Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - odahle

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familie med 3 barn
torsdag 22. februar 2024, klokken 10:16
Jeg har selv brukt de siste månedene på å løse samme problem. Vi hadde/har en Model Y som rett og slett ble for trang i hverdagen med 3 barneseter. Ja, det er mulig. Men vi fant ingen løsning som ikke krevde mye styr med belter og flytting på stoler. Noe som vi ikke ønsket flere ganger til dagen. Vi må ha en nyfødtstol, og to beltestoler/en beltestol og en bakovervendt. Jeg har spilt tetris, men det ble for mange kompromisser for oss. Det går for mange, men jeg ville ikke kjøpt en Model Y om du må ha inn 3 barneseter. Da mener jeg det finnes bedre løsninger. Model Y er en veldig pragmatisk og kjekk matpakkebil, skal ikke ta noe vekk fra det.

Bilene jeg så på:

- Tesla Model X (brukt og ny): Har selv hatt Model X 2018 i 5 år, og kjenner bilen på godt og vondt. En utrolig kjekk bil på mange måter, men av erfaring - det er mye styr og tull. Bilene begynner å bli gamle og kjørt langt, og jeg fant ut at å betale 550-700k for en 4 år gammel Model X ble risikosport. Ja, du kan helt klart få biler med lite feil. Men det blir vanskelig å vite på forhånd. Jeg solgte min Model X noen uker etter at garantien gikk ut, for å si det slik. Ny Model X var veldig aktuelt, men det ble 1.1mill. Jeg fryktet verditapet, og kvaliteten er fortsatt ikke kjempe på bilene fra Fremont. Men om du har pengene og tenker å beholde bilen lenge - kjør på!

- Kia EV9. Dyr, fryktelig dyr. Den har alt du trenger, men jeg fikk null lyst på bilen etter en prøvetur. Mye hardplast og "kia feeling" til 977k. Men det blir subjektivt, og for mange vil den være midt i blinken. Men det ble ikke aktuelt å betale opp mot millionen for en bil jeg ikke hadde spesielt lyst på. Den var også litt i smaleste laget for vår seteløsning.

- Hongqi, BYD TANG og Nio ES8. Hongqi ble uaktuell kjapt. Både ryktet og erfaringene folk har, men også fordi det føltes som å kjøre vannseng. Altfor myk etter mitt ønske, og jeg tror det blir vanskelig å bli kvitt bilen igjen. BYD Tang var helt ok. Men ikke bred nok i benken bak, så vi måtte brukt en av setene bakerst. Softwaren i bilen var også iffy syns jeg, som de fleste kinesiske bilene. Nio ES8 er en veldig fin bil. Passer perfekt til formålet, men igjen, jeg blir usikker på kvaliteten og erfaringene flere har hatt vinterstid. I kombinasjon med at jeg ikke helt har sansen for utseende, så stod vi over. Men en veldig fin bil, om du ikke har mine subjektive tanker.

-BMW IX. Min favoritt. Sannsynligvis den beste SUV-en jeg har kjørt. God og romslig i baksetet, barnestolene gikk inn med null problem. Prismessig kan det gå med ditt budsjett på en ix40. ix50 blir rundt 950 ny, mye bil for pengene selv om det også er mye penger for en bil! Problemet blir bagasjerommet. Vi måtte hatt skiboks/sommerboks permanent, og jeg fikk litt kalde føtter rundt det å faktisk ha en dyr og fin BMW med tre små barn. Men mitt klare førstevalg egentlig!

ID4/Enyaq - Akkurat for trange bak for oss, men ISOFIX fremme gjorde det nesten mulig.


XPENG G9 - Dessverre for trang i baksetet. Ikke i nærheten for oss. Men bra bil, sett bort fra at den er veldig anonym etter mitt syn.

VW ID BUZZ - Bilen vi gikk for. Jeg syns den ser ut som en million og har karakter i massevis. Den totale motsetningen av Model Y på alle måter! Enormt med plass og praktiske løsninger, og kjører veldig bra. Klart, jeg reflekterte over rekkevidden i kombinasjon med bakhjulstrekk, men fant ut at det ville være uproblematisk 95 % av tiden. Prismessig er den også veldig innafor budsjett. Barna elsker dørene, snur seg etter bilen og digger utsikten. Du kan selvfølgelig velge en anonym farge om bilen blir for mye, for eksempel sort. Men jeg mener at en slik bil trenger farge! Jeg skal nok kjøre og har kjørt nok kilometer i svarte SUV-er. Så jeg konkluderte med: "Hvorfor ikke ha det litt morsomt når jeg skal ha såpass mange barn?". Dørene gjør at barna selv kan gå inn og ut av bilen uten at jeg trenger å passe på at de dunker dørene i alt og alle. Dørene gjør også at jeg enkelt kan sette inn de yngre barna, noe som gjør hverdagen enklere.

Ja, softwaren til VW er nokså svak sett opp mot Tesla. Men den er faktisk ikke så gæren i Buzzen, selv etter 6-7 år i Tesla. Sett opp mot de fleste andre jeg har testet, så funker den overraskende bra. Deilige stoler, fantastiske lys og en lettkjørt bil. Mye enklere å parkere enn hhv. Model X og Model Y grunnet enorm svingradius. Men ja, bilen gjør litt utav seg. Den har ett utseende som du må like. Ellers forstår jeg det blir vanskelig.

Kan jo nevne Stellantis sine flerbruksbiler og Mercedes EQV som mulige kandidater. Disse har jeg dessverre ikke prøvd. Maxus Euniq 5 kan vel også fungere, om du tenker budsjettløsning. Vi så også på Volvo XC90. Men jeg har kjørt elbil i 11 år nå, og klarte ikke å gå tilbake på det. Men det er ellers en veldig fin bil.

Min konklusjon ble at det fortsatt ikke finnes en perfekt elbil for oss med 3 barn, og at en Buzz var det beste kompromisset for oss. Så aner jeg ikke om jeg beholder bilen i 10 år, eller om jeg går lei etter 2.

#2
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
mandag 27. november 2023, klokken 19:42
Gode innspill. Det blir helt sikkert en ix50 nå. Men har sett litt på bruktmarkedet, og gjerne det også kan være en vei å gå. Litt usikker på hvor mye forhandlere har å gå på, men gjerne ikke kjeeempe stor pågang på biler til 900.000 om dagen.

Ser gjerne ut som at prisene har stabilisert seg litt utover høsten, og kanskje også steget litt om jeg ser tilbake i tråden.

Noen som har kjøpt brukt i det siste?
#3
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 26. november 2023, klokken 09:25
Blir ix på meg også nå. Venter tredjemann på nyåret, og sammen med de to andre på 4 og 6 år er det få biler som mestrer det. Vi har prøvd mange, og det stod egentlig bare mellom brukt Model X og ID Buzz. Førstnevnte er jeg veeeldig skeptisk til etter å ha eid en 2018 TMX. Mye penger for lite garanti er dårlig kombo når det gjelder de bilene. ID Buzz er råkul, men litt skeptisk til både bakhjulsdriften, rekkevidden og ikke minst gjensalgsverdien når GTX-versjonen kommer. Men på utsiden skulle jeg kjørt Buzz hver dag!

Men ix er som dere andre sier bred nok i baksete, som en av få SUV-er. EV9 er jo helt tullete priset. Ja, det er mye bil for pengene. Men det er også mye penger for en Kia. Når BMW nå kjører 0,9% rentekampanje blir det jo veldig greit. Såpass at vi faktisk vurderer ix50. Litt redd for at ix40 med skiboks (for ja, den er snau i bagasjerommet) blir litt lite rekkevidde vinterstid. Men det er jo noen få dager i året, så vil vi betale 1500 ekstra hver måned for de 2-3 turene?
#4
Mokka-e / Sv: Erfaringer med Mokka?
søndag 29. januar 2023, klokken 08:23
Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. januar 2023, klokken 07:48
Sitat fra: odahle på mandag 23. januar 2023, klokken 20:48
Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.

Prøvde du å rygge alle bilene du prøvekjørte inn i garasjen også?
Vi har også en veldig smal garasje, og Soul er det absolutt bredeste vi med litt klaring kan få inn.
Hvordan var f.eks. MG 4 og Mokka i forhold? (men siden du også prøvekjørte TM3 så er neppe garasjen din så smal som min).

Det er mange sider på nett hvor man kan sammenligne lengde, bredde, høyde på biler, men ingen som spesifiserer at det inkluderer utfoldede speil.
Model 3 prøvekjørte jeg egentlig aldri med det formålet, men jeg hadde en lånebil av den typen tidligere i sommer. Det ble vel trangt i vår garasje. Jeg opplevde MG4 som litt vanskelig for oss. Både fordi den vel er 3-4 cm bredere i utgangspunktet, men også fordi det er en lavere bil. Det gjør at «en faller mer ned i bilen» når det er trangt. Men klart, smak og behag. Kia eSoul kom vi aldri så langt med faktisk, den falt av i vurderingen tidlig på grunn av utseende og kjørefølelse. Igjen, smak og behag. Bilen er nok veldig god.


Det som gjorde Mokka-e veldig fin er vel gjerne det som mange ikke liker med bilen, nemlig de litt korte bakdørene og den smale inngangen til baksetet. Det gjorde det veldig praktisk for oss kontra de andre vi vurderte. Litt irriterende å måtte sette bredde på bilen som en viktig del av bilkjøpet, men vi må ha en bil i garasjen. Vi har enden av rekken med «hus i kjede», så de har nok tatt en liten snarvei med 15-20 cm i manko. For å si det slik, vår Model X kommer IKKE inn.
#5
Mokka-e / Sv: Erfaringer med Mokka?
mandag 23. januar 2023, klokken 20:48
Kjøpte en ny Mokka-e i starten på desember. Prøvde mange biler i sommer da vi ønsket en nyere nummer to bil med grei rekkevidde. Rekkevidde var ingen prioritet så lenge den var en god del lengre enn det vi hadde i en egolf fra 2016. Så 300 kilometer eller 400 kilometer var likegyldig for oss. Det ble Mokka-e da vi satt utrolig stor pris på en stille kupe, spesielt utseende som ikke alle har, fantastiske lys i denne prisklassen, gode seter og ikke minst oversiktlig og fint interiør. Mulig det høres ut som jeg er mye eldre enn 34 år når jeg sier dette, men jeg syns Opel har funnet balansen mellom skjermer og knapper. Så har det seg også slik at vi har en trang garasje, så at den er smalere og kortere enn sine søsken i Stellantis passet fint.

Tilbake til spørsmålene dine. Hurtigladingen er også ganske så god selv vinterstid syns nå jeg, selv om den er langt fra klasseledende. Men den er som mange andre, veldig nøye på varmt batteri. Sett opp mot i3, egolf og e-up! leverer den bra. Opp mot f.eks. Tesla, så blir det jo noe annet. Men da snakker vi fort om epler og pærer. Mitt forbruk hittil er rett i underkant av 20kWh/100km, men det er kun på mine første 1500 kilometer så det er gjerne ingen spesielt god peikepinn. Finner heller ikke ut hvor jeg kan lese av snitthastighet på dette. Så har den ladeluken på riktig side, om du ønsker å bruke tesla sine ladere uten problemer og irritasjon hos andre.

Hva syns jeg ikke er like bra med bilen? Jo, lys innvendig. Hvorfor og hvem bestemte seg for at de skullle droppe lys i baksetet? Ei heller i hanskerommet finnes det lyskilde. Irriterende. Den sorte plasten mellom setene fremme liker jeg heller ikke spesielt godt. Der kommer det riper enten du vil det eller ei. Kan selvfølgelig folieres. Syns vel gjerne også det burde vært USB C og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Ryggekamera syns jeg også blir veldig lite på skjermen, spesielt når det sitter så utsatt til og blir skittent bare du kjører på Bunnpris.

Jeg har ikke hatt noen problemer med appen, men så bruker jeg helst tibber/easee for å styre lading mm.

Avslutningsvis noen korte ord om de andre vi prøvde opp mot Opelen:
- Citroen e C4: Veldig komfortabel bil. Gjerne i overkant syns jeg. Forstår godt at folk velger denne.
- VW id3: Dyr. Svak infotainment. Lang leveringstid. Trenger vel ikke si mer. Bilen er egentlig helt fin å kjøre, forresten.
- MG ZS EV: Jeg falt av allerede da jeg fant ut at rattet ikke kunne stilles i lengderetningen. Når jeg er 188cm så blir det fort uaktuelt å kjøpe en ny bil uten denne funksjonen (Leaf pre 2023 har heller ikke dette).
- MG 4: Rekkevidde punktum. Slet med vond sittestilling, midtkonsollen var ikke behagelig å hvile låret/foten mot. Så var bilen også veldig anonym og kjente ikke akkurat på noe "må ha begjær". Men en veldig fin bil for de som liker designet og ønsker mest mulig rekkevidde for pengene.
- Mazda MX-30: Utrolig lekker bil, både på innsiden og utsiden. Men, så var det rekkevidden. Jeg forstår konseptet og tankegangen Mazda, men det blir akkurat for lite rekkevidde for oss.
- Hyundai Kona/Kia eSoul: Helt greie biler. Men som med MG, ikke noe jeg fikk lyst til å kjøpe. Føltes også noe gammeldags. Men har tro på at den oppgraderte Konaen kan bli en skikkelig bra bil, sett i lys av Ioniq 5 og 6.
- Tesla Model 3 SR: Vi har hatt Tesla i 5 år nå, så jeg var litt skeptisk til å måtte forholde meg til Tesla på to biler. Anekdotisk, men likevel. Så syns jeg den ble veldig stiv, og ei heller veldig spesiell. Men objektivt sett det beste kjøpet under 400.000 i dag etter prisnedgangen.
- "De lave søskenene fra Stellantis": Vi ønsket en høyere bil, dermed falt disse ut.

Dette ble langt, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med bilen. En smule rar og spesiell, med mange gode egenskaper. Så er den gjerne ikke klasseledende på noe.
#6
Jeg tror det er enda viktigere å prise seg riktig fra start av. Nyhetsverdien er høy med så mange biler på Finn, og en forsvinner fort ned i mengden med så mye bil tilgjengelig. Ville derfor vært veldig var for å prise meg for høyt.
#7
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
onsdag 14. oktober 2020, klokken 11:04
Er e-golf helt sluttsolgt nå altså? Ser de leverer ut biler på statistikken enda.
#8
Sitat fra: cstromme på mandag 12. oktober 2020, klokken 15:27
Vi har en TMX 75D som vi hentet ut i januar 2017 (produsert september 2016), og jeg sliter litt med å i det hele tatt tenke på å bytte den ut. Det finnes iallfall ingen andre biler på markedet som hadde passet bedre for oss, og skulle vi gå til skrittet å bytte den ut med en nyere TMX så er det så lite nytt vi hadde fått (selv om det riktignok har vært mange mange mange små endringer de siste 4 årene) at det hadde føltes litt sløsete ut. Har aldri hatt en bil så lenge før, og har null følelse av at det hadde vært kjekt med en ny.

Men så kommer det plutselig en refresh om et år eller to, og da blir tonen en annen. 😂 Men vil jo i så tilfelle fortsatt være en X.
I samme båt som deg. Hentet ut vår i april 2018 og sliter med å se gode alternativer. Vi har to små barn og reiser mye på helgeturer for å besøke familie, så plass er viktig. Vi har prøvd både eTron og iPace, men det er jo ikke i nærheten. Mor liker å sitte i midten bak mellom barna, der er TMX helt suveren. Jeg føler vi kan ta med oss og pakke akkurat det vi ønsker, og bilen har fortsatt mye plass igjen.

Når det gjelder rekkevidde så hadde det selvfølgelig vært veldig kjekt med litt ekstra utover det vår 75D tilbyr, men hvor mange ganger i året? Vi hadde kanskje hatt behovet 3-4 ganger og jeg er usikker på om jeg selv finner verdi i det. Med små barn så går det helt fint med ladestopp de få gangene behovet melder seg. Det hadde vært veldig gøy med en skikkelig oppdatering av Model X som du sier, men samtidig så hadde nok det medført bytte av bil :D

Det er vel kun serviceapparatet som kan få meg til å bytte bil i affekt av dårlig kundebehandling, noe som de kan være utrolig gode på noen ganger. Men når det ikke finnes gode nok alternativer så blir det for dumt.
#9
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
mandag 12. oktober 2020, klokken 13:46
Jeg tror fortsatt jeg hadde fått igjen det jeg kjøpte min for i februar, nemlig 159.000 for en 2016 med det meste av utstyr. Enda er den kjørt i underkant av 40.000km. Kanskje jeg faktisk kunne prøvd meg på enda litt mer. Rart marked.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil -budsjett 150' (nr.2-bil)
mandag 21. september 2020, klokken 12:12
Jeg gjorde dette valget tidligere i år og endte da opp med en 2016 e-golf kjørt 33.000 kilometer for 159k. Trillingene (både de nye og gamle) ble for små for oss med to barnestoler i overskuelig framtid. Så valget stod egentlig mellom Nissan Leaf, Kia Soul og VW e-golf (Renault Zoe selvfølgelig også en veldig fin bil, men uaktuell for oss da vi kan ha behov for hurtiglading ved enkelte tilfeller. Her falt også B-klasse electric ut).

Nissan Leaf var for oss uaktuell av flere grunner, men jeg vil trekke frem dårlig sittestilling for meg på 188 cm (rattet kan ikke trekkes ut bla), mangel på rykkesensorer og subjektivt tankesett om at bilen rett og slett ikke er pen. Kia Soul får pluss for høy sittestilling og mye utstyr, men bagasjerom og baksete ble for trangt. Det er også negativt at det er chademo ladeplugg på bilen.

VW e-golf stod igjen som det beste valget for oss. Kjedelig, traust og null spenning i det valget. Det går fem på dusinet og du får gjerne lyst på ny bil igjen rett etter at du har gjort valget. Men samtidig, ut fra kriteriene var den for oss det beste valget. Bra ustyrt, god plass til barnevogn, barneseter og god sittestilling gjorde valget enkelt for oss.

Status etter 6-7 måneder er vel egentlig fortsatt at vi er fornøyde. Det har vært noen turer på verksted for mindre og større problemer. Kjente problemer som vannlekasjer i høytalere, bærearmer ol. Dette skyldes og at jeg vil få ryddet bort mangler før garantien utgår. Du vil sikkert gjøre bedre valg om du kun fokuserer på driftssikkerhet og uproblematisk bilhold, selv om dette blir basert på mine anekdotiske opplevelser.
#11
E / Sv: Prøvekjørt
torsdag 02. juli 2020, klokken 09:12
Selv om den ikke har rekkevidden, så er det utrolig mye som frister med denne bilen. Som dere nevner, få andre biler so jeg syns er så kul som denne! Litt den samme følelsen jeg fikk med BMW i3 første gangen. Hadde jeg ikke hatt behov for plass til barnevogn og flere barneseter i nummer to bilen, så hadde denne absolutt vært spennende. Mer enn nok rekkevidde som matpakkebil i hverdagen, spør du meg.
#12
Sitat fra: Albedo på fredag 12. juni 2020, klokken 08:41
Virker iallefall som det har vært lurt å velge DNB her. Selv valgte jeg Santander da jeg kjøpte X'en i desember 2018 og fikk da 0,75% - med beskjed om at renten bare skulle endres tilsvarende som andre billån. Styringsrenten var da også 0,75% og min rente økte selvfølgelig hver gang Norges Bank økte til hhv 1,00/1,25/1,50%. Men når renten nå har gått ned har renten på mitt lån blitt værende på 1,50%. Da jeg spurte Santander om det fikk jeg bare til svar at min rente var langt bedre enn andre tilbud de hadde (som nå var på 3-tallet...)

Det er vel uansett klart her at hverken DNB eller Santander tilbyr så gode renter fordi de er snille, det er jo åpenbart et element at subsidiering fra Tesla her, uten at jeg har noen ide om hvordan det er utformet.
Stor forskjell på dette området når det gjelder DnB og Santander ja. Jeg har i begge bankene og DnB setter ned renten som var på 1,74 % til 0,89%, mens Santander mener fortsatt at den på 4,50% ish er langt under det jeg burde forvente. Virkelighetsfjerne kommentarer er det eneste de kommer med, spesielt at de orker å være så arrogante. Da tenker jeg på rask heving av renta ved økning av styringsrente, mens argumentet nå plutselig ikke gjelder ved motsatt effekt. Vi får bruke vår forbrukermakt, holde oss borte. Langt borte.
#13
Audi e-tron / Sv: Konfigurator oppdatert
torsdag 04. juni 2020, klokken 11:03
Sitat fra: Radial på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:16
Nå er euro på vei mot normale nivåer...mon tro om de senker prisene igjen?
Hehe, jeg ville ikke holdt pusten. Det har jeg svært lite tro på at skjer.
#14
Jeg syns personlig det egentlig er ganske fint å kunne bidra litt til felleskapet, samtidig som jeg liker å tro at jeg gjør miljøbevisste valg. Bompenger gjør at jeg tar vurderingen på om jeg tar elbilen eller sykkelen, og jeg tror bompenger på elbiler gjør at vi unngår økningen av folk som kjører bare fordi det er gratis.

Jeg setter stor pris på velferdsstaten og ser hvor viktig det er med det sosiale sikkerhetsnettet vi har her i landet. Jeg ser det blir nevnt at middelklassen er under press, men det er sannelig også velferdsstaten. Les gjerne Øystein Dørum sine betraktninger rundt "haikjeften" og tiden som kommer. Jeg har uansett en tanke om at jeg vil bidra til felleskapet, og forhåpentligvis bidra mer enn jeg selv "bruker" i tiden som kommer. Det betyr sannsynligvis at jeg har det bra.

Jeg vil sikkert bli lynsjet i denne tråden med sånne meninger, men heldigvis tenker flere som meg - kanskje ikke bare like ofte i diskusjoner på internett. Skulle en ta kommentarfelt i betraktning hadde nok velferdsstaten blitt avviklet ganske så raskt.

Edit: Diskusjonen om at bompenger er usosiale er selvfølgelig veldig viktig. Samtidig som bompenger egentlig er den mest rettferdige løsningen (høyest bruk gir høyest kostnad, per se), ville det vært fornuftig at det blir differensiert spør du meg. Hvordan? Jeg har ikke svaret, og heldigvis har vi politikere som ønsker å ta valg i den uriasposten det har blitt. Men for eksempel lavere takster basert på husstandens inntekt vil vel kanskje være mulig? Kostnaden for noe slikt er dog sikkert høyere enn det smaker.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forsikring av TMX
onsdag 29. januar 2020, klokken 09:50
Jeg husker ikke eksakt beløp, men jeg har 9xxx hos IF med 16.000 i kjørelengde og 70 % bonus (3 år), ingen skader og alle over 25 år.

TMX 75D 2018.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA