Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CitB59EL

#1
Regnestykket er rett men mener(mulig jeg tar feil) at WTLP tar med ladetap og evt måler rekkevidde utfra brutto kapasitet batteri kapasitet
For hvis en tar 45 Kw netto /278 km= 0,1618= 16,18 kWh/100 km i forbruk.  Og det skal noe til å klare så lavt forbruk på denne bilen særlig i fart. Forbruk er ikke målt i 100 km/t kun antatt strøm forbruk pr 100 km i kW som er angitt i WTLP.
Kjører en i 100-110 km/t konstant så vil jeg tro at maks rekkvidde er under 20 mil rimelig sikkert utfra min erfaring med min bil, den sluker strøm i høy fart. Trives best i 70-80 km/t.   
#2
Kan stemme det. Ser at det står 278 WTLP foreløping på varebilene. Men alt dette avhenger av flere faktorer. Håper at PSA har lært denne gangen å ikke setter på rene varebil dekk med E i rulle motstand på Berlingo slik de gjorde på min når den var ny. Med A dekk på sommern så går den en del lengre enn med E dekk.. Har nå C dekk på vintern og noe kortere rekkevidde en det jeg oppgav tidligere i denne tråden. Antar nå at nedre grense er ca 130-140 km med varme hvis en har C dekk eller dårligere. Med B dekk ala Nokian R3 vil den nok gå 150 km som nedre grense. Min gamle Berlingo viser ca 130-137 km nå på GOM ved oppstart(100%).
#3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ny i-Miev?
tirsdag 13. april 2021, klokken 06:42
Vi har hatt C-zero og har nå 2018 i Meiv. Hoved forskjellen på de to bilene er skjermen med navi og at 2018 i-Meiv kan seile via justering av regenereringa av padder bak rattet. Dette gjorde utslaget når vi kjøpte den brukt. C-zero hadde jo ingen ting. Nå har vi ihvertfall dab radio og klokke med navi.  Bilen i seg selv er egentlig helt utdatert men den der helt genial i parkering  og små kjøring.

Vi synes at 2018 var bedre enn 2013 C-zero. I-Meiv går lengre enn C-zero og 105 km er nok veldig innenfor. Ser vår ligger over 100 km på GOM ved oppstart store deler av vinteren. En kan dra ut en del ekstra km med å la bilen rulle. Så anbefaler å lete etter 2017/2018 med padder bak rattet evt prøve en ny bil
#4
Den du linker til er ur gammel sånn ca 10-20 år gammel teknikk. Har jobbet som Citroen TEC/tekniker sluttet i 2014 og den var utgått modell da.  Ville heller kjøpt en ny multitester ala: https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-cr-pro-multibrand-alle-bilmerker. Har denne selv. Kan da lese av og slette feilkoder på alle bil merker. Lese av alle batteri parameter inkl service på batteri. Har en El Berlingo selv som jeg bruker den på. Er det noen defekte celler så vil du finne det med en feilkode avleser ala denne hvis en ønsker.   
#5
Ville prøvd å kjøre den helt tom flere ganger på rad til skillpadde for å å lade helt opp. Dette for  å se om BMS klarer å hente inn noe. Ved 2 blinkende prikker har du 20% batteri igjen. 10% igjen ved 0 prikker-da skal skillpadde komme når du får 0/1 km rekkevidde igjen. På en frisk C-zero kan en kjøre ca 2-3 km på skillpadde. Anbefaler å teste uten prikker ved ladeplass. Bare la bilen gå med lys og radio på helt til batteri 12V lampe kommer. Da er bilen HELT tom. Sette den da på lading.
#6
Har kjørt min El berlingo l2 varebil som veierc1960kg  over 153000 km nå. Hvis den nye har samme ca forbruk så bør den gå over 150km på vinter og over 260m sommer rimelig greit. Tok da min reelle rekkevidd og  doblet rekkevidde pga 45 kwh reelt batteri. Min går ca 75- 85 km med varme iflg trippteller før første gule lampe kommer på 20% batteri ved 0 temp. Klarte 105 km før helga før bil stoppet da uten varme de siste 20 km.
#7
Elbiler i media / Sv: Kundetilfredshet elbiler i Norge
fredag 12. mars 2021, klokken 07:24
Hvis en har oppleved bremse svikt pga gammel bremseveske så vil en IKKE ha det igjen(fossil bil). Opplevede dette på 1 kunde bil engang. 1 litt hard test brems fra 100 km/t  og pedal forsvant i gulvet. Bremsevesken kokte og da har en 0 bremser... pedal går rett i bunn. Hjelper da lite med flere kretser. Fikk bremset med manuelt håndbrekket. 
Når bremse veske er 5-6 år og over har den en betydelig lavere kokepunkt som kan bli synlig hvis en trenger en hard maksbrems eller ned et fjell særlig på fossil biler.
På elbiler så vil naturlig nok regenerering løse problemet ned fjellet samt at at en kan bremse neste ned til nesten  0 ved regenerering.  Elektrisk håndbrekk er uansett en egen fysisk krets og vil fungere uansett bremse bortfall. 
#8
B-Electric / Sv: B250e etter garantiutløp
tirsdag 09. mars 2021, klokken 13:47
Vi ordnet drivverkforsikring å driver å prøver andre nye elbiler. Ikke byttet DU på vår 2017 modell med 43" enda.  Kommer til å kjøre B klasse helt til vi finner verdi erstatter som ikke koster over 400-450 000.  Men det er vanskelig å finne samme kombinasjon av komfort,plass og pris på nye elbiler.

Så langt Leder Citroen e C4 klart bedre på komfort etter kort prøve tur men mye mindre plass og dårlig på selve elbil delen uten seiling! + for skiluke. Må da ha takboks. 

Prøvde kia E niro: +God plass, svært god rekkevidde og generelt bra bil. Det som ikke var så bra var svært dårlig lys opp mot B klassen, dårlige seter med tresmak etter noen timer og støynivå som ungene klagde på samt manglende ski luke.  Ellers en super bil. Prøve Maxus 7 seter. Det var å kjøre "buss" med dårlig varme apparat og den fristet ikke selv om prisen var bra. Da venter jeg heller på kommende Berlingo/Partner. 

Leaf: Grei komfort men merket at dette en 10 år gammel konstruksjon! Mangler skiluke. Traust er vel dekkende.
#9
EQC / Sv: Understellsbehandling av EQC
mandag 22. februar 2021, klokken 18:10
Har ikke EQC men har tatt tectyl på B klasse og våre andre elbler  selv om de er hurtig behandlet av BOS. Anbefaler å bestille støydemping før 1 behandling. Dette har senket støynivået på våre biler. Ser på firma bilen(Berlingo)  som er 6 år og 151000 og tectylert 3 ganger at rusten kommer der bilen ikke er behandlet.  Bilen går i salt suppe hele tiden på E6. De måtte sandblåse understell før 2 rebehandlig etter 3,5år  pga rust selv om bilen var tectylert og støydempet før den var kjørt 10 km på vei når den var fabrikk ny.. Dette sier litt om hvor fort det ruster.
#10
Vi skal bytte vakum pumpe på vår 2018 imeiv imorgen. Dette er siste utgave med padder med styring av regenerering bak rattet. Så de er tydeligvis ikke helt ferdig selv på nyere biler. Skal gå på Garanti.
#11
Berlingo electric / Sv: Skildpadde opplading av Berlingo
mandag 22. februar 2021, klokken 17:12
Har ikke målt min på via lader men har test instrument som viser Ah tall å batteri. Ser at jeg på min Berlingo med 151000 har ca 5 ah i tap pr celle nå. Batteri ligger på ca 70A isteden for 75A så har et tap på ca 1,5 Kwh hvis jeg har regnet korrekt. Bilen har ca 10% batteri igjen når skilpadde kommer på disse bilene. Har kjørt over 10 km når bilen var ny på skilpadde modus. I det siste har jeg kjørt ca 4 km forsiktig kjøring og hadde da ca 5% batteri igjen. Min bil fikk fabrikk nytt batteri på ca 77000 km pga defekt sikring viste det seg men det er en annen historie.. Bilen taper ca 6% på ca 75000 km og hoder bra. Så ser ut som ca 300 000 km bør være mulig før batteri har over
20% reelt tap.   
#12
Da har jeg fått byttet hylse. Men tiden uten lyd med ny hylse ble  ble kortvarig så blir skifte av hylse og girkasse...håper motor er iorden. Bilen er på nå på 2 girkasse og 4 hylse. Så blir 3 girkasse og 5 hylse om ikke lenge-blien min har gått 145000 km.  Kjedelig og dyrt når bilen er utenfor garanti!

Har hatt bilen til utlesing å tuning firmaet og de tror det kan være mulig å få programmert om bilen! Vet mer om ca 1 mnd når de har fått tak i nytt diagnose verktøy.  Gjett om jeg skal ordne total fri kobling samt nedjustere power opp til ca 30 km/t hvis dette blir mulig. Min bil har maks på  powermeteret langt før gassen er i bånn.  Bilen spinner  vilt med piggfri dekk selv uten maks gass på våt asfalt ...
#13
Berlingo electric / Sv: Finnes Berlingo med 4wd?
lørdag 03. oktober 2020, klokken 11:51
Ikke som elbil. Det finnes fossil utgaver av Dangel. Det er en framhjulstrekker som ikke er verdens beste pga at bil er tyngre bak enn forran...
#14
Har byttet bremse skiver og klosser fremme på vår C-zero før EU og det var en ganske rett frem jobb. Har jobbet som Citroen TEC tidligere i en del år.  Anbefaler å bruke en kraftig hammer (800-1500Gram)  å slå på skiven i ytterkant for å få den til å løsne-IKKE bruk dra bolter først på skive!
Vår skive løsnet etter en del hamring-brukte ikke bolter i det hele tatt. Gjorde selv nybegynner feilen å løse bare 1 festeskure på brakett til Caliper -ikke lurt når feste til caliper vred seg. Så derfor la begge skruer stå i til du har fått løsnet begge skikkelig!  Brukte kun vanlig håndverktøy under jobben. Løsner den nederste 13 mm skruve for å bikke opp caliper og klemmer inn med stor vanntang (fåes på biltema til ca 200 kr). Hele jobben ilag med 7 år som skrudde ilag med meg tok ca 1-1,5 time  inkl dekk skifte.  Kjøpte Brembo sine skiver og klosser og de hadde svært bra passform-smatt rett inn uten tilpassing. Lurt å legge noe glide middel mellom kloss og glideflate. Brukte selv Novalube. Vår bil var kun gått 31000 i noe salt.   
#15
Min har fått ny motor og 2 nye girkasser+ det meste annet-men det er en annen historie. Har hatt samme soft på girkasse hele tiden.Smeller voldsomt i bil hvis en glemmer å ta bil i N så dra på håndbrekk så sette i P før tenning av. Hvis bil henger i P  uten håndbrekk først så smeller det mye og bilen "hopper". Vurderer å prøve å få programmert om til seiling siden bilen uansett har regen via bremsepedal hvis noen har utstyr til dette. Merkverksted har ikke dette...  Ikke merket noe forskjell når jeg har kjørt "Nye" biler de bremser like mye ved gassslipp og får smell ved hengning på P.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA