Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - GOS

Sider: [1] 2 3 ... 76
1
Forbruket inkluderer tap i lading, og Model S 75D er oppgitt til 33 kWh/100 miles. Så det er litt over 10%.
[/quote]

Det kan da ikke være slik det er oppgitt? Inkludert tap i læreprosessen? Den varierer jo fra kanskje 4% og opp til 17% avhengig av spenning og strømstyrke....og temperatur ute.

2

https://electrek.co/2018/07/17/tesla-model-3-dual-motor-performance-versions-official-epa-ratings/

Om Dual motor Model 3 forbruker 29 kwh/100 miles, så gir dette 181 wh/km på EPA måling. Dette er vel ikke noe særlig bedre en Model S Dual motor? Kanskje noen få %?

3
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:26 »
Noen tweetet musk om levering til Norge? Som ett plaster på sc såret?
Blir ikke det som å pisse i buksene for å holde seg varm.
Plastre dårlig kapasitet på verkstedene med å komme tidligere med enda flere biler?

TM3 er vel så gode og feilfrie og uten garanti-arbeid at det vil vel knapt kreve noe plass på SC for de raske servicene etter 20-40.000 km.   :P :P:o :o

4
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: tirsdag 17. juli 2018, klokken 06:48 »
D
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.

Jo, det er veldig betydelig. Og det er med på å senke snittet ditt ca 20 wh/km, så justert for dette så hadde du egentlig ett forbruk på ca 140 wh/km....som også er veldig bra.

5
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 19:51 »
Y
Opplevde i dag å nesten måtte krangle meg til en xenon pære på garantien. Jeg har en CPO men mener selv at garantien skal dekke dette! Hva mener dere andre? Var jeg heldig som slapp å måtte betale, eller var dette en selvfølge? :)

Hvor gammel er bilen?
EN xenon pære er jo ment å vare lenge, så er bilen mindre enn 5 år så mener jeg du ikke skal betale. Er bilen eldre enn 5 så mener jeg du har vært heldig som slapp å betale.

6
Lading av Tesla / Sv: Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 15:55 »
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men det har ikke noe for seg med et sånt adapter (+rødt adapter til UMC) om jeg allerede har blått adapter til UMC - eller?

Det røde er egentlig tiltenkt brukt ved 400V 3-fase 16A uttak så dette bruker du på andre plasser enn det blå som kun er basert på 1-fase 230V.

Det er veldig ofte røde kontakter (altså 400V) som industri/butikker rundt omkring bruker, f.eks. for en papirkompressor. Men oftest så finner du 3-fase 400V 32A og denne er størøe enn den 16A som du kjøper hos Tesla. Om du også ønsker å bruke disse så trenger du overgang.

En overgang fra CEE blå til rød 16A er fordi det finnes flere røde enn blå. Spesielt den blå 32A som følger med Tesla'en. Da kan du få ladet med 16A (enfase) istedenfor maks 13A enfase om du bruker vanlig kontakt.

Så jo, det har noe for seg, men alle disse røde (og blå) er stort sett når du er i nød og ikke har klart å planlegge lading skikkelig via superladere eller vanlige kontakter.

(Det er forskjellige blå også....så det er ikke enkelt dette)

7
Model S / Sv: Lånebatteri = nytt batteri
« på: søndag 15. juli 2018, klokken 18:38 »
For over seks måneder siden vile ikke min S85 lade og jeg fikk lånebil og bekjed om at jeg snart ville få den tilbake med lånebatteri mens batteri skulle sendes til reparasjon. Månedene gikk uten å høre noe før de ringte og informerte at de venter på nytt batteri da det ikke lot seg reparere. Så fikk jeg på fredag beskjed om at bilen er klar og kunne hentes. Jeg spør om hva de har gjort og de sier at de har satt inn et lånebatteri. Og når jeg spør om hva videre plan er sier de at jeg nok bare kommer til å beholde lånebatteriet og det er å regne som nytt. Det syns jeg hører litt pussig ut - hvordan kan jeg være sikker på det? Mitt opprinnelige batteri er forsiktig kjørt med under 40k (daglig småkjøring tas med leafen)

Får du høyere tkm ved lading til 90 eller 100% så kan du være rimelig trygg på at det er bedre.

8
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: søndag 15. juli 2018, klokken 12:38 »
Jeg er ny her i tråden og presenterer først en oppsummering av mine erfaringer om forbruk på TMS P85: Forbruket varierer enormt med trafikk, hastighet, stigning, varmebehov, kjølebehov osv.

- Det høyeste jeg har registrert noen sinne var 5200 Wh/km over en 400 meter lang streknig (-13 grader, kø, 20 minutter).
Det laveste -140 Wh/km over ca 700m (sommervarmt, AC/varme av, lang nedoverbakke).

- Strekningen hjemme-jobb ca 6 km har variert fra ca 120 Wh/km på enkelte sommerdager til ca 450 Wh/km på enkelte vinterdager.


Siden du får 450 kwh på enkelte vinterdager, så antar jeg du har kjørt med Range Mode off. Slå den på så slipper du å sløse på strøm for å varme batteriet.

9
Model S / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
« på: søndag 15. juli 2018, klokken 12:28 »

Har nerdet litt i helga og gått igjennom gamle data både i form av CanBus screenshots, logger og bilder fra hva bilen viser.

I alle tilfeller så viser bilens % mindre rest-kapasitet enn alle variantene som rapporteres fra CanBus, e.g SOC, SOCMin og SOCUI. SOC er nærmest det bilen viser, mens SOCUI synes å være nærmest forholdet mellom Nominell Full og Nominell Remaining. SOCMin kan synes å stemme noenlunde dersom en tar hensyn til de 4 kwh i brick protection (I.e. legger til disse både på Nominell Full og Nominell Remaining). I området 40 - 70% så rapporterer bilen typisk 2.6 - 3.2% lavere enn CanBus viser på SOCUI. Når min bil viser 0 tkm igjen så har den typisk reelt 4.6% igjen, eller 3.6 kwh i rest (+ 4 kwh brick protection).

Det ser også ut til å være en trend at bilen reelt sett forbruker 1.5% mer enn det som bilen rapporterer som forbruk på turene. Dette "overforbruket" synes å være høyere ved hard kjøring og lavere ved fin kjøring. Mistenker dette skyldes at bilen rapporterer forbruk på det som går ut av batteriet, mens jeg fra CanBus har sett på forskjell i Nominell Remaning før og etter turen. Jeg antar forskjellen skyldes indre tap i batteriet. Skal sjekke dette nøyere på senere tur. (September)

Har generert en kurve som viser hva bilen underrapporterer på forskjellige nivåer i forhold til hva bilen rapporterer som % SOC. Da TeslaScan i starten ikke rapporterte SOC, kun SOCUI og SOCMin, så vil dette føre til noe feil grafen. (Jeg kan justere for det basert på nyere data, men har ikke giddet å gjøre det så langt. Skal prøve å gjøre en nøye sjekk / måling på en tur retur Oslo i September)









10
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: torsdag 12. juli 2018, klokken 14:30 »
Tror fortsatt du hadde en betydelig medvind! På den annen side påpeker du en varmebølge, og 35 grader i snitt kan kanskje ha mye å si?
En har vel neppe medvind over en distanse på 5125 km

11
Model X / Sv: X90D batterikapasitet
« på: torsdag 12. juli 2018, klokken 09:40 »
En annen ting som spiller inn er forskjellen på kjøringen og dermed forbruket versus det som er standard forbrukstrekk fra batteriet i henhold til målestandard. Målestandarden som brukes når en skal oppgi tilgjengelig effekt på ett batteri har forholdsvis lavt effekttrekk. Har en høyere effekttrekk enn dette så blir det høyere indre tap i batteriet og en har ikke samme effekten tilgjengelig.


Det betyr at du må kjøre veldig fint og i jevn hastighet for å kunne få utav batteriet det som er dets oppgitte potensiale. Min erfaring er at dersom jeg med min Model S kjører slik at jeg ligger på ett snitt forbruk på 190 wh/km så får jeg ut 5% mindre enn det som batteriet har av oppgitt kapasitet og min teori er da at dette skyldes 5% mer i indre tap. Jeg vil da bare kunne forbruke 74 kwh fra 100% til den stopper istedenfor 77.9 kwh som CanBus måling viser at den har.

Burde hatt på CanBus målingen på min 541 km lange tur forrige helg for da hadde jeg ett snitt forbruk på 152 wh/km og det burde ha gitt ett annet indre tap...men hadde desverre ikke koblet det opp.

EDIT:
Ta det jeg skrev med en klype salt. Det er så lenge siden jeg gjorde disse målingene og all forbruk på typisk kjøring indikerer at jeg har ca 74 kwh fra 100% til den viser 0%, men samtidig viser CanBus målingen at jeg typisk har mellom 3.6 kwh og 3.9 kwh tilgjengelig i det den sier 0 tkm igjen. (Den viser også 0% igjen ca 3 km før den viser 0 tkm)


Er vist på tide jeg tar noen nye målinger for å virkelig få sjekket ut dette med indre tap samt forskjell på det som bil og det som CanBus rapporterer som status på batteriet versus det bilen sier.


12
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: onsdag 11. juli 2018, klokken 11:08 »
Selv skal jeg bo i blokk i Oslo to uker i sommer og har ikke mulighet til å lade der. SC er eneste praktiske mulighet. Sånn er det nok i Bodø og Bergen også.

Skal du bo 2 uker i Oslo i blokk i sommer så har du ikke noe problem å finne deg offentlig lademulighet er min erfaring. Jeg har en leilighet i Oslo som jeg bruker når jeg besøker barn/barnebarn. Er der da en langhelg (onsdag-mandag) eller en god uke. Har alltid klart å finne offentlig ladeplass i gåavstand fra leiligheten. Om jeg ikke har funnet like i nærheten (4-6 hundre meter) den kvelden jeg kom, så har jeg bare droppet det og satt den til lading dagen etterpå. Da kan den stå i 16 timer på 16 amp og fylle opp så jeg har nok til masse kjøring. (Er det krise så finnes det betalbare hurtigladere 700 meter fra...men i de snart 2 årene jeg har hatt leiligheten så har jeg ikke brukt en slik.)

13
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: tirsdag 10. juli 2018, klokken 20:56 »
Kjørte tur retur hytta i nærheten av Akdsal -Haugastøl (Hardangervidda) , 520 km, og brukte 79.2 kwh mens Canbus viser at jeg har 77.9 kwh tilgjengelig til bruk😊. Høye temperaturer gjør underverk med forbruket på Goodyeat dekkene. Temperaturen varierte mellom 20 og 26 grader. For det meste takluka åpne. Hvis ikke så var AC på 20 grader. Fartsgrense + 4 km/t, kjørte fint, bare noen få forbikjøringer. S85 RWD vel 4 år gammel.

14
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: mandag 09. juli 2018, klokken 16:44 »
Nå begynner jo snart garantien å løpe ut på de første bilene som ble levert i 2013 (som har mindre enn 100k på telleren).  Med tanke på ventetid på å få time, er det tilstrekkelig å ha meldt inn eventuelle feil til Tesla innen garantifristen?  Noe som vet, eller har tanker om dette?

Jeg vil jo tro at svaret er ja.

Det er tidspunktet som du melder der inn som gjelder. Ikke når Tesla har tid til å ta det.

15
Model S / Sv: Forskjell på ytelse 85d og ny 75d?
« på: søndag 08. juli 2018, klokken 13:12 »

Dette stemmer overhodet ikke. 85 batteriet har ca 78 kwh til bruk etter fratrekk av de 4 kwh brick protection.
Men så gjemmes det vel 4kWh mellom 0 og brick, så man kan fint regne 74kWh tilgjengelig. De færreste prøver seg vel under 0.

Stemmer det, men da må en gjøre likt for alle batteristørrelsene. Når jeg kommer til 0 så har jeg typisk mellom 3.0 og 3.9 kwh igjen å bruke før den stopper.

Sider: [1] 2 3 ... 76