Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AKM

#1
e-Golf / Sv: Får ikke ladet 2017 E-golf
tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:52
Dette fikser EV Services i Bergen.
#2
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 19:02
Sitat fra: AKM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:26
Hadde vi hatt 2 barn så hadde Y vært super, med 3 barn så blir det for trangt. Her er etron bredere = mer fred i baksetet.
Har du barn som trenger barnesete? Vi prøvde etron, I-Pace, eqc og TM3.

Ingen ble godkjent, og vi beholdt Xen til siste ikke trengte barnesete lengre.

Etron er i praksis 4 seter + ett nødsete som de fleste andre.

Som du ser i tråd-overskriften så er det ny X i SR som er ønsket. Jeg foretrekker å skifte bil hvert 3-4 år og nå nærmer det seg dette. Og siden Tesla ikke har ønsket alternativ så vurderes konkurrentene etron, eqc og ipace. Etron kommer klart best ut på plass av disse  Men enig at midtsetet i etron er skrale greier, men vi har en på puff en stund til.
#3
Sitat fra: JorEl på torsdag 05. november 2020, klokken 10:41
Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 20:40
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
Litt uenig i argumentasjonen ::)
Du har bestilt Y, men vil ikke ha  den fordi X er bedre....derfor blir det E-tron :o

Etron-50 er en ok bil mtp på pris, enig i det. Men den er "litt som E-golf" der man har bygget en ICE, men pytter inn et batteri og el-motor. Bra nok for en del, men ikke en GOD løsning. Ikke en fremtidsrettet beslutning mtp alt man får av funksjoner, etter et Tesla kjøp. Men man støtter europeisk bilindustri  :+1:

Hadde vi hatt 2 barn så hadde Y vært super, med 3 barn så blir det for trangt. Her er etron bredere = mer fred i baksetet. Poenget mitt er at det burde vært en standard range X, det hadde vært en kjempedeal på pris, plass, premiumfunksjoner, lading, ladenettverk etc. En SR X ville spist markedsandeler fra etron 50 (og 55) og EQC etter min mening. Husk at den store majoriteten av Etron er Etron 50. Og dette har med pris/nytte som et god. Skal du kjøpe en X (LR+)i dag så blir det 900 000 med vinterdekk. Da lever de fleste med lavere rekkevidde når de kan spare 200 000 for godt utstyrt etron eller EQC. Når det er sagt så tror jeg Y kommer til å selge veldig  bra. Så lenge en den er stor nok (en ikke har tre barn) for folk så blir det bra pakke. Og vi er helt enig i at etron ikke er en optimal elbil og ikke fremtidsrettet, men prisen/pakken gjør at den selger i bøtter og spann.
#4
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
#5
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:39
Akkurat pga mangelen på en innstegs modell til Model X gjør at X75 holder seg OK i pris. Er min tipping.

Har selv X75 og klarer meg utmerket. Skulle alltids hatt 5 eller 10 kWh mer å rutte med, og ikke minst 400-450 Volt system, men slik jeg ser det så har jeg spart 160 000 i forhold til en X100 som var i 2018 når vi kjøpte bil.

Idag er det ingen gode utfordrere til Model X 75 synes jeg. 2250 i hengervekt, 7 seter, masse kraft. OK rekkevidde, grei ladehastighet. Tikker inn mange av de rette kriteriene synes jeg i forhold til mange av nykommerene på markedet.

Enig at dette trolig er grunnen til at X75 holder seg såpass bra i pris.  Men poenget er at den ikke lengre er mulig å skaffe dersom man ønsker ny bil. Jeg tror det ville vært en pakke som hadde vært svært konkurransedyktig opp mot Etron og EQC dersom du hadde en X til rundt 700 000, ca 400 km rekkevidde og kjappere lading. Med en re-fresh og noe nye farger så tror jeg salget ville økt betydelig. Nå har jo EQC og Etron tatt nesten hele markedet i dette segmentet. Og det burde være et tankekors for Tesla.
#6
Model X 2014 - 2022 / Burde det ikke komme en standard range model X?
mandag 02. november 2020, klokken 23:52
Nå har jeg testet, flere ganger faktisk, Jaguar iPace, EQC og etron (både vanlig og sportback). Flotte biler alle tre med en rekke gode egenskaper, men også en rekke minus. Vi har tre barn (8, 10 og 16) og alle er veldig klar på at de foretrekker vår Tesla X (75). Det er i all hovedsak pga plassen bak og hvor høyt de sitter, men også pga infortainment systemet og dørene.

Jeg vet at det spekuleres i at det kommer en refresh på X'en, men det har det vært snakket om lenge. Poenget mitt er at dagens X bare kommer i LR+ og da er den ganske kostbar. Burde det ikke komme en X i SR med f.eks. 80 batteri? Det ville tatt kostnaden betydelig ned og blitt vesentlig mer konkurransedyktig mot   etron og EQC. En selger hos Møller påsto overfor meg at over 90% av det som selges av Etron idag er med den minste batteripakken. Og da jeg kjøpte min Tesla X i 2017 så solgte 75-pakken rimelig bra! Så med oppgradert software, den oppgraderte motoren foran, et 75-80 batteri og kjappere lading så tror Tesla kunne  fått mer fart på salget av X igjen. Rekkevidde ville vel fort ha vært 400 km? Da hadde i hvert fall jeg valgt X igjen, spesielt med en re-fresh.
#7
Model Y / Sv: Model X vs Model Y
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:32
Når det gjelder plass så er det ingen som slår model X, verken på plass i baksetet eller bagasjeplass. Vi har tre barn (8, 10 og 16) og har hatt vår x i snart tre år. Bilen er helt suveren med tre barn. Alle sitter godt og ALT får plass i bilen. Denne høsten har jeg testet EQC, ipace og etron fordi jeg kunne tenkt meg noe mer premium og får å se hvor bra disse er. Alle er flotte biler, men ingen er i nærheten på plass. Vi har derfor strøket EQC og ipace fra listen (selv om disse var svært gode å kjøre, bedre enn etron og x) fordi det blir for trangt i EQC og for lite bagasjeplass i ipace. Står igjen med etron og model y (som jeg har bestilt) på listen. Har lest mye om Y på nett, men blir ikke helt klok på bakseteplassen. Så enn så lenge beholder jeg X´en. Det beste du gjør er å teste bilene så ser du selv🙂
#8
i-Pace / Sv: Pruting på nybil
tirsdag 22. september 2020, klokken 10:45
Lurer på det samme, noe som kan dele noe informasjon om dette?
#9
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
onsdag 16. september 2020, klokken 13:48
Sitat fra: M@rtin på onsdag 16. september 2020, klokken 12:45
Hei, har du en kilde?

Ligger i den engelske brosjyren på jaguar.co.uk
#10
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
lørdag 12. september 2020, klokken 08:51
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:38
Sitat fra: AKM på søndag 06. september 2020, klokken 12:26
Hei

Jeg har trålt nettet for å finne innvendig bredde i baksetet på ipace. Finner ingenting... bilen er jo bred utvendig så dette gjenspeiler seg vel innvendig? Mange produsenter lager skisser på de fleste mål, mens for Jaguar er det meste utvendige mål. Noen her som har erfaring med tre større barn i baksetet?

Så vedrørende infortainment-systemet: er det cpu og software som er det nye på MY21?
mine målinger, 2019-modell:
Rear seats width, door-to-door (minimum)   141   (Model S 136) (e-tron 138)

Rear seats width, seat cushion   125   (model S 135) (e-tron 129)   

Rear seats, width between outer isofix   100   (Model SS 100) (e-tron 100)

Takk for flere tilbakemeldinger på dette. Vi har i dag Tesla X og med tre barn så er det en drøm når det gjelder plass. Tenker likevel på å kjøre noe annet årene fremover og har derfor testet Ipace, EQC og Etron. Ser at det er forskjellige minus og plusser med disse tre bilene, men når det gjelder baksete plass så har vi testet med to voksne og et barn på puff i baksetet på disse bilene. Vi har ikke målt, men EQC føltes klart trangest, mens Etron og Ipace var bedre. Derfor overrasket over noen målene som oppgis. Men vi skal teste på nytt og måle  :) litt skuffende at Ipace ikke «utnytter» bedre bilens svært brede utvendige mål i baksetet. Flott bil forresten så håper at oppgraderingen av infortainmentsystemet blir vesentlig.
#11
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
søndag 06. september 2020, klokken 21:59
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 06. september 2020, klokken 20:37
Egenhendig stjålet et sted på nettet...

eTron I-Pace EQC TMX
 [ You are not allowed to view this attachment ]

Strålende, takker og bukker :)
#12
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
søndag 06. september 2020, klokken 12:26
Hei

Jeg har trålt nettet for å finne innvendig bredde i baksetet på ipace. Finner ingenting... bilen er jo bred utvendig så dette gjenspeiler seg vel innvendig? Mange produsenter lager skisser på de fleste mål, mens for Jaguar er det meste utvendige mål. Noen her som har erfaring med tre større barn i baksetet?

Så vedrørende infortainment-systemet: er det cpu og software som er det nye på MY21?
#13
Hei,

Gammel tråd med misvisende overskrift i forhold til mitt spørsmål, men likevel:

Kan det være så vanskelig å oppdatere softwaren slik at en kan få opp cover-art på skjermen når en hører på DAB? Dette er selvsagt et i-landsproblem, men likevel...
#14
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke oppdateringer
søndag 30. desember 2018, klokken 09:08
Hei
Jeg har en X og fikk ikke oppdateringer på ca 6 måneder. Viste seg at det var noen sensorer i dørene som måtte byttes. Kom på jobben med mobile service og fikset det!
#15
Sitat fra: 1000kwh på mandag 08. januar 2018, klokken 09:09
Sitat fra: AKM på søndag 07. januar 2018, klokken 23:10
Sitat fra: Luring på søndag 07. januar 2018, klokken 22:00
DAB slo de vel av i tidlig i 2017, eg hadde iallefall to radioer som slutta å fungere da.
Mulig nokon fortsatt sender på det lokalt.

Så det er DAB+ ein må ha ja, og oopps--- DAB+ er visst standard:

Sitat fra: holmen på fredag 05. januar 2018, klokken 13:05
Bestilte ny Model X i går, fikk bekreftet at DAB+ er standard, og selger visste ikke hvorfor det står under premiumpakken.

Jeg gjentar: DAB er standard, mens DAB+ synes å ligge i premiumpakken. Forskjellen er at en i DAB+ gir deg bilder og info fra radiokanalen. Jeg var nettopp mottatt X uten premium og det er ingen DAB+
aiai.. her snakker du om ting du ikke har peiling på  :-[

Tydeligvis! Supert, da har altså bilen DAB+. Veldig bra. Da er det avklart. Men hvorfor i helv.... har man ikke cover art etc? Uten så ser det veldig 2000-ish. Men bra at dette tydeligvis er et software-greie, men om de allerede har brukt et år så tar det sin tid....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA