Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil-66

#1
Model Y / Sv: Hengerfeste ikke på lager...til evig tid?
lørdag 12. november 2022, klokken 22:24
Sitat fra: larstd på onsdag 09. november 2022, klokken 12:36
Jeg valgte "be om service" i appen, og beskrev at jeg ønsket hengerfeste montert. Fikk svar dagen etter og kunne  velge time. Fikk montert hengerfeste på mandag :-)

Dog ganske håpløst håndtert av Tesla, at det står utsolgt i webshopen på ubestemt tid, mens noen får montert via serviceforespørsel.
Ja det ser ut til at dette er ganske så tilfeldig hvem som får montert.
Jeg bestilte hengerfeste i slutten av juni og det ble sendt til Trondheim servicesenter. Men hørte ingenting. Har prøvd å bestille montering et par ganger, men får samme svar. Kan ikke montere på grunn av manglende styreboks for lysene!  Har også prøvd og få utlevert hengerfestet, ettersom det er tredjepart som monterer dette for Tesla Trondheim. Men får ikke svar! Så jeg tror det er noen andre som har fått mitt hengerfeste montert! Ganske frustrerende dette, har tross alt betalt 10000,- og det var en av grunne at jeg byttet bil var for å få en bil med hengerfeste.
#2
Model Y / Sv: Problem med kansellering/refund?
søndag 11. juli 2021, klokken 20:19
Jeg kansellerte min Tesla model Y nettopp.
Og det gikk igjennom for min del.
Så da får jeg se hvor lenge det tar for pengene er tilbake på konto?
#3
Model 3 / Sv: En av Norges mest solgte biler er en rustfelle
lørdag 19. desember 2020, klokken 23:02
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:21
Her er lyktene. Tar gjerne i mot gode råd på hva man skal passe på. Og da helst fra noen som faktisk vet hvordan det ser ut i innfestingen.

https://www.amazon.com/Tesla-Model-Headlights-Passenger-Driver/dp/B07NYV8YGC

Her er et eksempel på den ventilen jeg snakket om. Dette er i fra baklykten på Tesla Model 3.
Alle lykter må ha en form ventilasjon. Jeg vet det var en sak på dette hos Tesla der det var brukt antirust middel på lykta og at Tesla nektet skifte den pga dette.
https://youtu.be/HgLlj04SLrA?t=248
#4
Model 3 / Sv: En av Norges mest solgte biler er en rustfelle
lørdag 19. desember 2020, klokken 22:02
Sitat fra: Contango på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:29
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:23
Men jeg skjønner også at Tesla ikke vil bytte lykter som er sprutet ned med rustbeskyttelse på baksiden.
Hvorfor skulle de ikke det? Skitne på henda eller fordi rustbehandlingen evt skulle skape en feil på lykten?

Jeg er forøvrig ikke så bortreist at jeg ikke skjønner at det er lurt å vaske bilen. Men det er altså min vurdering at det sannsynligvis ikke er nok. Men jeg VET det ikke og har heller aldri forfektet det.

På baksiden av lyktene finnes det en ventil som er dekt med er stoff som minner om gore tex som skal ventilere ut ev. fuktighet. Hvis det blir dekt med antiruststoff så skjønner jeg god at Tesla ikke skifter lykten pga fuktighet.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Stillestående hindringer
søndag 07. juni 2020, klokken 18:23
Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 17:00
Sitat fra: mikaelf på søndag 07. juni 2020, klokken 16:14
Det som gjelder begrensningen med radaren, jeg tenker at et avansert sikkerhetssytem som Tesla biler har bør kunne korrelere overfor informasjon fra de ulike sensorerne.

Det høres veldig rart ut om dette ikke allerede blir gjort.

Jeg tror nok også at Tesla bruker data i fra de forskjellige sensorene for og tegne et bilde hva som forgår foran bilen. Den stopper eks.  for stillestående kø m.m.  Noe den ikke gjorde den forrige bilen jeg hadde. Men jeg tror at kameraet på en eller annen måte må gjenkjenne gjenstanden som er stasjonær for at bilen skal kunne aktiv forta seg noe. Uten at jeg er noe ekspert på dette  :). Men når en ser på alle de ulykkene Tesla har vært utsatt forbindelse med stasjonære objekt, så viser dette at det ikke så enkelt og få til i praksis.

Da er det bra at media tar tak i dette, slik det som bruker autopilot blir klar over dens begrensninger og ikke sover bak rattet.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Stillestående hindringer
lørdag 06. juni 2020, klokken 21:55
Sitat fra: mikaelf på torsdag 04. juni 2020, klokken 19:35
Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.

At radaren registrerte lastebilen er nok ganske sikkert. Men så lenge hindringen er rolig blir den ignorert av bilen. Hvis den skulle ta hensyn av alle hindringer som er foran bilen ville den bli håpløs og kjøre.
Tenk deg at bilen kommer til en skarp sving og er trær, biler eller skilt som står på utsiden
av veibanen. Bilen ville da bråbremse. Slik er det med alle biler med radar. Men at bilens kamera ikke kan register at en lastebil ligger i veibanen forteller sitt. Det er nok lenge til vi vil oppleve at bilen blir fullstendig selvkjørende.
#7
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:07


Sitat fra: Griffel på mandag 24. februar 2020, klokken 10:45
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. februar 2020, klokken 10:12
Stort sett alt av slike småladere er sikre mot jordfeil.
Poenget er ikkje berøringsfare men den utstrakte bruken av switch-mode strømforsyninger. Disse gir støy i nettet som kan sette type A jfv ut av funksjon. Men strømmane er små, så problemet er mindre enn med feks 32A billading.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ja, så har du varmepumpe, vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel, induksjonskomfyren m.m. som alle inneholder swith-mode strømforsyning med høy effekt. Som etter min mening, har større muligheter for og gi DC komponenter på nettet enn batterilader i elbilen som er isolasjonovervåket m.m.
Så kravet for DC-vern for kun elbilladning er uforståelig for meg.
Når det er sagt så har jeg aldri hørt om tilfelle der elbil laderen har satt ett A-vern ute av spill.

Men dette er vel ikke en sak for denne tråden. Regelen for hjemme ladning er ganske klar.
#8
Model 3 / Sv: Irriterende knirke-lyd
onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:17
Opplevde noe av det samme. Knirke rakel-lyd høyre foran. Det ble stilt når jeg la noe vekt (mobilen) på høytaler/ventilasjons deksel på dashbordet. Tesla fant løse klips under dekselet.
#9
Sitat fra: Autowinder på lørdag 05. oktober 2019, klokken 16:29
Sitat fra: hovik på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Jeg bekrefter også at denne gjør jobben ift løftekapasitet, lav vekt og med plass til jackpad i skålen.
Ønsker man en annen farge har Biltema samme garasjejekk.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345.
#10
e-Golf / Sv: Lekkasje i bakdør?
mandag 19. august 2019, klokken 19:08
Dette tyder på at du har lekkasje på bakdøra, ja.
Bruk hageslangen og spyl på vinduet bak og da vil du se at det drypper vann i mellom dørtrekk og dørbladet. Ta av plastbeskyttelsen på dørstokken og sjekk om det har kommet vann under teppet.
Det er bare å ta kontakt VW så tetter de døra for deg. Og ev. tørker opp bilen. I verste fall må teppet byttes. For dette er en kjent feil på Golf 7.
#11
Model 3 / Sv: Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning
torsdag 20. juni 2019, klokken 19:05
Nå er det slik at vi er omgitt av lignende elektronikk som vi har i laderen i elbilen (switchet strømforsyning). Som eks. pc-utstyr, varmepumpe, vaskemaskin, belysningutstyr, induksjonskomfyr m.m. Disse kan også gi DC feil i strømnettet som elbil laderen. Og sjansen er langt større der, ettersom i de fleste tilfeller ikke har noe feilovervåkning.
Uten at jeg har hørt om at slik utstyr har medført DC blindhet av jordfeilbrytere.
I e-Golfen som jeg kjenner best til, har laderen dobbelisolasjon, spenning overvåkning og resistans måling mot jord. At det skal skje noe der uten at bilen avbryter ladingen er nok mikroskopisk.
Jeg tror nok at de fleste nyere elbiler har lignende overvåkning. Så hvorfor krav til B-vern for kun elbil lading har oppstått, er uforståelig for meg. Nesten som det er uvitenhet til de som har bestemt disse reglene som ligger bak. 
#12
Model 3 / Sv: Egnede hengere?
søndag 12. mai 2019, klokken 13:34
Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. mai 2019, klokken 13:09
Sitat fra: stefse på søndag 12. mai 2019, klokken 13:06
Tror jeg går tilbake til mitt utsagn om at dette er helt latterlig komplekst.
Det er forholdvis enkelt. (Hvis man holder tunga i rett munn :laugh:)

Du har klasse B på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 910kg med Model 3


Du har klasse B96/BE på førerkortet ditt:
Du kan trekke tilhenger med større tillatt totaltvekt over 910kg med Model 3, men aktuell totalvekt på tilhengeren kan være maks 910kg.

Jeg er enig at dette er unødvendig komplisert.
Men jeg mener du tar feil i at du kun kan dra en henger med totalvekt på kun 910 kg.

Se hva vegvesenet skriver på web.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

"Bilens tekniske begrensninger
Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som kjøretøyteknisk er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp.

Du må heller ikke overskride bilens "tillatte vogntogvekt", dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter."

Som det skrives så er det aktuell totalvekt på hengeren som ikke være over 910kg. Og at tillatt totalvekt på hengeren skal ikke være høyere enn 1195kg med klasse B.
Det må skilles på tillat total vekt og aktuell total vekt.
#13
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
søndag 10. mars 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Wibla på søndag 10. mars 2019, klokken 14:33
Sitat fra: Elbil-66 på søndag 10. mars 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.

Litt OT: Kan du fortelle litt mer om denne løsningen? Jobber selv med automasjon og grubler litt på løsninger for lastbalansering og effektstyring sammen med fremtidig solcelleinstallasjon.
Ved endre motstandverdien inn til IC inngangen på ladekontrolleren kan du styre ladestrømmen til laderen i bilen. Jeg bruker en releblokk som er koblet til smarthus styringen. Releutgangene  på denne har forskjellige motstandverdier. Den styrer også kontaktoren i ladeboksen. Har da full styring av ladingen. Har også en smartenergimåler (Z-Wave ) på inntaket til sikringsskapet. Med litt programmering kan jeg  da effektstyre ladingen. Men nå er vi skikkelig OT.
#14
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
søndag 10. mars 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.
#15
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
lørdag 09. mars 2019, klokken 17:41
Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan det være at laderen på Tesla Model 3 merker et unormalt spenningsfall på lading på 28A, og den derfor reduserer ladestrømmen for å være på den sikre side.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA