Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jamez

#1
RIVIAN / Sv: Rivian R1T elektrisk Pickup
onsdag 20. februar 2019, klokken 13:43
Sitat fra: andrjor på mandag 18. februar 2019, klokken 09:26
Å lade på de standardstasjonene ville vel tatt evigheter?

De har antydet at den får CCS og 160kW lading.
180kWh versjonen vil kunne bruke en time på en av de nye lynladerne, mens på en vanlig (50kW) hurtiglader godt over 3 timer.
Med minste batteriet blir det omtrent som en Audi E-tron. Ikke utenkelig at strømforbruket kan være i samme gate også.

Skulle aldri tro jeg kunne hatt lyst på en pickup, men R1T ser bruksmessig ut som et skikkelig kinderegg for vår aktive familie på 4. Med 5 seter, tørr bagasjeplass i frunk og geartunellen er det plutselig en bil som er veldig brukbar som familiebil til og fra hytta. Om enn en veldig stor bil - men vi har ofte med oss mye stasj. Ser for meg 4 sykler på stativ over planet f.eks. Med mindre forbruket havner mye over 300wh/km vil 135kWh versjonen være tilstrekkelig for oss.

Håper denne bilen ser dagens lys og at de klarer å levere over snittet (amerikansk) kvalitet  :)
#2
Audi e-tron / Sv: Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:07
matrix fra eller til betyr nok ikke så mye for bruktverdi. Om kjøper vil ha bil med matrix og finner en bil som har alt annet utstyr og er i fin stand og priset 15k lavere enn andre biler kan nå han fint legge til matrix selv etter han har kjøpt den...
#3
Audi e-tron / Sv: Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50
Fram til lynladere er på plass så vil nok langtur med e-tron være mindre effektivt enn Tesla ja.

https://abetterrouteplanner.com/ kan du sjekke ut for å se lademuligheter på strekningene som er aktuelle for deg. Den skiller mellom 150 og 50kW og kalkulerer ladetid og totaltid på rute iforhold til dette.

150kW laderne er i fåtall enda.
Det er jo en på Dombås, men burde vært en i Østerdalen i tillegg, og så håper jeg det kommer på plass noe nord for Trondheim også.

Tror det kan komme flere lynladere ganske kjapt. Forsto det slik at Fortum kommer til å oppgradere flere av sine mest brukte ladestasjoner fortløpende. Tipper at om et år så er situasjonen en ganske annen - men er mer skeptisk til at det ikke bygges ut nok punkter per ladested. Nå kommer det MANGE nye elbiler på veiene framover og bruksmønsteret på disse går fra å være bare bybiler til å bli mer langkjøringsbiler så tror pågangen på ladestasjonene blir mye større enn de har vært til nå.

(Trondheim - Åre - Trondheim burde vel nesten gå uten lading. Noen timer på en vanlig stikkontakt eller noen få minutter på en 50kW så er du hvertfall trygg. )
#4
Audi e-tron / Sv: Prøvekjøring
mandag 18. februar 2019, klokken 12:59
enig med siste 2 om at det er fint å kunne sette i "fri" og rulle. Bruker girspaket på e-golfen  slik nå, ,em funka fint med padlene bak rattet på e-tron.
Likevel skulle jeg sett at padlene kunne sette på enda mer regen.
#5
Audi e-tron / Sv: Væskekjølte rotorer i elektromotorer
mandag 18. februar 2019, klokken 12:13
Sitat fra: jlan på søndag 17. februar 2019, klokken 13:26
At Audi i et nytt design velger å bruke to asynkronmotorer er også interessant, når Tesla er på vei bort fra det. Det er vel en av grunnene til at Audi har et minst like høyt effektforbruk som det fem år gamle Tesla S/X designet.

Asynkronmotorer er billigere - det er vel det korte svaret.
#6
Audi e-tron / Sv: Hvorfor er hjulbuer som standard i sort plast?
tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:37
...sånn at de kan ta 80k ekstra for Advanced slik at man får de lakkert?
#7
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
lørdag 05. januar 2019, klokken 18:27
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. januar 2019, klokken 14:50
X100D har for øvrig 98,4kW fra full til stopp. Eller 94,4 fra 100% til 0%.
Etron har vel rundt 84kWh utav 95kWh brutto? Eller blander jeg med IPace.
Uansett et langt stykke opp til X100d.

94.4-84 ~= 10.
10kWh er ladet på 4minutter ved 150kW lading.
Og hvis teslaen lader på 120kW og Audien 150kW så er vil Audien fått fylt på 10kW mer gjennom en 20minutters ladeøkt.  Veldig hipp som happ i praksis.

( Bilene som kommer med 350kW lading blir å stille i en egen klasse da! )
#8
Audi e-tron / Sv: Jeg som nå har bestilt E-tron
fredag 04. januar 2019, klokken 14:06
neppe så mye som 1350 for den var vel utsolgt lenge før de kom til #2000 på lista?
#9
Audi e-tron / Sv: OBOS-versjon - hva må med?
fredag 04. januar 2019, klokken 10:56
Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 04. januar 2019, klokken 10:29
På en OBOS-VERSJON trenger en kun vinterpakke, totalpris kr. 686000,-.

Enig i at det strengt tatt er kun vinterpakke som en MÅ ha.
(Og selv på den pakken er det jo med korsryggstøtte og sideairbags bak som ikke er strengt nødvendig.)

Nå blir det kanskje individuelt, men jeg syns også at komfortnøkkel og rattvarme er et must på en elbil i 2019.
Men, så får man spørre seg om det er verdt en femmer hver gang du blir nødt å stikke hånda ned i lomma for å trykke på for å låse opp. I OBOS-stil er det vel ikke verdt å bruke penger på komfortnøkkel heller.

Vinterhjul får man som det skrives her billigere andre steder.
#10
Audi e-tron / Sv: Jeg som nå har bestilt E-tron
fredag 04. januar 2019, klokken 09:27
Er vel bare å slappe av og avvente - om salget ikke står til forventningene kommer vel rabattene og kampanjene...
#11
Elbiler i media / Sv: Tesla X vs Jaguar I-pace test
torsdag 03. januar 2019, klokken 12:36
Ladehastighet blir viktigere enn om bilen har 75 eller 100kWh batteri når man skal kjøre veldig langt.
Om bilen lader med 150 istedenfor 100kW tar den jo igjen disse 25kWh med batterikapasitet etter 30 minutter med lading.

Bilene som etterhvert kommer med 300kW lading kommer til å ha en stor fordel og behovet for stor batterikapasitet blir brått mindre når man får så kjapp lading.
#12
Jeg etterisolerte huset og monterte bergvarmepumpe og reduserte strømforbruket med nesten 20 000kWh.
Elbilen vår bruker ca 3000 i året, så da er det strøm nok "til overs" 5 andre biler også ;) 
#13
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
onsdag 02. januar 2019, klokken 13:57
Kommer vel andre 150kW ladere enn Ionity etterhvert også.
#14
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
fredag 21. desember 2018, klokken 10:57
My guess er at E-tron sin varmepumpe er koblet til væskekretsen som går til batteriet og at de defor kan kjøle batteriene aktivt med mye mer kjøleeffekt enn andre fordi at den kan lage kjølevann kaldere enn omgivelsestemperaturen...
#15
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:06
Ser ikke bort fra at de må ringe til over 3000 for å bli kvitt smurfene...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA