Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hansrune

#1
Sitat fra: sjokomelk på mandag 09. november 2020, klokken 19:50
Spenning bilen rapporterer behøver ikke være målt på samme måte som voltmeteret ditt. Det er vel flere måter man måler vekselspenning? RMS og "peak"? Hvis bilen bruker en metode og voltmeteret/strømmåleren en annen, så kan du ikke sammenligne tallene en-til-en.
Det er sant, men rapportert/målt spenning samsvarer bra de første sekundene etter lading startes fra Tesla app. Kan jo være tregheter som lurer der og.
#2
Sitat fra: olekvi på mandag 09. november 2020, klokken 19:24
Har ikke målt, men får du til å måle under (maks) belastning?  For det er vel det som er interessant?
Målt ved 32A (i følge bilen). De første sekundene av ladestart fra app samsvarer rapportert spenning godt med målt spenning i sikringsskap. Under last avviker de mere.
#3
Model 3 / Ladespenning rapportert i Tesla app avviker med 6-7 volt ?
mandag 09. november 2020, klokken 18:57
Noen andre som har målt forskjell på rapportert spenning i Tesla app opp mot å måle i vegglader enden av kabelen med multimeter ?

Hos meg er det 6-7 volt forskjell på de to målingene

Trodde jeg hadde spenningstap som ikke er innafor, men har konkludert med at det ikke er reelt. Tesla vegglader og Model 3

Sammenligna spenning rapportert fra AMS og voltmeter opp mot det Tesla app rapporterer ved 32A lading, og fikk 13-14 volt forskjell. I meste  laget på 25m kabel. Målt med voltmeter er tapet 7 volt, som er mere innafor (ca 9W per meter og < 4% - åpen kabel).

Hadde en ide om å overvåke helsetilstand på ladeanlegget ende til ende ved bruk v.h.a å lese ut AMS data og Tesla API, men om målingene avviker så mye har det kanskje lite for seg.
#4
e-Golf / Sv: Mangler det et deksel her ?
tirsdag 15. september 2020, klokken 18:00
Takk . Det forklarer nok at Møller ikke kunne finne noe som skulle være der
#5
Model 3 / Sv: Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 20:45
Sitat fra: Kenneth Frantzen på søndag 13. september 2020, klokken 17:20
Sitat fra: Oddaa på søndag 13. september 2020, klokken 16:03
Usikker på om jeg skjønner hvordan C1 hjelper deg. I tilfelle hengeren har reell vekt under 750 kg kanskje?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hjeper ingen ting.
"Klasse C1 gir ingen utvidede rettigheter når du kjører bil i klasse B."
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Lett+Lastebil+%28klasse+C1+og+C1E%29
Riktig .... Bil og henger app/kalkulator spør også bare on du har B , B96 eller BE

Se ellers http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/64947-nedgradering-av-tilhenger/&do=findComment&comment=678600
#6
Model 3 / Sv: Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 15:05
Takker! Det var jeg (heller) ikke klar over. Trodde det var gått ut for godt...
#7
Model 3 / Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 14:06
Prøver å slippe som er poenget her. Det gjelder flere enn meg i familien. Irriterer meg at jeg sov i timen og lot C1 gå ut i 2016. Med C1 er det reell vekt som teller. Forstå det den som kan...
#8
Model 3 / Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: sjokomelk på søndag 13. september 2020, klokken 11:28
Les gamle tråder om temaet: https://elbilforum.no/index.php?topic=52487.0
Takk, men fant fremdeles ikke konkret svar på om noen har nedklassifisert bil eller henger (unntatt et mulig hint om at Coop kanskje har gjort det med lånehengere). Jeg hadde hengeren fra før, og reglene er kjent.
#9
Model 3 / Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 09:57
Har M3 vogntogvekt 2305 kg på bil og 1200 på henger. Da er det faktisk ikke lov å kjøre med klasse B uten tillegg fordi total vogntogvekt er 3505. Det hjelper ikke om du bare kan dra 1000kg. Det er teoretisk vekt som teller (prøv bil og henger appen)
Rimelig uheldig klassifisering, da det er masse lånehengere på 1200 kg

For B med tillegg eller C1 er det vel reell vekt som teller.

Noen som vet om det er rimelig enkelt å få nedklasset bil eller henger med  hele 5 kg ?
#10
e-Golf / Mangler det et deksel her ?
søndag 13. september 2020, klokken 09:41
Noen som har et deksel her ?
Bildet er tatt fra bakken og viser undersiden av bakre støtfanger. Skulle nesten tro at modeller uten hengerfeste skulle ha et deksel over hullet. Møller kunne ikke svare . 2018 eGolf.

#11
e-Golf / Sv: Kan E-Golf lades med Tesla Wallcharger?
lørdag 08. august 2020, klokken 08:47
Tesla wall charger funker. Plug and play.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
torsdag 12. mars 2020, klokken 08:27
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. mars 2020, klokken 08:12
Sitat fra: hansrune på onsdag 11. mars 2020, klokken 22:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 16:25
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.

Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb


Apropos - helt normalt med dugg, sier de på Forus - uten understellsbehandling.... Det SKAL kunne være sånn på Tesla, må vite.
Det er ikke bare Tesla. Nå er ikke lysene varme nok til å kunne ta alle temperatursvingninger. 

Vann i lykta derimot gjør at man får nye lykter
Vel - dette er 3. bil jeg har med full LED - bare Teslaen som har det uten å fikse det. Er fullt klar over utfordringen, og fullt klar over at du finner det samme på andre merker. Det gjør det ikke mere akseptabelt for meg. Dette er 2020, og vi kan vel forvente litt mere enn til dels nesevise forklaringer ? Hvis du forventer så lite , så får du bare fryktelig lite ...

.... men tilbake til understellsbehandling som tråden var ment for. Det er mye viktigere for å kunne holde bilene sikre over tid. Burde være en selvfølge, men noen mener seg sørgelig unntatt. Heldigvis ser der ut som der er løsninger på gang
#13
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
onsdag 11. mars 2020, klokken 22:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 16:25
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.

Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb


Apropos - helt normalt med dugg, sier de på Forus - uten understellsbehandling.... Det SKAL kunne være sånn på Tesla, må vite.
#14
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
onsdag 04. mars 2020, klokken 10:28
Vet ikke om godt renomme er tilstrekkelig... Etter det jeg har hørt har ikke velrenommerte selskap som Tectyl klart å bli enig med Tesla , mens Mercasol sier de har en sprøyteplan som ikke medfører totalt tap av garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
lørdag 29. februar 2020, klokken 17:43
Tror det kan være nyttig å se dette fra et sikkerhetsperspektiv også. Tesla burde ikke få selge til regioner der antirustbehandling er viktig om de går frem som nevnt. Det går utover sikkerheten etter få år, og de er opptatt av å si at de er av de aller beste på sikkerhet.
Bruktimporterte biler om ikke behandles, stryker altfor ofte med glans på første EU kontroll.

Noen av de som utfører Mercasol behandling poster at de nå kan behandle M3  - https://www.facebook.com/564478223710159/posts/1631991186958852/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA