Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torz

#1
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
søndag 10. desember 2023, klokken 18:40
Året nærmer seg slutten. En sjekk på elbilstatistikk for året 2023 viser at kinabiler utgjør 5,5% av elbilsalget (basert på topp 50 elbiler som igjen utgjør 91% av totalt antall elbiler).

Største enkeltmodell er Polestar 2 med 1,6% mens største merke er MG med 2,9%. Modellene BYD Tang o,6% og Xpeng G9 0,5% utgjør de resterende.

Det at Kina som elbilnasjon gjør en så dårlig figur i elbillandet Norge er nok informasjon som går helt til topps i det kinesiske kommunistpartiet.
#2
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
fredag 21. juli 2023, klokken 07:19
Kinesiske eksporttall stuper, noe som er til stor bekymring for myndighetene.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tallene-stuper-ekstremt-alvorlig/79919806

Enkelte lands kraftfulle press for frakobling, bryte forsyningskjeder og såkalt risikoeliminering, er menneskeskapte hindringer, som blokkerer normal handel, sier Li.

Kinas eksport har vært en viktig bidragsyter i Kinas økonomiske vekst, og dersom den faller, vil Kina bli mer og mer avhengig av innenlands etterspørsel for å fortsette veksten. Det er liten tvil om at Kina ikke liker utviklingen.

Selskaper sier at noen lands politisering av handel har tvunget ordrer og produksjon ut av landet, noe som skader de økonomiske interessene til både leverandører og kjøpere, sier Li, som legger til at departementet vil hjelpe bedrifter med å takle «urimelige handelsrestriksjoner».


Politikere, bedrifter og konsumenter må alle bidra til å snu utviklingen. Autoritære regimers vekst og utvikling slår til syvende og sist tilbake på oss selv. Økonomisk utvikling brukes bl.a. til å bygge militære kapabiliteter og få kontroll over sjeldne mineraler og grunnstoffer, alt for å kunne styre utviklingen og skape avhengighet. Det er all grunn til å stoppe opp og tenke.
#3
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:33
Antall nybiler øker – ingen Kina-merker på topp

https://www.tv2.no/broom/antall-nybiler-oker-ingen-kina-merker-pa-topp/15866299/

De oppdaterte tallene fra OFV bekrefter også at de kinesiske bilmerkene virkelig har bremset opp. Her er ingen representert på topp-10 listen for juni.

Jeg tok ut tall fra elbilstatistikk.no, og kom frem til at det er solgt 2.945 kinabiler av over 60.000 totalt så langt i år, tilsvarende 4,8%. Første kinabil er Polestar 2 på en 30. plass.
#4
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
søndag 28. mai 2023, klokken 18:05
PST etterforsker salg av kinabil til Russland. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/xgbqlX/pst-etterforsker-bilsalg-til-russland

Etter at de fleste vestlige leverandører har trukket seg ut av Russland både hva angår leveranser og produksjon, så vil nok kineserne mer enn gjerne ta plassen og forsyne våre naboer med sine produkter. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. På sett og vis kan en jo si at det bidrar til å tappe russisk økonomi, siden det er snakk om import. Ulempen er selvsagt at det bidrar til Kinas økonomi.
#5
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 14. mars 2023, klokken 19:35
Elbilsalget på nyåret har ikke helt kommet tilbake til normalen, men artig å se litt på statistikken for Kinabiler, der andelen i 2023 nå er nede på 4% dersom Tesla Y holdes utenfor. Kinesiske TMY er vel egentlig ment for det kinesiske markedet. 4% er nok en vesentlig reduksjon fra hva andelen lå på i 2022. Mens mestselgende modell fra Kina i 2022 kunne ligge på rundt 10. plass, er det Polestar som fortsatt troner på toppen, men nå på 21. plass. FAW har solgt null biler i år, og XPeng har solgt 3 biler, mens markedsføringen nærmest gir inntrykk av at her må man skynde seg om man skal sikre seg et eksemplar.

Vel, kanskje vanskelig å tolke noe ut fra unormale tider. Vi får vente å se om dette holder seg, men som de sier i aksjemarkedet: The trend is your friend.
#6
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
mandag 16. januar 2023, klokken 16:46
PST advarer mot Kina
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-kina/78247631

PST fastslår at Kina på sikt blir en av de største truslene mot norsk sikkerhet, og bekrefter at kinesisk etterretning bedriver ulovlig og uønsket aktivitet i Norge.

Kina blir på sikt en av alvorligste truslene mot norske interesser, sier Haugland.

Samtidig bekrefter hun at regimet i Beijing er villig til å bruke økonomiske virkemidler, for å oppnå det de ønsker.

Et eksempel på kinesisk aggresjon, er reaksjonen etter at Den norske Nobelkomite bestemt at Nobels fredspris i 2010 skulle tildeles Liu Xiaobo for hans lange og ikkevoldelige kamp for sentrale menneskerettigheter i Kina. Det førte til mangeårig boikott av norsk lakseeksport.

- Da Taiwan for et år siden åpnet et representasjonskontor i Litauen, reagerte Kina, sier Haugland.

Mantas Adomenas, statssekretær i Litauens utenriksdepartement, sa følgende til nyhetsbyrået Reuters i fjor vinter:

- Multinasjonale selskaper fikk beskjed om at dersom de bruker deler eller varer fra Litauen, så vil de ikke lenger få lov til å selge noe til det kinesiske markedet eller få forsyninger Kina.

Adomenas bekreftet også overfor Reuters at internasjonale selskaper har kansellert kontrakter med litauiske leverandører, som igjen har ført til økonomiske konsekvenser for Litauen.

Ved siden av kriminelle datanettverksangrep, og det som oppfattes som systematisk og uønsket innhenting av høyteknologisk kunnskap, konstaterer PSTs kontra- etterretningsseksjon at Kina også er aktivt lokalt i Norge.

Hun viser også til at kinesiske interesser er svært opptatt av sjeldne mineralarter, som det er forekomster av i Norge.

- Det er mineraler som Kina nærmest har hatt monopol på, og som er viktig for den teknologisk utvikling. Kina har til tross for at landet ikke grenser mot arktisk, også definert seg som en arktisk stat. Kina er veldig opptatt av nordområdene, sier Haugland.

Historisk har Russland, tidligere Sovjetunionen, vært den største sikkerhetstrusselen mot Norge. Nå mener PST, som amerikanerne og britene, at den langsiktige trusselen mot vestens demokratier er Kina.

- Kina har «økonomiske muskler» som Russland ikke har, og har vist at de er villige til å bruke dem, for å oppnå det de ønsker, sier Haugland.
#7
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 08. desember 2022, klokken 19:38
Frihandel kan ikke trumfe frihet, og kommersielle hensyn kan ikke trumfe hensynet til våre lands sikkerhet, sier Stoltenberg til VG.

– Jeg mener ikke at man skal isolere Kina økonomisk, men at man er nødt til å ha noen overordnede betraktninger med seg når man engasjerer seg økonomisk med autoritære land som Kina og Russland, legger han til.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onMpgj/nato-sjefen-advarer-norske-bedrifter-mot-kina

Les gjerne hele artikkelen, mye visdom fra Stoltenberg.
#8
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
onsdag 19. oktober 2022, klokken 18:57
Helt vesentlig informasjon på slutten av artikkelen
Bloomberg News skriver onsdag at flere av vestlige storprodusentene, med Volkswagen-konsernet og General Motors i spissen, finner konkurransen i Kina stadig mer krevende.
Tavares har tatt til orde for at europeiske myndigheter innfører samme restriksjoner for kinesiske bilprodusenter i Europa – som europeiske produsenter møter i Kina.
– Kinesiske produsenter blir mottatt på en rød løper i Europa, slett ikke slik vi møtes av myndighetene i Kina, sier Tavares.
#9
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 07:34
Polarisering mellom øst og vest kan gjøre det vanskeligere for kinesiske bilmerker i Europa.

Til sammen er det av de ti mest populære kinesiske elbilmerkene i Norge så langt registrert nær 6500 biler. Det er omtrent 500 færre enn antallet Volkswagen ID.4 som er registrert så langt i år, og utgjør omtrent 7,5 prosent av alle elbiler som er registrert i 2022.


https://www.tu.no/artikler/derfor-er-noen-skeptiske-til-a-kjope-kinesisk-elbil/522239?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2022-10-11
#10
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 15. september 2022, klokken 19:37
Tysklands finansminister Robert Habeck sier at det er slutt på all naivitet og varsler en «robust handelspolitikk» overfor Kina.

- Perioden der vi sa at det blir handel uansett sosiale og humanitære standarder, er over, sa Habeck på en pressekonferanse torsdag.

- Vi kommer til å etablere en robust handelspolitikk overfor Kina i Europa, slik andre internasjonale partnere også kommer til å gjøre, sa han og lovet en reaksjon på kinesisk proteksjonisme.


https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=106560

Nylig besøkte Li Zhanshu, Kinas tredje mektigste person, Statsdumaen i Russland. I etterkant har russiske myndigheter frigjort et referat fra møtet hvor Li siteres på at Kina forstår og støtter Russland, særlig når det gjelder Ukraina-situasjonen. Dette vekker oppsikt blant både eksperter og politikere.

- Det er all grunn til å anta at Li har sagt det som påstås av russiske myndigheter. Samtidig ser det ut til at det ikke har blitt omtalt av kinesiske medier, noe som signaliserer at dette er et veldig sensitivt tema for Kina. Disse uttalelsene representerer den hittil klareste støtten fra offisielt hold i Kina til Russlands virkelighetsforståelse.


https://www.dagbladet.no/nyheter/har-ikke-blitt-sagt-for/77174451
#11
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
fredag 09. september 2022, klokken 05:23
Utenlandske storselskaper reduserer risikoen i Kina – BMWs partner plyndret for milliardbeløp

BMWs kinesiske partner er blitt plyndret for milliardbeløp via «spøkelsestransaksjoner» til morselskapet. Internasjonale storinvestorer selger seg kraftig ned i kinesiske selskaper.


https://www.dn.no/utenriks/kina/bmw/alibaba/utenlandske-storselskaper-reduserer-risikoen-i-kina-bmws-partner-plyndret-for-milliardbelop/2-1-1294117
#12
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
søndag 21. august 2022, klokken 21:51
Stellantis vil legge ned Jeep-fabrikken i Kina, som følge av lokale myndigheters innblanding. Administrerende direktør Carlos Tavares sier til Bloomberg at situasjonen har blitt uutholdelig. I frykt for økt politisk spenning mellom Kina og resten av verden, bukker Jeep ut.

– I løpet av de siste årene har vi sett mer og mer politisk innblanding i forretningsvirksomheten i Kina. Vi ønsker ikke å bli offer for tverrgående sanksjoner, slik tilfellet nylig har vært for andre selskaper i andre regioner av verden, utdyper Carlos Tavares.

Dermed er det slutt på et tolvårig samarbeid med statseide Guangzhou Automobile Group, det som først het GAC FCA og senere GAC-Stellantis. Jeep stenger altså den eneste fabrikken de har i landet. Den første kinesiskbygde Jeep-en var en Renegade, bygd i Guangzhou i 2016.

Bloomberg legger til at andre bilprodusenter som Volkswagen og GM opplever konkurransen fra kinesiske aktører som BYD og Geely Automobile som utfordrende, spesielt i lys av flommen av nye elbiler. Tavares påpeker at salget av tyske og amerikanske bilsalg i Kina er redusert med rundt en femtedel i første halvår i år, mens japanske bilmerker har opplevd en (prosentmessig, journ. anm.) tosifret reduksjon, kontra veksten til kinesiske selskap.
– For vestlige aktører har det å selge biler i Kina blitt stadig vanskeligere. Det er absolutt et stort skifte i det kinesiske markedet. Vi har to store konkurrenter, Volkswagen og GM som har en stor posisjon i Kina, sa Tavares, før han la til; – Jeg ville ikke likt å være i deres sted.
– Brutte løfter
Toppsjefen har ansvar for 14 bilmerker, inkludert Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Maserati, Opel, Jeep og Ram. Han forklarer at sanksjonene mot Iran, og tidligere i år mot Russland, tvang bilprodusentene til å velge side. Peugeot måtte trekke seg ut av Iran i 2018, mens Renault i år ble tvunget til å kutte bånd med Russland, som hadde vært selskapets nest største marked.
For fire måneder siden var Stellantis angivelig på nippet til å forlenge joint-venture-avtalen med GAC, til tross for tap, og forberedte seg til å utvide eierandelen fra 50 til 75 prosent.
­– Men de gjorde ikke som forventet, så da tenkte vi at det var bedre å avslutte, sier Tavares.
Reuters melder at GAC bekrefter at de to selskapene forhandler seg frem til hvordan de best kan avslutte joint-venture-avtalen, etter mange år med røde tall.
I en uttalelse, gjengitt av Automotive News, sier GAC-gruppen at beskyldningene om løftebrudd er «utrolige». Ifølge GAC har flere Stellantis-foretak vært «mislykkede», med det resultat «at man har vist komplett mangel på respekt for kundene i det kinesiske markedet.»

Det politiske spillet
Joint-venture-selskapet har produsert Jeep Cherokee, Renegade, Compass og Grand Commander, hovedsakelig for det kinesiske markedet. Inntil videre vil Stellantis, i stedet for å bygge biler med GAC, sende andre modeller fra Jeep-porteføljen til sine forhandlere i landet. Automotive News bemerker at Stellantis har hatt mindre enn 1 prosent markedsandel i Kina.
Hvorvidt avgjørelsen er tatt som resultat av politisk innblanding lokalt eller som ledd i et større politisk spill, gjenstår å se. Frykten er at den politiske spenningen rundt Taiwan og Kina, kan tilspisse seg og bli et asiatisk svar på Ukraina og Russland. Blir det et lignende sanksjonsvelde blir det mange tapere, fordi nesten alle de vestlige bilprodusentene er tungt inne i Kina. Enten med egne fabrikker (for å unngå importavgifter) eller joint-venture-avtaler.

Tiden vil vise om vestlige bilprodusenter har latt seg blende av kortsiktig profitt, og har delt for mye kunnskap med sine samarbeidspartnere, for å få innpass på det kinesiske markedet. Nå som kinesiske elbilprodusenter står i kø for å erobre verden, via Norge som forsøkskanin, risikerer mange etablerte aktører å møte seg selv i døren, og bli utkonkurrert på hjemmebane.

[/url] https://finansavisen.no/motor/nyheter/2022/08/19/7908557/stellantis-avvikler-joint-venture-med-gac-jeep-legger-ned-fabrikk-i-kina?redirect[/url]
#13
Alt det andre / Sv: Kinabil, nei takk
torsdag 04. august 2022, klokken 19:09
Jeg håper folk etter hvert ser hvor alvorlig det er å fortsatt støtte Kina som om ingenting har skjedd. Kinas svar etter Pelosis besøk til Taiwan er på ingen måte en forholdsmessig reaksjon. Dessverre er overreaksjonsmønsteret gjenkjennelig. I samme gate, Kina økte gassimporten fra Russland med 61%. Det er tydeligere enn noen gang hvem som holder sammen. Jeg synes Jens Stoltenberg og Nato er gode når de tør å tydeliggjøre nåtidens største sikkerhetsmessige utfordringer, Russland og Kina.
#14
Det amerikanske Senatet vedtok onsdag et lovforslag for å hjelpe USA med å konkurrere med Kina ved å gi titalls milliarder dollar til innenlandsk produksjon av halvledere og databrikker, skriver TDN Direkt.

Det inkluderer mer enn 52 milliarder dollar til amerikanske selskaper som produserer databrikker, samt skattefradrag for å oppmuntre til investering i databrikkeproduksjon.

Halvledere har vært en mangelvare på verdensmarkedet. Dette har spesielt påvirket elbilmarkedet, da bilene krever halvledere i produksjonen.


https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/07/28/7905835/na-skal-de-ta-opp-konkurransen-med-kina
#15
En stor andel av vinterdekkene som selges i Norge produseres i Russland. Nå roper forhandlerne varsko.

Nesten en tredjedel av dekkene vi kjøper i Norge produseres i Russland. Som en del av en rekke sanksjoner mot landet, har Norge sluttet å produsere dekkene sine der. Det gjelder dekk med og uten pigger.

– Før kunne kunden velge og vrake mellom ulike dekktyper, men nå er det førstemann til mølla for å få sikret seg vinterdekk overhodet. Du kan ikke sitte på gjerdet. Da risikerer du å måtte la bilen stå i garasjen over vinteren.


https://www.nettavisen.no/nyheter/spar-vinterdekk-krise-det-er-forstemann-til-molla/s/5-95-585266
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA