Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorT

#1
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading Danmark schuko
søndag 03. juli 2022, klokken 14:01
Hva en schuko tåler blir jo terpet på i det uendelige, men trodde ikke Tesla nødlader gikk over 13A uansett.

Har bare brukt blå CEE enfase selv.

Kjøpte hybridstikprop for å ha i backup. Bare brukt til vannkokeren foreløpig.  ;D

Mvh TorT

Edit: Og trådstarter spørsmål var;

Må man ha adapter for å få jording?  Svar, Ja det må man.
#2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading Danmark schuko
søndag 03. juli 2022, klokken 11:56
Var nettopp i Danmark, og kjøpte en hybridstikprop i den lokale Føtex til dkr 65. Hang sammen med div skjøteledninger og annet enkelt elutstyr rett ved kassene.
Den var merket med 16A.

Overgangen var fra dansk til fransk, men det gjør ingenting. Alle schukoer jeg har, enten det er vannkoker, pc eller elbillader fungerer fint i både tysk og fransk stikkontakt.

For de som ikke har tenkt over det, så er hullet mellom pinnene på schukostøpslet tiltenkt fransk jordet stikkontakt.

Mvh TorT
#3
Model 3 / Sv: Fryser dørene om vinteren?
lørdag 04. juni 2022, klokken 09:33
I appen er det eget valg. "Tin bil", det gjør nok susen.

Har ikke brukt det selv, fordi jeg bare nå nylig har lagt merke til det. Så jeg har bare brukt den vanlige vifte knappen hittil. En må sveipe opp for å få det fram.

mvh TorT
#4
Model 3 / Sv: Reell rekkevidde
onsdag 18. mai 2022, klokken 09:13
Viser til det jeg skrev lenger oppe. På en en tur fra Stavanger til Dombås, over Strynefjellet.

Jeg ladet i Ytre Arna, fordi jeg ville ha en siste lading i Stryn. Så jeg har allerede kjørt langt, når jeg lader i Stryn. Og har allered hatt en runde med SuC.

Av gammel vane legger jeg inn Dombås SuC i navigasjon, lader til 70%, med ca 10% i beregnet ankomst, men forandrer navigasjonen til Dombås sentralplassen i stedet, fordi jeg ikke trenger SuC på Dombås. Bilen forandrer da ankomst til 21% umiddelbart, det vil si at bilen planla å bruke ca 8 kWt på forvarming. (litt avrundet).

Hvis da trådstarter starter med kaldt batteri etter AC lading, som de fleste turer starter, navigerer til SuC helt fra turens begynnelse, så er det vel sannsynlig at mer enn10kWt blir brukt på forvarming. Hvor mye vil jeg ikke komme med noen påstander om.

mvhTorT

#5
Model 3 / Sv: Reell rekkevidde
søndag 15. mai 2022, klokken 08:37
Startet du navigering til lading ved starten av turen? Denne funksjonen har blitt en del mer aggressiv med de senere oppdateringene. Startet du turen med kaldt batteri?

Min bil er 2021 levert i mai. LG batteri. Nominell 74,5kWh when new.

Et eksempel: Jeg ladet på Stryn SuC for drøye 4 uker siden. Hadde da kjørt fra Bergen. Husker ikke nøyaktig hva jeg ladet til, men bilen beregnet ankomst Dombås SuC 10%. Fint tørt vær, og jeg så vel -3 i høyfjellet. Antagelig 8 til 10 nede ved sjøen.
Når jeg kjørte videre ombestemte jeg meg, og forandret navigasjonen til Sentralplassen Dombås.

Bilen forandret da beregnet ankomst til 21%. Jeg kom tilslutt fram med 23%.

Jeg har neppe ladet til mer enn 70%, det er det jeg lader til, hvis jeg ikke forlenger fordi jeg fremdeles har spisepause når jeg kommer til 70%. Så jeg brukte antagelig knappe 50% på 206km med heftige stigninger, godt over 1000m i høyfjellet og ankomst på ca 650m. Under 0 grader i høyden.

mvhTorT

Edit: Jeg har selv hatt litt skuffende førsteetapper når jeg har AC ladet, i mitt tilfelle med 13A nødlader om vinteren.
#6
Jeg prøvde dette når det var kaldt, før jul. Var parkert ca 2 km fra supercharger. Bilen hadde ikke vært tilkoblet på ca 3-4 dager. Satt inne og lekte litt med appen. Trykte naviger til supercharger på Dombås, og bilen begynte å forvarme med en gang.
Vet ikke hvor kaldt batteriet var, men bilen hadde nesten ikke vært brukt på flere dager, unntatt en kilometer til butikken og tilbake igjen. Så batteriet var skikkelig kaldt.
Bor nær Stavanger, så ikke mulig å gjøre det samme her nå. Mye varmere, men jeg så at hvis jeg trykker naviger til supercharger Vikeså i bilen, så starter forvarming med en gang, men fra appen, på forhånd gikk ikke.

TorT
#7
Jeg har ikke prøvd å forvarme kupe samtidig. Så der får en bare prøve å se.

Uansett tar batterivarmingen mye lenger tid enn å få litt lunk i kupeen. Har bare gjort dette et par ganger, og jeg var da mindre enn 2km fra SuC.

Mvh TorT
#8

Bare en presisering: Naviger til SuC gjøres i navigasjonen og ikke i appen (SC er vanligvis forkortelse for Service Center).
Uansett om ekstraforbruket ved forvarming er betydelig så vil et ekstraforbruk på 100Wh over 150km forbruke 15kWt ekstra. Dette tar kun 6 minutter å "fylle på" ved 150kW ladeeffekt. Dersom man ikke har gratis lading og heller ikke hastverk, kan derimot kostnaden være et argument for å kutte ut forvarming til SuC.
[/quote]

Må bare presisere her.
Det jeg snakker om er ikke den vanlige naviger til supercharger som en gjør i skjermen, men noe en kan gjøre mens bilen er parkert en stund før en går ut i bilen.

En gjør det fra appen;

Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner bilen og nærmeste supercharger i kartet, og sender naviger til den nærmeste superchargeren til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

mvh TorT

Edit: Poenget mitt for å fortelle om dette, hvis man leser det jeg opprinnelig skrev, er jo at man av og til havner i situasjoner der man må parkere uten å være tilkoblet. Batteriet blir veldig kaldt, og man er avhengig av å lade relativt kort tid etter start.

Det er ikke noe jeg anbefaler i daglig bruk. Bare så jeg slipper den diskusjoneen.
#9
Minner om hva tråden handler om; Hvordan få en bra hastighet på Supercharger om vinteren ved korte turer?

Korte turer er korte, en kan vel også ta med korte turer før en må lade. Det gjorde ihvertfall jeg.

Hva du opplever på en langtur der du tydeligvis starter med mye strøm er ikke hva tråden handler om.
Og i ditt tilfelle er det jo enkelt. Du kan la være å navigere til lading. At du gjorde en liten feil der i det tilfellet, er din feil, og ikke systemet sin feil.

Jeg synes at det er genialt at en kan velge å forvarme batteri før en starter, slik at en kan starte første hurtiglading med litt fart hvis en kommer i en situasjon der det er nødvendig å hurtiglade etter relativt kort distanse.

mvh TorT
#10

[/quote]

Riktig. Og en sløser vannvittig med strøm og en må lade såpass mye mer at en kan lure på om en egentlig tjener noe tid på det....
[/quote]

Selvsagt tjener en tid på det. La oss tenke at noen er på vinterferie/påskeferie på hytte eller hotell. eventuelle ladeplasser er i bruk av andre. Batteripakken er på minusgrader og 25%. Du har 30 mil hjem, med full bil med voksne, og barn helt ned til de veldig små. 150kW lader er tilgjengelig innen et par mil, men der får du bare 25kW pga kaldt batteri.

Selvsagt bruker en en slik funksjon hvis en kan. Den kostnaden i strøm tror jeg de fleste unner seg.

mvh TorT
#11
Har ikke prøvd på så lang avstand, men har merket at batteriet starter forvarming mye tidligere og lengre nå, enn når bilen ble utlevert. Og batteriet er varmere når jeg ankommer lading. Bruker scan my tesla.
Så kan virke som at forvarming er forbedret i senere tid.

Og spørsmålet var vel i utgangspunktet;
Hvordan få en bra hastighet på Supercharger om vinteren ved korte turer?

Så hvis du står med kaldt batteri, tror jeg nok det funker også langt ifra supercharger. Er jo bare å prøve! Fyr igang en god stund før du skal kjøre, og hold litt øye med appen.

mvh TorT
#12
Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner nærmeste supercharger og sender naviger til, til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

Ikke tenk på å legge inn avgangstider og sånt.

Oi, det ble mange komma i en setning.

Mvh TorT
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bodø - karasjok
onsdag 02. mars 2022, klokken 09:03
Trodde Saltdal turistsenter var ved siden av Storjord supercharger på 103m.

Stoppet der i sommer.

Arvidsjaur supercharger ligger på 400m.

Ja jeg vet at det ikke er superchargerne han skal bruke, men nedoverbakke er det ikke.

Hvis jeg har misforstått lokasjoner, må du gjerne korrigere.

Mvh TorT
#14
Greenwaypolska.pl kanskje.

Har ingen personlig erfaring, men det var hva jeg kom opp med når jeg har sittet å planlagt sommerferien.

Lenge før krigen må det sies.

TorT

#15
Hei, satt og lekte meg litt med kartet i min Model 3 fra mai 2021, og ser at mange andre ladestsjoner dukket opp.
Navigerte til en nærliggende Ionity som en test, og bilen begynte umiddelbart å forvarme batteriet.  Faktisk en av funksjonene jeg har savnet.

Når kom dette? Faktisk en funksjon jeg har savnet.

2021.36.5.8

mvh TorT
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA