Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.

Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!

Godt å få det avklart en gang for alle!

;)

Ja vi har fått avklart at Tesla for tiden gir angrerett uavhengig av om bestillingen skjer i eller utenfor butikk.

Men ikke om angreretten i butikk skyldes lovkrav eller Teslas egen policy.
#2
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 20:26
Husk at her er det ikke kunden som må bevise hva Tesla gjør. Men Tesla som må bevise at avtalen ble inngått i deres lokale. (Slik at kunden ikke kan hevde angrerett.) Og et firma har selvfølgelig kontroll på om en PC er koblet direkte mot internt nettverk eller via VPN. Og for alt vi vet kan Tesla ha et script gående på/mot de aktuelle pc'ene, som logger relevant informasjon i kjøpsøyeblikket. Så Tesla kan dokumentere dette hvis de vil. Og i et uberettiget krav om angrerett må kunden lyve om at hen har vært et annet sted enn hos Tesla på avtaletidspunktet.

Nå er jo dette bare en problemstilling hvis Tesla strikt ønsker å forholde seg til angrerettloven. Hvis de ønsker at alle salg skal regnes som nettsalg, så vil de jo ikke krangle på en angrerett. Selv om avtalen er gjort i Teslas lokaler, og juridisk sett ikke er dekket av angrerettloven.


#3
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 17:58
Stiller angrerettloven noen krav om selgers faste forretningssted må være en butikk med lager og kassaapparat? Eller hvordan tilknytningsform selgers representant skal ha til firmaet?

Så snakker du om bevisbyrde. Man bestiller fra en PC som en ansatt er logget inn på, oppkoblet på en IP-adresse tilhørende Tesla. Jeg tviler på at et IT-firma som Tesla ikke sørger for å samle inn god nok dokumentasjon.
#4
Men råstoffene i batterier kan i stor grad resirkuleres. Slik at man ikke trenger like mye nytt råstoff hele tiden. Og så skjer det hele tiden en utvikling, slik at behovet for de mest kritiske råstoffene går ned. Batterier i dag har f.eks. en mye lavere andel kobolt enn for 5-10 år siden.

#5
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
søndag 21. april 2024, klokken 15:53
Dette er regulert i angrerettloven. Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den
gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler.

Har man inngått avtalen hos Tesla, så er man i den næringsdrivendes faste forretningslokaler og man har møtt selger fysisk. Uavhengig av om selgeren bare er en veileder. Da er man avhengig av Teslas goodwill for å kunne angre.

Og så er det noen nyanser og unntak i loven. Men jeg fant ingen relevante i denne veilederen:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/frl/veileder_angrerettloven.pdf

Innlegget er redigert.
#6
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
søndag 21. april 2024, klokken 10:35
Man må gjerne skrive artikler om at Tesla har oversilgt FSD. Men akkurat denne case'en var et dårlig eksempel.

Edit:
Og hvordan Tesla har oversolgt FSD, og kanskje også autopilot, er slik jeg oppfatter det hovedproblemstillingen her. Hadde Teslas markedsføring vært mer edruelig, så hadde de neppe fått alle disse sakene mot seg.

Hvordan Tesla har valgt at førerestøttesystemer skal akitveres , med markert skille mellom av å på blir en parantes oppi det hele.
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
søndag 21. april 2024, klokken 09:56
Jeg lurte også på hvorfor E24 har valgt å bruke så mye spalteplass på denne saken. For hvis man ønsker å vise et eksempel på at Tesla har oversolgt autopilot, så må jo dette være en av de virkelig dårlige case'ene.

Føreren kjørte mot et stoppskilt, på rødt lys og innrømmer uoppmerksomhet (plukket opp mistet mobiltelefon)

Fører har påtatt seg skyld, erkjent å vite begrensingene til sutopilot, og har ikke klandret Tesla.

Det står at både fører og Tesla sier at cruisecontrol ble brukt. Så sauser artikkelen dette sammmen med autopilot (godt hjulpet av offerets advokat?). Det fromstår derfor uklart hvilket førerstøttesystem som faktisk var i bruk. Fører skal dessuten ha overstyrt cruisecontrol ved å trykke på gasspedal.

Det står også at saksøker har hatt problemer med å finne en advoktat som vil ta saken.

Men det skal artikkelen ha. Selv om de fokuserer mye på offerets lidelse, så har de fått med mange momenter som taler for at saksøker kanskje ikke har en veldig god sak.

#8
Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
#9
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 18:28Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

Ja man skal være forsiktige med å dytte vestlig demokrati på regimer. Afghanistan, Irak og Libya er eksempler på at det kan fungere dårlig. At vestlige land ikke gikk inn i Syria viser kanskje at man har lært. Men man overlot samtidig innflytelsen til Russland og Iran, som reddet diktatoren Assad.

Problemet med Kina er at de ikke nøyer seg med med indre økonomiske vekst. De er ekspansive. Taiwan og Sør-Kinahavet er nevnt. De har kneblet Hong Kong, og kjøper seg innflytelse i afrikanske land med massive utbygginger. De markerer revir i Arkits, et område de historisk sett ikke har hatt interesser. Og ikke minst, de bygger kraftig opp sin militære kapasitet. Alt dette er bekymringsfullt.

Det betyr ikke vi bør kutte alle bånd med Kina. Men vi må sørge for at vi ikke får for stor avhengighet til dem. Det europeiske bilmarkedet er et område Kina historisk sett ikke har hatt innflytelse. Det er i ferd med å endre seg, og er kanskje noe man bør begrense. Norge bør her følge EU, fremfor å agere på egen hånd. På det private plan bør man avstå fra kjøpe kinabil. Det er ingen grunn til å støtte det kinesiske regime. De har innflytelse nok. En annen grunn til å avstå fra Kinabil, er hvis EU innfører sanksjoner. Lavere salg kan resultere i at produsentene reduserer sitt lokale nærvær, som kan gå ut over service og ettermarked. Og de svakeste vil kanskje trekke seg helt ut.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 19. april 2024, klokken 17:41
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 19. april 2024, klokken 15:58Så når Kina gjør det, er det galt. Men når Tyskland gjør det er det lurt..?
https://www.ft.com/content/5471a272-11d9-4907-8319-2e191eca7b4c

Hva med de 1200 milliardene Frankrike skal subsidiere sin egen sektor med fram til 2030?

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/economic-diplomacy-foreign-trade/promoting-france-s-attractiveness/france-relance-recovery-plan-building-the-france-of-2030/

Alle land subsidierer egen industri, inkludert Norge.


I BYD's tilfelle så er det snakk om at subsidiene potensielt bryter internasjonale handelsregler, og at EU potensielt kan iverksette straffetiltak.
https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

Nå var det ikke meningen å dra de politiske sidene inn i denne tråden. Men hvis dette slår til, så vil det etter all sannsynlighet gå ut over bilsalget til BYD. Som igjen kan påvirke hvor stor lokal tilstedeværelse de velger å ha rundt omkring i Europa.
#11
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.
#12
@hELgenen, du dokumenterer at EU og Tyskland subsidierer det grønne skiftet. Det er allmenn kjent, og var ikke spørsmålet. Du hevdet at konklusjonene som omtales i artikkelen er kjøpt og betalt. Og at sannheten holdes skjult. Det er alvorlige påstander som bør kunne dokumenteres. Jeg klarte ikke å finne dette i artiklene du linket til.

Kina kommer stadig med bastante påstander om at Taiwan tilhører Kina, og de har holdt svært aggressive militærøvelser tett innpå Taiwan. Kinesisk kystvakt har også konfrontert andre staters båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet. Om ikke dette er militært aggressivt, og grunn til å skape frykt, så vet ikke jeg. Ønsker man at land som oppfører seg slik skal få en stadig mer dominerende posisjon i verdensordenen?

Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?
#13
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. april 2024, klokken 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

Siden du trekker i tvil sannhetsgehalten i artikkelen. Opplys oss gjerne om sannheten. Helst med referanser.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 19. april 2024, klokken 11:24
Sitat fra: vinterdekk på fredag 19. april 2024, klokken 09:20Politisk debatt tilside, godt tilbud kan jo vurderes ift. troen på at merket vil ha filialer i Norge i framtiden eller ikke. Fisker Ocean lagerbiler selges billig men firmaet lever på kanten av konkurs. Nio tjener jo ikke penger i Norge og kan ikke fortsette på samme måte i mange år.
Godt oppsummert. Et merkes tilstedeværelse i Norge og Europa betyr mye for garanti, service, deletilgang og andrehåndsverdi.

Kinesiske bilmerker popper opp som paddehatter om dagen. Det er lite sannsynlig at alle disse vil overleve i Norge og Europa.

Og selv for etablerte Kinamerker kan det være skjær i sjøen. Det har kommet frem at den kinesiske stat har subsidiert BYD med 3,4 milliarder euro. Det kan føre til reaksjoner fra EU og konsekvenser for BYD, uten at vi behøver å ta den diskusjonen her.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktimportert Tesla, hva er greia?
lørdag 13. april 2024, klokken 12:30
Ved bruktimport har man ikke noen reklamasjonsrett ovefor Tesla. Reklamasjon må rettes mot importør/selger.

I bunn og grunn tror jeg opplevelsen avgjøres av Teslas holdning til bruktimport. Hvis de misliker bruktimport så kan de kødde til mye når det gjelder garanti, service, onlinetjenester og app.

Og selv om Tesla syns det er OK nå, så kan de ombestemme seg om et år eller to.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA