Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cirys1

#1
Kia Soul EV / Sv: Urovekkende lav SoH ifølge Soul Spy appen
torsdag 30. juni 2022, klokken 20:31
SOH som du leser av under "Bil" er det samme resultatet som BOS får. Håper du er innenfor garantiperioden jeg fikk 62% i dag. Må koste enorme summer for KIA sentralt dette.
#2
Hei
Da var det min tur, service i dag med batterisjekk. 62% noe jeg allerede visste siden jeg bruker SoulSpy, BOS leser kun av det bilen sier og tester ikke batteriet på noen måte så det er helt likt det bilen sier.
Hva har man krav på?
Jeg skulle reist en god del/2000km med denne i sommer men slik det er nå er det håpløst pga. veldig dårlig/bruker veldig lang tid på hurtiglading.
#3
ES8 / Sv: Erfaringer i kulden?
lørdag 04. desember 2021, klokken 21:05
Sitat fra: kaffenons på fredag 03. desember 2021, klokken 19:56
Sitat fra: amado88 på fredag 03. desember 2021, klokken 14:07
Man må også være obs på at sidespeil ikke kan forvarmes via app'en - det hadde vært kjekt.

Hvordan setter man på varme i speil i bilen?

Samme løsningen som VW må vri på hjulet til speilene til varme.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
mandag 15. oktober 2018, klokken 11:54
Sitat fra: emurof på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:51
Sitat fra: hemi på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:42
problem nr 2 rundt skambud og bud av den sorten er at om du tenker yeah fuckit, selger billig og henter meg ny bil i morgen, så vil du i veldig mange tilfeller få en ny "sjekket bare ute og er ikke ekte bud" eller "gir ikke 400, gir 380" osv.

Nå er jo en avtale en avtale. Har man det skriftlig at han gir 400 men han ombestemmer seg senere så har man retten på sin side. Det er inngått avtale om handel til den prisen, og da skal det skje.
Det er 400k med forbehold om og hente den imorgen.. Da har du ikke en uke på bestemme deg selv om du har det skriftlig.

Sent fra min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 28. august 2018, klokken 23:04
Sitat fra: GOS på tirsdag 28. august 2018, klokken 22:47
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. august 2018, klokken 21:02
Nesten alle biler ifra 2013-2014 er priset høyere enn de er kjøpt for eller med svært lite prisfall, og det pga av dollar som skjøt i været rundt 2015.

Dette stemmer nok ikke, spesielt ikke for mange av 2014 bilene. Det kom en kraftig prisøkning i november 2013, og deretter så kostet basisprisen på S85 523.000 før en begynte å legge på 100.000+ i utstyr og ingen har priset de slik på Finn. Men verdifallet er gjerne ikke mer enn 175.000-200.000 på de som bestilte like etter prisøkningen og gjerne 50' -70.000 mindre på de like før
Jeg kjøpte en av de første P85 med AP 1 okt 2014 for 600k med alt utstyr - 21 riktig nok en bruktbil med 5k på telleren ifra Tesla. Ett år senere og 25k senere solgte jeg for 650k. Mulig jeg husker feil men mente den største økningen basis kom med D modellen i feb 2015 og at $ steg mye det siste halvåret av 2015. Mulig jeg husker feil.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 28. august 2018, klokken 21:02
Sitat fra: Caravelle på tirsdag 28. august 2018, klokken 15:33
Registrerer at eldre bruktbiler og biler med høy km. stand prises unormalt høyt.
Til og med noen luringer som presterer å forlange mer enn det bilen koster ny....

Nesten alle biler ifra 2013-2014 er priset høyere enn de er kjøpt for eller med svært lite prisfall, og det pga av dollar som skjøt i været rundt 2015. De første 2013 modellene kostet 450k..
#7
Sitat fra: Cobos på torsdag 24. mai 2018, klokken 20:14
Det rare er jo at Oslo-området har tidvis vært bra. Oslo-området i vid forstand er jo fort 1,5mill mennesker så veldig mye mer enn Bergen-området. Men idet de åpnet Tesla-Nord på Grorud gikk køyen drastisk ned, en stund. Brumundal tok unna alle de nord for Oslo. Rud er stort og hjalp veldig på de vest for Oslo. Flytting av all utlevering til Drammen hjalp sikkert også på arbeidsflyten for servicesentrene i stor-Oslo. I Bergen har de bare Kokstad, mens det kommer et stoort servicesenter på Høybråten/Karihaugen nå i sommer som sikkert gjør at Oslo blir helt greit igjen? Jeg forstår jo også at det å åpne et nytt servicesenter ikke er gjort på en måned, men problemene i Bergen virker helt sinnsvake på meg. De burde jo utvidet drastisk for LENGE siden der?? Noen som har noen ideer om hvorfor den store forskjellen?

Cobos

Kokstad er ett av Europas største verksted med over 20 løftebukker.
De har en hinsidig kapasitet visst de hadde klart og bruke den på riktig måte.
Men det hjelper jo ikke all verden når de har mistet kontrollen for lenge siden.
For 3 måneder siden så sluttet det 6 mekanikere samtidig, det er også mange andre som har sluttet der, de har gjennomtrekk av personell. At ledelsen ikke har tatt i disse problemene er veldig bekymringsfullt.

Jeg har hatt 3 Tesla men den siste en X måtte jeg bare selge p.g.a. Kokstad jeg orker ikke og forholde meg til slik service med så dyr bil. Bestilte også model 3 på lanseringsdagen men er i tenkeboksen om jeg i det hele tatt orker og ta den ut.
Tesla er verdens beste bil når alt fungerer men et frustrasjonsmareritt når man må forholde seg til slike SC som Kokstad.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
onsdag 25. april 2018, klokken 13:09
Sitat fra: CaZpaH på onsdag 25. april 2018, klokken 13:02
For å svare på deler av spørsmålene dine.

Når det kommer til støyisolering så er det helt nytt for meg at AP-bilene skal være mer støyisolert. Bilene produseres likt fra Tesla med kameraer etc. Som trengs for AP, men så betaler man for AP-programvaren. Det har vel med at det er mer effektivt å utstyre alle bilene med de samme delene og det åpner for at man kan aktivere systemet etter kjøp.

AP-1 kom i okt 2014 med denne pakken ble også bilene mye bedre støyisolert.
Tesla gjør hele ting små endringer uten og opplyse om dette, alt blir forbedret i små steg, jeg kan nesten også garantere at de AP2 bilene som blir rullet ut nå er bedre med tanke på støyisolering og andre komponenter enn de første AP2 bilene.
#9
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
søndag 01. april 2018, klokken 21:55
Sitat fra: Gnilre på søndag 01. april 2018, klokken 08:00
Sitat fra: cirys1 på lørdag 31. mars 2018, klokken 22:50
Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.
Det vil ikke gi mening at man kan få en flott Audi etron elbil med 3 motorer, 4-hjulsdrift, dobbelt så mange hk og adskillig bedre plass i bilen til skarve 200k mer enn en kjip Kia. Jeg har reservert begge disse bilene for sikkerhets skyld, men tipper jeg kommer til å kjøpe Kia'en for 100k mindre enn det du tror.
Skarve 200k....?? Og det før du har kommet til utstyrslisten..  :o

Så lenge man klarer og få bilene gode nok, så er det ingen problem og ta mer for de, biler som blir solgt idag er enten 250k, 300k eller 600k+++ Mer plass og mer utstyr har jeg ingen problem med og betale mer for, man kan ikke "forlange" at hele tiden bilene blir bedre, større batterikapasitet m.m men at prisen skal være låst på "320k"+- Niro er en del større bil enn alle de småbilene man er vant med, leaf, golf, ioniq++
Med 64kWh og godt utstyrt så tror jeg 400k, det gir absolutt ingen mening at denne skal koste mye mindre enn golf og model 3 med range pakken. 
#10
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
lørdag 31. mars 2018, klokken 22:50
Skjønner virkelig ikke greia med at så mange "forlanger" at den blir så billig. Godt utstyrt så tenker jeg 420-440k med den største batteripakken. Hvorfor ikke flere tilbyr Passat/Superb størrelse som er så mye mer viktig og setter opp prisen noe skjønner jeg ikke.
#11
Sitat fra: Bjoris på torsdag 08. mars 2018, klokken 19:40
Sitat fra: Joltus på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:06
Sources please.

Denne tråden handler om ts kan kjøre sin nye leaf mellom stavanger og bergen. Ikke om det kommer en ny leaf neste år.

Skikkelig koselig å ha kjøpt seg en ny bil for så få høre at det var en tabbe fordi det kanskje kommer en bedre neste år. Når den kommer så kommer det jo bare en bedre neste år igjen. Blir kanskje litt lenge å vente i bergen til man får denne nye leafen....

Men enig i at å gå fra 30 til 40 kanskje ikke er nødvendig. Men for svært mange andre gir 40kwh det lille ekstra som de trenger. Da har man kanskje ikke behov for en "småbil" som kan gå noen hundre km ekstra.... Da vil eg si at det er minst like stupid å vente som å bare kjøpe i dag.

Det er selvsagt mange som vil forsvare sine valg om å vente på biler med lengre rekkevidde. Dette er jo som å lese på Tesla forumet og de som på død og liv skal forsvare sitt valg av 100 pakken vs 75 pakken.

Jeg hadde en x60 som mange dømte nord og ned som ubrukelig til annet enn by bil. Vi kjørte til Kroatia i sommer med bilen, absolutt uten problem, det falt noen tungt for brystet og det ble hevdet at vi måtte ha kjørt veldig seint mv, men nei vi lå i 140-150.

Det folk ser ut til å glemme er at
1. En elbil bruker ca like mye strøm fra A til B samme hvor stort batteri den har.
2. Veldig få kjøre lengre enn 200 km uten stopp. 200 km er også maks kjørelengde før det er anbefalt å ta minst 20 min stopp.

I praksis betyr dette at en Leaf40 har mer enn god nok rekkevidde for de aller fleste, men likevel er det noe magisk for mange å kunne kjøre 400-500 kl uten å lade:) Det er med all respekt ett noe oppkonstruert behov!

Den eneste jeg kan være med på er at kø ved lading begynner å bli ett problem, men det er fint løsbart!

Jeg hadde til tross for dette ikke takket nei til mer rekkevidde, men betalingsviljen min er ikke veldig stor da det veldig sjelden vil gjøre noe til/fra for oss

Det er flere fordeler med stort batteri, det lader mye fortere og i 140-150km/h så sluker bilen strøm ikke rare distansen du får tilbakelagt da, kombinert med sen lading så tar dette ekstremt mye lenger tid.
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Hyundai Ioniq versjon 2
søndag 25. februar 2018, klokken 23:01
Sitat fra: knut.aulie på søndag 25. februar 2018, klokken 21:19

Blir helt feil å sammenligne leveringstid fra lansering men en etablert model, det burde være stor forskjell.
Samme med at produsenter har lengre leveringstid på enkelte modeller/utgaver

Denne skjønte jeg ikke..?? Faktisk samme om du er etablert eller ikke, alle andre kommer til og bli "slått" overlegent av Tesla i år. Bare med halvparten av de lover så kommer de til og produsere 100.000 model 3 i år. 1/3 av det Nissan har klart og produsere siden 2011, ganske imponerende. Men fremdeles ikke sikkert den kommer til Norge pga den enorme køen. En av Nissan sjefene har sagt at det kommer en 60kWh Leaf i år og da synes jeg det er kjipt og stå i kø og vente på 40kWh til den blir lansert... :P
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Hyundai Ioniq versjon 2
søndag 25. februar 2018, klokken 16:16
Sitat fra: knut.aulie på søndag 25. februar 2018, klokken 15:05
Ja, her burde Hyundai ta lærdom av *fyll inn forslag*
Nissan......
[/quote]

Nissan er ikke så mye bedre, de som bestilte ved lansering får bilene sine i disse dager.
De som bestiller Tekna nå får den om 7 måneder, med gode skussmål som bilen har fått så er det ikke lenge til de er på 12 måneders ventetid. Synes det er "skummelt" og legge inn bestilling nå, Ioniq har lenge annonsert større batteripakke (2016) 28kWh går like langt som 40kWh Leaf. Leaf har jo også sagt at de kommer med 60kWh . Hadde man fått bilene imorgen så hadde det ikke vært noe stress men kjedelig og få bilen etter at de nye har levering/bestilling.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ny Model X - brukt isofix?
mandag 25. desember 2017, klokken 23:35
De nullstiller bilene igjen så km stemmer garantert ikke, jeg var på previsnig på bilen da hadde den gått 87km. Når jeg kom for og hente den så hadde den gått 21km. Har forsåvidt ingenting og si, må sikkert kjøre noen mil inne på noen av de sinnsynke havnene. Uansett bruksmerker skal selvsagt ikke forekomme på en helt ny bil.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen står hos Tesla med 0% SOC...
torsdag 07. desember 2017, klokken 18:34
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 07. desember 2017, klokken 10:21
Sitat fra: cirys1 på torsdag 07. desember 2017, klokken 08:14
Nei de vasker ikke bilen din og ikke sikkert at du får lånebil, men de ringer deg når de sier, de har maks 14 dagers ventetid for service/feil.

Da er (du?) blant de heldige.


Jeg har levd noen år og har lest og hørt mye, men den ignoransen til Tesla har jeg aldri hørt om noen sted, jeg har vært medlem av VW-audi forumet i over 10 år, har aldri hørt om noen som må vente i 3-5 måneder på service eller  at man ikke klarer og få tak i forhandler på telefon eller mail på flere uker. Og det er også meget uvanlig og ha bilen stående i mange  uker på verksted for veldig kjente feil. Men du må gjerne gi meg noen linker der det er gjentakende at forhandler har bilen i 5-10 uker for og fikse kjente feil og mangler eller at forhandler ikke besvarer på mail eller telefon. Jeg har vært innom alle de store merkeforhandlere her i Bergen og har aldri opplevd "makan".  :o
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA