Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: [1] 2 3 ... 124
1
Nissan e-NV200 / Sv: Strøm uttak
« på: i dag kl. 14:15 »
For levert i bil fra ny av, så er skrest å spørre nissan direkte.
Eller, "på noen måte", så er det å ettermontere en DC/AC-inverter.

Eksempel en slik:
https://www.holund.no/stromforsyninger/inverter-dc/ac/ren-sinus/inn-12vdc-ut-230vac-1000w-2000-sinus-inver

2
Om du kan la bilen være på når du er parkert, så kan alle EV få montert en inverter på opp til 1kW.
Som f.eks Leaf. Finnes flere video på YouTube som viser folk monterer inverter på Leaf.
Det er eksempel fra USA på folk som har kjørt frysere/kjøleskap fra sin Leaf etter uvær som har kuttet strømmen til huset.
Legger med en video som viser og forklarer.
Forøvrig, jeg har montert en 250W inverter i min Outlander PHEV. Ladet bl.a bærbar PC til passasjerer.



3
Nye Leaf 2018- / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: i dag kl. 11:08 »
Ved en hurtiglader kom et par eldre bergensere bort og spurte om det var den nye varianten og om jeg var fornøyd. I løpet av samtalen spør de begge to flere ganger om den klarer 380km, for det var det forhandler hadde sagt. De refererte til en større forhandler i Bergen jeg ikke husker navnet på. Jeg var veldig tydelig på at du aldri vil komme over 300km og i den virkelige verden vil du neppe kjøre lenger enn 200km for hver gang du føler for å lade. Muligens 230km.

Det finnes med andre ord en gjeng løgnere blant bilforhandlerne i Bergen.
Simply amazing.


4
Leaf 2010-2017 / Sv: Når går bilen i skilpaddemodus?
« på: i går kl. 17:07 »
På hvilken SOC skilpadde kommer på vil variere med hvor friskt batteriet er. (SOH)
Men bilen stopper på 5 Gids, som er omtrent på 5-6%. Skilpadde kommer på 6-7 Gids, som da vil være 6-8% SOC.

5
Nye Leaf 2018- / Sv: Hurtiglading i varmen (#Rapidgate)
« på: torsdag 16. august 2018, klokken 19:56 »
Mange kan fortsette å spørre, men noen kloke svar vil nok aldri komme. Japansk kultur er slik.
Derimot, også som følge av japansk kultur, vil det komme en ny bil som ikke har dette problemet, og som trolig også er langt bedre enn hva noen andre merker har å vise til i dag. Og med det, æren i Nissan gjenopprettet.
Men før det, kun tåkesvar.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Død Leaf
« på: mandag 13. august 2018, klokken 23:57 »
Nei. Har aldri brukt timere.
Har sett lampen før da jeg monterte ekstralys. Bilen av, og en del forbruk på 12V men jeg koblet det hele opp. Da blinket det til og den ladet.

7
Leaf 2010-2017 / Sv: Død Leaf
« på: mandag 13. august 2018, klokken 23:11 »
Dersom du går fra bilen med AC tilkopla, så kan du komme til å se at blåblinken starter med noen dagers mellomrom, som indikerer mating av 12V.
I sommerferien var det knallvarmt. Batteriet på min Leaf holdt 28-30 grader uten å brukes/lades.
Kjørte ikke med den, så lot den stå på middels SOC for å spare den.
Plutselig en dag kom jeg over at den der lampen omtalt stod å blinket. Bilen på SOC 50%, ikke koblet til nettet.
Tok video, og link her:
https://photos.app.goo.gl/YECtJ4JkZ1HdMKk29

8
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
« på: mandag 13. august 2018, klokken 22:29 »
Denne nye SW oppdateringen Nissan gjør på service nå, vil den ha noe å si for SOH?
Hei.
Ja, om din bil er produsert i perioden desember 2015 til august 2017.
Her link til mer onfo om saken:
https://flipthefleet.org/2018/30-kwh-nissan-leaf-firmware-update-to-correct-capacity-reporting/

Kort oppsummert sier de der at etter ny software viser 30 kWh samme degradering som 24 kWh, innom en sannsynlighet på 95%. Så for din bil skulle du nok komme opp på 90%-tallet i SOH om det stemmer. Og det tror jeg det gjør.

9
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
« på: mandag 13. august 2018, klokken 21:17 »
Strek forsvinner på 85. Det er ikke noe du kan gjøre for å få det opp. Men du kan utsette videre reduksjon med å ikke kjøre batteriet for varmt, lade til "80%" og slikt som ellers er sagt forlenger batteriets levetid.

10
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
« på: søndag 12. august 2018, klokken 23:30 »
Er der noen som har beregnet hva strømmen koster per kWh med nedskriving av anlegget over 10 eller 20 år? Hvilken rente bruker dere?
Jeg har, og med 3,5% rente koster en kWh 1,77. Regnet over 20 år, prisen 1,03,-.
Mitt anlegg får jeg ut 760 kWt/kWp. Jeg kommer trolig aldri til å klare å se inntjening på det.
Derimot, termisk solvarmeanlegg (Vakumrør) jeg selv importerte for 6 år siden, har nå betalt seg ned og gir netto. Men solceller, nja.

Jeg ligger på ca. 60 øre/kWh over 20 år med 3,5% rente. Det er godt under det jeg betaler for strømmen med nettleie, og godt under det jeg får for de første 5000kWh jeg eksporterer. Eksporterer ca. 8000kWh i året som jeg da får ca. 75 øre/kWh for i snitt.
Det er bra. Forstår det som at du har importert og bygget ditt anlegg selv, uten fordyrende mellomledd. Hva ville prisen blitt om du tok deg betalt for all egeninnsats, som nok mange må kjøpe av leverandør?
   

11
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
« på: søndag 12. august 2018, klokken 18:40 »
Er der noen som har beregnet hva strømmen koster per kWh med nedskriving av anlegget over 10 eller 20 år? Hvilken rente bruker dere?
Jeg har, og med 3,5% rente koster en kWh 1,77. Regnet over 20 år, prisen 1,03,-.
Mitt anlegg får jeg ut 760 kWt/kWp. Jeg kommer trolig aldri til å klare å se inntjening på det.
Derimot, termisk solvarmeanlegg (Vakumrør) jeg selv importerte for 6 år siden, har nå betalt seg ned og gir netto. Men solceller, nja.


12
Leaf 2010-2017 / Sv: Død Leaf
« på: søndag 12. august 2018, klokken 11:29 »
De relene sitter i en boks bak til venstre  i motorrommet når en står forran å ser ned i motorrommet.
Sett på koblingsskjema og for å få ut strøm er det tre rele der. Kan være at et av de har trang til å henge?
Så er det direkte 12V til "hjerne" som bla vekkes til live når nøkkel kommer nær bilen så den kan åpnes og startes.
Da blir det et lite kontrollspørsmål. Hvor langt fra nøkkel står bilen parkert? Har man glemt en nøkkel i bilen de gangene den er utladet?

13
Nye Leaf 2018- / Sv: Vinterhjul
« på: søndag 12. august 2018, klokken 10:29 »
Kan nevne at jeg gikk opp i dimensjon på vinterdekk, til 60 profil på min Gen1. fra 55 til 60 profil, 205/60R16. Hakka R2, var og rimeligere i den dimensjonen.
Bakkeklaring øker 1 cm. Nyttig på ubrøytet veg, som det gjerne er noen morgener her jeg bor. Og fartsdumpene tar den litt mykere.
Gikk like gjerne opp på 60 profil på sommerdekkene også. Ikke registrert økt forbruk, heller motsatt.
Fordel og for min del er at fronten ikke lenger dunker ned i fortauet når jeg rygger ned ut på veien over den "nedsunkne" kantsteinen.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: DC Hurtiglading hjemme fra batteribank
« på: lørdag 11. august 2018, klokken 11:15 »
Absolutt mulig. Når effekttariff på strømmen kommer kunne batteriet også blitt brukt mot huset med en grid-tie inv for å jevne ut effekttoppene.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: fredag 10. august 2018, klokken 17:46 »

Sider: [1] 2 3 ... 124