Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stoppe

#2
ID.3 / Sv: Volkswagen full fleks leasing ID3
lørdag 19. desember 2020, klokken 18:02
Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 12:30
Sitat fra: Stoppe på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!


Lav rente og mva-fritak gjelder også ved kjøp.

Alle får gjøre sine egne vurderinger og valg.

100% enig at alle må gjøre seg opp en mening om hva som passer de best.

Men i vurderingen av om dette tilbudet er en god deal, kan det vel være greit å sammenligne med andre leasing avtaler på ID3.

Så f.eks en på finn som vil prøve å selge videre sin leasing avtale som har både høyere månedsbeløp og startleie..

Mitt poeng var altså at dersom man finner ut at man ønsker å lease en ID3, er dette tilbudet greit, ikke minst fordi man kan komme seg ut av avtalen.



#3
ID.3 / Sv: Volkswagen full fleks leasing ID3
lørdag 19. desember 2020, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!

Hva mener du det er for dyrt i forhold til?

Har du fått bedre leasing tilbud andre steder, eller mener du i forhold til å eie selv?

Det er jo nettopp fleksibiliteten man må forvente å betale noe ekstra for. Privatleasing har de siste årene vært mer konkurransedyktig pga. lave renter og ingen mva, og ikke minst at leasing selskapene får gode innkjøpspriser.

Kontraktsprisen på min bil var ca. 15 tusen mindre enn det "kjempegode" tilbudet jeg hadde fått fra samme selger ett par uker i forveien.

Leasing er jo normalt dyrere enn å eie selv, men i dette tilfelle mener jeg det kan være attraktivt, og spesielt om man ikke ser for seg å ha bilen så lenge, og ikke ønsker usikkerhet om restverdi. Det kommer stadig nye elbiler på markedet, jeg tviler sterkt på at brukt markedet for ID3 vil være slik det var for Hyundai Kona og Tesla M3, der mange hadde "gratis" bil ett år. VW er jo også flinke til å sette prisen ned (eller inkludere mer utstyr) når salget faller.

Kostnaden med bilhold er jo for nye biler helt avhengig av restverdi når den skal selges igjen.

Dersom restverdi er 57% etter tre år betyr det et verditap på ca. 170 tusen på 36 måneder, dvs. over 4700kr i måneden.
Den kostnaden er den samme uansett om man eier eller leier?

Det man betaler for fleksibiliteten og å unngå risikoen på restverdi er altså et par hundre kroner i måneden, pluss etablerings gebyret, som følgelig utgjør 118kr mnd om man har bilen hele avtaleperioden. Altså ca. 300kr mnd.


Jeg tenker dette er et greit tilbud.


Dersom man tror restverdi er høyere, så blir regnestykket muligens bedre for å eie selv, men må jo fortsatt vurdere alternativ avkastning for de nesten 400k bilen koster, og som man da må legge ut, enten ved egenkapital eller med noe lånefinansiering.
#4
ID.3 / Sv: Volkswagen full fleks leasing ID3
lørdag 19. desember 2020, klokken 08:59
Det jeg ser på som spesielt attraktivt med dette tilbudet er at man kan avslutte leasingavtalen med 1 måneds varsel, uten at man må dekke omkostninger/tap for videresalg av bilen. I vanlig leasing er jo verditapet fordelt likt utover leasing perioden, og det kan være dyrt å gå tidlig ut av en 36mnd avtale, for verditap er jo størst til å begynne med. Det man "taper" på å si opp avtalen er startgebyret på 4240kr. For 15000km pr år koster det rett under 5000 i mnd.

Å få full flex vilkår til samme pris som vanlig leasing var godt nok tilbud for meg..
Men viktig å ta avtale med nok km inkludert, rett over 2kr pr km ekstra kjørt om man leverer tilbake med overkjørt km. Km blir gjort opp pr mnd.
#5
Volkswagen VW / Sv: Wolkswagen versjon av E-tron?
fredag 04. desember 2020, klokken 17:49
"That points to battery sizes ranging between 52kWh and 77kWh, the choice of front- or all-wheel drive and electric motors with a choice of outputs ranging from 146bhp to 201bhp."

Utviklingen hos Volkswagen går tydeligvis så fort for seg at journalisten ikke har fått med seg at en VW uten firhjulstrekk, ikke nødvendigvis har forhjulstrekk  :)
#6
Hei, dette er visst ikke helt uvanlig. Hadde samme feil på min 2015. https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0
#7
ID.4 / Svingradius
torsdag 19. november 2020, klokken 08:44
Er det noen som vet om det er større svingradius på ID4 med firhjulstrekk enn på de med kun bakhjulstrekk?
#8
e-Golf / Sv: Lading stanser med hjemmelader
søndag 01. november 2020, klokken 18:39
Hei, hadde lignende problem med min 15 modell.

Se https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0
#9
e-Golf / Sv: Bilen vil ikke lade, sporadisk - 2016 modell
fredag 30. oktober 2020, klokken 21:52
Om du har mulighet, prøv om bilen vil lade på en annen vegglader, dvs. med type 2 kontakt, så du får prøvd med den andre kabelen (type 2 til type 2). Alternativt med en annen ladekladd. Dette vil nok møller spørre om, og er en grei måte å evt. få sjekket ladekladden din ut av saken.
#10
e-Golf / Sv: eGolf lader ikke, låsemekanisme til ladekabel?
fredag 30. oktober 2020, klokken 20:34
På min 15 modell måtte ladekontakt byttes. Fikk dekket mesteparten på "maskinskade", utvidet dekning på forsikringen. Ifølge møller kom kontakt og ledningsnett sammen og selges ikke enkeltvis. På min viste det seg at ombordladeren var problemet. Vær forberedt på at Møller tar seg veldig godt betalt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0
#11
e-Golf / Sv: Bilen vil ikke lade, sporadisk - 2016 modell
fredag 30. oktober 2020, klokken 20:27
Jeg hadde litt tilsvarende feil på min 15 modell. Sluttet å lade etter en stund. Møller fant feil på isolasjon på ledningsnett, og ladekontakten (som inkluderer ledningsnettet frem til ombordlader ble byttet. Men vel hjemme var feilen den samme, så da var det ny tur til møller, da byttet de ombordlader, som løste problemet. Forsto det som at dette ikke var helt ukjente feil, ombordlader var mindre vanlig. Begge deler er veldig dyrt, så pass på å få dette sjekket innenfor garantitiden. På min skjedde det 5mnd etter bilen var 5år, heldigvis hadde jeg utvidet dekning på forsikringen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52651.0
#12
e-Golf / Sv: Feil på ombordlader og ledning fra ladekontakt.
tirsdag 18. august 2020, klokken 13:20
Sitat fra: offpist på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:25
Ja det er ikke bare Møller som opererer slik.
En vanlig feil på trillingene er nettopp onboard lader, og skal du fikse dette på merkeverksted så vil du bli presentert en regning på 60-70 000 kr. For en 2011 modell så er det dobbelte av bilens verdi.

Dette på tross av at en slik lader er relativt enkle greier, og komponentene som er defekt inne i laderen koster 7 kr (!).

VW er kjent for å ha komponentbeskyttelse på alle deler i bilen.
Så ja, man kan relativt enkelt bytte onboardlader selv men bilen må inn til Møller for å "pare" den nye laderen inn i bilen før den vil begynne å fungere.

Hørte også om en Leaf som ble skrotet nå på grunn av noe tilsvarende, dvs. at rep. kostnad for feil ved lading var høyere en bilens verdi.

Du har tydeligvis kjennskap til hva som er det svake punktet i slike ombordladere (som består av likeretter, trafo og noe regulering?). Dersom man kan bytte enkeltkomponenter i ombordladeren trenger man vel ikke pare komponentbeskyttelse igjen?
#13
e-Golf / Sv: Feil på ombordlader og ledning fra ladekontakt.
tirsdag 18. august 2020, klokken 13:14
Den var 5 år i februar, så ingen reklamasjonsrett (eller Møllers 5års Norgesgaranti). Så sterk anbefaling om å ha utvidet dekning på forsikring med maskinskade, gjelder til bilen er 8år.
Fikk forøvrig også byttet start/stopp knappen som var begynt å fuske (måtte trykkes flere ganger før det skjedde noe), den var ikke billig heller, over 3 tusen med montering.
#14
e-Golf / Feil på ombordlader og ledning fra ladekontakt.
tirsdag 18. august 2020, klokken 11:51
Min 2015 e-golf ville ikke lade mer enn ca. en time så stoppet ladingen. Ingen feilmeldinger, og kunne starte opp igejen så ladet den på nytt en stund. Leverte den inn på merkeverksted for feilsøking.
Møller fant isolasjonsfeil på kabel fra ladekontakt, og byttet UX4.
Når jeg fikk bilen tilbake var feilen med lading den samme, etter ny feilsøking fant de feil på ombordlader AX4 og byttet denne.
Garantiperioden var utløpt, men fikk dekket det meste på maskinskade forsikring. Møller tok fatt i saken umiddelbart, og bilen var utbedret to dager etter den kom inn.
Men reagerer på det høye kostnadsnivået på dette.
Pris til privatkunde for disse utbedringene ville vært ca. 60.000kr i følge møller. Det er vel ca. 2/3 av bilens verdi i dagens marked. Det har vært hevdet at elbiler vil gi mye lavere driftsutgifter enn fossilbiler, pga. lite bevegelige deler, men det er kanskje en sannhet med modifikasjoner? Det virket som at Møller hadde vært borti tilsvarende noen ganger før, spesielt feil på ladekontakt, som medfører reparasjon på 25.000kr. Er redd for at det vil være fortsatt press på bruktbilprisene. Mulig det blir et marked for reperasjon av brukte deler?
#15
e-Golf / Sv: Bytte bremser bak på egolf.
fredag 14. august 2020, klokken 20:38
Sitat fra: Arctic på onsdag 04. september 2019, klokken 19:33
Hvordan gikk det med bremsebyttet? Jeg har gjort et forsøk, men sliter med å få løsnet holderen til caliperen, som er festet med to XZN (tolvkant) M14 skruer. De satt fryktelig godt. Tar gjerne imot tips der, hvis noen har prøvd seg på disse..

Muttertrekker er vanligvis det som skal til. Helst en med litt kraft. Biltemas billigste luftdrevne er f.eks for svak. På bolter som sitter godt må det gjerne varme til i tillegg, jeg bruker en liten gassbrenner.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA