min LeafSpy og dongle, så koblet opp det også for å få meg en log-fil å sammenligne mot min 2012.
Det med ePedal var jo behagelig. Og bilen må jo benytte de mekaniske bremsene. Under 50 så virker det å være mye mekanisk brems fremfor motorbrems.
LeafSpy versjon jeg hadde var for gammel. For fikk ikke fornuftige verdier på en del saker. Men motoreffekt, spenning  og temperaturer fikk jeg med meg. Så har dumme meg fått til å sette logging til hvert 6 sekund, mot hvert andre jeg har kjørt på før, så det ble litt hakkete data.
Men ut fra det jeg logget så regenererer bilen mindre med ePedal, og samtidig så ble det vell enkelt å komme i en kjørestil der det ble mye aks og brems fremfor uten ePedal aktiv. Med ACC på så virket det som det ikke gjorde noe fra eller til på energiforbruket om ePedal var av eller på.   

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Låst håndbrekk
« på: onsdag 16. mai 2018, klokken 23:43 »
Om parkeringsbrems låser seg slik, så er det en manuell utløser i bagasjerommet:

Men årsaken til at mekanismen ikke lystrer er nok der fortsatt.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Telematikkmodul
« på: mandag 14. mai 2018, klokken 16:38 »
Den siste der med å stoppe lading er etterspurt.

Sider: [1] 2 3 ... 114