Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 26. februar 2024, klokken 19:38
Har bare hørt første halvdel av podcasten, men forstår at min egen forståelse med strøm ikke er helt i samsvar med det som beskrives av Statkraft.  Det er for mange annerledes vinklinger på energispørsmålet for Norske husholdning ,som beveger seg mot en annen sannhet en min egen oppfattelse av sannheten.

* Et moment jeg mistenker går under radaren/teppet - er det noen her som kan matematikk ?

De såkalte Import/eksport kabler mellom Norge og Utlandet (til mellom Europa & UK), så forstår jeg det slik at flaskehals inntektene, som er gevinsten Norge sitter igjen med å selge ut energi via disse kabler + Gevinsten "Utlandet" sitter igjen med å selge deres energi til Norge. Disse gevinstene skal deles likt 50/50 mellom Norge og Utland.

Hvis Norge selger ut 80% (vår andel av eksport)  av totale energi i eksport/import til lavkost pris , dvs vår&sommer og tidlig høst feks 1 øre til 25 øre, mens utlandet har andel på 20 % (deres eksport ,vår import) hvor vi importerer til høy pris eks. 300 øre, så er det lite å tjene på de første 80% , som knapt dekker kostpris for produksjon = 0 kr å dele som flaskehals inntekt.

Mens de 20% Norge ,kjøper inn til høykost pris (typisk vinterpris  pga. usikkert om nok vann i magasin og normalt grisekaldt i verdens kaldeste land). 
Her er det da norsk industri & husholdning ,som må grave i sine lommer ,mens 50% av overskuddet på denne 20% andelen deles mellom Norge og Utland (etter at muligens kostpris er trukket ifra).

* Hvis det stemmer at det er noe i det jeg beskriver, antar jo at dette er feil, for media skriver om enorme inntekter som går tilbake til den Norske stat, som igjen går rettferdig tilbake til innbyggeren.  Driver heller ikke butikk, så det kan være at jeg misforstår her.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 07. januar 2024, klokken 09:41
Snittpriser som også ofte media viser til er etter egen oppfatting noe som ikke gir et rett bilde av situasjonen, lurer av og til på om det er med overlegg at man bruker snittpris.

Matematisk er sikkert regnestykket rett, men når Norske husholdning kan bruke opp mot 80% av strømmen til oppvarming, spesielt den delen av befolkningen som bor i de kaldere strøkene av landet.

Denne 80% andelen , brukes da i vinterhalvåret og igjen størst andel på de kaldeste dagene. Her er det soleklart at strømmen er vesentlig høyere priset vinterhalvåret og omtrent gratis sommerhalvåret. Billig strømpris om sommeren (som vi ikke bruker) er med på å pynte på snittprisen, men hjelper lite for hva den reëlle kostnaden blir når strømpris vinter økt vesentlig ut fra norm.

En kald vinter døgn trenger jeg 150kwt for å holde varme i huset, en norsk sommer døgn klarer vi oss med 20kwt. Hadde vi hatt samme utetemperatur, som i mellomeuropeiske land ville behovet for strøm vært halvert.

#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:30
Klarer ikke helt se netto gevinsten for AS Norge, med å selge ut vannkraft billig vår, sommer og høst. 1/2 parten av inntektene har jeg forstått går tilbake til utland. Kostnaden etablering og vedlikehold av kablene spsier vel opp noe av gevinsten ? Er kostnadene delt 50/50 med utland eller er det derfor vi nå har økt nettleie ?

Så når kulden kommer, så er det Nordmenn med deres bedrifter, som skal importere kraft når den er dyrest og da vi trenger den som mest.  Skulle likt å se de økonomiske gevinster (netto) sammen med de totale samfunnsøkonomiske kostnader for husholdning og bedrift.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. desember 2023, klokken 21:29
Kostnadene blir omtrent like tenker jeg med bad og soilrør. Har bodd i leilighet da dette måtte byttes , doblet felleskostnader og stor økning i fellesgjeld pr. boenhet.

Har tatt Soil og drenering på huset , ca 15 år siden, plastikk rør grav ned under gruset/single gårdsplass til kum. Her kan nestemann  om 20-40 år grave opp for hånd selv og få fagfolk til å bytte ut med nye rør.

#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. desember 2023, klokken 20:17
* ang. huset ,som holder seg lunt og bruker moderat med oppvarming, så ligger huset med fri horisont Øst og sør. Store vindusflater ,tak ned til ca 30 cm gulv langs hele syd og vestside (ca 15 cm) mellomrom.
Straks Sola bikker over nesoddlandet i Øst får vil solstrålene treffe huset.  Jeg er ingen fagmann , men solen gir varme, slik at panelovnene jobber lite allerede i mars.


* Uten tvil besparelser på Leilighet både energi & vedlikeholdskostnader. Men jeg skisserer at det finnes kostnader og energiforbuk, når typisk sammenligner , feks gammelt hus 200 m2 bta ,forbruk 25.000 kwt pr. år (mitt hus)  vs gjennomsnitt leilighet 9.000 kwt pr år ?

Ladingen av elbil ville jeg ha trukket ut (ca 5000 kwt) , da transportkostnader & energiforbruk for kollektivtrafikken er et regnestykke ,som jeg ikke har sett eksempler på - dvs ikke sette at det beregnes inn i totalregnskapet for tett bebyggelse.

Edit: vest til Øst



 
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. desember 2023, klokken 18:38
Helt klart verdi i å slippe å være egen vaktmester, brøytemannskap, maler (utvendig med lift) ++.

Ang. kvalitet på bygg, så er nok hus 1980- 1990 så er det nok mange robuste hus, samtidig med "moderne" nok standard. Foreldrene mine kjøpte nytt i 1982, typisk tidlig 80 talls, 2 etg, 190 m2 bra. Betongsåle.  Varmekabler alle rom u.etg, flis på gulv bad med panel vegg og parkett i 1.etg.  Vi var 3 unger som vokste opp der, selv ny generasjon med barnebarn ++ har ikke klart å slite ut huset. Parketten og tapet, ovner, fliser ++ er fortsatt det samme , Sigdal kjøkkenet fra 1982 katalogen har overlevd mange trend skifter og fungerer like fint som i 1983.
Er fortsatt skru sikringer, men alt det eklektiske fungerer som det skal ink. de lave termostyrt styret panelovnene. Ingen behov for varmepumpe da huset er designet med vindu for mye sollys inn.
Mener det fortsatt står "Frideland" på ringeklokken. Det har vørt byttet kran på kjøkkenet, noen vannbord og ny maling på de liggende panel hvert 10 år.
Største "renovering" var for 4 år siden med å rense og legge på ekstra forsegling på taksten.  De bor fortsatt i huset, som ligger nær kollektiv transport (lokaltog) for sent for de å flytte til leilighet både barnebarn og nå oldebarn bruker huset som base.

Mange unge ink min egen generasjon ville nok ha revet ut og bygget om både for 20 og 10 år siden til svakere kvalitet - selv AEG toppmater (variomatic ?) i kjelleren (som har vært kjørt hardt i mange 10 år.

* vi er litt ute av elbil vs fossil, men ligger noe i det at en solid bygget fossil kan i mange sammenheng være fornuftig å beholde som ekstra bil. Har f.eks behold vår 20 år gamle Honda CRV 4x4, isteden for å selge den ut for å bli shippet ut av landet for å så bli kjørt nye 200-500'km de neste 20 år i en annen del av verden.

 Når alle skal kjøre moderne elbiler - er det noen som helst har satt krav til at produsentene at disse skal kunne ha en levetid på minst 30 år ? 
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 03. desember 2023, klokken 14:32
Ang. Enebolig vs Leilighet, ser jeg (mine tanker) at ved beregning av utgifter og energiforbruk målt opp mot hverandre, så er en andel av kostnad & energiforbruk utelatt fra regnskapet for leilighet vs enebolig.

Hva mener jeg med dette ? Dette er noe jeg selv tenker og sikkert feil og utenfor fakta, men her kommer det :

Enebolig , så betaler du for vedlikehold av hele eiendom selv, dvs gårdsplass, soilrør i grunn inn til hus , bygningsmasse utvendig og innvendig ,kjeller til loft ,pipeløp og takstein osv.

For leilighet tenker man at det kun er litt tapet og maling evt ny benkeplate.  Nye vinduer, Soilrør, takstein, fasade etc holdes gjerne utenfor, de faste felleskostnader kan dekke en del ,men ofte har jeg sette at det taes opp nye lån på type 30-50år og bakes enten inn med oppjustert felleskostnad eller separat nedbetaling.

Det samme gjelder energibruk enebolig vs leilighet, da strøm for fellesareal, kjeller, fellesboder, vaskerom, felles garasje ikke er med i forbruk for leilighet. Heller ikke energi som vaktmester/feie/rydde firma bruke når disse tjenester leies/kjøpes inn. I enebolig er så er disse typer arealbruk og tjenester med i energiregnskapet.

(Litt på siden , ville jeg sette energi kostnadene på materialbruk for bygningsmasse, betongbygg vs gammelt trehus bygget for hånd av trær felt&kløyvd i nærliggende skog.)

#8
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
lørdag 25. november 2023, klokken 20:25
Det er vel ikke alt som skal sammenlignes med Tesla, panorama taket til Enyaq er ikke laget likt som tesla, men det har funksjon for å åpnes. Usikker på om det også kan gjøres i en tesla.
Jeg valgte dette bort på min (hatt det på mange biler), litt pga kulderas og generell trøbbel med soltak og vann når bilene blir eldre (potensielt problem for 3 eller 4.eier).

På Enyaq for du 3.sone klima - som gir god luft til de bak og kupe'en er romslig, med skiboks på taket vinterhalvåret og ulempe med støy gjorde at jeg droppet dette utstyret. 1 1/2 år sener har ikke tenkt en tanke på det var noe jeg savnet.



#9
Avenger / Sv: Jeep Avenger og SUV-egenskaper?
onsdag 22. november 2023, klokken 19:24
Hvorfor prøve å diskreditere en ujålete elektrisk by-jeep ,perfekt for å forsere brøytekanter og lappete bygater  ?  For single og små familie med behov for litt røff bil, som både er elektrisk og rimelig nok, så ser jeg på denne som et velkomment tilbud.
Ikke sikkert den treffer her i Norge hvor vi enten må kjøre med 2.5 ton tunge 4x4 (ink.meg selv) eller biler med 0-100 kmt på mer en 5 sekunder er sååå gammeldags.
Mens i andre Europeiske land, hvor små og kompaktbiler fortsatt er det folk flest foretrekker, kan denne jeepen være et alternativ til de som ønsker elektrisk.

Hadde lignende små-jeep for 20 år siden, den var genial for oss som den gang var 2, en 1200 kg 3 dørs Honda HR-V, bil på 390 cm lengde, også omtalt som totalt unødig SUV-bil av bl.a biltidskriftet Teknikens Varld.


Ser dette på Youtube også spesielt fra USA, hvor det er gjengs oppfattelse at det kun er Tesla som er riktig elbil, for min del er det fint at det er valgmuligheter.

* til opplysning har verken aksjer/tilknytning til Jeep/Stellantis eller annen bilkonsern  (har aksjer i norsk bildelindustri).

#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 13. november 2023, klokken 20:06
Innlegg nr 7902 i denne tråden, tar opp innlegg #66 jeg stilte oktober 2021 er like aktuelt nå som da å finne løsning på for framtidig industri.

mandag 18. oktober 2021, klokken 18:49
Hvordan skal Norge i framtiden kjøpe billig kraft fra utlandet, når overskuddskraft (i utandet) kan lagres i Power Bank ?

Hvorfor ikke bruke ren vannkraft til industri (framtidig industri for neste generasjon). Med diverse avgifter på bruk av co2 drevet kraft burde råvare kunne brukes til å skape vs selge ?
---------
Tanker 2023 , mantra den gangen var at norske husholdning sløste med energi og vi skulle selge ut vannkraft for å kjøpe billig vindkraft fra Europa. I mitt hode er Norge det landet i Europa ,som ligger i det kaldeste, mest værharde og lengst vekk fra alt sammenlignet med andre land - hvordan da konkurrere gitt høye energipriser og olje/gass er usikkert/EU-begrenset.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
lørdag 04. november 2023, klokken 20:18
Pendle inn til Oslo , enten Sør-Øst, Vest eller Nord er etter min erfaring det beste for veldig mange. Tog er mer effektivt og komfortabelt i forhold til buss. Disse strekningene er helt håpløse med bil (også elbil).

Pendler inn til Oslo i rushtid 20 km Nord Nord for Sinsenkrysset - 12-15 minutter til Kjelsås/Nydalen - hvor jeg ofte går eller sykler videre.  Med buss må jeg først gå 40 minutter vente på buss langs riksvei, når vi endelig når Oslos grense er det stopp hver 400 meter for å plukke opp Oslofolk ,som skal av og på. I tillegg er buss veldig ukomfortabelt og for sprek til å oppta sitteplass ,da den fylles opp med andre som trenger sitteplass mer en meg.

Det tragiske sett fra mitt ståsted som utenbys pendler ,er at Oslo har satset på å tilfredsstille byens egne beboeres kollektiv transport behov.  Det virker som man tror at alle pendlere skal stues ned til Oslo S for så ta trikk T-bane.

Når den nye T banelinje ble laget (Ring-en), så klarte man å lage de 3 nye T-Bane stasjonene lengst mulig vekk fra de to eksisterende Jernbanestasjoner hvor toglinje og nye T-Bane linje går parallelt. Da tenker jeg på Nydalen, Storo og Sinsen Tbane , som tangerer Grefsen og Nydalen Jernbanestasjon. 

Jernbanen går også helt parallelt med Ensjø T-Bane ,som også nylig ble totalt ombygget - men da uten at Togstasjon tilkoblet.

Straks man legger ekstra snuble steiner for de som pendler langveis og som må bytte over til intern kollektivtransport for å komme til målet i byen, så er det lett å tenke seg at det er mest kollektiv entusiaster som orker dette - og terskelen til å sette seg i egen bil er meget kort.

Nei ikke fjerne Togene gjør de mer tilgjengelige sammen med annen kollektivtransport.
#12
Elbiler i media / Sv: Levetiden på en elbil
lørdag 28. oktober 2023, klokken 13:51
Interessant tråd, og det er på tide noen myndighetsorgan stiller de kritiske spørsmål.   Tar meg selv som eksempel, kjører rundt i bil på 2.2 tonn ,som dekker samme behov for en ICE 1200 kg mellomklassebil.  Får med like mange folk og samme bagasje mengde i min fars Honda Civic tourer fra 2014 - som for øvrig bruker 0.40 liter diesel (målt pr.km /tanking ) vs min BEV på anslag 2,5-3 kwt pr. mil (ink lade tap).

Med store hjul , som slites dobbelt så raskt så ler min far når han hører jeg sitter hjemme og sparer penger til nye dekk, han kjøper sine 16 tommer 205 dekk 1/3 av pris og med dobbel levetid.

Elbilen er utstyrt med vanvittig mye elektronikk, som både griper inn og for å styre helle batteri håndteringen. Det er helt gresk for min del hva de enkelte komponenter koster og om de vil være tilgjengelig i framtid. Er det satt noen karv til levetid på alle disse digitale komponenter ?  5 år ?   
Hvor kan jeg finne informasjon på at disse el komponent bokser ikke har svakhet i design, feks det som er stappet under bilen ,er det godt nok beskyttet for norsk saltlake vinterstid ?   

ICE biler har lenge hatt el komponenter rundt ABS, ESP osv, disse har stort sett vist seg å holde mål og tåle bruk gjennom flere år - men er det stilt noen krav til at alle elkomponenter skal ha en lang levetid og da vøre designet for effektivt bytte/oppgradering ved uhell - eller er det ingen krav rundt dette utover 5 år (Norge).

Har en ICE bil som nå har kjørt lave 230' ved kjøp 65' (Honda CRV) ,som nå er snart 20 år, som jeg kjøpte når den var 5 år og uten garanti, denne har ingen register reim eller kjede, ingen DSG men old-school automat, ingen turbo, fortsatt org.eksosanlegg, hjullager etc, kun vært oljeskift - filter , plugger hver 5 år. AC fungerer fortsatt fint. Jeg har bevist ikke hatt bilen på noen kostbare servicer, da den er designet for å kunne gjøre dette selv. Kostandene har vært bremsklosser/skiver.smøring kallipper og , samt 2 stabstagforinger og fjærene i bakstilling som ikke holdt med en 150'km bruk.

Bilen har god plass, flatt gulv foran og i baksete gulv, 4x4, justerbart baksete skyve forover/bakover, gigantisk bagasjerom (bilen er kompakte 4.6 meter) har henger vekt 1500 kg og ESP og airbagger foran og side airbagger bak.

Førermiljø er intuitivt satt opp, her sitter man og har god plass og oversikt, justering av varmeapperatet (store skruknotter) kan du juster med hansker på hendene og samtidig ha øynene ut av frontruta.  Fysiske Knapper for radio og  CruiceControll plassert i rattet. Her er det ingen touchskjerm å leke seg med under kjøring.

Bilen ble kjøpt skambillig brukt i 2010, da de fleste ville ha Tiguan,X3,Q5 med turbo diesel, DSG, registerreimbytte etc for å få litt ekstra premium. Vi har beholdt Hondaen, som er laget mest mulig funksjonell og driftsikker, denne er nå familiens " Land Rover " og brukes til alt, den høye bakkeklaringen og ballong 16 tommer dekk (205/60), så har dette spart mye skader/slitasje og tåler å brukes.

Selv etter snart 20 år - ingen piping , skjerm som skriker etter oppmerksomhet , rykking i ratt som en fyllekjører eller plutselige bråstopp på motorvei.

Var det miljø og klima dette skulle bidra til ? kom gjerne noe som er mer funksjonelt og enklere (ikke alle disse skjerm greier , assistentsystemene jeg har erfaring med er for meg i beste fall en vits, så unødvendig at alle skal ha disse kostnader dytten ned i bilen).  Lag noe som er ment å vare og mulighet for å reparere enkelt.

(litt slemt skrevet kanskje, men når jeg setter meg inn i BEV bilen min, så blir jeg distrahert og irritert av bilen men i en gammel avarage-Joe Honda er det trivelig å kjøre).
#13
Ikke bare i Afrika, har vært mineral industri i Norge også.

https://www.nrk.no/okonomi/orkla-selger-elkem-til-bluestar-1.7457944

Ser ut til at det fulgte med gunstige energiavtaler også.

 
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
fredag 06. oktober 2023, klokken 11:13
Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 06. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: 02jan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0

Interessant dette med kameraoppdatering. Kom den av seg selv OTA, eller måtte du gjøre noe spesielt?



Kamera oppdateringen  var justering eller kalibrering, ble utført fysisk hos forhandler samtidig med fix på stabstagforing foran.  Bilen min har hatt 3.0 med fungerende OTA (fix versjoner). Har hatt null trøbbel med at TA har kuttet og opplever Filholderen mindre inngripende på smalere veier.

Når det gjelder skiltlesing og automatisk justering av fart er det ingen forskjell, dvs når jeg nylig kjørt i Sverige fungerte disse assistent systemer utmerket, når jeg er tilbake i Oslo er det det samme, f.eks i akselarasjonsfelt fra 60 kmt til 2 felt (i hver retning) "motorvei" 70 kmt (satt ned fra 80), så vil bilen bremse ned til 50 (Grorud RV4).

Har bare lært hvordan bilen tenker og er forberedt på å overstyre.  Jeg var også der hvor å kjøre med filhold og assistenter var helt pyton, helst liker jeg å kjøre manuell, bakhjulstrekk eller ekte 4x4 og NAS rekkesekser bensin.
 
Hobby bil i garasje og til banekjøring dekker dette behov, så hverdags, famile,ferie, langkjøring setter jeg pris på å la alle assistenter være aktivert tilpasset forholdene.

(det tok litt tid å forstå systemene, dvs erfaring og akseptere at bilen gir annen feedback enn hjul og sikt ut av vindu og speil.)   





#15
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27
Ang Travel Assist & filholder, har dette fungert neste eksemplarisk etter kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0.

Langkjøring Oslo Stockholm og hovedveier inn og ut av Oslo fungerer dette så bra at det jeg opplever det som støtte til mer avslappet kjøring. Man må alikevell følge med og lese trafikkbilde for å bestemme selv om man skal overstyre. Feil info rundt lesing av hastighetsskilt var nær fraværende rundt Stockholm mens i Oslo område er det de faste stedene. Veiene der borte har noe mer tydelig feltmaling.  Gikk en del Enyaq taxier i den svenske hovedstad.

Spesielt lange strekninger med middels mye trafikk (og ikke kjent) , behagelig når hastigehten går i 115 - 125 kmt (gps fart).

* ang Tesla Y som nevnt her i Tråden, fikk nylig sitte på en Tesla Y Taxi i bysentrum (Norge), kort tur i sentrum, så begrenset inntrykk. Men jeg satt i baksete, da me hode skallende i taket bak og i taket på siden (vi var 3 i baksete), usikker på materiale hodet lå intill men hardt var det.  Verdens sikreste bil, hva om en bil dulter bort i bilen bak ?

Sikkert noe galt med kroppen min, men sist jeg satt med hode i taket baksete, var som utvokst tennåring på slutten av 80 tallet i en nesten ny (siste årgang) Talbot Solara. Verken faderens Volvo 144, Saab 900 CC eller Ford Scorpio combi coupe eller min egen Audi Coupe GT var jeg i nærheten av å sitte med hode i takstolpe.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA