Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 15:38
Sitat fra: dundun på I går kl. 14:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 23. april 2024, klokken 17:43Bare så synd at de har syltynne marginer og ikke er teknologiselskaper som Tesla er. Tesla er et energi-og programvareselskap i bunn. Bilene er bare en variant av et produkt som brukes for å bære Teslas programvare og tjenester.

Litt som Apple ikke bare er en mobilprodusent, mens Nokia var det, selv om Nokia jo også hadde andre produkter. Men de hadde ikke programvare- og teknologifokuset i bunn som Apple (og nå Tesla) hadde.

Tja. Hvor stor del av Teslas inntekter kommer fra andre inntektsstrømmer enn bilsalg?

Poenget var vel at software var inni bilene, sånn at folk velger bilene på best software.

Men sånn som Energilagring så er veksten i prosent størst, selv om det per nå utgjør lite i prosent av bilsalg.

En annen ting er at en fort kan få inntrykk at nå har det gått i dass med Tesla. Men det gjør det med andre og, som nevnt tidligere, så ting snur jo kjapt igjen, og Tesla er i en posisjon som er bedre enn alle andre elbilprodusenter, og Tesla har ikke hatt et år hvor antall biler ikke øker enormt.
#2
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 13:58Grusveiene er vel der de legger kabler? Man jo tenke seg hva som skjer om de ligger åpent i dagen på bakken.... ;)

Trist, men slik har det blitt med konfliktnivået her..

Ja, er vel både for kabler og for å frakte dritten.
#3
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 18. april 2024, klokken 10:36https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024

Denne testen er for 17" og 55-profil. Model 3 har minst 18" og 45 profil. Allerede der kan resultatene bli annerledes.
Men sånn utenom det så virker jo Nokian Hakka Blue 3 og som et godt kompromiss med de som har litt kjipere dempere og støyisolering:

(På 18" / 19" så Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 veldig lovende ut, med lite støy: https://www.thetirelab.com/225-45-R19/summer/ . Men på 19" var det med 55-profil igjen...


_f
#4
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:36En kan jo bli helt gal når en leser tester. Leser f.eks. at i Auto Build und Motor-testen så gjør Falken Azenis FK520 helt topp (91%) på støy. Og så leser en Motor sin dekktest, og så får den 3 av 5 på støy, med kommentar "middelmådig komfort". Er vanskelig å vite hva en skal tro på. Kan sikkert være ulike lydfrekvenser som bryter inn i ulike biler, og at ulik asfalt-grovhet fører til ulikt resultat.
Alt for mange variabler til å stole på slike tester.

Ja, nesten så noen burde f.eks. testet en vindstille dag på:
- 5 mest solgte bilmodellene,
- 4 forskjellige hastigheter
- 4 forskjellige grovhetsnivåer av asfalt
med:
- subjektiv støyfølelse / opplevelse av 4 personer i bilen, og standardavvik mellom opplevelsene og gjennomsnitt
- decibel-måling
#5
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
I går kl. 13:09
I tillegg må en og tenke på at WLTP-tallene Tesla oppgir er for 19" hjul, mens bilen leveres ut standard med 18". Beregnet rekkevidde i dag med 18" er 678km.
#6
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I går kl. 11:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 09:21
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I går kl. 00:27. Og da nytter det ikke med store bakker opp og ned, så da lager de gjerne et 10 meter skjæring/dropp, som både er ukoselig og farlig for mennesker og dyr. Det ser helt jxvlig ut i hele området, med pukk og drit over alt. Ikke noe koselig...i tillegg til det visuelle fra kjente skiløyper. Faktisk settes det opp vindmøller veldig nært hyttefjell og bygder. Og for hva?
Dette er jo en fremstilling på verste Motvind-nivå. Etter å sett noen titalls vindparker (på bilder) stemmer overhodet ikke denne beskrivelsen. At den kan være riktig i noen få enkeltilfeller er en sak, men å påstå at denne beskrivelsen gjelder generelt er propaganda og løgn. Utspillet ditt her ToWalkOrDrive er derfor sterkt misvisende og verdiløst.


Nei, der tar du klekkelig feil. Tror du må ta deg en tur ut av kjellerrommet ditt på Bjølsen, og besøke vindmølleparker på sør-vestlandet. Du vet, der det er kupert terreng med fjell.

Da jeg først hørte om vindmøller og at de skulle lage veier opp dit var jeg og optimistisk: Så flott, det blir jo fantastiske sykkelveier. Nydelige muligheter til å komme opp i fin natur på en rask måte. Men synet var alt annet enn idyllisk, og det så ut som om de skulle bygge boligblokker, med masse sprengt pukk. Men ikke vits å diskutere med en Hvit Valgallianse-fyr. Du kan jo ta en titt på linkene her, om du orker å sette deg litt inn i et par vindmølleparker på sør-vestlandet, hvor jeg bor, hvis du ikke føler NRK bare er fake news, og at det er en liten Trump i deg.

https://energiognatur.no/naturinngrep-fra-vindkraft-er-verre-enn-i-de-fleste-land-i-verden/

https://www.nrk.no/norge/ingen-hadde-regnet-ut-hvor-mye-urort-natur-vindkraften-vil-ta-1.14541198
#7
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.

Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.

Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".

Håper du kan avklare denne! :)

Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!

Akkurat den biten hadde han avklart tidligere på dagen (ref bilde under). Det var mer de økonomiske ramifikasjonene jeg var nysgjerrig på, i og med at det var kjørt over 100km, og det var en innbyttebil involvert. Men jeg tror han/hun blir fornøyd med å beholde bilen, som ble enden på visen. Dersom en etter ett år finner ut at en vil kvitte seg med bilen, så er det per i dag den bilen som holder seg best i pris som brukt, siden det er så sinnsykt mye bil for pengene, og ALLE vil ha bilen.
#8
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I går kl. 00:27
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. april 2024, klokken 20:59Det er også en utfordring å ta bilde av både en rein som er maks 1,5 meter høy sammen med en minst 100x høyere vindturbin i samme bilde og vise begge klart.

Men vil en ikke se noe er det tydeligvis mulig å finne utallige bortforklaringer!

Får håpe det kommer masse dronebilder! Og masse bilder av rein som koser seg i Hammerfest!

Ja, jeg driver og kødder mest angående rein.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på I går kl. 00:27
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. april 2024, klokken 20:59Det er også en utfordring å ta bilde av både en rein som er maks 1,5 meter høy sammen med en minst 100x høyere vindturbin i samme bilde og vise begge klart.

Men vil en ikke se noe er det tydeligvis mulig å finne utallige bortforklaringer!

Får håpe det kommer masse dronebilder! Og masse bilder av rein som koser seg i Hammerfest!

Jeg må si at reinen har 0,3% begrunnelse for at jeg synes det er nok vindmøller nå, så jeg driver og kødder litt der. Men motstand mest av andre grunner:

Som vist tidligere i tråden så må vindmøllemakerne sprenge masse veier på kryss og tvers i fjellheimen for å få fraktet opp disse lange bladene. Ikke fine turveier, men snirklete greier. Og da nytter det ikke med store bakker opp og ned, så da lager de gjerne et 10 meter skjæring/dropp, som både er ukoselig og farlig for mennesker og dyr. Det ser helt jxvlig ut i hele området, med pukk og drit over alt. Ikke noe koselig...i tillegg til det visuelle fra kjente skiløyper. Faktisk settes det opp vindmøller veldig nært hyttefjell og bygder. Og for hva? Alle Norges vindmøller i 2022 fikk vi kun 14,8 TWh strøm fra, som er ca 10% av Norges produksjon. Det er akkurat nok til 3 datasentere i Norge, og er vel akkurat det vi shipper til utlandet.

Dersom vi dobler antall vindmøller vil denne strømmen (14,8 TWh) faktisk ikke være nok til å gjennomføre den planlagte elektrifiseringen offshore mot 2030, som kommer til å kreve 16,8 TWh i året, slik at vi kan sende gassen ut til kraftverk i andre land, i stedet for å lage strøm av den på boreplattformene.

Mitt energiråd til Støre er å gjøre som de gjør med alle andre saker: "Vi følger situasjonen nøye, og gjør ikke en dritt på mange år". Ikke vits å forhaste seg nå som det popper opp vindmøller på enhver topp i hele Europa, etter at alle land har fått prissjokk og Putin-frykt. Er veldig snart nok vindmøller og solcellepaneler i Europa. Det er regulerbar strøm som blir gullet. Får vel lage noen nye demninger.

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2023/2022--nok-et-eksepsjonelt-kraftar/

https://www.energiogklima.no/nyhet/disse-feltene-far-kraft-fra-land-innen-2030
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 08:58
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Noterte meg halvert overskudd (e.skatt) fra Q1 året før, profitten totalt er nå ca 5% av omsetningen. Tjener fortsatt penger, men kontantbeholdning sank med doble av netto-profitten.

Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?

For "Model 2" skriver de at de nå endrer strategi og ikke utvikler nye plattform fra bunn. Den skal baseres på eksisterende plattform (3/Y?) med tilpasninger og produseres på samme linje. Det kan funke. Blir som MEB og BMW CLAR. Men antagelig kompromisser og de varsler selv lavere profitt.

Men, det betyr at Reuter sine kilder hadde rett: de kuttet ut en helt ny plattform og endret strategi. Det som var utydelig var det nye at de allikevel skal komme med nye modeller. Om de lykkes med det på så kort tid hvis de endret plan i fjor høst, (1 år utvikling, ingen testing?) gjenstår å se.

Ja, det er gjerne i tråd med det Electrek skrev og, at de ga sparken til en hel avdeling som jobbet med Model 2 (i forbindelse med 10% nedbemanningssaken nylig) - kanskje den avdelingen jobbet med ny plattform, og siden de skal prøve å gjøre det billigere / bruke lik plattform som før, så klarer de seg uten en del folk. Men betyr det at Model 2 blir ca like lang som Model 3?
#10
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
tirsdag 23. april 2024, klokken 15:33
Virker som at Stressla har "left the building", men angående fjøring så var det vel modellen som kom i slutten av 2023 som hadde det største løftet, ja.

https://bil24.no/test-av-nye-tesla-model-3-long-range

Med oppgraderte Tesla Model 3 har man virkelig gitt bilen et løft den fortjener, nå er problematikk med stiv fjæring og støyete kupé historie, uten at det har gått på bekostning av sportslig kjøreglede.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. april 2024, klokken 13:55
Det er jo praktisk talt vindstille på den videoen  ;D  Bare deep fake video. En ser for øvrig hvordan bakken er der det tidligere var uberørt natur. Nå er det sprengte pukk-steiner som reinen skjærer og kløyver klovene helt opp til knehasen. Blodet fosser utover hendene til de som har godkjent dette, og når vinteren kommer, og reinen kommer til toppen for å finne eneste stedet hvor snøen har blåst av, så de får tilgang til livsreddende gress, så er de kun møtt med pukk, som inneholder fryktelig lite næring. De må da begynne å spise hverandre, eller løpe ned til sentrum av Tromsø og tigge mat utenfor Burger King.
#12
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
tirsdag 23. april 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 21:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. april 2024, klokken 20:37De har vel allerede kompromisset den litt i stykker i forhold til da jeg "bestilte" den (har reservasjonen ennå, på gøy). Opprinnelig kunne du vel helt åpne den mellom kupéen og lasteplanet. Lasteplanet var og lengre.

Er det ikke bare fronten de må myke opp for å få den EU-Street-Legal? Sånn utenom DAB radio, 230v og oransje blinklys?
Tror du har rett i det Cybertrucken har for skarpe hjørner og kanter foran og på sidene.
Men hadde jeg hatt CT....de hadde jeg lett glatta ut med litt plastic padding  :D kjemisk metall

Sånn...da er den klar...når du får på den plastic paddingen i tillegg  :D

Jeg skulle forresten likt å sett når en Cybertruck kolliderer med en Opel Astra. Sånn "deformasjonssoner" med 1,4mm stål rett frem....lurer på hvordan det ikke gir etter når det møter Astra'en i litt høyde...
https://qz.com/tesla-cybertruck-crash-test-elon-musk-1851273001
https://insideevs.com/news/689519/tesla-cybertruck-crash-test-drone-images/

#13
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
tirsdag 23. april 2024, klokken 10:59
Tror tanker er at det skal gi et "rolig" uttrykk. Fjerne støy. Være behagelig på øyet i en slitsom verden.
Model 3 kom før med krom-lister, men folk betalte dyre dommer for "chrome delete" så da forsvant jo vitsen i å lage krom-lister. Ser helt grei ut med svarte lister og. En annen bil:
Tesla Model Y:
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. april 2024, klokken 10:46
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 08:57
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. april 2024, klokken 15:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 15:07
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 14:48Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...

Ja disser nok ikke så store..


Ja, de er en god del større på Fosen.
90m rotordiameter på Frakken vs 117 og 136m på Fosen. For reinsdyra tror jeg ikke det spiller noen rolle. Så er reinsdyra på Fosen mere vindturbinsensitive  enn de på Vannøya? Kanskje de trenger litt terapi?

30% og 51% lengre rotorblader er ikke ubetydelig, men det har jo mye å gjøre med utformingen, og fart på spissen, lyd osv.

Men hele poenget mitt var at dersom en har en zoom-objektiv på fotografiapparatet på 500mm, som tydeligvis her er brukt, så vil en få et inntrykk av at dyrene går rett under vindmøllene, mens de i virkeligheten er fryktelig mye lenger unna. Altså et optisk illusjon / bedrageri. Så dermed var det mest et humoristisk innslag at "vindmøllene er små", siden bildet viser at vindmøllene er ca 3 ganger større enn en rein, som naturligvis ikke er tilfellet, men brukt for å lage en journalistisk effekt, siden de slet med å finne et bilde av at rein faktisk gikk under vindmøllene.

Sånn utenom det så settes det opp vindmøller i dag på langt over 200 meter i rotordiameter.

Og sånn utenom utenom det, så vil du se nedi Afrika at mange dyr går ned og drikker av elven, selv om de vet det lusker flodhester og alligatorer der, fordi det er der de finner drikke. På samme måte kan reinen føle den må opp på toppen av fjellet for å finne bar bakke for å skaffe seg mat, selv om de blir dritstressa av å nærme seg de uhyrlige vindmøllene, som ødelegger naturopplevelsen når du går på ski.
Eller de synes det var et fint bilde som viste rein med vindmølle bak. Det kan bli for mye konspiratoriske tanker og funderinger. «Sometimes a cigar is just a sigar».

Forøvrig er det temmelig lett å finne reinsdyr og vindmøller sammen 😏


Regner med du har vindmålinger knyttet til de ulike bildene der, sånn at en vet at de faktisk roterte med 200 km/t på tuppen. Og at det ikke var vindstille, slik at de sto dønn i ro, som selvsagt da ikke skremmer eller stresser noen. Men et fint Kodak-moment blir det. Utenom det siste inn-zoomete bilde, så ser alle bladene veldig flate ut, altså ingen vindpress mot dem, og ingen vind.

Noen ganger må en si:
"Close, but no sigar"  ;)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 23. april 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. april 2024, klokken 10:22Tror reinen er bedre på risikoanalyse enn oss. Det tas nok et ikke ubetydelig antall kalver av ørn i året og betydelig flere en fallende blader og iskast tar livet av... det hadde nok stått på VG innen en time...

Landet vår er styrt av polarisert debatt og politiker som snur kappa etter vinden...Godt vi har olja enn så lenge. Ser dystert på tiden etter olja..

Jeg tror ikke dyr alltid er i stand til å gjøre nøye risikoanalyser. Tipper elgene som pleier å ramle utenfor denne skjæringen ved Lista Vindkraftverk, som alltid har løpt samme stien, blir noe overrasket når det plutselig er et 8 meter dropp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA