Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hELgenen

#1
Ford / Sv: Ford Explorer
tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:29
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:16Er jo en liten bil da, men ser jo 100 ganger bedre ut enn de fjerne slektningene fra VAG familien. En veldig fin nummer to bil. Konkurrerer vel mot f.eks EX30 & 40, Renault scenic.

Egentlig ikke så ekstremt liten, men 450 liter i bagasjerom er jo i den lave enden for en familliebil
Den er litt kortere enn ID.4 med de målene, men den ser jo ekstremt lik ut egentlig..
ID.4 er vel 4.58, denne 4.46.

Hadde man fått med vinterdekk til prisen 548 (jeg kom til 544 for min variant) - så hadde det jo vært et ok tilbud. Kan jo høre med forhandler og se om det er noe å hente. Jeg har faktisk aldri, tro det eller ei, eid en ford.
Fruen har eid en ford og min bror hatt flere og min far hadde flere - så det er jo ikke helt ukjent. Men det jeg hører bli sagt er at ford sine biler "eldes" fort hva det nå ligger i det utrykket. Her snakker vi vel om en variant som bygges på en MEB plattform. Den har litt høyere bakkeklaring enn ID.4 også hvilket kommer godt med på bygdeveier.
Når jeg ser på bilen så synes jeg den ser Id.4 stor ut..men den er altså 12 cm kortere...det vil jo merkes et eller annet sted.
#2
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. mars 2024, klokken 18:02
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 23. mars 2024, klokken 16:00
SitatSitat Jeg regner 90% verdifall på Porche Taycan etter 1 år.


ToWalk.... 90% verdifall 1 år? Hmmm hard på julebrusen eller? ;D

#lørdagshumor



Jeg så det var noen så foreslo 50% verdifall på Model 3 på 3 år. Så da skjønte jeg at vi holdt på med en lek hvor vi bare av fri fantasi skulle finne på latterlige verdifall på kortest mulig tid uten substans og rot i virkeligheten, eller noen underbyggende fakta.  ;D

50% verdifall på 3 år er ikke unormalt på biler. Har hatt flere biler med slik verdifall. Da snakker jeg generelt og ikke Tesla spesifikt.  Så jeg ville ikke bli forbauset om det er slik det blir med TM3 også.
#3
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
søndag 24. mars 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Trond.m på søndag 24. mars 2024, klokken 09:31:+1:  Nettopp, da er jo Q6 bilen for deg 😀

Mulig, men min lange erfaring med Møller og Audi selgere er slik at hver gang jeg har handlet Audi så sitter jeg igjen med en følelse av å ha bli lurt og betalt overpris. Jeg har en bror som importerte en ny Q4-etron og sparte 100k sett opp mot tilsvarende utstyrt bil i Norge. Så den norske importøren vet å ta seg betalt av norske kunder. Hva jeg lander på til slutt mhp nybil er uavklart ennå - men jeg hadde vel egentlig tenkt å slenge 750k inn i ny bil, men kan strekke meg mange ganger dette dersom jeg synes det er verdt det, men er sterkt i tvil om dette er tilfelle med Q6 - i alle fall nå i starten. Å selge en Audi Q6 uten elektriske seter burde vært forbudt i mitt hode.....
#4
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 24. mars 2024, klokken 10:23
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. mars 2024, klokken 10:00Daktari var snill og la den ut i går. Side 4 i tråden (13:23)

Jepp - og får å få frunk må en dytte på en pakke til 37400,-

Skal du ha den enkleste bilen med hengerfeste så er du oppe på 797300,- - og det er før vinterdekk.
Så den reelle prisen ut fra butikk gitt en helt enkel bil med elektriske seter er rundt 850k inkl. vinterhjul (regner da med at forhandler gir litt rabatt og at man kjøper Q6 e-tron quattro Tech Plus pakken som er priset til 829k og slenger på en samlepris på 850k med vinterdekk - dog får du da trolig møller tilbehør (MT) felger...skal du ha orginale så ser du vel fort 870k etter rabatt....trur eg....

#5
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
søndag 24. mars 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Trond.m på søndag 24. mars 2024, klokken 08:47Kongebil var det, men lyden av «flytog» burde de ha unngått 😉

Synes det minnet om trikken i Amsterdam. Var faktisk dette som gjorde at jeg trakk meg fra denne bilen i sin tid.
Litt kjedelig i grunn - nå er det mye billig å få tak i på bruktmarkedet, men jeg kjører bare ikke trikk.
#6
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
søndag 24. mars 2024, klokken 08:02
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 24. mars 2024, klokken 00:02
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. mars 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

Jo - Xpeng G9 selges for 689k med alt - også hengerfeste og egen valgt lakk. Er bare å sjekke selv - f.eks her :

https://store.xpeng.com/no/configurator/overview/018e6c3d0a2e8d7c2e3a2c9e8fa212f6?source=ow_os_homepage&channel=&owner=&campaign_id=

Om bilen er subsidiert av den kinesiske stat er jo bare en fordel for kundene som kjøper dem - mer bil for pengene heter det.  Ellers enig at for enkelte kinesiske merker er det jo en viss utrygghet på hva som kan skje - sånn sett tryggere å handle tysk.


Ellers er prisen på Q6 dersom man skal ha med alt - alt for dyrt etter hva jeg kan se. Jeg snuser heller på en Polestar 4 til noe lavere pris og tror jeg får mer bil for pengene der. Ulempen er jo salgsverdien som brukt, Som eier av blant annet Polestar 2 så vet jeg jo litt av hva merket står for - og det er mye kjøreglede og svensk design som puttes inn merket. Har hatt haugevis av Audi tidligere - og vet at Møller kjeden er ekstrem på å ta marginer på dette merket. Alt er dyrere og alt koster ekstra. Spesielt dette med elektriske seter synes jeg er snodig ikke er med som standard. Jeg vil tippe at dersom man kan vente så vil Møller sikkert komme med noen kampanjemodeller når det støvet etter nyhetsverdien i Q6 har lagt seg.  Tror jeg heller får vurdere Q6 igjen da.

Du sa med alt utstyr/ full pakke . Da må du spekke den med premium comfort pakken til 40 k. Da er du på 719 k Xpeng G9. Pluss vinterdekk. Da passerer du glatt 750 k. Og 10 k til for annen farge enn hvit.

Det er en kampanje på xpeng g9 nå med alt til under 700k,dvs med vinterdekk og denne comfort pakken :

https://www.xpeng.com/no/promotion

Med økt konkurranse kan vi nok se flere slike kampanjer fremover.

#7
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
lørdag 23. mars 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 16. mars 2024, klokken 10:16Kinesiske biler lever ikke full pakke for under 700k. Nio El6 havner rett under 800k og Xpeng G9 minst 750k.

Ta også høyde for at kinesiske elbiler trolig er kraftig subsidiert for å oversvømme bilmarkedet, så er nok rundt 900k det man må regne med å betale for en premium ikke-subsidiert elbil.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en kinesisk elbil for å få litt gratispenger fra kamerat Xi. Helt ærlig er det nok ikke moralske skrupler som hindrer meg, det er mer frykten for hva som skjer fremover med tanke på handelskrig og boikott.

Jo - Xpeng G9 selges for 689k med alt - også hengerfeste og egen valgt lakk. Er bare å sjekke selv - f.eks her :

https://store.xpeng.com/no/configurator/overview/018e6c3d0a2e8d7c2e3a2c9e8fa212f6?source=ow_os_homepage&channel=&owner=&campaign_id=

Om bilen er subsidiert av den kinesiske stat er jo bare en fordel for kundene som kjøper dem - mer bil for pengene heter det.  Ellers enig at for enkelte kinesiske merker er det jo en viss utrygghet på hva som kan skje - sånn sett tryggere å handle tysk.


Ellers er prisen på Q6 dersom man skal ha med alt - alt for dyrt etter hva jeg kan se. Jeg snuser heller på en Polestar 4 til noe lavere pris og tror jeg får mer bil for pengene der. Ulempen er jo salgsverdien som brukt, Som eier av blant annet Polestar 2 så vet jeg jo litt av hva merket står for - og det er mye kjøreglede og svensk design som puttes inn merket. Har hatt haugevis av Audi tidligere - og vet at Møller kjeden er ekstrem på å ta marginer på dette merket. Alt er dyrere og alt koster ekstra. Spesielt dette med elektriske seter synes jeg er snodig ikke er med som standard. Jeg vil tippe at dersom man kan vente så vil Møller sikkert komme med noen kampanjemodeller når det støvet etter nyhetsverdien i Q6 har lagt seg.  Tror jeg heller får vurdere Q6 igjen da.
#8
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
tirsdag 19. mars 2024, klokken 23:46
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. mars 2024, klokken 22:55Synes det er rart å bruke så mye energi på en bagatell 😉.
Du kan kjøpe alt sammen med programvare for livstid sammen med bilen (og får mva fritak under 500K), eller vente til du ser behovet og kjøpe det som en tjeneste med mva for kortere tid eller livstid. BMW har tilsvarende løsninger. Gratis programvare finnes vel egenlig ikke, med mindre det er reklamefinansiert og du vil vel ikke ha reklame for Møllers Tran og Deodoranter opp på skjermen i bilen heller hver halvtime ? 😉

Gratis programvare finnes.
Open Source er ofte gratis,men
Audi har vel aldri tenkt tanken.
#9
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
tirsdag 19. mars 2024, klokken 21:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2024, klokken 05:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. mars 2024, klokken 22:31Men du kjører likefullt med de samme lyktene.
Software begrensninger er fryktelig irriterende og oppfordrer til hacking.
Hvis det er irriterende kan du jo bare betale full pris. Synes du det er rart at ett firma vil ha betalt for en tjeneste som de har investert penger i?

Litt som å si at du ikke vil betale for strømmen fra vannkraftverk, vannet er jo der.

Nei - ikke rart overhodet, men hvorfor selger de ikke alt samlet ferdig?
Det er jo latterlig å ha hardware men ikke ha software for å styre det. Da kunne man like gjerne
montert enklere og billigere hardware. Poenget er at miljøkostnaden løper når du investerer i hardware - og det du oppnår er jo at det er mange biler der ute som kjører rundt med dårligere funksjonalitet enn det hardware tillater.
Det er misbruk av ressurser rett og slett og således miljø og klima ødeleggende. Med misbruk mener jeg at
det brukes mer hardware enn nødvendig for å dekket et behov. Jeg ser det økonomiske i dette, men det etiske er
rett og slett meningsløst. Det er som om du kjøper en garasje med et avlåst bakrom som du ikke får nøklene til om du ikke betaler ekstra. Noen vil ikke ha behov for bakrommet og gir blanke i å betale for det. Men bygget står det - det er lagt mye energi, kostnader og materialer i dette - og skal man da bare akseptere at det står der ubrukt?
Mulig mine negative kommentarer om dette også kommer som et resultat av lang erfaring med meningsløse lisenser fra software verden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger et eller annet ikke virker fordi en eller annen har glemt å fornye lisensen. Noen ganger kan man ikke kjøpe en lisens som varer produktets levetid ut heller - og mange ganger får man ikke ny funksjonalitet heller - men må bare fortsette å abonnere......Jeg opplever denne "melke" mentaliteten som uetisk på mange måter dessverre. Noe helt annet er jo om det dukker opp ny funksjonalitet gratis - altså at man utvikler noe nytt for å utnytte (bedre) en hardware som er der.  Men å låse funksjonalitet for hardware som er der - via software er nok noe jeg aldri helt vil akseptere. Mulig jeg også bare føler en viss frustrasjon over dette da jeg hater sperrer av alle mulige slag da 90% av arbeidsdagens problemer ofte skyldes nettopp sperrer, lisenser eller annet software relaterte uproduktive problemer.
#10
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
mandag 18. mars 2024, klokken 22:31
Sitat fra: Trond.m på mandag 18. mars 2024, klokken 21:58
Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2024, klokken 21:41Leie av matrix-lys er ikke noe nytt. Det finnes også på e-tron fra 2019. En kan velge mellom å kjøpe en permanent oppgradering, eller bare perioder (eller ferdig "unlocked" fra fabrikk).
Synes det er en god løsning at man kan oppgradere lyktene. Selv kjører jeg sjelden på mørklagte veier, og da slipper jeg å kjøpe utstyr for neste eier.

Men du kjører likefullt med de samme lyktene.
Software begrensninger er fryktelig irriterende og oppfordrer til hacking.
#11
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Lansering 18. mars 2024
mandag 18. mars 2024, klokken 14:15
Sitat fra: Trond.m på mandag 18. mars 2024, klokken 09:31Til info for de som venter på et stort show med kanape'er og bobler i glasset 😉

Det blir ikke noe livestream, show eller lignende fra fabrikk, så det kommer kun en pressemelding kl.19.


Og  jeg regner med at det kommer bilder her: https://www.audi-mediacenter.com/


Kl 19...Det er vel ganske typisk i EU å vente til kvelden ja..
I praksis blir det vel fort den 19 før prisene kommer også da?

#12
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
mandag 18. mars 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 18. mars 2024, klokken 08:27
SitatHvilke lykter er det hvor lykteglass skal ha sprukket pga vindusspylervæske?
I utgangspunktet spyles det ikke på noen lykter i det hele tatt
Godt poeng Svein :+1:

Jeg mener noen bør dra MØLLER ledelsen for tvisterådet i denne saken.

Det er konstruksjonfeil som skal dekkes av reklamasjon. Ferdig snakka.

Dette er en copy-cat sak der Møller har begynt å gjøre det Tesla har gjort lenge.

Eksempel :
https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/tesla-skylder-pa-bilvask-dette-er-sproyt/16441351/

Det er egentlig helt uvesentlig om dette stemmer fordi produkter med slike elendige egenskaper
må bare bort fra markedet - så enkelt er det. Det Tesla og nå andre har gjort er å skrive en duste manual
der de prøver å fraskrive seg ethvert ansvar for sine elendige produkter. Jeg vil råde alle som opplever dette
å skrive en mail til sin lokale stortingsrepresentant og så oppfordre dem til å ta kontakt med EU for å stoppe
at slike produkter får fotfeste på dyre varer som biler jo er.
#13
Sitat fra: TB på søndag 17. mars 2024, klokken 13:47Vil neppe tro endringen er gjort med overlegg.
Kan være en tastefeil, der annen ladeboks skulle bli låst. Feil kan alltid skje, med alle systemer.

Som nevnt, en kan selv låse opp om en har pinkoden som står på esken ladeboksen er levert i.

Kan sammenliknes med pinkode på sim kort, men en trenger den mer regelmessig.

Pin koden har vi,men får jo ikke lov å parre app med lader siden app sier at lader er knyttet til pro varianten. Så hva nytte pin kode må ha er ukjent i dette tilfelle
#14
Sitat fra: Toalmar på lørdag 16. mars 2024, klokken 21:41Skjønner det er frusterende og ikke ha kontroll over egen lader, men i borettslag / Sameier osv må man i de fleste tilfeller følge oppsatte regler.
Her ville jeg først og fremst kontaktet Smartly og spurt dem om de har satt kabel til låst.
Deretter ville jeg forespurt om hvordan dere skal gjøre for og få tilgang til og velge om kabel skal låses eller ikke.

Bor selv i Sameie hvor det er Zaptec Pro, denne er også betalt helt av meg selv. Sameiet har avtale med en annen operatør enn Smartly.
Jeg bruker Zaptec app til og velge om kabel skal være låst eller ulåst, samt til og pause lading for og starte den når jeg selv ønsker. Jeg registrerte lader i Zaptec app før vårt Sameie hadde avtalen med operatøren så jeg vet ikke det er mulig etter at de kom inn.

Takk for innspill - vi har sendt mail til operatøren. Det mest horrible med dette er jo at kabelen IKKE var låst tidligere, dette var bare noe som plutselig skjedde for en tid tilbake. Så selv om man har betalt for laderen og installasjonen så risikerer man at operatøren bare finner på å låse kabelen til laderen uten nærmere informasjon om dette heller. Laderen er også plassert i egen rekke garasje med vegger mellom - så det var jo heller ikke noen fare for tyveri her - så jeg forstår egentlig ikke logikken som tilsier at kabelen låses.
Kabelen er selvfølgelig også svigerfars eie - nei dette synes jeg er stygge saker og minner om tyveri eller overformynderi fordi man mister i praksis også eiendomsretten til kabelen også.

#15
Min svigerfar har kjøpt og fått installert 2 ladere i et borettslag. Ettersom strømmen går på felles anlegg ble det ordnet slik at strømforbruk og slik jeg forstår adminstrasjon av laderen går via noe som heter Smartly. Laderen ble ordnet gjennom borettslag, men han betalte alt sammen selv.

Det har fungert greit i lang tid, men for en tid tilbake så opplevde min svigerfar at ladekabelen på den ene laderen ikke lot seg løsne fra laderen slik som før. Han har forsøkt å registrere laderen i zaptec app på seg for å se om en kunne låse opp kabelen fra app - men han får ikke lov å registrere den vanlige zaptec appen fordi dette er en pro versjon som da, slik jeg forstår det, administreres av Smartly.

Se : https://support.smartly.no/hc/no/articles/4413765517457-Zaptec-Charger-Pro-brukerveiledning

Han får ikke registrert laderen via den portalen som står i brukermanualen (ikke lov som det står) - han har altså null kontroll på laderen som han selv har betalt og fått installert - og det verste er at styret i borettslaget ikke har noen som vil ta i dette - ingen vil ha noe som helst med el-bil laderene å gjøre - og ingen kan hjelpe noe overhodet.

Problemet er idiotisk enkelt - han vil bare ha løst kabelen fra laderen! Måten min svigerfar
har løst dette på er å ta hovedsikringen på hele garasjerekken - ikke særlig populært, men eneste løsning.

Jeg har sagt at han må ta kontakt med Smartly - som trolig styrer laderen og sikkert har gjort et eller annet grep som gjør at kabelen nå låses som default på hans ene lader. Jeg ble egentlig ganske så forbannet på hans vegne av måten han behandles på - han har som sagt betalt laderen og installasjonen helt selv og gjort slik styret i borettslaget har sagt - å la Smartly håndtere selve lading og betaling for dette. Men han har altså NULL tilgang til laderens innstillinger og nå har trolig, slik jeg ser det, en eller annen smart tulling i Smartly satt kabelen som default til låst på laderen......

Noen som har tips og erfaringer på hva man kan gjøre her?
Styret vil ikke løfte en finger - ingen i borettslaget vil løfte en finger - Kontakt smartly er mitt tips til han, men jeg vet strengt tatt ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA