Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cydonia

#1
Hyundai KONA / Sv: Svinglys
mandag 28. september 2020, klokken 14:06
Jeg har opplevd at halogenpærer kan "komme og gå" litt, før dem ryker helt. Skjedde også på ene svinglyset mitt. Meldingen forsvant, men tilbake igjen etter kort tid. Jeg ville byttet pære først, før mistenke noe annet galt.
#2
Hyundai KONA / Sv: Svinglys
lørdag 26. september 2020, klokken 11:20
Har måttet bytte begge svinglys på min 2018, nå i år. Gjorde det selv. Dette er vel de eneste pærene på hele bilen som er halogen, av en eller annen grunn, og som dermed ikke holder veldig lenge. Men enkelt og billig å bytte. Vanlig H7 55w. Skjult bak et lite skrudeksel fra motorrommet. Men vær obs på at det vanskelig å komme til på ene siden pga. spylevæske-tanken. Du finner også info i brukermanualen.
#3
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
torsdag 23. juli 2020, klokken 11:51
Fikk byttet fremdriftsmotor denne uken. Når er det ikke noe mer tikkelyd/klunkelyd. Skal ha vært en produksjonsfeil på traction motor. Bilen fungerte helt fint, men lyden var litt irriterende og etterhvert også hørbar under vanlig kjøring. Bilen har ellers vært helt feilfri siden august 2018. Fortsatt veldig fornøyd med Kona.

Sitat fra: Cydonia på fredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
#4
For å unngå forslag om sakteladere: Trykk NAV, deretter Ladestasjoner,  deretter Filter. Fjern haken for "AC-ld". Da vil bare hurtigladere vises. Min erfaring er at ikke alle aktuelle ladere foreslås, så jeg foretrekker å planlegge langturen for å vite på forhånd hvor aktuelle favorittladere er.
#5
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
#6
Elbiler i media / Sv: Team Bachstad
onsdag 13. mai 2020, klokken 17:45
Var nettopp et innslag på NRK.
Lindesnes - Nordkapp i elbil og selvforsynt (?) med strøm fra dieselaggregat som skal gå på innsamling av frityrolje underveis. :)

https://www.nrk.no/sorlandet/kjorer-norge-pa-langs-i-elbil-1.15015328
#7
Hyundai KONA / Sv: suselyd i ac + head up display
mandag 08. april 2019, klokken 09:51
HUD skal automatisk gå ned ved låsing av bilen fra utsiden, eller etter 5 minutter. Ville meldt fra eller fått det sjekket hvis det er noe som gjentar seg. Det du skriver om AC høres ikke normalt ut, ville kjørt innom forhandler og latt dem se/høre.

Fra brukermanualen:

"The head-up display will retract automatically
when the engine is turned
OFF and the doors are locked with
the Smart Key or when pressing the
button on the outside door handle.
Note that if the vehicles is turned
OFF and the doors are not locked,
the head-up display will automatically
retract after approximately five
minutes."
#8
Hyundai KONA / Sv: Hva skjer hvis man går tom for strøm?
tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:58
Varsel kommer ved 8%, men det er lurt å lade i god tid før dette. Etter varslingen risikerer man "skilpaddemodus" etter ganske kort tid. Da er det best å unngå oppoverbakker!

For nysgjerrighetens skyld gjorde jeg en test for å finne ut hvordan bilen taklet "skilpaddemodus".
Den inntraff ved 5% og mer enn 20 km igjen på GOM. Satte klima OFF. Det gjenstod bare ca. 2 km oppoverbakke i 50-sone for å komme helt hjem. Det gikk saktere og saktere, til slutt saktere enn gangfart! Fikk såvidt lirket bilen inn i garasjen til lading, til tross for 4% og 14km på GOM. Ser ikke bort fra at sommertemperatur og flat vei tillater å kjøre helt ned mot 0 km, men har ikke tenkt å prøve.
#9
Hyundai KONA / Sv: Kjempetrøbbel med ladeluka!
torsdag 31. januar 2019, klokken 13:17
Dette er min metode for å forebygge trøbbel:
Etter bilvask i minusgrader, så åpner jeg luka og tørker bort alt vannet med en fille. Og smører litt silikon eller låsolje rundt låsepinnen, men ikke hver gang. Det som ikke lar seg hindre, er at det samler seg litt løssnø bak luka under kjøring i snøvær. Men det har hittil vært lett å bare blåse vekk før jeg tar ut dekslene foran kontaktene.
#10
Hyundai KONA / Sv: Rekkevidde på motorvei
torsdag 31. januar 2019, klokken 12:00
Kjørte Oslo-Stavanger(Sandnes) rett før jul, ca. 3-4 minusgrader i snitt. Startet med 100%. Ladet ved Arendal etter 275 km, GOM viste da 75 km gjenstående rekkevidde. Kjørte i normal hastighet på motorveiene. Ladet i ca. en time, maks ladehastighet var 48 kW, men den kan variere, og den faller etter 73%. Ladet til 80%, dette kunne i teorien holdt akkurat, men for sikkerhets skyld ladet jeg ca. 20 minutter ved Moi, fra ca. 40% og opp til 60. Ankom med 127km igjen på GOM.

Tips: Det kan være aktuelt å teste ut Ionity ved CircleK Kjærlinglad/Lillesand. Dit bør du klare fra Drammen hvis du starter med fullt batteri, og til 80 kr fastpris får du "full tank" videre.
#11
Jeg tenkte det samme. Bør i det minste være en maks tillatt P-tid, iallefall ikke mer enn 60 minutter. La merke til at det var maks 1 time parkering ved en Grønn Kontakt-lader. Men der vil uansett minuttprisen sette enn viss begrensning. Det positive er at Ionity setter opp mange ladere på samme lokasjon.

Sitat fra: zbk på torsdag 03. januar 2019, klokken 15:49
Hvis de holder på fastprisen på 80,- vil laderene så godt som garantert bli okkupert av hensynsløse egoister. Alle som trenger mer enn en drøy halvtime med lading på en 50kW-lader vil tjene på å bruke disse i stedet. Rapidgate-nde Leaf's for eksempel.
#12
Prøvde Ionity fra Stavanger til Oslo i går. Ser lovende ut. Ved Ringdalskogen var det 8 ladere, men avsatt plass til 12. Ved Kjerlingland var det også plass for mange ladere, med 7 operative men bare 1 virket i går. Den på Sira (4 ladere) var slått ut av strømbrudd, muligens pga. uværet. Alle er ved CircleK-stasjoner. Fikk maks 53 kW (Kona).

Var bare å plugge inn og trykke start/stopp. Fortsatt gratis inntil videre. Ser ut som Ionity vil støtte flere betalingsmuligheter, også PayPal, uten å behøve registrering/bruker.
https://ionity.eu/en/where-and-how.html
(Prøvde å klikke på en i Danmark og velge guest, fikk da opp betalingsvalgene som ikke krever brikke eller registrering.)
#13
Hyundai KONA / Sv: Kona er død
onsdag 19. desember 2018, klokken 10:25
Dette har blitt nevnt før, både her i forumet og i Facebook-gruppen. Selv dro jeg tilbake til forhandler et par dager etter levering, låsen på bakluka ble justert på 5 minutter. (Mistenker at mange er levert med låsen på bakluka litt for "stram", slik at selv når smekket igjen så har den ikke godt nok tak, og kan sprette opp når det rister litt på ujevn vei.)

Sitat fra: Håkon77 på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:52
Bakluka er håpløs på Kona. Den må slamres igjen som om det var siste gang. Opplevde i går at den åpnet seg på motorveien uten forvarsel. Har tydeligvis ikke vært slamret hardt nok igjen.
#14
Hyundai KONA / Sv: Omlegging av dekk
torsdag 01. november 2018, klokken 23:12
Samme her, 4 like dekk levert på originalfelg. Dette er vel normalt, dekkene er asymmetriske og ingen bestemt rotasjonsretning. Så lenge dekkene er monternt med "outside" rett vei, så er nok alt i orden. Regner med at dekkene har like egenskaper uansett rulleretning.

Sitat fra: jornare på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 20:59
Mine vinterdekk er 4 identiske dekk. Dvs at dekkene på høyre side vil få rulleretning og dekkmønster motsatt av de på høyre siden. Hva er greia, og er det vanlig?
#15
Hyundai KONA / Sv: Kona er død
fredag 12. oktober 2018, klokken 13:03
Bakluka er en gjenganger som flere vissnok har opplevd på Kona. Jeg dro tilbake med bilen allerede et par dager etter utlevering. Verkstedet justerte litt på festene og bakluka ble helt fin å lukke med "normal" kraft.

Sitat fra: TorT på fredag 12. oktober 2018, klokken 00:44
@TB
Har selv merket at en må ta i for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket. Når et vindu eller dør er åpen ellers er bakluka helt normal å lukke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA