Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ebye

#1
Jeg har et
Nikkometer - Palm m515 som har fungert utmerket i mange år selv om batteriet har tapt seg.

Problem:
Instrumentet har ligget ubrukt siden siste vannfylling; noen måneder og nå vil det ikke slå seg på. Instrumentet tar lading - lyset tenner, men skjermen  blunker med logoen "PALM POWERED" uansett påfunn. Jeg har koblet fra Batteriet i Palm'n og prøvd å resette med hullet på baksiden. Jeg har prøvd å starte både med og uten programkortet montert.
Har lyset blåst ut av instrumentet for godt eller finnes det en løsning?
#2
For å være helt presis;
Før glippet denne bilen hver dag på de samt stedene og flere ganger etter hinnannen. Løsningen var slippe gassen et øyeblikk og så kjøre normalt til neste glipp.
Etter styremotorskiftet er den repeterende feilen borte. Den glipper kanskje en gang pr uke - helt random -(bilen brukes annen hver dag og de to Think'ene i bruk blir ladet i snitt hver åttende dag(de går henholdsvis 65 og 85 km/pr lading)). Den med lengst kjørelengde er den som har glippet - den har nettopp rundet 100.000 og den andre har nett passert 60'.
Endebryterne har jeg ikke rørt/løsnet -  men jeg har fjernet masse grease, full av veistøv, fra platen/armen/bryterne og erstattet med små mengder ren grease! Den skitne greasen ble vasket vekk med silicone-fjerner og blåst helt ren med trykkluft.
#3
Det er den lille 12V motoren som flyttet gearvelger inn/ut av Park. den står under plastdekselet hvor gearvelger ligger på toppen av platen og motoren montert under. Litt klønete og komme til.
#4
Har byttet gearvelgermotoren(til en annen brukt) og feilen er borte.
#5
Jeg har en bil som har vært helt alene om følgende hendelse(r):
Ved kjøring i svak nedoverbakke (samme sted) i ca 70km/t, svært lite gasspådrag, glipper motoren med et alvorlig knepp og bilen er uten fremdrift. Ved å slippe opp gasspedalen og så gi gass igjen er problemet løst - til det skjer neste gang. I Troldhaugtunnellen, hvor det forekommer, kan det skje opptil seks ganger i løpet av noen hundre meter.
Samme glipp kan oppstå ved rask oppstart fra stående eller ved oppstigning fra garasje(akke) om jeg stusser og ikke holder jevnt gasspådrag. Noen som har en forklaring/løsning?
PS
Forrige eier forsøkte, under sleping, å sette gearvelger i P - uten å lykkes, men med et ordentlig smell. Bilen har låst Parklåsen ved parkering siden. (Gearvelgermotor er nettopp byttet pga slark i aksel) 91.000 km.
#6
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Lading
tirsdag 21. mai 2019, klokken 14:08
Tema Ladekabel
Jeg har en Think som har tatt knekken på 2 stk ladekabel på stikkontakt i fellesgarasje i boligblokk og èn stk i parkeringsanlegg på Haukeland Uni Sykehus. Lading har startet ordinært og har stoppet underveis. På HUS ladet den til 95% (fra ca 20%).
Siden er kabelen død.
Ladekabel Type 2 virker uten problemer i samme tidsrom både i ELbil-Ladeboks i boligblokk(en) og andre offentlige ladestasjoner.
Finnes det noen forklaring på hvorfor eller hva som trigger "KabelDødaren"?
#7
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Repair of charger
mandag 19. november 2018, klokken 14:22
Jeg har to ladere som ser uskadet ut innvendig. alle tre utvendige vifter er OK. Jeg har testet de begge på en bil som lader og oppfører seg normalt med sin egen lader.
Når 230V kobles til, starter vannpumpen og 12V-laderen i bilen begynner å lade; Nikkometer viser 13,8V, ladelyset i dashbordet starter å blunke, men spenning på batteriet er uforandret og strømforbruket ligger på -0,09 til -0,1 kW hvor det normalt lader med +1,8 kW og bilen tar ikke lading. Noen ganger har det hendt at bilen har stått tilkoblet og ingenting har skjedd før etter tyve minutter og den har startet lading i noen få minutter før lading stopper, 12V-lader har vært i virksomhet sammen med vannpumpe.
Siden jeg plutselig har to ladere med samme symptom lurer jeg på om det er en kjent feil og om det er noen enkle grep å bytte noe innmat?

#8
Jeg har hatt kassen ute for renhold og maling.
Med kassen på plass får jeg "system falt" , men bilen starter og kan kjøres fremover og bakover som normalt. Feilen lar seg ikke lese/slette med nikkometer.
Setter jeg bilen på lading blærer vifter i lader og ladelys blinker normalt i dashboard, men den tar ikke lading.
Hva skyldes det og hva kan jeg ha gjort feil( har hatt noen Thinker og tatt ut og rengjort mange kasser på egne biler uten problemer...
#9
Er det noen designbyrå eller personer som kan knyttes til det unike designet som PIVCO og THINK er blitt så kjente for?
Siden jeg fortsatt holder liv i to++ biler er jeg blitt mere nysgjerrig på hvem som har preget designet.
(Jeg har latt meg fortelle at den første styreformannen er/var svært høy og derfor er det god takhøyde i bilen... - rykte eller god historie?)
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Airbaglys til besvær
fredag 24. februar 2017, klokken 12:53
Jeg har tabbet meg ut med demontering av Airbag da jeg skulle justere rattet på rattstammen(rett frem; skjevt ratt):
Rekkefølgen som jeg tror frembragte feilmeldingen:
Tenning av,
Demontert airbag,
Tenning på(måtte flytte bilen), *
Tenning av,
Montert Airbag
Tenning på: Rødt airbaglys

* airbaglys kan ha kommet her første gangen.

Kan airbaglys slettes ved å koble fra 12V og sette bilen "død" eller på annet snedig vis?
Jeg har Nikkometer.

Egil
#11
Jeg har hatt et periodisk problem med to forskjellige Thinker:
Feilmelding:System Failure, avlest med Nikkometer som "Isolation fault" både temporert og permanent. Feilen kommer og går, tilsynelatende uten merkbar påvirkning.
Bilen starter og kjører som normalt.
Under lading stopper feilen ladingen, men får bilen fred en times tid kan den fortsette lading for enda en time. Disse feilmeldingsbygene varer en ukes tid. En gang ble feilen(e) provosert fram ved en brå oppbremsing.
Når denne åpenbare ad hoc feilen kommer og går, kan det høres en knitring tilsvarende dårlig elektrisk kontakt i området sikringsboksen/instrumentene uavhengig av om feilen er "av eller på".
Har noen opplevd tilsvarende og kanskje har en løsning?
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sprekk i utvendig takplate
søndag 14. desember 2014, klokken 12:18
Jeg har fått en (uhelbredelig?) sprekk i takplaten uten at platen har løsnet på min 2001mod.Den er foreløpig rettet - tettet - med McYver-tape.
Jeg har tilgang på en takplate fra en "ny" 2008-Think.
Er platene like og kan brukes eller er det et synsbedrag(målebedrag)?
#13
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Halv Stang?
lørdag 06. desember 2014, klokken 16:31
Er det ikke 7-årsdag i dag for nådestøtet til Think på Aurskog?
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Oppvarmede seter?
lørdag 29. november 2014, klokken 10:47
Er det kablet strøm for varmesete H/V?
Har det vært solgt noen med varmeseter?
#15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Batteri
mandag 24. november 2014, klokken 03:18
Skal nett sette inn battkassen og lurer på: Hva er det hvite stoffet som termometerfølerne i batt nr 3 og nr 16 er pakket inn i?
Er det kritisk at hullet er fyllt med dette fettet/klisset?
Hvor får man tak i slikt?(når en vet hva en skal spørre etter...)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA