Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Baldrian

#1
Tesla SW og AP / Sv: Ladestatistikk i appen - Versjon 4.5.1
onsdag 02. februar 2022, klokken 16:37
Man kan se sitt eget strømforbruk for hver time i "Elhub.no".  Gå til "Mine sider" og log in med Bank-ID. Velg måned, og da fremkommer en remse på 720 tall (30x24) hvor hvert tall er ditt forbruk i KW for hver time i angjeldende måned.  Hvis du så multipliserer (bruk EXCEL) hver enkelt av disse timetallene med tilsvarende timepris fra Norpool, får du prisen du skal betale for hver time gjennom måneden.  Summen av disse 720 timeprisen gir deg det du skal betale for ditt strømforbruk denne måneden.  Hvis du har en strømleverandør som fakturerer ut fra time-spot, skal dette beløp stemme med den faktura du har fått.  Hvis ikke, bør du kontakte dem og be om å bli timefakturert.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2019 Kartdata
onsdag 10. mars 2021, klokken 01:54
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:27
Det er Tesla selv som lager data til ADAS-tiles. Men de henter data fra SVV/Statens Kartverk og tilsvarende institusjoner over hele verden. Noen har også ment at de kanskje henter noe data fra OpenStreetMap.
Men hvor ofte oppdaterer Tesla ADAS-filene. På ny motorvei på E18 syd for Statelle som har vært åpen i snart tre år, finner Tesla ingen fartsgrense.  På E18 fra Drammen til Larvik er det for det meste 110 km/t, men Tesla tror det er 100 km/t på hele strekningen.  Denne veistrkningen fikk 110 km/t for 7 år siden. Mens nordover på samme strekning viser bilen korrekt 110 km/t. Jeg har sjekket med SVV og i deres kartdata ligger disse to strekningene inne med korrekt fartsgrense. For ny motorvei forbi Vinstra på E6 da denne var ny for noen år siden, med fartsgrense på 90 km/t, viste Tesla 70 km/t. Hvis man da ville bruke autosteer, fikk man ikke kjøre fortere en 80 km/t.

Det er frusterende at Tesla ikke klarer å få til oppdaterte kart med korrekte fartsgrenser. Med TomTom fikk man oppdaterte kart 4 ganger i året, og hvis de oppdaget at en håndfull biler hadde kjørt over samme kornåker hvor det i utgangpunktet ikke gikk noe vei, så antok TomTom at der var det kommet en ny vei der og la den inn på neste oppdatering. Smart.

Som medlem av TOCN så savner jeg deres engasjement i dette bilde.  At de ikke har fått Tesla til å fikse opp i dette er utrolig slapt, men de er tydeligvis mer opptatt av "moro på glattisen" og gode tilbud på felger. Så, TOCN, hvis dere følger med på forumet for Tesla, nå må dere snart våkne!
#3
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
lørdag 13. februar 2021, klokken 15:36
De har nå byttet om visningen av temperatur og P-N-D henvisningen på den lille skjermen. Temperaturen vises nå til høyre og P-N-D til venstre.  Hva er vitsen med dette? Tydelig at backloggen for fremtidige endringer begynner å bli tom når de bruker tid og resurser på en slik unødvendig forandring.
#4
Tesla SW og AP / Sv: Oppgradering til MCU2
lørdag 13. februar 2021, klokken 15:16
Sitat fra: jannor på lørdag 13. februar 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:01
Er det noe forskjell/forbedring med HW3?
Leser fartsgrense skilt med HW3.
men ikke på veier med doble kjørefelt, bl. annet mororveier.
#5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 19. januar 2021, klokken 15:11
Sitat fra: Contango på mandag 18. januar 2021, klokken 17:40
Hehe - sant nok. Men tenk deg da, Motorwatt, å kunne sette seg inn i baksetet i sentrum av en storby, så full at du ikke aner hvem du er, og så kjører bilen deg rett i seng! Det er verdt 100k - eller hva?
Det har vi vel hatt i lang tid, det kalles taxi!
#6
Tesla SW og AP / Sv: Holiday Update 2020.48.25 (.26 bugfix)
fredag 01. januar 2021, klokken 17:45
Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. januar 2021, klokken 17:12
Men bare av og til..... De bør også få orden på de digitale skiltene.
...og på motorveier og andre veier med mer enn ett kjørefelt.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
lørdag 14. november 2020, klokken 01:52
Kjørte samme strekning for noen uker siden og da var det også veiarbeid/innsnevring ved Holmestrand og syd for Larvik.  Begge steder med fartsgrense 110 lkm/t, men ingenn varsel før et gult skilt med 50 km/t dukket opp. Litt etter skiltet stod det en tilhenger med en stor, gul blinkene pil som viste at man mått over i høyre kjørefelt.  Det er nok denne tilhengeren han har kjørt inni. Men synes det er dårlig merking når hastigheten settes ned fra 110 til 50 uten annen varsel. Så her bør nok utførende entreprenør ta noe av ansvaret. Min modell S leser nå trafikkskilt på lokale veier men ikke på motorveier med 4 kjørefelt. Bråbremse gjør den titt og ofte, men ikke når det trengs, tydeligvis.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
lørdag 11. juli 2020, klokken 01:27
Sitat fra: thbo på onsdag 08. juli 2020, klokken 16:45
Sitat fra: Lynet på onsdag 08. juli 2020, klokken 16:43
Fikk 6.4 i dag. Etter en tur på fin europavei med god merking opplevde jeg  3 oppbremsinger på grunn av møtende personbiler! Den ene ganske kraftig. Ikke bra utvikling.
Ikke på den nye E18 mellom Porsgrunn og Kragerø vel? Der hogger min alltid til 2-3 ganger men jeg tror det er pga sideveier da den nye veien ikke er på kartet (har heller ikke fartsgrenser for strekningen).
Sist jeg hadde en TomTom (ca. 12.15 år siden) så var den så intelligent at hvis den oppdaget at over 5 biler hadde vært ute og kjørt på samme sted i en åker, antok den at her var det kommet en ny vei i denne åkeren, og så ble TomTom-kartet oppdatert med denne nye veien. Hos Tesla kan det ta måneder og år før slike nye veier blir oppdatert i navigeringen (ikke Google-map). Utrolig at Tesla ligger så langt etter med dette. Nye spill og prompelyder er tydeligvis viktigere.
#9
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
torsdag 09. juli 2020, klokken 01:27
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:59
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.
Jepp, det er sutring.

Synes det er fullstendig bortkastet og legge til masse spill i bilen når det etter min mening er grunnleggende funksjonalitet (for en elbil) som mangler.
Du tror vel ikke for alvor at det er de samme ressursene som lager spill vs annen funksjonalitet. Da må du ta deg et kurs i programvareutvikling. Jeg har ledet et programutviklingsselskap i 30 år og vet hva jeg snakker om.
Dette er har vært diskutert før - spill vs autopilot. Det er absolutt ikke de samme ressurser. Spillutvikling vs autopilot og andre sentrale funksjoner krever to helt forskjellige programmeringskunnskaper. Absolutt ikke konkurrenter mot hverandre.
Jeg har masse og utsette på Tesla jeg, men jeg holder meg for god til å komme med slike kunnskapsløse, populistiske utsagn som ja, kun er sutring.
Det er liten tvil om at Tesla har kommet med mange unødvendige nye spill, mens funksjonaliteten rundt AP/TACC har vært mangelfull. Dette viser seg klart ved at det har vært mye mer "sutring" blant sjåfører som savner funksjonalitet i AP/TACC enn sjåfører som klager over manglfulle spill. Én teori har vært at Tesla gjorde en omprioritering av dette ved å flytte spillprogrammerere over til utvikling av AP/TACC, men disse var bare 14-15 år gamle og hadde ikke sertifikat, og derfor ble funksjonaliteten i AP/TACC så dårlig.
#10
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
onsdag 08. juli 2020, klokken 13:26
Sitat fra: RuneW på tirsdag 07. juli 2020, klokken 15:08
Sitat fra: Topsy på tirsdag 07. juli 2020, klokken 00:21
Kjørte Oslo-Kristiansand på søndag i min aller første tur som fører i tesla. Kø på både Brokelandsheia og Lillesand.

Køen ble indrejustis og folk forstod greit hva som foregikk ved innkjøringen til ladeplassene. Var en noe hissig en på Lillesand muligens pga noe sniking, men...

Det er nettopp for å unngå irritasjon at jeg lurer på hvordan dette ordnes i praksis. På de litt større ladeplassene er det ikke lett å holde rede på hvem som kom når og har stått lengst osv.
Her burde Tesla lage en APP som viser hvilken plass man er i køen når man kommer inn på en SC hvor det er ladekø.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
tirsdag 30. juni 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. juni 2020, klokken 11:52
Sitat fra: emphezis på tirsdag 30. juni 2020, klokken 11:36
Finner det merkelig at kart er oppdatert, men at autopiloten ikke er det.
To forskjellige leverandører. Kart er Google, og fartsgrenser er (NN). Fartsgrenser er ikke blitt oppdatert de siste 4 årene, men er lovet av EM (coming soon).

Min bil bremser ned før rundkjøringer (TACC). Dra spaken én eller to ganger til deg.
Hva er NN og EM?
#12
Tesla SW og AP / Sv: Phantom braking (En mulig løsning)
mandag 01. juni 2020, klokken 23:24
Sitat fra: Motorwatt på mandag 01. juni 2020, klokken 19:34
Sitat fra: TeslaKriss på mandag 01. juni 2020, klokken 17:56
I tilfeller der bilen ikke bremser uten grunn men opererer som normalt er bildene helt klare og man kan se veien klart! Kan det være noe feil i prosesseringen av bildene eller kvaliteten på kameraet Tesla har brukt som fører til dette irriterende og farlige problemet?
Skal ikke se bort fra det, men ville vel tro at Tesla i såfall hadde funnet dette ut hvis det var tilfelle. Jeg hadde en periode med flere fantombremsinger enn vanlig, og fikk samtidig beskjed på skjermen at B-kameraet var tildekket. Fikk nytt kamera, og blokkeringsmeldingene forsvant. Mener også at frekvensen med oppbremsinger ble redusert, men vanskelig å være helt sikker.
Jeg mener fortsatt at årsaken er at bilen et kort oyeblikk tror den er på en kryssende vei (over eller under) med lavere fartsgrense. De gangene det har skjedd med meg, har dette vært tilfelle.
#13
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:35
Det er ikke greit å si hvordan dette virker, men at det er så enkelt kan utelukkes. Hvilke kontrollfunksjoner som benyttes vites vel ikke, og blir inntil videre bare spekulasjoner.
Hvis det stemmer at bilen plukker opp fartsgrensen fra OSM, så må da Tesla sette igang med oppdatering der hvor fartsgrensen er feil. De kan begynne med E18 gjennom Vestfol (sydgående) hvor det er 110 km/t, men bilen viser 100, og ny E6 forbi  Vinstra hvor det er 90 km/ t, men bilen viser 70.
#14
Tesla SW og AP / Sv: Tesla AP - Basic cruise Control
fredag 22. mai 2020, klokken 01:11
Sitat fra: Radial på onsdag 20. mai 2020, klokken 05:09

Må jo være mange som har samme problem, rart det ikke er tema blant biltestere, media, etc.
...eller TOCN.  Jeg meldte meg inn fordi jeg trodde de var på bileiernes side, men deres taushet i dette tema viser vel det motsatte.  Det sies at de har tett kontakt med ledelsen i Tesla, men det vises knapt, hverken i dette forummet eller løsning på problemet.  Hvorfor ikke la oss få et alternativ til å velde vanlig CC inntil prblemet med fantombremsing er løst.  Burde være enkelt. Men det er tydligvis viktigere med prompelyder og annet dill-dall!
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
fredag 22. mai 2020, klokken 00:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:06


Bremsing grunnet feil fartsgrense eller reell endring av fartsgrense ender opp i en normal fartsreduksjon. Kun ting som tolkes som potensiell ulykke ender opp i hard oppbremsing. Type skygge fra bruer, biler nært midtstripe o.l.

Det stemmer ikke. Jeg har fåt masse bråstopp i tunneller og broer hvoer det er kryssende veier over/under, uten at det er noen synlige hindringer eller andre biler i nærheten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA