Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonste

#1
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
lørdag 15. januar 2022, klokken 12:46
Sitat fra: Dykkern på torsdag 13. januar 2022, klokken 00:58
Hybrid88. Ingen tvil om at du har mye kunnskap om dette. Jeg prøver helt konkret å forstå hva slags utstyr dere som kjenner bilen mener er viktig og som jeg skal se etter og hva som bare er nice to have. Kan du forklare litt?
På Finn er listen over utstyr så lang at jeg ikke har sjans til å vurdere hva som er viktig og hva som bare er annonsefyll.
Med Audi, så er det å handle brukt litt vanskelig, likt med andre premium-merker. Når bilene veldig ofte er utstyrt etter første kjøpers smak (unntaket er de som kom med låste pakker i starten).
Anbefaler å sette deg inn i hva som er basis std på alle, og gjøre deg selv en mening på hva du synes er viktig. Blant de som kjøper en ny, så vil nok meninger om hva som er viktig og "må ha", være like variert som ant kjøpere.
Selv mener jeg 360kamera, phone box, s-line, er absolutt minimum, men ville aldri kjøpt en bil som hadde kun dette utover std.
Uansett hva andre mener, det er jo du som skal ha bilen, og forhåpentligvis være fornøyd med den.
#2
Får vel en tilsvarende norsk bil for ca samme pris. Måtte ned i det området for å få solgt min 20mod 55, samme km, med det meste av utstyr.
#3
Audi e-tron / Sv: Kjøpe brukt E-Tron 55
onsdag 06. oktober 2021, klokken 16:56
Joda, det er en bil som har det nødvendige. Som kjøper må man avgjøre hva man synes er greit. Merk at selv om en e-tron er forberedt for hengerfeste, så kan det være en kostbar affære å få ettermontert(hvis det er viktig å ha).
basis bil har jo både luft-understell, led lys (ikke matrix eller fjernlys-assistent, men dette kan ofte kjøpes/leies i ettertid), regn-sensor med mer.
Mulighet for å koble til carplay og lignende er ekstrautstyr. Handsfree og mulighet til å spille musikk via usb er std.
Det er en jungel i forhold til hva som er på disse bilene, der utvendige detaljer kun er en liten del. Det er greit å sette seg litt inn i behov og ønsker, slik at man plutselig ikke sitter der og mangler noe man trodde var på en bil i denne prisklassen. Slikt kan ødelegge opplevelsen av ny bil.
Selv har jeg en 50 og en 55, og det er fantastiske biler å kjøre.
#4
Audi e-tron / Sv: Kjøpe brukt E-Tron 55
onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:57
Denne er vel en så godt som fullstendig strippet basisutgave. Den har vel kun 360kamera som ekstrautstyr som jeg kan se (med forbehold om at den kan ha en sikkerhetspakke eller 2 som ikke er nevnt).
Ikke spesielt godt kjøp i forhold til pris etter min mening.
#5
Audi e-tron / Sv: Oppsett av Tibber og Easee til e-tron?
mandag 07. desember 2020, klokken 19:20
Sitat fra: linge på mandag 07. desember 2020, klokken 14:48
ingen innstillinger i bilen, blir bare krøll av det.
Må si meg enig her, 2 easebokser, bilene styrer kun maks ladenivå. Resten tar smartlading seg av (bruker tibberapp). Har erfart at innstilling i bilen bare lager krøll, og er mindre smart i sin prioritering.
#6
Audi e-tron / Sv: Matrix - kun 1 sone
søndag 22. november 2020, klokken 10:24
Mange svar på hvordan det fungerer på andre biler her.
@audioboy nei, det der er ikke slik som matrix fungerer. Med matrix ser du helt tydelig "blokkene" som dimmer ut og inn omkring annen trafikk. Det der er vanlig fjernlysassistent av/på.
#7
Audi e-tron / Sv: Matrix - kun 1 sone
mandag 16. november 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Roy på søndag 15. november 2020, klokken 20:44
Er NV betydelig bedre enn på en 2015mod A6?

Jeg har hatt A6 med NV i 2år, og får meg ikke til å se ned i displayet for å se om det er noen hindringer der. For meg virker det like bra å bare se ut frontruta, må uansett hovedsaklig ha blikket ut frontruta. Ikke bare fordi NV henger litt etter i 30km/t rundt i nabolaget, men klarer ikke kjøre på det som NV kamera viser meg.

NV er ikke ment for å sitte å se på under kjøring, da har man misforstått litt.
Men det er et glimrende hjelpemiddel for tidlig deteksjon av fotgjengere og dyr. tydelig varsel på skjermen, og i kombinasjon med matrix blir det også litt ekstra opplyst. Kunne godt vært litt videre vinkel for svingete veier, men den ser langt.
Har en bil med alt utstyr bla NV, og en med litt mindre, angrer på at NV ikke ble tatt med på nr 2 også.
#8
Audi / Sv: Lading. Etron og Easee ldeboks
søndag 01. november 2020, klokken 21:55
Har du sjekket at all "smartlading" i bilen er slått av? Og at du ikke har noen innstilling for ladested som kan tulle det til? Har erfart at bilen på egenhånd ikke er særlig smart på lading.
Lader 2 e-tron på hver sin easee, og har ikke hatt noen problemer der etter at jeg slo av foretrukken ladetid i bilen.
Bilen er kun satt til begrensning på %. Resten styres av easee-boksen(tibber-app)
#9
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:03
Sitat fra: daktari på lørdag 10. oktober 2020, klokken 21:19
Sitat fra: elektro på fredag 09. oktober 2020, klokken 21:56
Noen som har erfaring med Audi 20-tommers felg med dynamikkdesign på vinter? Fungerer de greit i salt, snø og slaps eller blir de fort stygge?

Er redd for at maskinert alu korroderer ganske så mye raskere enn en lakkert felg. Hvis de har klarlakk på de maskinerte delen er det nok et meget tynt lag kjennes det ut som.

Har kjørt med disse en vinter i trøndersk saltsuppe. Ingen synlige merker på disse etter ca 7-8k km. (Felgene fikk coating som ny).
Gjenstår å se etter denne vinteren.
#10
Audi e-tron / Sv: E50 vs iV50
fredag 04. september 2020, klokken 08:18
Sitat fra: daktari på onsdag 02. september 2020, klokken 09:09
Ja, da fikk vi demonstrert hvor teite disse modellnavnene til Audi egentlig var...  :laugh:

Tja, nå er vel ikke E50 noe modellnavn for Audi, på samme vis som iV50 ikke er et modellnavn for Skoda. Men for all del.

etron derimot er jo modellnavnet for Audi sin, og Enyaq for Skoda sin. Var vel aldri noen som tidligere gikk rundt å sa de hadde en Audi 2.0 evt 1.8 heller :D
#11
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
torsdag 27. august 2020, klokken 10:35
Sitat fra: TM på onsdag 26. august 2020, klokken 07:01
Vær ikke for sikker på det. Jeg kjenner en som bare gikk inn og endret noen parametre for lys i en bmw. Senere fikk bilen en alvorlig mekanisk feil i motoren som BMW nektet å ta på garanti, siden det kunne bevises at programvaren var modifisert. Bilen ble derfor stående i flere uker på verksted, og ble løst ved at eier benyttet bilforsikring for maskinskade. Vi har vel ingen garanti for at Audi vurderer dette annerledes. Ved endring av programvare er det nok kunden som har bevisbyrden.

Fullt mulig å ødelegge ting når man kobler seg opp til bilen og tukler med koder.
Har hatt 2 e-golfer der jeg kodet om lys og funksjoner. Begge var inne til garantirep, uten at omkoding ble påpekt. Den ene fikk byttet en modul som inneholdt omkoding, uten at det hadde noe å si.
Det bør være sammenheng mellom modifikasjon og det som går i stykker/feiler. Litt det samme som med senk av bil. Kan slite med garanti på det som er tuklet med, alt annet skal være som før.
Utelater man "chipping" skal det nok en del til for at kunden sitter med bevisbyrden.

Men igjen, hvem som helst kan kjøpe seg en obd-tilkobling og gjøre hva man vil. Behøver ikke alltid å være en oppskrift på suksess. Potensialet for å rote til noe er stort.
#12
Audi e-tron / Sv: Feil/feilmeldinger med bilen
torsdag 27. august 2020, klokken 10:26

Må skille mellom meldinger og feilmelding ved bruk av henger.
Når henger kobles til, blir bilen meget travel med å varsle om hva som er koblet ut pga henger. Der er pre-sense, og generelt alt som bruker sensorer bakover nevnt hver gang. Unødvendige beskjeder kanskje, men de er nå der og plinger.

Har lagt merke til at pre-sense front ikke er så glad i plutselig motsol ut av tuneller. Da kobler den ut noen sekunder. Og varsler selvsagt om dette.

Sliter noen ganger med oppkobling via kablel til carplay. Dette problemet ordner seg med en restart av iCrap, har ikke funnet noe i bilen som løser det.
#13
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
mandag 24. august 2020, klokken 11:02
Sitat fra: janbanan på torsdag 20. august 2020, klokken 21:34
Sitat fra: Etam på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks
Jeg forsøkte meg på aktivering av "Trailer Assist" på min e50, etter oppskriften som du har linket til.
Men punktet:
Sitat
Long coding:
    Control unit: 44 Steering Assistance
    Name: Trailer manouver assist
            Old value: Not active
            New value: Active
Fikk jeg ikke til å utføre.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Fikk du gjenomført alle punktene?
Jeg forsøkte også å utføre denne endringen til slutt, uten at det hjalp.
Jeg satte alt tilbake til utgangspunktet, siden dette feilet.

Har aktivert trailer assist på vår 50 og 55. Den ene med fabrikkmontert hf, den andre med ettermontert hf hos Møller. Fungerer på begge.
#14
Audi e-tron / Sv: Tips og triks
lørdag 27. juni 2020, klokken 09:01
Sitat fra: janbanan på torsdag 25. juni 2020, klokken 09:13
Sitat fra: Kaland på onsdag 24. juni 2020, klokken 22:55
Så enkelt kan det gjøres. Er det så vanskelig for Audi å få det integrert slik som dette?

Det var slik lastsikringsnett på min A4 Avant '13 modell, der var lastsikring og trekk separate, men begge med uttrekk, så egentlig en bedre løsningn enn vist i filmen. Skjønner ikke hvorfor Audi ikke har videreført den "gamle" løsningen. Men så vil også hylsteret til sikkerhetsnettet stjele noe plass i lengdenretningenmed en slikk "rollup".

Hadde en A4 avant -04, der var trekk og nett i samme. Så er ikke noe nytt for Audi heller, men hvorfor de ikke har det nå? Tok litt plass i A4, men så var ikke plassen i utgangspunktet så voldsom heller der..
#15
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
mandag 01. juni 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Martin- på søndag 31. mai 2020, klokken 16:41
Vi fikk vår 50 lunch edition i slutten av februar, venter også på ettermontering av hengerfeste (Trondheim). Ble først forespeilet "noen måneder", men regner med å må vente til sen høst... Etter mye purring mot selger, fikk jeg til slutt vite at dette ikke var på grunn av manglende deler, men at de kun har begrenset med verkstedpersonell som utfører disse arbeidene, og at disse kun rekker 2 biler per dag. De va enda ikke ferdige med biler utlevert i 2019! Heldigvis er de veldig serviceinnstilt, og vi får låne gratis lånebil med hengerfeste ved behov  :+1: Men det er likevel skuffende, og et reelt savn og behov i hverdagen.

Fikk utlevert vår 55 i okt(Trondheim), venter fortsatt på hengerfeste, og ingen antydning når det kommer. Bare at det monteres i rekkefølge ut fra utlevering.
Vår 50 ble utlevert i feb(produsert okt/nov) med hengerfeste.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA