Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - in

#1
Sitat fra: meitran på mandag 01. april 2019, klokken 09:22
Skal inn med bilen på fredag. Knirking i speil, ulyd i gassfjer/demper bakluke, parkeringssensorer fungerer kun sporadisk og vanndrypp i dør. Aldri hatt så mye problemer med en bil før, men heldigvis er det stort sett småting.
Ja, den bilen der bør nok kondemneres.
#2
Sitat fra: erikoe på lørdag 09. mars 2019, klokken 09:44
Begge speil må byttes....garanti...smøring hjelper ikke i lengden. Min får nye på garantien.
Min erfaring er at smøring hjelper i lengden. Jeg bretter ut speilene manuelt. Da løfter de seg ca 5 mm slik at jeg kan spraye undersiden med silicon spray. Jeg garanterer ikke at du har speil som kan brettes ut av stilling manuelt, men det koster lite å forsøke. En annen løsning er selvsagt å slå av den automatiske foldingen. Da blir speilene garantert tause.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 01. mars 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Bjoris på fredag 09. februar 2018, klokken 10:22
Teslaene fungerer mye bedre i kulden mtp rekkevidden siden batteritemp justeres med oppvarming, det har ikke Nissan kostet på seg

Tesla har kapasitetsproblem, jeg var en av dem som hadde bilen min på Kokstad i 2 mnd, laderen røyk. Nå er bilen solgt og vi snobber ned til Leaf en stund:) MYE penger spart i det minste, men er fortsatt Telsa fan, fantastiske biler...
Teslaer fantastiske biler??? Teslaer har ikke varmepumpe --- hvorfor har ikke disse luksusbilene kostet på seg det? De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.
#4
Sitat fra: Eland på torsdag 20. desember 2018, klokken 21:12
Ønsker å kjøpe inverter og annet utstyr nå, og resten av solanlegget til våren.
Samtidig ser jeg for meg å lage en 48 eller 24 volt litium bank av bilbatterier som knyttes til dette.
Ønsker også å kunne se løpende produksjon, helst på telefon/ipad.

Har folket produkter og råd i denne forbindelse?
Jeg syns du skal starte med å lage deg et system som viser det løpende forbruket. Du har fått installert moderne måler og kan finne presist forbruk hos din strømleverandør. Deretter kan du prøve å beregne hvor stor din produksjon kan bli; legge det hele inn i et regneark og lage fine grafer av det hele. Da har du et bra grunnlag for å kunne legge in kostnad og se om dette vil være lønnsomt.
#5
Elbiler i media / Sv: Elbil-studie avslører ekstreme tap
torsdag 21. februar 2019, klokken 10:31
Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:32
Jo større batteri og og jo bedre isolert bil, jo mindre andel tar klimaanlegget.
Hva er en bedre isolert bil? Har den tredobbelt glass slik som godt isolerte boliger? Nei, jeg tror ikke at en bedre isolert bil vil gi lenger rekkevidde. Rattvarme, setevarme og senket innetemperatur vil gi lang rekkevidde. Hvis innetemperaturen er den samme som utetemperaturen unngår man kondens på viduene.
#6
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:58
Siden det vel nå har vist seg at Leaf 62kWt er mye likere Leaf 40kWt enn mange trodde på forhånd (samme batterifabrikk, passiv kjøling og chademo), så tenker jeg det er behovet for de ekstra kWt som må veies opp mot den ekstra prisen.  Rapidgate er fikset på nyere utleveringer av 40kWt bilene.
Du nevner #rapidgate, som faktisk er noe tull som bilselgere har diktet opp, men du nevner ikke den viktigste forskjellen; Leaf 62kWt har større forbruk fordi den drasser rundt på et større batteri. Jeg har Leaf 40kWt og kunne greid meg med et mindre batteri, men jeg kunne ikke hatt et mindre lasterom når jeg drar til hytta som ligger 500 km borte.
#7
Sitat fra: THE på tirsdag 26. april 2016, klokken 08:26
Den eneste hurtigladeren jeg har brukt med kortleser, Jølstraholmen på Vassenden, er den verste betalingsløsningen jeg vet om. Det er tungvint og tregt å aktivere lading med kort her, og i tillegg er det 3 kr pr minutt for lading der nedtelling av tid starter med en gang kortet er belastet, og før lading har startet. Man må også velge antall minutter lading før ladingen starter, og det er ikke alltid lett å vite hvor mange minutter man må lade på forhånd.  /quote]
Aldri mer Jølstraholmen, den er versting. Vet ikke om det var min egen feil, men den trakk penger fra mitt Visa-kort uten at jeg fikk noe strøm tilbake.
#8
Elbiler i media / Hvor langt kommer man med elbil?
tirsdag 28. august 2018, klokken 20:29
Watch As Nissan LEAF Drives Thousands Of Miles Across Eurasia

https://insideevs.com/watch-nissan-leaf-drives-across-eurasia/

Norge har Ragnar Thorseth og Polen har Marek Kaminski.

Större expeditioner av Marek Kaminski:
1977 – Danmark – första expeditionen ensam med lastfartyg till Aalborg;
1978 – Marocko – med fartyg till Safi;
1984 – USSR (numera Ryssland), Skandinavien, Tyskland, Rumänien, Bulgarien, Grekland, Turkiet och Jugoslavien – liftandes;
1985 – Kuba, Mexico (Mexico DF, Yucatan, Chiapas) – liftandes;
1987 – Kuba, Mexico (Mexico DF, Yucatan, Oaxaca, Chihuahua, Chiapas) - liftandes;
1990 – Spetsbergen – första polarexpeditionen ensam (ca 350 km på skidor);
1993 – "Trans Grönland expeditionen"– första polska expeditionen, som korsar Grönland, tillsammans med Wojciech Moskal (ca 600 km på 35 dagar);
1995 – "Pol till Pol" – når nordpolen från Ward Hunt Island tillsammans med Wojciech Moskal (770 km på 72 dagar);
1995 – "En Påle vid Polerna" – soloexpedition till sydpolen från Berkner Island (1,400 km på 53 dagar);
1996/1997 – "Solo TransAntarktis" – försök att ensam korsa Antarktis. (1,450 km);
1997/1998 – Antarktis – korsar Ellsworth-bergen och når toppen på Mount Vinson tillsammans med Leszek Cichy;
1998 – Kilimanjaro i Tanzania, Kościuszko-bergen i Australien;
1998 – Bolivia – expedition till bolivianska Anderna, når toppen på Hauyna Potosi, resa till Amasonas tillsammans med Børge Ousland;
1999 – Seglats över Atlanten i yachten "Gemini" tillsammans med Andrzej Piotrowski;
1999 – "Earth Expedition" – korsar Gibson-öknen i Australien (700 km på 60 dagar);
2000 – "Race 2000", seglar över Atlanten i katamaranen "Polfarma – Warta" tillsammans med Roman Paszke;
2000 – "Grönland-expeditionen 2000" – korsar Grönland tillsammans med Wojciech Ostrowski (600 km på 13 dagar);
2000 – "Amasonaskällan 2000" – expedition till Amasonaskällan med stöd av the National Geographic Society;
2001 – Zanzibar, Kilimanjaro i Tanzania tillsammans med Katarzyna Pisera;
2001 – "Nordpolen 2001" – första expeditionen som guide till nordpolen med polska turister;
2001 – Dolomiterna (Cortina d'Ampezzo) tillsammans med Katarzyna Pisera och Leszek Cichy;
2002 – expedition till nordpolen som guide;
2002 – Dolomiterna (Marmolada) tillsammans med Katarzyna Pisera;
2003 – Heliga landet – Jerusalem, Cesarea, Netania, Mosada, Tel Awiw – Jafa tillsammans med Katarzyna Pisera;
2004 – "Tillsammans till polen" – expedition till båda polerna under ett och samma år tillsammans med handikappade tonåringen Jasiek Mela, Wojciech Ostrowski och Wojciech Moskal (nordpolen);
2005 – "Runt Östersjön med Dinghy" – en femdagarstrip, firande av 25-årsjubileet av Solidarność, tillsammans med Mirosław Kukuła och Wojciech Ostrowski;
2006 – "Baby ombord – genom Polen med Pola" – en resa genom Polen utmed floden Vistula, tillsammans med min fru Katarzyna och dotter Pola;
2007 – "Baby ombord – Jorden runt med Pola" – en resa till Norge (Oslo, Finnmarksvidda, Lofota, Flamsban) tillsammans med min fru Katarzyna och dotter Pola.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva er du mest fornøyd med?
torsdag 23. august 2018, klokken 18:19
Jeg liker at jeg nå har funnet lagerplass for varseltrekanten. Den hadde noen borrelås som ikke var særlig solide. Disse har jeg kastet. Nå ligger varseltrekanten under teppet i bagasjerommet, helt framme ved setet der teppet bøyer litt oppover.
Så da er alt perfekt 8)
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Tilte førersetet i nye Leaf
mandag 20. august 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Ole Irgens på søndag 19. august 2018, klokken 22:45

Nei, og i tillegg skyver den setet litt fremover. Men jeg tror det er en vanesak, det føles bedre nå. Skal teste den på langtur før jeg gjør noe mer dramatisk.

Mvh

Ole Irgens

Spaken for høydejustering av førersetet kan heve/senke setet ca 2 cm i høyde, og flytter det kun få millimeter frem- eller bak-over. En annen spak kan flytte det ca 20 cm frem- eller bak-over.

Kun når man har tall for tingen vet man noe om den!
#11
Sitat fra: tomrh på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:30
Man kan gjøre eksperimentet selv, være så nøyaktig man kan og så regne ut hvor mye elektrisk energi som har blitt tilført og hvor mye som har blitt genert i form av oppvarming og vanndamp ...
Etter (2018-1989) år = 29 år finnes det ikke noen matematisk modell som kan brukes for det regnestykket; hvordan finne ut hvor mye energi som produseres. Jeg syns du bør forsøke å skaffe deg en slik modell. Da kan du nøyaktig finne ut at du er blitt lurt.
#12
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:10
Jeg sier ikke at det ER juks (som i 100% bombastisk sikkert), jeg bare sier at de har til gode å bevise at og i så fall hvordan LENR fungerer. Inntil bevisene foreligger (noe som kan ta alt fra kort tid til aldri) så anser jeg det som udokumentert og oppdiktet, som et eventyr.
Dette er noe juks som startet i 1989. Her finner du bra dokumentasjon: https://snl.no/kald_fusjon
Idag kalles det LENR fordi "kald fusjon" har fått et altfor dårlig rykte. Når alle de som i 1989 "trodde" på kald fusjon er døde, blir vi blir kvitt dette maset om "kald fusjon".
#13
Rust / Sv: Rusten bøyle panser
mandag 05. mars 2018, klokken 20:07
Sitat fra: Mumitrollet på tirsdag 20. februar 2018, klokken 17:42
Ja, jeg får prøve å pusse bort litt, og evt spraye på noe sink og wd40. Saltlake eller ei, er det vanlig at folk vasker låsemekanismen på panseret sitt? Jeg har aldri gjort det på tidligere biler
Jeg tro at rust oppstår her fordi dette er en elbil. Bøylen forbinder panseret til resten av bilen. Sink vil avgi elektroner til resten av bilen og stoppe rustangrep på bøylen.
#14
Sitat fra: Simen1 på lørdag 23. september 2017, klokken 12:09
Årsaken til at LENR ikke aksepteres i vitenskapelige kretser er fordi vitenskap er basert på fakta med blant annet nøye faktasjekk, fagfellevurdering, etterprøving osv, ikke tro og "magi" etter "hemmelige oppskrifter" for å tekkes naive investorer.

For å si det på en annen måte: HVIS de har noe reelt å fare med, bør de presentere detaljene og få etterprøvd påstandene/maskinen sin. Det gir ingen mening å skjule informasjon som kan "redde verden" fra CO2-døden.
Ja, du har forstått hva dette er; juks og ikke annet enn juks. De som ikke forstår dette må lære mer ved å studere gammelt juks (den tyske versjonen av Wikipedia er mest pålitelig):
https://de.wikipedia.org/wiki/Affaire_des_avions_renifleurs
"Schließlich gelang es dem Physiker Jules Horowitz die Betrüger bei einer Demonstration ihrer Erfindung zu überführen. Die Betrüger pflegten ein Objekt hinter einer Wand auf ihrem Bildschirm zu verorten und wollten das auch diesmal tun, Horowitz hatte aber vorher ohne deren Wissen die Lage des Objekts verändert."

OK, engelsk er mer vanlig enn tysk, så derfor klipper jeg det samme og litt mer fra den engelske versjonen av Wkipedia:
"Things started to change when management of Elf passed from Guillaumat to Albin Chalandon. Initially a supporter of the project, after examining project documentation, Chalandon was forced to admit that there was not a single usable result from the tests.[3] In May 1979 he arranged for Jules Horowitz, chief of research and development for France's atomic energy agency, to visit the lab and examine "Omega". Instead of examining the device itself, he started asking Bonassoli questions about the Omega's capability to detect various common objects through a wall. After two failures, Bonassoli eventually agreed that it could easily detect a metal ruler. Bonassoli turned on the device, and sure enough out came a piece of paper with a short line on it. Horowitz returned from behind the wall and held up the ruler, which he had bent into a L shape while hidden from view.[2][3][4]"



#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over ulike typer hjemmeladere
lørdag 17. februar 2018, klokken 13:32
Sitat fra: muggost på lørdag 25. oktober 2014, klokken 10:51
Kom over denne (vedlegg) på Schneider Electric
...
EDIT: Vedlegget er for stort. Jeg klipper ut de aktuelle sidene og legger de ved JPG i stedet...
Jeg kunne ikke lese dine klipp og har mer nytte av denne linken:
https://www.schneider-electric.no/no/product-range/63506-evlink-smart-wallbox-elbillader
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA