Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dundun

#1
Kjenner jeg irriterer meg over hele "sports"-opplegget.

Dette er ingen sportsbil, og trenger ikke røde sømmer og sånt fjas.

Ellers tipp topp, krysser av på alle mine krav, og blir nok min neste bil (GTX, lang, sjuseter)
#2
ID. Buzz / Bestilling av lang variant / 4x4
tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:33
Fikk (offisiell men usikker) info i dag om at lang bil kan bestilles fra ca uke 20, firehjulstrekk fra ca uke 30.
#3
ID. Buzz / Sv: ID Buzz long wheelbase
onsdag 07. juni 2023, klokken 20:47
Fint med lenger bil og firehjulstrekk og alt sånt, men om de klarer å få fiksa den helvetes programvaren så kjøper jeg ny på flekken!

Tror aldri jeg har vært borti verre programvare i et massemarkedsprodukt enn i ID.Buzz.
#4
Jeg har også gjort det. Enkel prosess hos vegvesenet. Ingen økning i forsikringspremie.
#5
Sitat– Vi skjønner nå at det ikke var godt nok bare å svare på spørsmålene tilsynet stilte oss. De hadde forventet at vi kunne backe opp med tilstrekkelig dokumentasjon og testing.

No shit, Sherlock   ::)
#6
Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.

Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
#7
Bare for å korrigere én ting: Ingenting i et strømnett er koblet i serie. De er koblet i parallell.

Hilsen Brille.
#8
Jeg sliter også med å se hvordan dagens Easee skal overleve. Hvem i alle dager vil overta aksjer i et selskap med så store potensielle erstatningskrav foran seg? Da gir det mye mer mening å la dem gå konkurs for så å kjøpe ut de verdifulle delene fra boet. Eneste jeg kan se for meg er om det er verdier nok i boet (ip, kundemasse) til at noen vurderer det som sannsynlig at en eventuell budrunde vil passere kostnaden ved å gå inn i en emisjon.
#9
Det er det med svarene jeg ikke forstår.

Selv om man vurderer risikoen for et omsetningsforbud som svært liten er jo konsekvensene enorme, så da tar man det skikkelig på alvor og behandler det deretter.
#10
Lurer på om de har tatt en kalkulert risiko i utgangspunktet eller om det bare er ingeniørene som har fått litt for frie tøyler.
#11
Det er et reelt problem at standarder noen ganger holder tilbake utviklingen. Ingen tvil.

Løsningen på dette er dog ikke å lyve på hvilke standarder man følger, ta lett på dokumentasjonen og så oppføre seg arrogant når noen begynner å stille spørsmål.

Det er kult å gå utenfor allfarvei, men da må man faktisk passe på at man har ekstra god dekning for det man gjør, og ikke samtidig gjøre idiotfeil som å bomme på lovpålagt merking av utstyr. Dette er ting som alle som driver med sånt vet.

For meg fremstår dette fullstendig unngåelig dersom Easee hade giddet å gjøre jobben sin skikkelig. Følg standarder der det er enkelt (merking f.eks.), vær sikker på at du faktisk følger de standardene du sier du følger (man kan ikke bruke deler som er sertifisert for lavere spenning enn det som kreves av en standard for å si å si "jammen de tålte det i test!", ærlig talt) og ta det alvorlig når noen påpeker feil.

Passer man på alt det der, så kan man stå rakrygget for de valgene man tar der man faktisk mener standarden ikke er god nok og at man har en bedre løsning.
#12
Ja, hele denne saken er nok et bestillingsverk fra elektromekanisk-rele-industrien :D
#13
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
tirsdag 21. mars 2023, klokken 11:57
Aner ikke, en rask burger på McDonalds og kjøre videre når spist :)
#14
  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Mulig den godeste sjefen bør sjekke med en ingeniør før han kommer med eksempler på systemer som ikke har mekanisk kobling  :blank:
#15
Som selger har Tibber fullt ansvar. Går Easee konk må Tibber og alle andre selgere fullt ut betale for reklamasjoner. Kunde kan alltid gå på alle ledd i kjeden, men selger er første og mest naturlige ledd - hvordan selger forholder seg til sin leverandør (Easee) er avhengig av avtalen mellom selger og Easee og ikke lovstyrt.

Fikk en gjennomgang av brevet fra noen som Virkelig Kan standarder nå, og dommen er "de er fucked, hele skiten må redesignes mekanisk, uavhengig av jordfeilbryter".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA