Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Como

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Mulig å slå av filassistenten permanent?
søndag 31. desember 2023, klokken 11:25
Sitat fra: Egil S på mandag 14. august 2023, klokken 18:58Den funksjonen kom på 3.1.
Enda en ting å glede seg til, hvis vi i det hele tatt noen gang får SW oppdatering...
Har 3.0 siden juni 2022.
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Kjølevæske Fremdriftsbatteriet
fredag 26. mai 2023, klokken 06:08
Halv pris ja, der var litt forskjell fra hva jeg fikk hos Opel Ensjø.
#3
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Kjølevæske Fremdriftsbatteriet
mandag 22. mai 2023, klokken 16:00
I følge forhandler skal kjølevæske til fremdriftsbatteriet byttes på 5-års service til Ampera-e.
Nå har de fleste som har denne bilen fått byttet fremdriftsbatteriet i forbindelse med recall.  I følge forhandler gjenbruker det meste av kjølevæsken fra det gamle batteriet ved batteribytte.
Har nå fått pris hos forhandler for 5-års-service på over 21000,-. De sier det er bytte av kjølevæske til batteriet som er en kostbar del av servicen.
Noen som har fått en mer spiselig pris for 5 års service?
#4
Lading i Europa / Sv: Lading i Spania
mandag 27. juni 2022, klokken 23:44
Sitat fra: e-Golf på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:40
Sitat fra: goggo på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:10
Jeg har ikke selv hatt med elbil der, men er vanligvis 1-2 mndr i Benidorm/VilaJoyosa området hver vinter.
Som du sier så er det en god del Iberdrola ladere rundt omkring,  men jeg vet ingenting om prising etc.

Men jeg så minst 2 stk 50 KW ladestasjoner i nærheten av La Marina senteret som ikke var Iberdrola.
Den ene (tror det var 2 stk 50KW ladere) er ved en liten bensinstasjon et par hundre meter fra La Marina senteret, i retning mot sjøen.  Det er ved en liten rundkjøring med noe som ser ut som små lekehus i midten av rundkjøringen.
Dessuten var det noen CCS stolper som kunne minne om Kempower stolper (men det var ikke Kempower) i en av sidegatene nær Carrefour på nedsiden av La Marina. Det var heller ikke Iberdrola tror jeg. Mulig det var ved en bilforhandler eller noe.

Lykke til!

mvh
Hugo

EDIT: Dessuten skal det være en ny Ionity stasjon på autopistaen ved Benidorm, også den i nærheten av La Marina senteret.

Takk Goggo
Jeg skal lete litt til på kartet, men er også godt kjent i området, men er første gang i Spania med elbil. Har tidligere leid bil, men leiebil er så kostbart i år, at det er ikke morro.

Jeg kjenner til den rundkjøringen, intressante observasjoner. Igjen takk

Jeg signet opp på Ionity, det er en mulighet å ta Autopistaen når vi skal hjem fra stranden i Villa Jojoysa (blitt veldig glad i den stranden)
Litt sent svar , men jeg oppdaget denne tråden da jeg søkte etter 'hvordan betale på Iberdrola' 😊
Ja. Ettersom du har signet opp med Ionity og ønsker lavere pris så er Ionity i begge retninger av AP7 på Cepsa stasjonene det billigste. Del gjerne hvordan lading du endte med å benytte i dette området.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq lader på 180
mandag 20. juni 2022, klokken 23:37
Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 19. juni 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Como på søndag 19. juni 2022, klokken 00:33
Tredje gang fra 4% på HPC 150kW-laderen til Fortum og laderen ga fra seg 150kW helt opp til jeg stoppet ladeøkten på 20% SOC. Dette var jo maks av hva laderen kunne gi så jeg lurer jo på hva som er maks for bilen.
Men jeg er enig i at det viktigste er uansett ladekurven og ikke maks lade hastighet.
Dett e er jo lovende...
Jeg synes også at det viktigste er hvor langt kommer du ved å lade i 10 min, eller 20 min.
Hvor langt du kommer ved å lade i 10 eller 20 minutter avhenger av SOC (state of charge).
Har bilen 10% SOC når du starter å lade vil den lade raskere enn hvis du har 80% ved start. Men andre faktorer spiller også inn på ladehastigheten som feks. temperaturen på batteriet.
Produsentene oppgir ofte hvor lang tid det tar å lade fra 10-80% under ideelle forhold. Men dette er ikke en standard. Så noen produsenter bruker 20-80% eller 30-80%. Alt for å ha et lavere minutt-tall å presentere ;D
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq lader på 180
søndag 19. juni 2022, klokken 00:33
Jeg fikk min 80x for en måned siden og har fått varierende topp-hastighet de 3 gangene jeg har testet hurtiglading. Har SW 3.0 og fikk beskjed at den lader på opp til 135kW.
Første gang jeg ladet var fra 20% på 150kW-lader til Eviny. Appen viste stigene kurve fra 97kW og opp til 100kW de 5 minuttene jeg testet. Mulig litt kaldt denne dagen.
Andre gang fra 3% på Teslas V2 lader og fikk 122kW i følge appen.
Tredje gang fra 4% på HPC 150kW-laderen til Fortum og laderen ga fra seg 150kW helt opp til jeg stoppet ladeøkten på 20% SOC. Dette var jo maks av hva laderen kunne gi så jeg lurer jo på hva som er maks for bilen.
Men jeg er enig i at det viktigste er uansett ladekurven og ikke maks lade hastighet.
#7
Sitat fra: unik42 på onsdag 18. mai 2022, klokken 07:09
Nei. Men de skal ikke taues fordi permanentmagnetmotorer vil starte å indusere strømmer i motorviklingene hvis rotor går rundt.
Sett at du er nesten tom for batteri, men ikke helt stopp ennå.
Hvis du kan sette bilen i Drive da burde det vel gå fint å taue bilen en kort avstand? Hvis man i tillegg setter regen på laveste styrke skal den også tåle akkurat som i vanlig drift. Hvordan kan bilen skille mellom tauing og en nedoverpakke?
#8
Sitat fra: DeepFu på søndag 24. oktober 2021, klokken 09:21
Sitat fra: RJK på lørdag 23. oktober 2021, klokken 01:18
Flere har vel fått dette med seg allerede, men siden det ikke er nevnt her, så gjør jeg det nå. Og det adresserer en av kritikkene mot høye priser for ikke-Ionitymerke elbil, så har de nå startet med Ionity Passport.

Her kan de med andre bilmerker kjøpe et abonnement til 190,- per måned, og da får man en pris på 2,50 NOK per kWh.

Drop-in-prisen er dog fremdeles horribel, selv om de andre er i ferd med å krympe forskjellen.

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html
Men det koster ikke 190 kr/mnd. Det koster 2280 kr/året. Og det er ikke det samme, selv om det "på papiret" er det.
Ja, dette er nok ikke noe for de som kun trenger hurtiglading i fellesferien, men hvis en kjører mye og ser at Ionity ofte er et riktig sted å lade på veien, så kan dette være et bra alternativ for noen.
Lader man med et snitt på 76 kWt i måneden er man nede i kr 5,- pr. kWt. Det tilsvarer vel ca. det de andre leverandørene ligger på i pris pr. kWt uten abonnement.
Pendler man mye på en fast strekning hvor Ionity er et passende ladested, så vil man med et snitt på 380 kWt i måneden være nede i kr 3,- pr. kWt.
Men dette forutsetter jo at man møter ledige 'pumper' som virker.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Litt dårlig elgtest for Enyaq
fredag 15. oktober 2021, klokken 18:11
Starter med å si at jeg her er på tynn is :) Dette kan jeg lite om.
Tror det er mange variabler å ta hensyn til og at små endringer kan gjøre store utslag.
Bilen i testen er en IV60. Denne har samme dekk dim foran og bak.
I Norge bestilles det flest IV80/80x hvor bakdekk er litt bredere. Kan dette gjøre utslag?
I den svenske elgtesten er bilene lastet med maks nyttelast. Jeg vet ikke hvordan denne testen er utført, men la oss si de her også har lastet maks nyttelast.
Forskjellen i egenvekt mellom IV60 og IV80 er 126 kg. Disse kiloene ligger hovedsaklig
lavt i batteripakka som bør være fordelaktig. Likevel er det kun 6 kg som skiller maks nyttelast på disse 2 variantene. En vekt 584/590 kg som er plassert høyere i bilen.
Ville testresultatet blitt det samme i IV80? Hva tror dere?
Kan ikke se at det nevnes hvilken batterivariant som er brukt i testen av ID4.

Dette er ingen unnskyldning. Skoda burde uansett sørge for at alle variantene er trygge under denne testen.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Stip på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:38
Noko nytt om dette temaet?
Ja og nei. ID3 har kommet med 130kW på sin siste versjon av 62kWt batteriet.
Dette har TeslaBjørn testet mot den gamle ladekurven til ID3. I denne ladetesten vil jeg si at det er svært ubetydelig forskjell. Den høyere kW varer kun i 6 min og da har man spart ca 2 minutter i ladetid mot gammel versjon. Etter det er ledekurvene tilnærmet like resten av ladeøkten.
Hvis dette blir slik for det store batteriet, altså kun en forskjell i kW i kort tid, så er ikke dette noe stort å vente på. Jeg anser dette som salgs-gimmick. Akkurat som Tesla M3 som kan lade med 250kW, men det tar ikke mange minuttene før ladekurven stuper.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
lørdag 11. september 2021, klokken 11:50
Min iV80x hadde opprinnelig produksjons uke 28. Jeg sjekket med selger etter ferien, min produksjonsdato er utsatt. Den ble heller aldri bekreftet.
Jeg bruker tipset til VoltWay. Sluttet å sjekke, sluttet å ringe selger. Den kommer når den kommer. Haster heldigvis ikke for meg.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
torsdag 02. september 2021, klokken 16:00
Da endte jeg også opp på Kempowerladerne på Shell Tvedestrand. Enig med ThomasEL over, utrolig bra brukeropplevelse.
Alle ladepassene har ifølge Fortum C&D appen enten 125 eller 150 kW (60kW på CHAdeMO) .
Laderne er i appen delt i 2 grupper. 4529 og 4530, med henholdsvis 10 «pumper» på hver.
Er disse da delt i 2 grupper for lastbalansering?
Vil det i så tilfelle, på en dag med høy trafikk, være lurt å sjekke appen før man velger «pumpe»?
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Infotainmentpakke eller ikke?
torsdag 05. august 2021, klokken 10:34
Sitat fra: thomasez på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:13
Jeg lurer på om det er noe poeng med den infotainmentpakka til 7800 spenn. Prediktiv CC virker jo å være alt for unøyaktig og bruke fartsgrenser fra veier man krysser, så selv om det kan hende denne blir bedre ser jeg ikke helt poenget.

Er resten da 3 år med navigasjon? Altså, tre år for så å måtte betale noen tusen i året for å fortsette å ha denne funksjonaliteten.

På meg høres det ut som Android Auto eller Appple Carplay er mer enn nok og 7800 kroner spart.
Da jeg bestilte Enyaq så fikk jeg beskjed at dette tilvalget var dessverre nødvendig for å få bilen i produksjon. Vet at de som bestilte bil tidlig uten infotainmentpakka fikk spesialpris på pakka da de ikke klarte å levere bilen uten. Nå vet selgerne om dette og krever valg av infotainmentpakka til fullpris. Hvis din selger ikke er kjent med dette så kan du jo forsøke å bestille uten.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fortum endrer ladeprisene
onsdag 14. april 2021, klokken 16:32
En noe gammel artikkel, men finner ingen tråder om dette.
https://www.tu.no/artikler/fortum-endrer-ladeprisene-blir-blant-de-dyreste-i-vart-priseksempel/508553
Jeg ser bort i fra at Fortum her øker prisene. Og forstår at dette gjøres da det innføres lastbalansering ved flere av deres lyn-ladesteder. Men da burde de vel gjøre det samme med 50kW laderne...?
Med de nye prisene vil det nå være billigere å lade på lyn-laderen enn på 50kW laderen dersom du har en e-up!, Citigo elle Mii. Legger vi til Hyundai Ioniq 38 kWt hvor du ønsker å lade fra 50% til 90% på hurtiglader før en langtur, er det mye billigere å blokkere lyn-laderen i 45 minutter enn å velge 50kW laderen hos Fortum. Det samme gjelder forsåvidt alle elbiler som får lavere enn 37kW ladehastighet på kalde vinterdager.
Er det flere enn meg som mener dette er dårlig gjennomtenkt prispolitikk eller tenker jeg feil?
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
onsdag 14. april 2021, klokken 15:19
Sitat fra: Lars_F på onsdag 14. april 2021, klokken 13:58
Sitat fra: diax på mandag 12. april 2021, klokken 20:10
Det stemmer ikke. Kommer du og får 200 kW når du kobler til så vil du hele tiden få det bilen din ønsker. Det er ikke sosialdemokratisk deling. Det er First Come First Serve.

Det er riktig. Kempower har to ulike måter å fordele effekten på og dette er nok en konfigurasjons sak som settes opp under installasjon. Enten deles effekten via en ''sosialdemokratisk'' modell der alle får lik effekt, eller en FIFO-modell som gjør at første bil tilkoblet har prioritet og alle andre andre må stille seg bak i køen. Ladesyklus eller ladekurve på første tilkoblet bil bestemmer hvor mye som frigjøres fortløpende til de andre.
Da har jeg mer tro på FIFO-modellen. Kommer man sent/sist kan man selv velge om man vil koble til å vente på høyere ladehastighet eller vurdere å kjøre til neste ladested hvis man har strøm nok til det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA