Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sole

#1
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 18. juli 2023, klokken 16:19Dette betyr, hvis dommen blir stående, at Tesla har lov til å degradere ytelsen til bilparken sin gjennom softwaredegradering dersom de finner grunn til det. I dette tilfellet ladehastigheten. Det er trist synes jeg.

Ja det betyr faktisk det. Så lenge de sannsynliggjør at dette er gjort med en sikkerhets- eller levetidsmotivasjon. At endringen er nødvendig fordi de har levert et produkt med en innebygd svakhet fra starten har visst ingen betydning.
#2
Gikk ikke veien, dessverre.
#3
Jeg håper jo virkelig vi i gruppa av bileiere får høre noe...
Men så langt ikke et pip, ei uke etter avslutninga av forhandlingene.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?
torsdag 14. juli 2022, klokken 22:29
Ja, den er konstant på.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring kollapset foran
torsdag 17. februar 2022, klokken 20:12
Sitat fra: Sole på mandag 14. februar 2022, klokken 20:58
Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.

Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.

Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.

Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D

Update:
Steinkjer har ennå ikke utearealet tapetsert med ventende rep-objekter, så bilen ble tatt inn i dag. Konklusjonen er defekt ventilblokk, kostnad drøyt 5' inkl en del feilsøking. Slipper jeg unna med dette, vil jeg si meg ganske fornøyd.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring kollapset foran
tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:47
Sitat fra: @roger på tirsdag 15. februar 2022, klokken 12:39
Har opplevd at hele bilen sank helt ned (blir utrolig lav) under kjøring, løste det med resett av MCU.

Ble forsøkt, men ga ingen løsning.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring kollapset foran
tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:46
Sitat fra: alda på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:28
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.

Det ble Tesla sitt kliss nye verksted på Steinkjer, så får vi se hvordan den opplevelsen blir. Neppe verre enn Trondheim uansett.

Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').
#8
Model S 2013 - 2022 / Luftfjæring kollapset foran
mandag 14. februar 2022, klokken 20:58
Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.

Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.

Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.

Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
fredag 08. oktober 2021, klokken 08:18
Mulig jeg skulle opprettet en egen problemtråd på dette, men låner denne inntil videre.
Oppgraderingen fra 25W til 35W er nå forsøkt utført på min 85D preface (utlevert feb -16). Kjøpte komplett sett fra Lyshelten.
Det gikk greit å bytte på venstre side. På høyre side fikk jeg først ikke pluggen på kabelen fra bilens tilførsel inn i sokkelen på ballasten. Det viste seg etter mye spekulering å være pga. en plast-insert inni sokkelen som ikke skulle vært der, da jeg i samråd med butikken fikk dratt ut denne fikk jeg koblet i hop delene.
Ferdig koblet på bilen ville ikke pæra lyse. Når jeg koblet inn gamle 25W pæra mot 35W ballasten lyste denne, men ikke 35W pæra. Gikk tom for tid, så måtte sette tilbake gamle 25W pære/ballast permanent og pakke sammen.
Senere tok jeg med 35W pære og kabel på nærmeste verksted og fikk konstatert at begge tilsynelatende var i orden.
I går gikk jeg på jobben på nytt med friskt mot, og demonterte først venstre side, for å prøvemontere det problematiske pæresettet tiltenkt høyre side der. Og pæra lyser som aldri før. Lot den stå inne, mens det demonterte, beviselig fungerende 35W-settet fra venstre siden ble montert inn på høyre side. Lyser ikke! Gir opp nok en gang, og setter gammelt 25W sett inn igjen på høyre side, alt fungerer som før.
Så nå kjører jeg rundt med 35W på venstre side og 25W på høyre side, og spekulerer både på mulige årsaker og vei videre. Kan det være et softwaremessig fenomen, liker ikke bilen at det trekker 2 x 35W og stenger av den ene...? (I så fall skulle vel ikke 25W pære lyst da den ble matet fra 35W ballast heller...?)
Tar gjerne imot innspill!
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hovedlys til Tesla P85D 2015
fredag 01. oktober 2021, klokken 10:13
Sitat fra: Cobos på søndag 26. september 2021, klokken 16:09
Jeg byttet hos Bilkomponenter når jeg byttet til 35W på min 85D. Merkbar oppgradering som var en stor forbedring i høstmørket. Jeg kjøpte alt hos de og gjorde det der. De holder til på Kløfta så greit hvis du er i Oslo-området. Det er nok fullt mulig å gjøre dette selv, men du må kutte et hakk med en dremel såvidt jeg husker og av med hjul og dekkplater i hjulbuen så tok vel de ca 40min per side. For en som ikke hadde gjort dette 50 ganger før tenker jeg det tar ca en halv dag. Og det er en fiklete jobb med veldig dårlig plass.

For en amatør som meg med sporadisk mekke-erfaring fra før, tok det et par timer pr side. Side nr 2 hadde gått på halve tiden om jeg ikke hadde fått trøbbel med at pluggen med strømtilførsel fra bilen ikke ville inn i sokkelen på ballasten. Så - omtrent en halv dag for begge sidene.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hovedlys til Tesla P85D 2015
tirsdag 21. september 2021, klokken 11:27
Sitat fra: EBjørnen på onsdag 15. september 2021, klokken 19:34
Dette har jeg kjørt med i noen år nå og er veldig fornøyd. https://www.lyshelten.no/products/35w-tesla-model-s-xenon-oppgaderingspakke  Litt plundrete å bytte men det er hjelp å finne på youtube og andre steder. Her er en annen tråd om emnet: https://elbilforum.no/index.php?topic=27183.0

Legg merke til at Lyshelten sitt sett er D1S pærer/ballast, ikke D3S som nevnt tidligere i tråden. Forskjellen er vel spenning, wattstyrken er den samme (har selv 2 sett liggende som skal inn med det første).
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 28. mai 2021, klokken 13:37
Spørs om medlemmene i saksøker-gruppen velger å ligge litt lavt mens saken er til behandling i div. instanser. Men når en (fortrinnsvis positiv) endelig dom har falt, bør det være mulig å dele erfaringer. Med mindre det blir et forlik med munnkurv for alle parter...
Jeg avsto fra å bli med på første runde da jeg ikke fikk noe klart svar på hva som var forhandlingsmål og strategi, utover å gi uttrykk for misnøyen. Men dette er vel forhåpentligvis blitt mer utviklet underveis.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 21. mai 2021, klokken 22:45
Ser at det står -13 til -15 modeller, men cappingen skjedde vel også på 16-modeller, i hvertfall fram til facelift. Min er en av disse.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon
fredag 26. juni 2020, klokken 15:17
Sitat fra: Klykken på fredag 26. juni 2020, klokken 14:37
Ut av garanti? Hvis ikke ville det vært lønt å "ta diskusjonen". For min del var diskusjonen slik:
Meg: Parkbremsen slipper i motbakker.
Tesla SC: Kjent problem. Vi fikser på goodwill.
Meg: Flott!

Ute av 100k-garanti ja. Så da gjenstår kun 5-års reklamasjonsmuligheten, som erfaringsvis er en langt tyngre diskusjon. Så langt har de avslått alt.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ødelagt parkeringsbrems - reklamasjon
fredag 26. juni 2020, klokken 14:34
Utbredt problem dette med parkbremscaliper, jeg orker ikke å ta diskusjonen med Tesla og bytter dem selv på min pre-facelift 16-mod. Har et par andre ting som er mer åpenbare reklamasjoner, bl.a. gåen kompressor for luftdemperne.
Men det er dårlig utvalg i demonterte calipere for pre-face, noen som vet om facelift-utgaver er kompatible?
Prøvde å ringe Tesla, som ba meg vente på tlf fra dem om saken, men den kom jo aldri.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA